שבת , יולי 27 2024

למורה כבר אין עיניים בגב

ספר חדש של מכון מופ"ת בוחן כיצד ניתן לשקם את הסמכות החינוכית ולראשונה מציע פתרונות רחבים ואף מרחיקי לכת למערכת החינוך. בכללם הפקעה של הכוונת מערכת החינוך והפיקוח עליה מידי הפוליטיקאים והקמת מועצה לאומית לחינוך.

היכן נמצאת הסמכות החינוכית?

ספר חדש של מכון מופ"ת שופך אור על גורמי הפגיעה בסמכות החינוכית ומציע קווים מנחים לשיקומה תוך "שחיטת" מספר פרות חינוכיות מקודשות. הכרסום במעמד המורה בפרט והסמכות החינוכית ככלל, מחייבת את מערכת החינוך למצוא פתרונות מרחיקי לכת, כך לפי ספר חדש בהוצאת מכון מופ"ת. "נראה כי יש יחס כפול של החברה לתפקיד המורה. מצד אחד, החינוך חשוב מתמיד, מצד שני, חל פיחות ניכר במעמדה של הסמכות החינוכית בבית הספר ונחלשת סמכות המחנך" כותב ד"ר ערן גוסקוב בספרו החדש בהוצאת מכון מופ"ת, "למורה כבר אין עיניים בגב". מעבר לפתרונות המובנים מאליהם כגון חיזוק איכות המחנכים, העלאת סף הקבלה ללימודי הוראה, מתן תמורה כספית הולמת וכו' מציע הספר פתרונות מערכתיים ובהם הפקעה של הכוונת מערכת החינוך והפיקוח עליה מידי המדינה והפוליטיקאים והפקדתם של אלה בידי מועצה לאומית לחינוך. עוד מציע מחבר הספר לפתוח את תכנית הלימודים, באופן שלא כולה נבנית מראש, אלא מתפתחת במהלך השיעורים. בנוסף, מומלץ בספר להסיר את הדרישה לאחריותיות של מנהלי בית הספר והמורים להישגי תלמידים במבחנים משווים ולהקטין את מרכזיותם של מבחנים אלה. יתרה מכך, מבקש ד"ר גוסקוב לשנות את אופי הסמכות בכיתה בבתי הספר העל יסודיים ולהתייחס לתלמידים כשותפים בעיצוב הסמכות החינוכית שנוגעת בחינוכם, להסיר סממנים חיצוניים של כפייה חינוכית כמו תלבושת אחידה, ולבסס מדיניות של שקיפות בכיתה התורמת לחיזוק האמון בין המורה לתלמיד.  

ספרו החדש של ד"ר ערן גוסקוב, "למורה אין כבר עיניים בגב" בהוצאת מכון מופ"ת, דן בשאלת הסמכות החינוכית בבית הספר על רקע מעמדה המתערער בישראל ובעולם המערבי. הספר מבהיר את מושג הסמכות החינוכית מזוויות ראייה מגוונות, ומראה שלא ניתן לקיים את הפעילות הבית-ספרית ללא סמכות חינוכית. הספר מצביע על הפיחות ועל המשבר שחלו בסמכות זו בתקופתנו ועל הגורמים האחרים לכך, ומבקש לתלות את שורשי המשבר העכשווי בסמכות החינוכית בהלכי הרוח המצויים בליבת תפיסת העולם הפוסט-מודרניסטית ובאידיאולוגיות הכלליות והחינוכיות הנגזרות ממנה, בייחוד כשהמורה הוא כבר לא המקור הבלעדי לידע.

הספר "למורה אין כבר עיניים בגב" פונה לקהילות שונות ומגוונות: החל ממחנכים וסטודנטים לחינוך שהפתרון למשבר נמצא גם בידיהם, ועד לתלמידים בעבר ובהווה שהם חלק מרכזי, מהותי ובלתי נפרד מהמעשה החינוכי, ושהנושאים הנידונים בספר רלוונטיים במידה רבה גם להם.

הספר מחולק לשני חלקים: החלק הראשון עוסק במשבר הסמכות החינוכית ובו פירוט הגורמים שהובילו לירידה בסמכות החינוכית ומקורות המשבר; החלק השני דן בפתרונות מצויים, תיאורטיים ומעשיים למשבר הסמכות החינוכית ובו גישות שונות לפתרון המשבר והמלצות ותובנות של ד"ר גוסקוב לשיקום הסמכות החינוכית.

ד"ר גוסקוב מלמד פילוסופיה של החינוך במכללת לוינסקי לחינוך.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.