שבת , יולי 27 2024
מחזירים אותם הביתה עכשיו, פרטנר TV

יונצחו בחלל

יונצחו בחלל: שמות קורבנות האסון וחללי מלחמת "חרבות ברזל" יטוסו לירח "אירופה" של כוכב הלכת צדק

 

שמות קורבנות טבח החמאס מה-7 באוקטובר 2023, וחללי המלחמה הנוכחית בעזה, יונצחו בדרך מקורית: השמות יוטסו במחשבי חללית מחקר של נאס"א, בשם "אירופה קליפר", שיעדה – הירח אירופה, הסובב את כוכב הלכת צדק (יופיטר), ומטרתה לבדוק אם יש עליו סימני חיים. 

 

את ההנצחה הגה מידד פריינטא, יזם ומהנדס חלל, מנחה תוכנית האינטרנט Space Cafe Israel ודמות מובילה בתעשיית החלל הישראלית. המיזם של פריינטא חבר ב-Space5.0, ענף החלל באיגוד ההייטק הישראלי. 

 

פריינטא ושותפו אבישי צברי, מפתח תוכנה ויזם בתחום המסחר האלגורתמי, בנו כלי, שאפשר להעלות את כל השמות, בעברית, כפי שהם מתפרסמים במקורות הרשמיים, לאתר של נאס"א. הם גם בנו מנגנון שיאפשר להוסיף את השמות שחלילה יתווספו בשבועות הקרובים.

 

"אני יודע שזו בעיקר מחווה סמלית", אמר פריינטא. "אבל המחשבה ששמות האהובות והאהובים, הסבים והסבתות, האמהות והאבות, הבנות והבנים שלנו יחיו לנצח בשבב מחשב שיטוס מאות מיליוני קילומטרים לירח אירופה של כוכב הלכת צדק, במשימה מיוחדת לחיפוש אפשרויות חיים מחוץ לכדור הארץ, נותנת לי תקווה, שמה שקרה וקורה, לא יישכח לנצח – ובכל פעם שנרים מבט לשמי הלילה, נזכור אותם, את כולם".

 

"הרשימה הסופית שתיצרב בסוף על השבב", הוסיף פריינטא, "דורשת אישור של סוכנות החלל האמריקאית. כולי תקווה שהם יבינו שאין פה אמירה פוליטית, או אפילו הבעת דעה, אלא מעשה סמלי שנועד לאפשר לנו לשמור על תקווה לימים טובים יותר". 

 

מריאן כהן, יו"ר איגוד ההייטק הישראלי, אמר כי "אכן, מן הראוי ששמות הנרצחים יונצחו בשמיים שלנו, לזיכרון עולם. לא נשכח אותם, ולא ניתן לאנושות לשכוח".  

 

החללית "אירופה קליפר" נמצאת כרגע בהרכבה ב-JPL – מעבדת ההנעה הסילונית של נאס"א. היא תשוגר באוקטובר 2024 מקייפ קנוורל, פלורידה, ותעבור 2.6 מיליארד קילומטרים, במשך חמש וחצי שנים, בכדי להגיע לכוכב הלכת צדק, לשם היא תגיע בשנת 2030. כשהיא מקיפה את צדק וטסה מסביב לירח אירופה כ-50 פעמים.

 

"אירופה קליפר" מייצגת מאמץ משמעותי בחקר מערכת השמש, עם דגש מיוחד על הירח "אירופה" שהוא אחד הירחים של כוכב הלכת צדק. משימת "אירופה קליפר", בראשות נאס"א,  נועדה לתת מענה לשאלות מדעיות מרכזיות סביב יכולת קיום חיים מחוץ לכדור הארץ, לאור תגליות מהשנים האחרונות. המטרה המדעית העיקרית היא לקבוע אם יש מקומות מתחת לפני השטח של אירופה שיכולים לתמוך בחיים. שלוש המטרות המדעיות העיקריות של המשימה הן להבין את אופי קליפת הקרח והאוקיינוס שמתחתיה, יחד עם הרכב הירח והגיאולוגיה. 

 

יש לבדוק גם

שחמט סימולטני

הסימולטני הגדול בתולדות ישראל: כאלף שחמטאים יתחרו במקביל  במסגרת אליפות העל שתתקיים בירושלים בסימן 'גבורת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.