שבת , יולי 27 2024
לוגו פופ טארטס

התנ"ך – 80 מהפכות

מה חידשה היהדות בעולם?   

 

  התנ"ך – 80 מהפכות

פרופ' אמנון שפירא

הספר יצא בשיתוף הוצאת טפר ותנועת הקיבוץ הדתי

פרופ' אמנון שפירא (נולד ב-1935) הוא חבר קיבוץ טירת צבי. היה פרופסור לתנ"ך באוניברסיטאות בר-אילן ואריאל; בין תפקידיו: מזכ"ל תנועת בני עקיבא בישראל (פעמיים), יו"ר "מעלה", המרכז לציונות דתית ועוד.

שפירא נחשב לסמן ליברלי בציונות הדתית. הוא מתנגד לתהליכי  "התחרדלות" כפי שהוא מזהה בבני עקיבא, כמו פעולות שבהן מתקיימת הפרדה בין בנים ובנות ואיסור על שמיעת שירת נשים. הוא יצא כנגד כותבי הספר תורת המלך ונגד כנס הרבנים שהתקיים בעקבותיו. ביקר את החרדים על כך שרובם אינם עובדים ולא מתגייסים לצבא.

ספריו הקודמים: "אנרכיזם יהודי דתי"; "דמוקרטיה ראשונית במקרא".

על הספר:  הספר עוסק ב-80 סוגיות מתוך מהתנ"ך, המוגדרות מהפכות, כי הן מנוגדות למה שחשבו אז בני התרבויות האחרות, במצרים ובמסופוטמיה, ורבות מהן אקטואליות לזמננו ומעסיקות אותנו ואת התקשורת מידי יום בהרחבה. מדובר בסוגיות חברתיות ופוליטיות כגון כבוד האדם, זכויות אדם, אקלים וסביבה, מלחמה ושלום, שוויון, שלילת העבדות, ערבות הדדית ועוד.

הספר "נולד" לפני 12 שנה, עם פרסום "קיצור תולדות האנושות". המחבר, יובל נח הררי, נשאל מדוע לא כתב על היהדות. תשובתו, ש"היהדות הייתה דת זניחה ולא משפיעה", הניעה את אמנון שפירא להראות את ההשפעה הרבה של היהדות על תולדות האנושות והוא גם מראה בספרו כיצד רעיונות רבים הנחשבים מודרניים וליברליים, כמו חשיבות הקיימוּת, זכויות המיעוט, הפרדת הרשויות ועוד – מופיעים למעשה בתנ"ך.

את הפרק האחרון כתב שפירא ממיטת חוליו בבית החולים, בווטסאפ, בטלפון הנייד, ובתו נחמק'ה מורן, הוציאה משם את הטקסט וערכה אותו.

לפני כחודשיים אובחן אמנון שפירא כחולה ב-ALS והיום הוא מתקשה מאוד בהליכה ובדיבור.

בימים אלה, עם התרחבות המחאה החברתית והמאבק על הדמוקרטיה, מדהים לקרוא את אחד הנושאים האקטואליים בהם עוסק שפירא בספרו: פרק 56  – הפרדת הרשויות וריסון הכוח הריכוזי המשחית, הדתי והפוליטי.

מתוך פרק זה:

רבים מצטטים את הלורד הבריטי אֶקטון, שקבע: "כוח נוטה להשחית, וכוח מוחלט משחית באופן מוחלט". אלא שהתורה קדמה לאקטון, והרעיון של הפרדת הרשויות, כפי שצמח בתנ"ךבא בדיוק כדי למנוע את העצמת הכוח הפוליטי והשחתתו. אחת המהפכות הדרמטיות ביותר היא בתחום הרגיש של רשויות השלטון ויחסי הכוחות במדינה, ולימים כונתה בשם: 'הפרדת הרשויות', מושג שלא היה מוכר בעולם העתיק, שהיה עולם של ריכוז סמכויות קיצוני.

ארבעת תחומי הפרדת הרשויות במקרא :

א. החקיקה ‑ ה' הוא המחוקק, ואילו המלך הוגבל על ידי החוק והיה כפוף לו.

ב. הנבואה ‑ הנביא התייצב מול המלך ועצר בעדו אם סטה מן הדרך הראויה.

ג. הכהונה ‑ המלך מעולם לא היה כוהן, ובוודאי לא כוהן גדול. אומנם המלכים השתתפו לעיתים בפולחן הציבורי, גם בבית המקדש, אך ניכרת מגמת הכהונה להגבילם.

ד.     המשפט ‑ המלכים הראשונים (דוד ושלמה), אכן שפטו, אבל מאוחר יותר הוגבלה סמכות השפיטה של המלכים.

הפוליטיקה – עניינה כוח, והתורה מסתייגת מן הכוח. "הכוח הוא מתקפה על עצם רעיון כבוד האדם", אמר הרב יונתן זקס. "כשאני מפעיל עליך כוח, אני שולל את החופש שלך".

ההוצאה לאור של הספר רחב היריעה 'התנ"ך – 80 מהפכות' היא עבור אמנון שפירא הגשמה של חלום. בימים אלה הוא הוא עובד על תרגום הספר לאנגלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.