יום שישי , יולי 26 2024
לוגו חדשות 10

היום השביעי

"היום השביעי"

פרויקט תיעודי מיוחד בחדשות 10 לציון 50 למלחמת ששת הימים:

האם המלחמה הקצרה בתולדות ישראל נמשכת עד היום?

 

החל מהערב, ראשון, 14.5.2017, נחל לשדר במהדורה המרכזית בחדשות 10 סדרת כתבות מיוחדת של כתבנו המדיני, מואב ורדי – "היום שביעי", פרויקט תיעודי מיוחד לציון 50 שנים למלחמת ששת הימים שבמסגרתו יחזור ורדי אל רגעי קבלת ההחלטות במלחמה – רגעים ששינו לבלתי הכר את פניה של החברה הישראלית, והובילו לדילמות שמעסיקות אותה מאז ועד היום.

את הסדרה ילוו ראיונות מיוחדים שערך ורדי עם קצינים בכירים בצה"ל בזמן המלחמה, חברי כנסת ושרים, לצד עיתונאים וחוקרים ובמהלכה נביא חומרים נדירים מזירות הקרבות, מחדרי קבלת ההחלטות ומהעורף שנאספו על ידי תחקירן התמונות וקטעי הווידאו חגי דותן. כל פרק ייפתח ב"כותרות המלחמה" – שיתארו בתמצית, ממש כמו כותרות המהדורה החדשותית כיום, את אירועי היום בחזית ובעורף – יום אחר יום, לאורך ששת ימי הקרבות.

בפרק הראשון מי מקבל את ההחלטות בישראל: הדרג המדיני או הדרג הצבאי?: בסדרה יתמקד ורדי במעבר החד שבין "תקופת ההמתנה", בה רבים בישראל חששו מהפסד צורב, לבין "תחושת האופוריה", שאפפה את הציבור במהלך המלחמה וביתר שאת לאחריה. האם הדימוי החלש של הדרג המדיני, ובעיקר הדימוי שממנו סבל ראש הממשלה, לוי אשכול, טרם המלחמה, לצד ההישגים חסרי התקדים של הצבא יצרו מאז את המשוואה, שמלווה את ישראל, שידו של הדרג הצבאי עליונה על זו של המדיני בקבלת ההחלטות?

בפרק השני – ירושלים: כאן נבקש לבחון כיצד כיבוש העיר המזרחית, שמעולם לא היה במטרות המלחמה המוקדמות, הפך עד מהרה למשימה ראשונה במעלה כבר ביום השלישי למלחמה? ומדוע אחרי המלחמה סופחו לירושלים המוניציפאלית שטחים רבים? האם תמונות הניצחון שנצרבו מאז בתודעת כולנו מונעים מאתנו לשאול על איזו "ירושלים" אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על "ירושלים שעליה אין להתפשר במשא ומתן"?

בפרק השלישי נתמקד בציונות הדתית ובהתיישבות ביהודה ושומרון: האם המלחמה הייתה נקודת המפנה בתפקידה של הציונות הדתית במוקדי קבלת ההחלטות בחברה הישראלית?

בפרק הרביעי – סוגיית הגבולות: מאז מלחמת ששת הימים מתקיימת מדינת ישראל בלא גבולות מוגדרים, ללא הכרה בינלאומית. האם ההחלטות שלא התקבלו בימים ובחודשים שלאחר המלחמה, על גורלם של השטחים, יצרו הלכה למעשה משבר זהות מתמשך למדינה ולחברה הישראלית?

 

"היום השביעי"

פרויקט תיעודי מיוחד של מואב ורדי לציון 50 שנים למלחמת ששת הימים

עורך: טל מוסקוביץ', מפיקה: איריס בסוק-ארליך, תחקיר: חגי דותן ולי עייש

צילום: נאדר בגדסאר, עריכת וידאו: דרור בכר ועדי רבינוביץ'

 

 

 

 
 

 

יש לבדוק גם

דיקטטורת פייסבוק

        השבוע במהדורה המרכזית: סדרת כתבות של חן ליברמן דיקטטורת פייסבוק: כך …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.