יום שישי , יולי 26 2024
הסנדק 2, קרדיט צילום Images Courtesy of Park CircusParamount

סינמטק תל אביב מסכם 50 שנות פעילות

סינמטק תל אביב מסכם 50 שנות פעילות

תוכנית מיוחדת בת 8 סרטים שנוצרו בדיוק לפני 50 שנה, בשנת 1974

 

2 – 15 ביוני 2024

 

לעמוד המרכז

שנת ה- 50 להקמתו של סינמטק תל אביב היתה אמורה להיות מצוינת בשלל אירועים משמחים. החגיגות כמובן נעצרו. ובכל זאת, לציון סיום שנת החמישים למוסד הקולנועי הוותיק יציגו בסינמטק תוכנית בת 8 סרטים שנוצרו לפני 50 שנה ב-1974.

שנת 1974 הייתה אחת השנים האייקוניות בתולדות הקולנוע העולמי עם יצירות מופת למכביר. הבחירה צומצמה ל-8 סרטים שמציגים את הגיוון הרב שהיה על מסכי הקולנוע לפני 50 שנה.

יוקרנו שני סרטים ישראלים שמייצגים שני קצוות של עשייה קולנועית בארץ באותן שנים: מצד אחד קומדיית בורקס מכוננת של בועז דוידזון "צ'רלי וחצי" שתלווה בהרצאה של אלון גור אריה במסגרת מועדון הסרט המופרע, ומצד שני "עיניים גדולות" הריאליסטי והנוקב של אורי זהר (עם הרצאה מקדימה של בועז כהן).

בנוסף יוקרנו 3 סרטים אמריקאים: "הסנדק 2" של קופולה זוכה האוסקר – הסרט הכי גדול של השנה, לצד "לני" של בוב פוסי שיצר סרט צנוע יותר ופוליטי אחרי ההצלחה של "קברט" (גם הקרנה של "לני" תלווה בהרצאה של בועז כהן) והסרט שיפתח את התוכנית "אישה תחת השפעה" של קסבטס בעותק 35 מ"מ שהוענק בזמנו במתנה לסינמטק תל אביב ע"י הבמאי עצמו.

3 סרטים אירופאים של במאים פרובוקטיביים שלמרות שחרגו מהמיינסטרים (ומפוליטיקלי קורקט) והיו סרטים פוליטיים, הצליחו גם מסחרית (מה שמרמז על הפתיחות הרבה יותר של קהל צופי הקולנוע לפני 5 עשורים): "סחף חושים" של לינה ורטמולר האיטלקייה, "סרט מתוק" של דושן מקבייב היוגוסלבי ו"עלי פחד אוכל את הנשמה" של פאסבינדר הגרמני. צפייה מהנה.

דינה פלד, מנכ"לית סינמטק תל אביב: "השנה היא אחת השנים הקשות שידעו אזרחי ישראל מאז הקמת המדינה ואינה מתאימה  לחגיגות. עם זאת מצאנו לנכון , לציין את שנת ה-50 לסינמטק ,מתוך אמונה גדולה בתפקידה  של תרבות לאחות את השברים ולחבר בין אנשים. סינמטק תל אביב ליווה את קהל שוחרי אמנות  הקולנוע בחמשת העשורים האחרונים, בזמנים טובים של שגשוג ופריחה ובעיתות  משבר,בהם הקולנוע סיפק הפוגה ,ממציאות קיומית קשה מנשוא. מאחלת לכולנו שנחזור לחגוג תרבות במהרה ועד אז להיעזר בה כמזור לכאבנו. מזמינה את הקהל הרחב להגיע לסינמטק וליהנות מהשפע שמציע לקהל"

סרטי 1974 | 2 – 15 ביוני 2024 | לעמוד המרכז באתר סינמטק תל אביב

אישה תחת השפעה (ארה"ב 1974)

A WOMAN UNDER THE INFLUENCE

בימוי: ג'ון קסבטס

Dir: John Cassavetes

משחק: ג'ינה רולאנדס, פיטר פאלק, קתרין קסבטס

הקרנה חוזרת של עותק חדש לסרטו הטוב ביותר של ג'ון קסבטס. ניק ומייבל הם בני המעמד הבינוני הנמוך. ניק כחול הצווארון הוא חברותי ואהוד על עמיתיו עובדי העירייה – בעל נאמן ואוהב המתקשה לרדת לסוף דעתה של אשתו. מייבל היא עקרת בית, מטופלת בשלושת ילדיהם – אישה כנה, ישירה ונוירוטית שקשייה להתמודד עם תסכול חיי היומיום, הרגישות והרצון שלה לשאת חן בעיני כולם, מובילים אותה להתנהגות חריגה בעיני בני משפחתה וחבריה הקרובים. זהו אחד הסרטים הייחודיים שנוצרו אי פעם בתולדות הקולנוע, זהו ללא ספק אחד משיאיו של קסבטס. קודם כל בזכות המשחק המושלם של כולם, במיוחד של ג'ינה רולאנדס, שבאמצעות ניאנסים קטנים מצליחה להעמיד דמות שלמה – החל מרגעי בדידות, דרך רגשות אשמה, וכלה בהתמוטטותה.

(155 דקות, אנגלית, תרגום לעברית)

יום ראשון, 2 ביוני בשעה 20:00

לני (ארה"ב 1974)

בימוי: בוב פוסי

משחק: דסטין הופמן, ואלרי פרין

LENNY

Dir: Bob Fosse

דסטין הופמן הענק בתפקיד הסטנדאפיסט המיתולוגי לני ברוס, שאיים על השמרנות האמריקאית והגדיר מחדש עם הפה הגדול שלו את המושג "חופש הדיבור". סיפור חייו העצוב של האיש שנלחם ונלחם עד שאורח חייו, ובעיקר השימוש האינטנסיבי בסמים והמעצרים הכרוכים בו, הכריע אותו. השחקנית ואלרי פרין זכתה בפרס על הופעתה בפסטיבל קאן. (111 דקות, אנגלית, תרגום לעברית)

יום שני, 3 ביוני 2024 בשעה 20:30 + הרצאה מקדימה מאת בועז כהן

יום שבת, 8 ביוני בשעה 20:30

 

סרט מתוק (צרפת/קנדה/מערב גרמניה 1974)

SWEET MOVIE

בימוי: דושן מקאבייב

Dir: Dusan Makavejev

משחק: קרול לור, פייר קלמנטי, סמי פריי

כמו במרבית סרטיו, גם ב"סרט מתוק" שילב דושן מקאבייב מספר צירים עלילתיים. התוצאה: קולאז' דרכו משתקפים רעיונותיו הפוליטיים והחברתיים – סרט אנרכיסטי וסנסציוני שסיבך אותו גם עם הצנזורות של העולם המערבי ה"נאור". במוקד העלילה הראשונה עומדות הרפתקאותיה של מלכת היופי העולמית. במרכז השניה עומדת קברניטה פולניה המנווטת את ספינת המהפכה, ואגב כך זוללת את בניה. בסרט הראשון שיצר הרחק מכובד ידם של פקידי הרודן היוגוסלבי טיטו, מעלה מקאבייב דימויים ורעיונות חזותיים בלתי מרוסנים, תוך שהוא רומס בדרכו את הכוחות שמניעים את עולמנו, ותוקף את הימין ואת השמאל, את המהפכנות ואת הקפיטליזם. (99 דקות, צרפתית תרגום לעברית)

יום שלישי, 4 ביוני בשעה 21:00

סחף חושים (איטליה 1974)

בימוי: לינה ורטמילר

משחק: ג'יאנקרלו ג'יאניני, מריאנגל'ה מלטו

SWEPT AWAY

Dir: Lina Wertmuller

דרמה קומית של לינה וורטמילר. רפאלה, אישה עשירה, מפליגה על היאכטה שלה בים התיכון עם קבוצת חברים במסגרת חופשת הקיץ. הסקיפר הקומוניסט, אינו מסתדר (בלשון המעטה) עם הבוסית שלו, אך חייב לציית לגחמותיה. עקב תאונה אשר תוקעת אותם על אי בודד בלב הים, חייבים השניים ללמוד להסתדר. (116 דקות, איטלקית, תרגום לעברית)

יום שבת, 8 ביוני בשעה 16:00

 

עלי: פחד אוכל את הנשמה (מערב גרמניה 1974)

בימוי: ריינר ורנר פאסבינדר

משחק: בריגיטה מירה, אל הדי בן סאלם, ברברה ולנטין

ALI: FEAR EATS THE SOUL

Dir: Rainer Werner Fassbinder

מלודרמה חדה כתער על אהבתה חסרת הסיכוי של אלמנה גרמנייה ומבוגרת בת המעמד הנמוך למהגר ערבי הצעיר ממנה בשנים רבות. פאסבינדר משתמש בקווי העלילה של "כל שהשמיים מרשים" כדי לעלות לדיון שאלות מוסריות על הדור שנולד במהלך מלחמת העולם השנייה, על המחיר שנדרש לשלם על חטאי הוריו ועל הגזענות השורשית של בני העם הגרמני. (93 דקות, גרמנית, תרגום לעברית)

יום שני, 10 ביוני בשעה 18:00

יום רביעי, 12 ביוני בשעה 18:30

 

הסנדק 2 (ארה"ב 1974 )

בימוי: פרנסיס פורד קופולה
משחק: אל פצ'ינו, רוברט דה נירו, דיאן קיטון, רוברט דובאל, טליה שייר
THE GODFATHER: PART 2

Dir: Francis Ford Coppola
יצירת המופת של קופולה (אולי אפילו יותר מהסרט הראשון בטרילוגיה) מבצעת הקבלה בין עלייתו לראש סולם הפשע של דון קורליאונה האב בתחילת המאה ה-20, ובין עלייתו של בנו, מייקל, עשרות שנים מאוחר יותר. דה-נירו הוא האבא האיטלקי ופצ'ינו הוא מייקל, כמובן. הם לא נפגשים ולו פעם אחת במשך כל הסרט, אבל מספקים שני מיתוסים לעולמי עד. הסרט זכה בכל פרסי האוסקר החשובים ביניהם גם למלחין האגדי נינו רוטה ("שמונה וחצי") שנעימת הנושא שלו שגורה בכל גן ילדים. עם המורה הדגול למשחק, לי שטרסברג בתפקיד המאפיונר היהודי, היימן רות'.
202 דקות, אנגלית, תרגום לעברית

יום רביעי, 12.6 בשעה 19:00

יום שבת, 15.6 בשעה 17:30

עיניים גדולות (ישראל 1974)

בימוי: אורי זהר

משחק: אורי זהר, אריק איינשטיין, סימה אליהו

BIG EYES

Dir: Uri Zohar

הפרק השני בטרילוגיה של אורי זוהר, אחרי "מציצים" ולפני "הצילו את המציל". סיפורו של מאמן כדורסל, בני פורמן, המנסה לשלוט בחייו המתפוררים ולהשתלט על הקרובים אליו – אשתו, פילגשו וכוכב קבוצתו. (90 דקות, עברית)(90 min., Heb) עותק רסטורציה

יום שישי, 14.6 בשעה 14:15+ הרצאה מקדימה של בועז כהן

צ'רלי וחצי (ישראל 1974)

בימוי: בועז דוידסון

משחק: זאב רווח, יהודה ברקן, גאולה נוני,  טוביה צפיר, אריה אליאס

CHARLIE AND A HALF

Dir: Boaz Davidson

צ’רלי, בן השכונה הנחשלת, מתפרנס מרמאויות ומעשי סחיטה ולשם כך הוא נעזר במיקו הקטן והמיומן. ששון, האפל והעשיר פי כמה מצ’רלי, לא מרוצה, כי למרות עושרו המופלג אין לו בן. אמו של צ’רלי – מגדת העתידות השכונתית – מנבאת בן, וששון מחליט לשפר את הליכותיו. יום אחד פוגש צ’רלי את גילה, בת העשירים, ולמרות פערי ההשכלה והשכר, האהבה ניצתת. לאחר פגישת הורים הדדית, הוריה של גילה מחרימים את צ’רלי, ומול עוינות זו צ’רלי מרים ידיים. גילה מתעקשת ומשיגה את צ’רלי, ומיקו הקטן נוסע עם אחותו לאמריקה, שם החבר מהשכונה שהתעשר מחכה לה.

105 דקות, עברית

יום שבת בשעה 14:00 (במסגרת מועדון הסרט המופרע עם אלון גור אריה)

יש לבדוק גם

שחמט סימולטני

הסימולטני הגדול בתולדות ישראל: כאלף שחמטאים יתחרו במקביל  במסגרת אליפות העל שתתקיים בירושלים בסימן 'גבורת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.