שבת , יולי 27 2024
היהודי והים, יוסף גונדה, אופיר ביכורים

היהודי והים

סיפורן של שתי דמויות. הגיבור הראשי, צעיר יהודי – פרי הדמיון. גיבור המשנה, קפטן בריטי – איש שלא זכה לצדק היסטורי. העלילה מתרחשת בעיקר באירופה אך גם בארץ ישראל,  באמריקה ובאפריקה.  הארועים פרוסים על כמאה שנים, אך מתרכזים בעידן המלחמות הנפוליאוניות.

משפחת בנאדי שגורשה עם יהודי גרנדה נקלטה בתטואן המרוקאית.  מאתיים שנה מאוחר יותר, מתישב אחד מבניה בגיברלטר שבריטניה השתלטה עליה. הוא מקים עסק משגשג למסחר עם הצי, ומצליח להתעשר. אחד מבניו  – שהעדיף תורה על פרקמטייא –  עולה לאה"ק ומתיישב בצפת. השני ממשיך את עסקי המשפחה כ"יהודי נמל". ברבע האחרון של המאה הי"ח, פותח  נכדו של מייסד השושלת, סניף חדש בעיר הנמל פורטסמות באנגליה.

סם בנאדי כבר נולד בפורטסמות, וזמן קצר לאחר בר המצווה שלו נאלץ למצוא מקלט מפני רודפיו. הוא עולה על אניית הצי הבריטי כצוער. בשל מגבלות החוק הבריטי הנער הוא מעין "אנוס" מודרני שנאלץ להסתיר את יהדותו. מכאן ואילך משתלבים חייו במלחמות בריטניה נגד צרפת ובעיקר באויב הגדול נפוליון.  סם, נער שהתברך בכשרונות יוצאי דופן, מתקדם לקצונה, בגיל צעיר מאוד,  ומוצא את עצמו תחת פיקודו של קפטן סר סידני סמית. הוא משתתף בהצלחה הבריטית להגן על עכו של ג'זאר פחה מפני המצור של בונפרטה – תבוסתו הראשונה של הגנרל הצרפתי ביבשה. על סר סידני, קצין צי בריטי מופלא אך בלתי מוכר, אמר נפוליון "הוא זה שמנע ממני להגשים את יעודי".

במסעותיו בעולם מנסה סם להתחבר אל היהודים באשר הם. את השהות בארץ ישראל הוא מנצל  למפגש עם בני המשפחה בצפת ובטבריה.

לצד העלילה המרתקת, של מלחמה, אהבה ועסקים  ייפגש הקורא בחיים יהודיים בשני צידי האוקינוס האטלנטי, בהיסטוריה של שלהי המאה הי"ח ותחילת המאה הי"ט. הוא גם יזכה בהצצה ראשונה בעברית אל פעילות הצי ששלט בעולם.

למעט הגיבור ומשפחתו, פירות הדמיון, כל הארועים המדיניים, הצבאיים, וכך גם האישים, מתוארים בשאיפה לדיוק היסטורי מוחלט. לא בכדי נאמר שהמציאות עולה על כל דמיון.  בנספח נרשמו הערות היסטוריות על כל פרק.

יוסף גונדה נולד להורים שורדי שואה, לאחר שהתאחדו מחדש בבודפשט בתום המלחמה. הוא עלה אתם ארצה בגיל רך, והתחנך מגיל הגן בעברית. לאחר שנתיים ב"מעברת" נוטרדם בירושלים הם עברו לנתניה ושם בגר יוסף מתיכון טשרניחובסקי לאחר  מסלול פעילות אינטנסיבי בצופים. בהמשך, גרעין נחל, מדריך שליח ומרכז צופי גבעתיים, של"ת בקיבוץ מגל,  לאחר השיחרור לימודי כלכלה ומנהל עסקים. בירושלים ובתל אביב.

אולי בהשפעת אביו, מורה ידוע להיסטוריה, היו תחביביו העיקריים ידיעת הארץ ותולדות ישראל. וכנראה בהשפעת אמו, מורה לכימיה, מצא את עצמו עוסק, כל חיי העבודה שלו, בסחר חוץ של כימיקלים וחמרי גלם. בשני העשורים האחרונים בכימיקלים לישראל.

עם היציאה לגימלאות התפנה לאהבת ההיסטוריה, וקרא עשרות ספרים על תקופת אניות המפרש והשליטה של הצי הבריטי באוקינוסים. המלחמות הנפוליוניות השתלבו גם בתולדות ישראל וכך נולד הספר "היהודי והים".

יוסף נשוי לאריאלה שקד גונדה, ציירת, ואב לעודד ואורי – שניהם אנשי הייטק.

עריכה ספרותית: עמיחי שלו
עריכה לשונית: נורית שי
עיצוב גרפי: עדן פרוז'נסקי
הגהה: לאה חובל
הוצאת אופיר ביכורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.