שבת , יולי 27 2024
חדשות עשר, לוגו 2017

מי מפחד מהדתה?

*סדרת כתבות חדשה של עמרי מניב*:

*מי מפחד מהדתה?*

*האמת על המחלוקת שקורעת את החברה הישראלית ומערכת החינוך*

החל מהערב, יום ראשון, 23.12.18, נתחיל לשדר במהדורה המרכזית בחדשות עשר סדרת כתבות חדשה של *כתבנו לענייני חינוך, עמרי מניב, "מי מפחד מהדתה?"*. בשנים האחרונות נכנסה לחיינו מילה חדשה, "הדתה". בארוחות שישי, בצבא, בזירה הפוליטית ובעיקר במערכת החינוך של ילדינו – משתמשים בה ללא הרף ומכל כיוון. מטענות על משיחיות לאומנית בגני הילדים ועד לביקורת על בורות במורשת היהודית של תלמידי ישראל. בשבועות האחרונים יצא מניב לבדוק עם הורים משני הצדדים, היסטוריונים וגם בריאיון עם שר החינוך בנט, האם חרדת ההדתה היא רק בראש שלנו?

*בפרק הראשון* – מהיכן הגיח לחיינו המונח המפחיד הזה שצץ פחות או יותר בתקופת כניסתו של נפתלי בנט למשרד החינוך והפך כלי במאבק הפוליטי הישראלי? מדוע האקדמיה ללשון העברית הפכה את המשמעות המקורית שלו? נפגוש את האבות והאמהות מתל אביב שנחרדו מתכנית השיעורים והעבירו את ילדיהם לבתי ספר פרטיים, התלמידות שנדרשו לעבור לאחורי האולם באירועי תרבות של בית הספר וההורים שמקדישים כמעט את כל זמנם למאבק שנתפס אצלם כקיומי על חינוך ילדיהם.

*בפרק השני* – הדתה או שמדתה? האם באמת ישנה עליה חדה וכפייתית בתכני המורשת היהודית בבתי הספר בישראל, או שמדובר בקמפיין פוליטי שנועד לנגח את השר בנט? התלווינו להכשרת בנות השירות, שנחשבות ל"סלע מחלוקת", ולא מבינות מדוע מתייחסים אליהן כ"שטן" בבתי הספר החילוניים. נקבל הצצה לפן לא מוכר של ההדתה: רשת בתי הספר "שובו" של המפלגה החרדית אגודת ישראל שמספקת יום לימודים ארוך, הסעות, ארוחות ופעילויות העשרה לתלמידים חילוניים לגמרי ממוצא רוסי. תמורת רמת חינוך גבוהה ויום לימודים ארוך – מוכנים ההורים לספוג גם מנות גדושות של לימודי דת.

*בפרק השלישי* – הדתה דתית או פוליטית? במרכזו של פרק זה נבחן האם מטרת התגבור לימודי היהדות היא החזרה בתשובה, או שמא טיפוח הזיקה של התלמידים לארץ ישראל השלמה? האם יש הבדל בין בן גוריון ושרי החינוך של מפא"י שהגבירו את תכני התודעה היהודית לבין בנט, או שהכל קשור לכיפה שעל ראשו?

נערוך בדיקה היסטורית – האם בעבר אכן למדו פחות יהדות ואיך נראו ויכוחי ההדתה עוד לפני שהשתמשו במונח הזה?

*בפרק הרביעי* ננסה לברר האם ישראל דווקא עוברת בכלל הליך מואץ של חילון? אם בעבר חנויות לממכר בשר חזיר או נדירות ומוקצות, היום ניתן למצוא בשר טרף כמעט בכל עיר ובחנויות רבות, ומסעדות שמציעות פרות ים נפתחות כפטריות אחר הגשם. גם החתונות האזרחיות בעליה, הקבורות האזרחיות ושריפת הגופות. יותר ויותר מרכזי קניות נפתחים בשבת וגם הציבור אמנם שומר על מסורת – אבל רבים מהישראלים נוסעים עם הרכב בשבת.

יש לבדוק גם

עד מתי נוב' 18?

החל מהערב בחדשות עשר – סדרת כתבות חדשה של אור הלר*: *"עד מתי נוב' 18?"* …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.