שבת , יולי 27 2024
חדשות עשר, לוגו 2017

מחוץ לרחם

סדרת כתבות חדשה של חן ליברמן :

"מחוץ לרחם"

עד כמה המדינה מתערבת בהחלטה האם לבצע הפלה?

 

ביום ראשון הקרוב, 7 בינואר 2018, נתחיל לשדר במסגרת המהדורה המרכזית בחדשות עשר סדרת כתבות חדשה – "מחוץ לרחם", של הכתבת חן ליברמן, שבמרכזה השאלה: עד כמה המדינה מתערבת בהחלטה האם לבצע הפלה?

כיום, כל אישה המבקשת לעבור הפלה בישראל, חייבת לעמוד מול ועדה להפסקת היריון – ציבורית או פרטית – ולהשיב על שאלות, אישיות, על אורחות חייה ועל הריונה, כדי לקבל היתר להפסיק את ההיריון ולבצע הפלה. בפועל, כמעט כל בקשה להפסקת היריון מאושרת – אבל כדי שזה יקרה, נשים נדרשות לשקר ולומר למשל – שהעובר אינו מבן זוגן החוקי, או שהן סובלות ממחלה פסיכיאטרית. בסדרה, נביא ראיונות עם נשים רבות, רובן נחשפות בגלוי, שמספרות על הצלקת שהותירה בהן העמידה מול הוועדה וקוראות לבטלה.

בפרק הראשון בסדרה, תביא חן ליברמן את עדויותיהן של שלוש נשים, נערה, רווקה צעירה ונשואה בשנות ה-30 לחייה, שכולן, בנסיבות שונות, מצאו עצמן עם היריון לא רצוי. במסגרת הפרק הן מספרות כיצד מצאו עצמן בחדר, מול שלושה אנשי מקצוע רפואיים, כששני הצדדים יודעים שמה שנאמר בחדר אינו אמת – רק כדי לאשר את ההפלה. עוד בפרק – כיצד הדחייה של ההפלות, בשל המנגנון הביורוקרטי, עשויה לפגוע בבריאות.

בפרק השני – כיצד התקבע החוק שעיגן את התערבות המדינה בהפלות? ומדוע, גם נשים שחוות טראומות קשות, כמו מעשי אונס, נאלצות לעמוד מול ועדה ולהסביר מדוע מגיעה להן הזכות, לסיים את ההיריון?

בפרק השלישי נתמקד במאבק על ההגדרות – "תינוק" או "עובר", בין הממסד-הדתי והחילוני וגם – נשאל מדוע קשר השתיקה סביב הפלות, והבושה, נמשכים גם כשמדובר בהפלה טבעית? האם גם שם נמשכת התערבות המדינה?

בפרק הרביעי והאחרון – תיעוד מארה"ב, אירופה ואפילו מלב ים בעקבות המאבק העולמי של נשים נגד התערבות המדינה בהפלות ועל זכותן של נשים – על גופן שלהן.

 

"מחוץ לרחם" – סדרת כתבות של חן ליברמן

עורך: טל מוסקוביץ', מפיקות: אורית צור ואיריס בסוק-ארליך, תחקיר: חמוטל רוזן,

עורכת משנה: יעל דמארי, צילום: איוון אלכסייביץ' ואלי סבא, עריכת וידאו: דרור בכר, עיצוב גרפי: חן משה

יש לבדוק גם

JAFFA

סדרת כתבות של דורון הרמן:* *״Jaffa"* *זוהי יפו החדשה: נדל"ן יוקרתי מול עוני, חיסולים מול …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.