שבת , יולי 27 2024
שפיק עדס, מרכז מורשת יהדות בבל

שפיק עדס – 75 שנה לעלילת הדם

לרגל 75 שנה לעלילת הדם, משפט הראווה
והוצאתו להורג של איש העסקים שפיק עדס בבצרה,
מפגש ראשוני עם בתו סטלה עדס שהין

בשיחה עם הסופר והחוקר ד"ר עדי שורץ 


(למעוניינים יתאפשר תרגום סימולטני לעברית )

יום ג' | 31.10.23| בשעה 19:00
מרכז מורשת יהדות בבל, שד' מרדכי בן-פורת 83 אור-יהודה

מחיר לחברי המרכז: 30 ₪. לאורחים: 35 ₪ להרשמה: טל'\וואטסאפ: 03-5339278-9 | babylon@bjhc.org.il



75 שנה אחרי הוצאתו להורג של שפיק עדס, אירוע שזעזע את הקהילה היהודית בעיראק והוביל בהמשך למבצע "עזרא ונחמיה" ולעלייה של רובה לארץ, מרכז מורשת יהדות בבל יארח את בתו סטלה עדס שהין שהסכימה לראשונה לפתוח את הפצעים ולהתראיין על תלייתו של אביה.
עדס שהין, תושבת קנדה תרואיין על ידי ד"ר עדי שורץ חוקר את ההיסטוריה של יהודי מדינות ערב, ותדבר על השבר הגדול של המשפחה, שאבדה את האב וירדה תוך תקופה קצרה מעושר עצום לחוסר כל.
הוצאתו להורג של שפיק עדס ב-23 בספטמבר 1948הייתה קו פרשת מים בתולדות הקיום היהודי בעיראק. כך מספרת מנהלת מכון המחקר של מרכז מורשת יהדות בבל, פרופ' אסתר מאיר-גליצנשטיין:
שפיק עדס נולד למשפחה עשירה מהעיר חלב שבסוריה, שבניה היגרו משם והקימו עסקים בבגדאד, קהיר וביירות. עדס היה הסוכן העיקרי של חברת פורד בעיראק. הצלחתו הביאה לו עושר רב, קשרים חברתיים ועסקיים עם בני המעמד הגבוה כולל שרים בממשלה. עדס השתקע בעיר בצרה, שם הקים סניף גדול. בנוסף לכך, יחד עם שותפים מוסלמים הוא פתח עסק למסחר בגרוטאות ברזל שנקנו מבריטניה. 

מי שהתחילו את מסע ההאשמות נגד עדס היו עיתוני הימין הלאומני והאנטי יהודי, אשר החלו לפרסם ידיעות שטפלו עליו מכירת נשק למדינת ישראל בתקופת מלחמת העצמאות.

בתמיכת שר ההגנה יצאו המונים לרחובות בגדאד ובצרה בדרישה להוציאו להורג. למרות שאנשים רבים ייעצו לעדס לברוח מהמדינה עדס דחה את הבקשה מפני שהיה בטוח בחפותו וגם מכיוון שחשב שבזכות קשריו לא יאונה לו כל רע. אך בעקבות ההסתה ושנאת היהודים, נעצר עדס והועמד לדין. 

 

עדס הואשם בפני בית דין צבאי בבצרה בקניית עודפי ציוד – טנקים, משאיות וציוד נוסף – מן המחנות הבריטיים בעיראק, פירוקם ושליחתם לאיטליה ומשם לישראל. על פי טענת הקטגוריה, שימש הציוד הזה בידי הציונים במלחמתם נגד צבאות ערב.
לא עזרו לעדס הקשרים, ולא עזר לו שההאשמות לא הוכחו, נערך לו משפט ראווה, ללא זכות להגן על עצמו, והוא הוצא להורג. 

 

העוצר, עבד אל איללה, בחר לאשר את פסק הדין, למרות היכרותו האישית עם עדס, למרות שידע היטב שאין זה אלא משפט ראווה. 

ואכן, משפטו של עדס נערך בעת שהידיעות על מפלת צבאות ערב במלחמה נגד ישראל החלו זורמות לעיראק. המשפט וההוצאה להורג העסיקו את דעת הקהל, ונתנו פורקן לרגשות הזעם והתסכול של המוני העם.

 

בחודשיים שעד להוצאה להורג עבר הסוחר המכובד השפלות. הוא הוצא להורג מול ביתו היפה בבצרה בשכונה בה גרו יהודים רבים. 

 

בנוסף על התלייה הוטל על עדס כנס כבד בסך 5 מיליון דינר אשר הוביל להחרמת רכושו של עדס – מה שהיה מכה נוספת לבני משפחתו אשר בנוסף לכל מה שעברו גם נותרו בחוסר כל. 


"אנחנו נרגשים לארח את בני משפחת עדס ב"מרכז מורשת יהדות בבל". בנו סביח עדס ממאן עדיין לדבר אך הוא ישתתף באירוע, הבת סטלה עדס שהין, מוכנה לראשונה לספר על האירוע הטרגי שעיצב את ילדותה וחייה. למעשה תלייתו של עדס זעזעה את כל הקהילה היהודית בעיראק. ובדיעבד אפשר לראות בטרגדיה זו את ראשית הקץ של הקיום הממושך והמוגן של יהודים בארץ הפרת והחידקל, קיום שהחל 2,600 שנה קודם.  את השיחה ינחה ד"ר עדי שורץ והיא תתקיים באנגלית, למעוניינים יתאפשר תרגום סימולטני לעברית." כך אומרת מנכ"לית "מרכז מורשת יהדות בבל", עליזה דיין חממה. 

 

יש לבדוק גם

שחמט סימולטני

הסימולטני הגדול בתולדות ישראל: כאלף שחמטאים יתחרו במקביל  במסגרת אליפות העל שתתקיים בירושלים בסימן 'גבורת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.