שבת , יולי 27 2024
אף אחד מאתנו לא יחזור, שרלוט דלבו, ספריה לעם

אף אחד מאיתנו לא יחזור

ספר חדש ב"ספריה לעם"

 

שרלוט דלבו

אף אחד מאיתנו לא יחזור

טרילוגיית "אושוויץ ואחרי"

 

תרגמה מצרפתית: רמה איילון

 

437 עמ' * 98 ₪

 

הטרילוגיה של הסופרת הצרפתייה שרלוט דלבו, ניצולת אושוויץ, היא בלי ספק אחת הפסגות הספרותיות שנוצרו לאחר השואה. דלבו מתעדת את רגעי האימה, את המאמצים הנואשים לשרוד ואת התמיכה ההדדית בקרב קבוצת הנשים שעימן הגיעה למחנה – כולן מתנגדות פעילות לכיבוש הנאצי בצרפת. היא כותבת על מערכות יחסים, על מראה והיגיינה, על גוף ופיזיולוגיה, על "ניסויים רפואיים", על חיי היום-יום, על אימהות ועל עיקור המושג הזה מתוכנו הממשי והסמלי. 

כעבור שנים היא מתחקה אחר קורותיהן של הנשים וחושפת את הטראומה שנשאו בליבן ובגופן ואת השלכותיה זמן רב אחרי תום המלחמה.

 

בעוצמה פואטית חריגה ביופייה, דלבו מישירה מבט מצמית אל הזוועה ומוכיחה כי אפשר ואפשר לכתוב ספרות ושירה אחרי אושוויץ. יצירתה נחשבת כיום לקלאסיקה של ספרות השואה, ולעדות הנשית החשובה ביותר שנכתבה בפרוזה מאותם ימים אפלים. דלבו נחשבת לאחת הכותבות הבולטות והחשובות שעסקו בפירוש הקיום הנשי באושוויץ. 

 

שרלוט דלבו, סופרת, מחזאית ומשוררת צרפתייה, הייתה חברה במפלגה הקומוניסטית ובמחתרת הצרפתית, ופעלה נגד הכיבוש הנאצי בארצה. ב-1942 נעצרה בפריז עם בעלה. הוא הוצא להורג, ואילו היא נשלחה לאושוויץ בינואר 1943. היא שרדה במחנה שנה תמימה, וב-1944 הועברה משם למחנה רוונסברוק. ב-1945 היא שוחררה לידי הצלב האדום ונשלחה לשוודיה, ומשם חזרה לפריז. זמן קצר אחרי שובה החלה בכתיבת הטרילוגיה "אושוויץ ואחרי", על קורותיה במחנה בחברת הנשים שהיו עימה במשלוח. היא מתה בפריז ב-1985.

 

לספר נוספו גם אחרית דבר מאת ד"ר נעמה שי"ק שרלוט דלבו – שיר קינה לחיים; ומאמר מאת לורנס ל' לנגר – פרופ' אמריטוס לספרות אנגלית באוניברסיטת סימונס בבוסטון, הוא חוקר ספרות שואה ותיק יהודי-אמריקאי, מן המובילים בתחומו. מאמר זה  – להסביר את הבלתי מוסבר – התפרסם בתור הקדמה למהדורה השנייה של התרגום לאנגלית של הטרילוגיה, שראה אור בהוצאת אוניברסיטת יל ב-2014.

 

 

 

יש לבדוק גם

רוברטו בולניו – כל הסיפורים

ספר חדש ב"ספריה לעם" – הוצאת עם עובד   רוברטו בולניו   כל  הסיפורים 592 …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.