יום רביעי , מאי 1 2024

חדשות טלוויזיה: מארס בערוץ ההיסטוריה

עלייתו ונפילתו של הרייך השלישי ספיישל ב-2 חלקים בבכורה! שישי ושבת, 12-11 במרץ ב-22:10

איך נראתה מכונת הרוע הגדולה בהיסטוריה מבפנים? מבט נדיר ומצמרר על גרמניה הנאצית – מהאנשים שחיו בה. במסגרת הספיישל האפי ורחב היריעה ערוץ ההיסטוריה חודר עמוק מתחת לפני השטח של הידיעה הקולקטיבית שלנו אודות הרייך השלישי, במטרה לגלות את כל מה שאנחנו לא-יודעים על הדמויות שהיו אחראיות לאחד המשטרים המורכבים, החשוכים ויוצאי-הדופן בהיסטוריה המודרנית. מה שמייחד את "עלייתו ונפילתו של הרייך השלישי" מסרטים דומים העוסקים בנושא, הוא השימוש הנרחב בקטעי סרטים, יומנים ומכתבים שניהלו אזרחי גרמניה, השופכים אור על החיים תחת שלטון הרייך.

רייגן ספיישל בבכורה! יום רביעי, 30 במרץ בשעה 23:00

החודש לפני 30 שנה, נעשה נסיון התנקשות בנשיא ארה"ב רונלד רייגן (שהעולם ציין השנה 100 להולדתו). מעריציו כינוהו "גיבור", בעוד מבקריו נהגו לכנותו – "חליפה ריקה". על עובדה אחת לא ניתן להתווכח- הנשיא רייגן עיצב במידה רבה את ההיסטוריה של סוף המאה העשרים. אבל מה עיצב את רונלד רייגן? חרף העובדה שהוא נחשב לאחד הנשיאים הפופולריים והישירים ביותר היסטוריה האמריקנית, עד היום מתקשים היסטוריונים להגדיר מה הפך את דמותו ל"גדולה מהחיים". מי בדיוק היה רונלד רייגן? מה הניע אותו לרוץ ולהיבחר פעמיים למשרה הרמה ביותר בעולם? הספיישל בן השעתיים מגולל את סיפור חייו של רונלד רייגן ושופך אור על דמותו האניגמטית.

ספר הסודות הנשיאותי בכורה! יום שישי, 25 במרץ בשעה 15:00

האם קיים "ספר סודות" חשאי שעובר מנשיא לנשיא, ובו הסודות הכמוסים ביותר של ארה"ב, הידועים כיום רק  לחמשת הנשיאים החיים של מדינה זו? (ברק אובמה, ג'ורג' בוש וג'ורג' בוש ג'וניור, ביל קלינטון וג'ימי קרטר). הספיישל המרתק לוקח את הצופים למסע מרתק בעברו של הבית הלבן, במטרה לחשוף מידע שיטלטל את כולם, על הסודות שידועים היו- עד עתה- לנשיא ארה"ב בלבד, החל ממידע בנושא מודיעין רגישים ואירועים מסווגים, ועד לצפנים חשאיים וטכנולוגיות עתידיות וסודיות.

היסטוריה מוצפנת סדרה חדשה בבכורה! ימי שבת,  17:10, החל מה-26 במרץ

אנו מוקפים מכל עבר בצפנים, קודים, ומסרים סודיים הנמצאים ממש מול עינינו. רק שלא היה מי שיגלה אותם.   עד עכשיו… במרכז הסדרה ניצב בראד מלצר, גרסת המציאות של "ד"ר רוברט לנגדון" מסרטי "צופן דה וינצ'י". מדי שבוע, מלצר וצוותו מבצעים חקירת עומק בכדי לפענח את המשמעות האמיתית מאחורי סמל, חפץ או אתר מסויים. חקירת אנשי הצוות לוקחת אותם למסע ברחבי ארה"ב, ואפילו מתחת לאדמה, הכל במטרה לבחון רמזים, לחשוף ראיות ולגלות ממצאים שיעזרו להם לפענח כמה מהסודות והצפנים השמורים ביותר בהיסטוריה.

אנשי היערות העונה הרביעית בבכורה! ימי שלישי, 21:20, החל מה-15 במרץ ברוכים הבאים לאמריקה האמיתית. אנשי צווארון קשה כחול שמרוויחים את לחמם באחת העבודות המסוכנות ביותר בצפון-אמריקה: כריתת עצים. סדרת הריאליטי הסוחפת על חייהם של חוטבי העצים בארה"ב חוזרת למסכינו החודש, ומבטיחה מנה גדושה במיוחד של ריגושים, סכנות והרפתקאות. בדומה לעונה הקודמת, העונה הרביעית מתרחשת גם היא בחודשי הקיץ, ומלווה כורתי עצים בצפון-מערב ארה"ב, ובמקביל – גם בביצות בדרום העמוק של ארה"ב, בלואיזיאנה ופלורידה. העונה נזכה לצפות שוב במעלליו של שלבי "איש הביצות" סטנגה – דמות מיוחדת במינה, שמשימתו, פרנסתו, וכל מטרתו בחיים היא חיפוש אחר עצים במעמקי הנהרות הבוציים ושורצי התנינים.

ספיישל יום האשה הבינלאומי

לרגל יום האישה הבינלאומי שחל ביום שלישי, 8 במרץ, נשדר ביום זה שורת תכניות העוסקות בנשים פורצות דרך בתולדות העם היהודי ומדינת ישראל, שהוכיחו אומץ לב, תושיה ותרמו תרומה גדולה לחברה הישראלית במגוון תחומי חיים  ממעורבות ציבורית ופוליטית, דרך עשייה אמנותית ועד לפעילות בתחומי החינוך והקהילה.

סופי שבוע מיוחדים בחודש מרץ:

סופשבוע מלחמה קרה.  5-4 במרץ:

השבוע לפני 65 שנה, ב-5 למרץ 1946, נשא ווינסטון צ'רצ'יל, מנהיג בריטניה במלחמת העולם השניה, נאום היסטורי בו טבע את המונח "מסך הברזל", בהתייחסו לגבול האידיאולוגי הנוקשה שנחצה בין שני חלקיה של אירופה לאחר המלחמה. "…מסך הברזל" ירד לאורך היבשת. מאחורי קו זה שוכנות כל בירות המדינות העתיקות של של מרכז אירופה ומזרחה…וכולן נתונות, בצורה זו או אחרת, לדרגה גבוהה ביותר, וכמה מקרים הולכת וגוברת, של שליטה ממוסקבה." בימים שישי ושבת, נשדר מגוון תכניות העוסקות בהיבטים שונים של המלחמה הקרה, שאיימה על שלום העולם למעלה מארבעה עשורים.

סופשבוע פורימי . 19-18 במרץ:

לרגל חג המסכות והתחפושות הבא עלינו לטובה-  פורים, נקדיש את שידורנו בסוף השבוע,לתכניות העוסקות בדיוק בכך – מסכות, תחפושות והעמדות פנים – החל מספיישל בבכורה "האלווין: האמת מאחורי המסכה" בו נראה כיצד חוגגים את חג התחפושות של אמריקה, דרך תכנית מיוחדת החושפת את הפנים (הפיזיות) האמיתיות של כמה מהמנהיגים הגדולים בהיסטוריה (צפו להפתעות) ועד לתכנית מצוינת על סודות שפת הגוף המגלה כי כולנו מעמידים פנים ו"מתחפשים" מדי יום, במיוחד בתקשורת שלנו אחד עם השני.

סופשבוע אמריקה הסודית. 26-25 במרץ:

אם תעצור אמריקאי ברחוב ותשאל אותו במה הוא מאמין, הינך עשוי לקבל שלוש תשובות ודאיות: ג'ון קנדי לא נרצח ע"י מתנקש בודד, אלביס חי והממשלה מסתירה עב"מים בהאנגרים סודיים. אין מדינה שמאמינה באופן אובססיבי יותר בקונספירציות, קנוניות חשאיות וסודות אפלים שנרקמים במסדרונות הממשל, מאשר ארה"ב; סוף השבוע, יוקדש למגוון תכניות העוסקות בהיסטוריה הסודית של אמריקה.

כמו כן, נציין החודש:

8 שנים לפרוץ מלחמת המפרץ השניה בעיראק

25 שנה לשיווק הלפטופ הראשון בעולם ע"י IBM

ספיישל החודש בערוץ ההיסטוריה:

עלייתו ונפילתו של הרייך השלישי ספיישל בן 2 חלקים – בכורה בערוץ! (יש תמונות)

Third Reich: The Rise & Fall: 2 Part Special

איך נראתה מכונת הרוע הגדולה בהיסטוריה מבפנים? מבט נדיר ומצמרר על גרמניה הנאצית – מהאנשים שחיו בה.

לאחר תום מלחמת העולם השניה, ולכל אורך המחצית השניה של המאה ה-20, משטר הרייך השלישי בגרמניה נותח ועלה לדיון מכל הכיוונים. כעת, כשהאנשים שנלחמו במלחמת העולם השניה בינינו הולכים ומתמעטים, הידע הכללי של האדם ברחוב אודות המשטר הטוטאליטרי המסוכן ביותר בהיסטוריה, הולך ופוחת באופן מעורר דאגה.

במסגרת הספיישל האפי ורחב היריעה "עלייתו ונפילתו של הרייך השלישי", ערוץ ההיסטוריה חודר עמוק מתחת לפני השטח של הידיעה הקולקטיבית שלנו אודות הרייך השלישי, במטרה לגלות את כל מה שאנחנו לא-יודעים על הדמויות שהיו אחראיות לאחד המשטרים המורכבים, החשוכים ויוצאי-הדופן בהיסטוריה המודרנית.

מה שמייחד את "עלייתו ונפילתו של הרייך השלישי" מסרטים דומים העוסקים בנושא, הוא השימוש הנרחב בקטעי סרטים, יומנים ומכתבים שניהלו אזרחי גרמניה, השופכים אור על החיים תחת שלטון הרייך.

בסרט ישנו מבט יוצא-דופן על גרמניה הנאצית, המאפשר הצצה נדירה על מכונת הרוע מבפנים:

ממכתבי הערצה של נשים לאדולף היטלר, דרך סרטי תעמולה נאציים המתארים את החיים השלווים שניהלו הגרמנים במדינתם בעוד בשאר היבשת מתחוללת מלחמה נוראה, ועד ליומנים של חיילים גרמנים שתיעדו את הזוועות ופשעי המלחמה שביצעו כנגד זקנים, נשים וטף. התכנית אף כוללת סרטים שצילמו חיילים אמריקנים לקראת סוף המלחמה, עת שיחררו את מחנות הריכוז הנאציים ונחרדו למראה ערימות הגופות לצד האסירים שנותרו בחיים והיו על סף מוות.

כיצד חוו הגרמנים את התהפכות היוצרות במלחמה, עת בעלות הברית החלו להטות את הכף לטובתם בקרבות מלחמת העולם השניה? סרטי חובבים שרואים כאן אור לראשונה, מתעדים את הנפילה הקולוסלית של משטר הרייך השלישי מבפנים, ואת החורבן הטוטאלי שהמיט היטלר על ארצו, דרך עיני האנשים שחוו זאת על בשרם.

הספיישל בן שלוש שעות חושף סיפורים שלא-נודעו עד עתה, לצד עובדות מרתקות על האנשים שהרכיבו את המפלגה הנאצית. לשם כך, צוות התכנית נבר בארכיונים שהותירו אחריהם הנאצים, וחקר את המידע יקר הערך שהיה טמון בהם. התעודה אף כוללת הקלטות של יומני חדשות גרמניים וצילומים נדירים מהשטח שצילמו חיילי הצבא האדום הרוסי.

הרייך השלישי: עלייתו ונפילתו – ספיישל בשני חלקים:

חלק 1: שישי, 11 במרץ ב-22:10  חלק 2: שבת, 12 במרץ ב-22:10

השחקן שהפך לנשיא המעצמה הגדולה בעולם

היום, בדיוק לפני 30 שנה, ב-30/3/1981, נעשה נסיון התנקשות בנשיא ארה"ב רונלד רייגן (שהעולם ציין השנה 100 להולדתו). לציון המאורע הדרמטי, נשדר בבכורה ספיישל רחב-יריעה השופך אור על דמותו של אחד הנשיאים הפופולריים ביותר בתולדות ארה"ב.

רייגן ספיישל בבכורה! Reagan (יש תמונות)

ב-6 פברואר השנה, ציין העולם 100 שנים להולדתו של רונלד רייגן, שכיהן כנשיא ארה"ב  מטעם המפלגה הרפולביקאית בין השנים 1989-1981. תומכיו ומעריציו מכנים אותו "גיבור", בעוד מבקריו מעדיפים כינוי מעט ציני יותר – "חליפה ריקה".

על עובדה אחת לא ניתן להתווכח – הנשיא רייגן עיצב במידה רבה את ההיסטוריה של סוף המאה העשרים. אבל מה עיצב את רונלד רייגן?  חרף העובדה שהוא נחשב לאחד הנשיאים הפופולריים, והישירים ביותר בהיסטוריה האמריקנית, עד היום מתקשים היסטוריונים להגדיר מה הפך את דמותו של רייגן ל"גדולה מהחיים".

כאשר רונלד רייגן סיים את כהונתו השניה בינואר 1989, ציין אז הכתב הפוליטי בוב שייפר שאפילו לאחר שמונה שנים בתפקיד, נותרה עדיין "ארשת מסתורין" סביב הנשיא ה-40 של ארה"ב.  מי בדיוק היה רונלד רייגן? מה הניע אותו לרוץ ולהיבחר פעמיים למשרה הרמה ביותר בעולם?  הספיישל בן השעתיים מגולל את סיפור חייו של רונלד רייגן, החל מילדותו הענייה במערב-התיכון, דרך הקריירה ההוליוודית שלו, בחירתו למושל מדינת קליפורניה ולאחר מכן לנשיאות ארצות הברית, ושנותיו האחרונות, לאחר שירד מן הבמה הציבורית ו"פסע אל שקיעת חייו" (כך לדברי רייגן עצמו, לאחר שפרסם רשמית את מחלת האלצהיימר בה לקה, ושהביאה לבסוף לפטירתו ביוני 2004).

מעבר לתעודה שגרתית המשרטטת מסלול חיים של אדם, הספיישל מנסה לפצח את אישיותו של המנהיג שהיה נערץ ושנוא בו-זמנית.אך גם מבקריו החריפים ביותר, לא יכולים להתכחש ליכולתו של רייגן להגיע ישירות ללב ההמונים – לא לחינם זכה לכינוי "המתקשר הגדול" ("The Great Communicator"). רונלד רייגן שידר בהצלחה רבה מסר של נחישות, תקווה ואופטימיות, לאמריקה שהיית שסועה ומפולגת לאחר שנות השישים והשבעים הסוערות.

הספיישל "רייגן" כולל קטעי סרטים ותמונות נדירות השופכים אור על דמותו האניגמטית של רונלד רייגן, ומשולבים בה ראיונות עם פוליטיקאים ועיתונאים בכירים המנסים לפענח את החידה ושמה רייגן – ובהם קולין פאוול, ג'ורג' שולץ (ששירת כשר חוץ בממשל רייגן), והכתב הפוליטי הוותיק סם דונלדסון.

כמו כן, מתראיין בתכנית סוכן השירות החשאי ג'רי פאר, שהיה עם רונלד רייגן בעת נסיון ההתנקשות בחייו ב-30 במרץ 1981. פאר משתף את הצופים באותם רגעים טראומטיים ובהחלטה הקריטית שקיבל אז, שהצילה את חיי הנשיא. דייויד גרגן, ששימש כמנהל התקשורת בבית הלבן בתקופת רייגן, מספר בתכנית: "כשאדם נעמד על רגליו לאחר נסיון התנקשות בחייו ויוצא עם חיוך, אנשים רואים אותו באור שונה."

רייגן. רביעי, 30 במרץ בשעה 23:00, שידור נוסף למחרת ב-17:10, ושישי, 1 באפריל ב-15:30 ו-23:50

מה אם ההיסטוריה שלימדו אותנו, היא רק חלק מהסיפור האמיתי על העבר שלנו?

היסטוריה מוצפנת סדרה חדשה בבכורה! Brad Meltzer's Decoded (יש תמונות) הסדרה החדשה והמרתקת חושפת כי אנו מוקפים מכל עבר בצפנים, קודים, ומסרים סודיים הנמצאים ממש מול עינינו. רק שלא היה מי שיגלה אותם. עד עכשיו…

במרכז הסדרה "היסטוריה מוצפנת" ניצב בראד מלצר, סופר של מותחנים רבי-מכר העוסקים בעולם הקונספירציות והמסתורין, שיותר ממזכיר את דמותו של "ד"ר רוברט לנגדון" מהסרט "צופן דה וינצ'י". מדי שבוע, מצלר וצוותו יוצאים לשטח ומבצעים חקירת עומק בכדי לפתח את המשמעות האמיתית מאחורי סמל, חפץ או אתר מסויים. חקירת אנשי הצוות לוקחת אותם למסע חוצה ערים ברחבי ארה"ב, ואפילו מתחת לאדמה, הכל במטרה לבחון רמזים, לחשוף ראיות ולגלות ממצאים שיעזרו להם לפענח כמה הסודות והצפנים השמורים ביותר בהיסטוריה.

במהלך עשרת פרקי הסדרה, נתוודע לידע ההיסטורי העצום של כוכב הסדרה בראד מלצר, ידע המהווה את הבסיס לענות על שאלות כגון מדוע הדורות הקודמים השאירו מאחורים את האוצרות החבויים הללו עבורנו? מהם המקורות של אותם חלקים נשכחים וסמויים של ההיסטוריה? מהו ייעודם? למעשה, אינספור רמזים בנוגע לעתיד מסתתרים בהווה, אך ניתן לחשוף אותם רק אם נצליח להבין את העבר שלנו.

הסדרה החדשה והמרתקת "היסטוריה מוצפנת" חוקרת את אותו חלק מסתורי בעבר שלנו: ההיסטוריה הסודית של הסמלים והצפנים שמקיפים אותנו והנמצאים סבינו כל העת. מחבר רבי המכר הנודע בראד מלצר, חובב היסטוריה מושבע כותב מותחנים וספרי קונספירציה מזה למעלה מעשור. מלצר חקר וכתב ספרים על כמה מהמוסדות המכובדים בהיסטוריה, ובהם בית המשפט העליון של ארה"ב, מוסד הנשיאות, השירות החשאי, וול סטריט – ואפילו כתב על ספר התנ"ך.

לצורך צילומי הסדרה, מלצר אסף צוות של מומחים שיסייע לו בחקר אינסוף הרמזים והתיאוריות  שגילה במהלך שנות הכתיבה שלו , אך לא יכול היה לחקור אותם לעומק. עתה הם זוכים לחקירה יסודית ומקיפה. החל מבחינת הסמלים המסתוריים על שטר הדולר, דרך פיענוח המסרים הסודיים המסתתרים על פסל החירות ועד לפיצוח הצפנים שתפקידם להגין על מיקום אוצרות הזהב של מדינות הדרום, בראד מלצר והצוות שלו חושפים את האמת מאחורי כמה מהסודות השמורים והנועזים בעולם.

חברי צוות הסדרה "היסטוריה מוצפנת" הם: בראד מלצר– מחברם של מספר מותחנים מצליחים. ספרו "ספר הגורלות" אף הגיע למקום הראשון ברשימת רבי המכר היוקרתית של ה"ניו-יורק טיימס".  כמו כן, כתב את הנובלות הגרפיות המוערכות "משבר זהות" ו"ליגת הצדק של אמריקה". בראד מלצר ידוע בעבודת התחקיר המאומצת שהוא משקיע לפני כתיבת ספריו. למעשה, אפילו נשיאי ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון וג'ורג' בוש האב, סייעו לו במהלך מח קריו- מחקר כה מדויק, שהביא את המשרד האמריקני לביטחון פנים להסתייע בשירותיו של מלצר, ולצרפו לפרוייקט "תא אדום", שמטרתו לחקור ולנסות לפצח דרכים חדשות שבהן טרוריטים עשויים לפגוע ארה"ב.

סקוט רול – משמש כפרקליט. רול הוא תובע לשעבר, רב סרן במילואים של צבא ארה"ב, ובוגר המכון המשפטי של ה-FBI. רול מאמין כי תמיד במציאות קיים יותר מאשר רק מה שגלוי לעין. כריסטין מקינלי– הנדסאית מכונות בוגרת האוניברסיטה הפוליטכנית בקליפורניה. מקינלי מסתמכת על ראיות ועובדות מוצקות בכל מצב, ואלו מהווים נר לרגליה. באדי לוי– פרופסור לאנגלית באוניברסיטת וושינגטון סטייט, וכן עיתונאי פרילנסר, כשבמסגרת עבודתו זו,  השתתף במשלחות מחקר בכל רחבי העולם – מארגנטינה דרך מרוקו ועד לגרינלנד. לוי מאמין כי ההיסטוריה אותה אנו מכירים היא מדויקת, אך יודע גם כי לכל סיפור יש שני צדדים. יחד, הצוות תר אחר תשובות לתעלומות גדולות ויוצאות הדופן, שהעסיקו אותנו במשך אלפי שנים, אך רק עתה זוכים לחקיפה מלאה, מקיפה וממצה.

היסטוריה מוצפנת – ימי שבת בשעה 17:10, החל מה-26 במרץ, שידור נוסף למחרת ב-21:20

סופשבוע אמריקה הסודית: ימים שישי ושבת – 26-25 במרץ

אם תעצור אמריקאי ברחוב ותשאל אותו במה הוא מאמין, הינך עשוי לקבל שלוש תשובות ודאיות: ג'ון קנדי לא נרצח ע"י מתנקש בודד, אלביס חי והממשלה מסתירה עב"מים בהאנגרים סודיים במדבר. אין מדינה שמאמינה באופן אובססיבי יותר בקונספירציות, קנוניות חשאיות וסודות אפלים שנרקמים במסדרונות הממשל, מאשר ארה"ב. בימים שישי ושבת, נשדר מגוון תכניות העוסקות בהיסטוריה הסודית של אמריקה.

במוקד השידורים בסוף השבוע, התכנית הבאה:

ספיישל בערוץ ההיסטוריה:

ספר הסודות הנשיאותי – בכורה! The President's Book of Secrets (יש תמונות)

האם קיים "ספר סודות" חשאי שעובר מנשיא לנשיא, ובו הסודות הכמוסים ביותר של ארה"ב, הידועים כיום רק  לחמשת הנשיאים החיים של מדינה זו? (ברק אובמה, ג'ורג' בוש האב וג'ורג' בוש הבן, ביל קלינטון וג'ימי קרטר).

הספיישל "ספר הסודות הנשיאותי", לוקח את הצופים למסע מרתק בעברו של הבית הלבן, במטרה לחשוף מידע שיטלטל את כולם, על הסודות שידועים היו – עד עתה –  לנשיא ארה"ב בלבד, החל ממידע בנושא מודיעין רגישים ואירועים מסווגים, ועד לצפנים חשאיים וטכנולוגיות עתידיות וסודיות.

דקות ספורות לאחר שנשיא ארה"ב נשבע אמונים לתפקידו, הוא זוכה בגישה ישירה ל"פוטבול הגרעיני" – מזוודה המכילה את המידע הסדוי ביותר בעולם: קודי השיגור של הנשק הגרעיני האמריקני.

ה"פוטבול" הוא סוד לאומי אמריקני בעל פרופיל גבוה ביותר, המהווה רק אחד מיני סודות רבים בארסנל המסווג העומד לרשותו של נשיא ארה"ב מהרגע בו מתמנה לתפקידו ומשמש גם כמפקד הכוחות המזויינים של מדינתו.

בין הסודות הנשיאותיים שרואים אור לראשונה בתכנית "ספר הסודות הנשיאותי": אלו סודות חולק הנשיא היוצא עם הנשיא הנבחר בעת פגישתם הפרטית הראשונה? מתי זוכה הנשיא הנבחר לגישה ישירה לסודות לאומיים חיוניים ומקבל את הקודים להפעלת ארסנל הנשק הרגעיני? האם ישנו אדם המשמש כ"שומר הסודות" שמספר לנשיא את כל מה שעליו לדעת? איזה מידע נחשב לבעל דרגת רגישות גבוהה כזו, שאפילו הסיווג הבטחוני של הנשיא אינו מספיק על-מנת לקבל גישה אליו?

התכנית כוללת ראיונות בלעדיים עם אישים רבים ששימשו בתפקידי מפתח בצמרת הפוליטית, הבטחונית של ארה"ב, ובהם: דן קווייל – סגן נשיא ארה"ב לשעבר, מייקל היידן – לשעבר מנהל סוכנות ה-CIA, מייקל צ'רטוף – לשעבר מנהל המשרד לבטחון הפנים, דנה פרינו – דוברת הבית הלבן לשעבר. כמו כן, מתראיינים בתכנית מנהיג בית הנבחרים לשעבר ניוט גינגריץ' והעיתונאים דן ראת'ר וג'ונתן אלתר המשתפים אותנו בידע שלהם על עולמו הסודי של נשיא ארה"ב. סוזאן פורד, בתו של הנשיא המנוח ג'ראלד פורד, מספרת על החוויה של לחיות ולגור בבית הלבן.

ספר הסודות הנשיאותי – שישי, 25 במרץ בשעה 15:00 ו-24:00 שידור נוסף למחרת ב-12:10 ו-23:10

תכניות נוספות שתשודרנה במהלך סוף השבוע "אמריקה הסודית":

סודות המייסדים של אמריקה Secrets of the Founding Fathers

הספיישל "סודות המייסדים של אמריקה" בוחן את הצדדים הנסתרים, המסתוריים והאפלים מאחורי האבות המייסדים של האומה האמריקנית. זהו מחקר מעמיק על הסמלים, הצפנים והסודות הנסתרים שעמדו מאחורי היווצרותה של אמריקה בסוף המאה ה-18, תוך שהוא מתמקד בקשרים שבין ארגון "הבונים החופשיים" לארגונים וכתות חשאיות אחרות בעולם, לרבות כת "האילומינטי" (שכיכבה בספר ובסרט "מלאכים ושדים").

בין הסוגיות הנידונות בתכנית:

נחשוף כיצד סמלים בולטים של ארגון "הבונים החופשיים" דוגמת: מגן-דוד, הפירמידה וה"העין רואה הכל" מצאו עצמם על שטר הדולר האמריקאי וה"חותם הגדול" (החותם הרשמי של רשויות השלטון על כל מסמך ממשלתי בארה"ב),  נבדוק האם העיצוב הארכיטקטוני של וושינגטון הבירה, שהוזמן על-ידי הנשיא הראשון ג'ורג' וושינגטון מכיל סמלים שאומצו על-ידי כת האילומינטי ב-1776 – שנת העצמאות של ארה"ב, ונבחן האם בנג'מין פרנקלין וג'ורג' וושינגטון גייסו באופן מכוון 33 גנרלים מצרפת כדי לחזק את האחווה שבין שתי המדינות.

סודות המייסדים של אמריקה. שישי, 25 במרץ בשעה 18:05, שידור נוסף למחרת ב-00:40

המזימה לגנוב את גופת הנשיא Stealing Lincoln's Body (יש תמונות)

ספיישל המגולל את סיפורה של הפרשיות המוזרות בהיסטוריה האמריקנית: בשנת 1876, כ-11 שנה לאחר רצח נשיא ארה"ב אברהם לינקולן, בטרם הובאה גופתו למנוחה אחרונה בכספת תת-קרקעית בספרינגפילד, גופתו הוזזה באופן תכוף ממקום למקום. קבוצת זייפנים משיקגו תיכננה באותה עת לגנוב את גופת לינקולן ולדרוש תמורתה 200,000 דולרים, וכן את שחרור מנהיגם מבית כלא באילינוי, בו ריצה עונש מאסר.

השירות החשאי האמריקני – ארגון שזה עתה הוקם כדי להתמודד עם בעיית זייפנות הולכת וגוברת במדינה –  החדיר לשורות כנופיית העבריינים מודיע חשאי, במטרה לסכל את מזימתם הנואלת לגנוב את גופת הנשיא.

המזימה לגנוב את גופת הנשיא. שישי, 25 במרץ בשעה 16:30, שידור נוסף למחרת ב-10:30

תיק ג'יי.אפ.קיי The JFK Assassination (יש תמונות)

תכנית מיוחדת המנסה לפענח את תיק רצח נשיא ארה"ב ג'ון קנדי ב-22 בנובמבר 1963, באמצעות שימוש בכלים וטכנולוגיה מדעית חדישה המשמשת למקרים של זיהוי פלילי. בתכנית "תיק ג'יי.אפ.קיי", קבוצה של מדענים וחוקרים משיגים גישה חסרת תקדים לראיות מזירת הפשע, ובוחנים את שלל תיאוריות הקונספירציה סביב הרצח הפוליטי המפורסם במאה ה-20 – אלו מהן מופרכות ואלו ניתן לאשש.

בין הראיות שנבחנות בתכנית: הקלטה ממכשיר קשר של שוטר משיירת האבטחה של קנדי, שבה ניתן לשמוע חמש יריות שנורו לכיוון קנדי (ולא שלוש, כפי שטוענת הגרסה הרשמית); תמונות רנטגן שונות של גלגלתו של קנדי מהניתוח שלאחר מותו המעידות כי ייתכן ובוצעה בהן מניפולציה.

תיקי ג'יי.אפ.קי. שישי, 25 במרץ בשעות 19:40 ו-01:20, שידור נוסף למחרת בשעה 14:35

האוצר הלאומי האמיתי The Real National Treasure (יש תמונות)

היכן מצויה תיבת אוצרות נדירה בבירת ארה"ב? בספרייה שאין עוד כדוגמתה בעולם – ספריית הקונגרס האמריקני בוושינגטון די.סי. במעמקי הספרייה, טמונות כספות סודיות המכילות למעלה מ-965 קילומטרים(!) של מדפים ובהם 130 מיליון פריטים יקרי ערך: מיומניו של נשיא ארה"ב הראשון  ג'ורג' וושינגטון שנכתבו בכתב ידו, דרך איורי הירח הראשונים של המדען האיטלקי גלילאו גליליי, ועד למצלמה המקורית בה השתמשו בצילומי הסרט "פרנקנשטיין". צוות של 4,000 ספרנים אמון על קיטלוג ושימור האוצרות הללו, והפצתם הגלובלית באמצעות הקמת ספריה דיגיטלית עולמית חדשה. האוצר הלאומי האמיתי. יום שבת, 26 במרץ בשעות 13:45 ו-22:20

צ'רלי ווילסון: הסיפור האמיתי True Story of Charlie Wilson (יש תמונות)

במהלך שנות השמונים של המאה ה-20, חימשה סוכות הביון האמריקני ה-CIA בבחשאי את ארגון המוג'הידין באפגניסטן, לצורך מלחמתו בצבא הרוסי שפלש לארצו בדצמבר 1979. פעולה חשאית זו הפכה בדיעבד למבצע המוצלח והארוך ביותר בתולדות הארגון. את המבצע הסודי תכנן חבר קונגרס בשם צ'רלי ווילסון. ווילסון, חבר קונגרס נהנתן מטקסס, "פלייבוי" שאהב את החיים הטובים, היה חבר בתת-ועדת הקצבות לענייני ביטחון, והזדהה עם מאבקם של האפגאנים בפולש הרוסי. ווילסון חבר בברית יוצאת-דופן לסוכן CIA אגרסיבי בשם גאסט אברקאטוס, לצורך ביצוע משימה מסובכת, מורכבת ומסוכנת ביותר בתקופת המלחמה קרה – חימוש ארגון לוחמי המוג'הידין באפגניסטן לצורך מלחמה בצבא הסובייטי. השניים הצליחו במשימתם מעל ומעבר, והפכו את אפגניסטן ל"ווייטנאם" של ברית המועצות, שנסוגה משם בבושת פנים במרץ 1989.

"צ'רלי ווילסון: הסיפור  האמיתי", משרטטת את דיוקנה של הברית המוזרה בין שני אנשים שונים באופיים  – ווילסון ואברקאטוס, והתחנות השונות במסעם המשותף לחימוש לוחמי החופש האפגאנים. כמו כן, התעודה בוחנת את ההשלכות מרחיקות הלכת של הסיוע האמריקני הממושך ללוחמי המוג'הידין במלחמתם ברוסים, והאופן שבו אותם לוחמים היפנו אחר-כך עורף לארה"ב, ואף פתחו במערכה כוללת נגד העולם המערבי בשם האיסלאם הקיצוני.

צ'רלי ווילסון: הסיפור האמיתי. יום שבת, 26 במרץ בשעות 15:30

הגברים הקשוחים באמריקה חוזרים…

אנשי היערות – עונה רביעית עונה חדשה!Ax Men – Season 4 (יש תמונות)

ברוכים הבאים לאמריקה האמיתית. אנשי צווארון קשה כחול שמרוויחים את לחמם באחת העבודות המסוכנות ביותר בצפון-אמריקה: כריתת עצים. "אנשי היערות", סדרת הריאליטי הסוחפת על חייהם של חוטבי העצים בארה"ב חוזרת למסכינו החודש, ומבטיחה מנה גדושה במיוחד של ריגושים, סכנות והרפתקאות. בדומה לעונה הקודמת,

העונה הרביעית מתרחשת גם היא בחודשי הקיץ, ומלווה כורתי עצים בצפון-מערב ארה"ב, ובמקביל – גם בביצות בדרום העמוק של ארה"ב, בלואיזיאנה ופלורידה.. העונה נזכה לצפות שוב במעלליו של שלבי "איש הביצות" סטנגה (Shelby Stanga), דמות מיוחדת במינה, שמשימתו, פרנסתו, וכל מטרתו בחיים היא חיפוש אחר עצים במעמקי הנהרות הבוציים ושורצי התנינים.

שני צוותים חדשים מאלסקה וקנדה מצטרפים לעונה הרביעית ועובדים עבודה פיזית קשה באיים הקטנים והמיוערים הנמצאים סמוך לקו החוף של האוקיינוס השקט – כשעליהם להתמודד במקביל עם דובים שחורים ומאיימים, בולי עץ ענקיים והיעדר תשתית כבישים ראויה, בנסיונם לכבוש את אחד מאזורי הספר האחרונים שנותרו באמריקה.

כאן בקצה הצפון-מערבי של אמריקה, העבודה לא מסתיימת כשהעץ נופל ביער. לאנשי היערות חוברים צוותים שמטרתם לשנע את קורות העץ הגדולים במורד הנהר – משימה חיונית וקשה, כשהמירוץ נגד השעון נמצא בעיצומו. לחברת "Olson Marine" מאלסקה, צי קטן של סירות גרר שמשנעות מדי שנה כמות עצים בשווי מיליוני דולרים מאתרי כריתה מרוחקים למנסרות העץ – דרך מסוכנת ביותר בהתחשב בתנאי מזג האוויר ההפכפכים והים שעשוי להיות בוגדני ולסכן את חיי אנשי הצוות בכל רגע נתון.

בלב ההרים במדינות בושינגטון ואורגון, גייב וקרייג רייגארד – צוות של אב ובנו, מתחרים שוב באויב המושבע שלהם – ג'יי. אם בראונינג. צוות "פיהל" חזר גם הוא לפעילות כשבאמתחתו רכש טרי: ליה פרוקטור, כבאית שמתנסה לראשונה בעבודת "אנשי היערות" ונחושה להוכיח כי אינה נופלת במאומה מהבנים. עמוק בדרום-מזרח ארה"ב,  שלבי סטנגי "איש הביצות" חוזר, כשהפעם הוא מתכוון "לצוד" את קורות העץ הגדולים ביותר בביצות לואיזיאנה, אך כדי לעמוד במשימה, עליו להסתייע באנשים נוספים, שבאופן טבעי, הם  צבעוניים ויוצאי-דופן לפחות כמוהו – האם הם יוכלו לסייע לשלבי להציל את האימפריה השוקעת שלו?  בפלורידה, ג'יימס סמית' מתכונן לסיבוב נוסף מול ג'ו קולינס והצוות שלו, בעוד אביו של ג'יימס, ג'ימי, מחליט שהוא אינו מרים ידיים בקלות רבה כל-כך. שמונה צוותים עומדים בפני העונה הקשה והקשוחה ביותר בקריירה שלהם – רק אחד מהם יוכתר ל"מלך ההר". אנשי היערות. העונה הרביעית – ימי שני בשעה 21:20, החל מ-14 במרץ, שידור חוזר למחרת ב-16:20

לציון 25 שנה לשיווק הלפטופ הראשון בעולם ע"י IBM ב-3/3/1986 נשדר את התכנית:

עשרת פלאי הטכנולוגיה הגדולים בכורה בערוץ! Modern Marvels: Top Ten (יש תמונות)

מקובל לחשוב כיום על ארבע המצאות מהפכניות ששינו את חיינו –  הגלגל, המחרשה, מכונת הדפוס והאינטרנט – המהווה את הפורום הציבורי הגדול כיום, בו כמות המשתמשים ברחבי העולם כבר חצתה את המיליארד. לאיזה מקום יגיע האינטרנט במצעד עשרת פלאי הטכנולוגיה הגדולים של זמננו?

מטלפונים סלולריים וכרטיסי אשראי, דרך מכוניות חשמלית לא-מזהמות מכשירי GPS, רובוטים בשדה קרב ועד לחתולים רוקדים ב"יו טיוב" לעיני עשרות מיליונים באינטרנט, תכנית מיוחדת זו סוקרת את עשר ההמצאות הטכנולוגיות החשובות והמשפיעות של דורנו, שהשפיעו על החברה האנושית בכל תחומי החיים – ממסחר וכלכלה, דרך פנאי ובידור ואפילו צבא.

עשרת פלאי הטכנולוגיה הגדולים. יום חמישי, 3 במרץ בשעה 23:00, שידור נוסף בשישי, 4 במרץ ב-14:25 ובשבת בשעה 10:25

סופ"ש פורימי בערוץ ההיסטוריה – ימים שישי ושבת, 19-18 במרץ

לרגל חג המסכות והתחפושות הבא עלינו לטובה הלא הוא פורים, נקדיש את שידורנו בסוף השבוע, לתכניות העוסקות בדיוק בכך – מסכות, תחפושות והעמדות פנים – החל מספיישל בבכורה "האלווין: האמת מאחורי המסכה" בו נראה כיצד חוגגים את חג התחפושות של אמריקה, דרך תכנית מיוחדת החושפת את הפנים (הפיזיות) האמיתיות של כמה מהמנהיגים הגדולים בהיסטוריה (צפו להפתעות) ועד לתכנית מצוינת על סודות שפת הגוף המגלה כי כולנו מעמידים פנים ו"מתחפשים" מדי יום, במיוחד בתקשורת שלנו אחד עם השני.

האלווין: האמת מאחורי המסכה ספיישל בבכורה! The Real Story of Halloween

חג פגאני מאיים או הילולה קפיטליסטית של זלילת ממתקים אינסופית? (יש תמונות)

בליל כל הקדושים, כל אמריקה אוהבת להפחיד, לפחד, להבהיל ולהיבהל. הספיישל "האלווין: האמת מאחורי המסכה" חושף כי זו מסורת שנמשכת כבר אלפי שנים.

חג ההאלווין הידוע גם כ"ליל כל הקדושים", נחוג לראשונה לפני אלפי שנים, אז היה חג פגאני שציין את זכרם של המתים שהזהירו מפני עולם השאול בו משתוללים שדים ורוחות. במשך השנים, הפך החג ליום המזוהה עם שבירת גבולות, התנהגות פרועה ולבישת תחפושות. להאלווין המודרני יש שורשים עתיקים – עוד בימי הביניים אנשים היו הולכים מדלת לדלת ומתחננים לתופינים והפתעות.

הספיישל "האלווין: האמת מאחורי המסיכה" מדגים כיצד הפך החג בעשרות השנים האחרונות לחלק בלתי נפרד מהתרבות הפופולרית, בזכות שידור פרקים העוסקים בחג בסרטים מצויירים כמו "צ'רלי בראון", "הסימפונס" וכמובן סרטי אימה שוברי קופות דוגמת "האלווין". במאי הסרט, ג'ון קרפנטר, מתראיין בתכנית, ומספר כיצד נולדה המסכה של "מייקל מאייירס", דמות שהפכה לאחת הפופולריות ביותר מדי חג האלווין. כמו כן, מתראיין במאי האימה האגדי ווס קרייבן, שתרם תרומה נאה משל עצמו לתעשיית מסכות האלווין בזכות סדרות הסרטים "הסיוט ברחוב אלם" ו-"הצעקה".

האמריקני הממוצע נוטה לחשוב שהחג בגרסתו הנוכחית הוא פרוע ומשוגע, אך בעבר החג הזה היה אפילו פרוע ומסוכן אף יותר. כך למשל, במהלך תקופת השפל הכלכלי הגדול, האלווין הפך להילולה כל-כך אלימה והרסנית, שהרשיות האזרחיות נאלצו להתערב במטרה למנוע את הפיכת החג ל"חגיגה" של ונדליזם ומעשי הרס בערים ברחבי אמריקה.

הפיתרון שהנהיגו כדי לפתור את בעיית האלימות – המוכרת כיום כמנהג של "תעלול או ממתק", גורמת למחזור המכירות של תעשיית הממתקים להמריא לסכום אסטרונומי של 2 מיליארד דולר מדי עונת חג, כשמבוגרים וילדים כאחד אוהבים להתחפש, להשתולל ולחגוג את האלווין. אך מעבר לתענוג שבאכילת ממתקים, האלוויין עדיין נותר כל השנים הללו חג שהתימה המרכזית שלו היא פחד ובהלה.

האלווין: האמת מאחורי המסכה.

שישי, 18 במרץ ב- 15:30 ו-23:50, שידור נוסף למחרת ב-13:10 ו-23:00

מסכות מוות Death Masks

ערוץ ההיסטוריה מסיר את המסכות מעל כמה מהדמויות הבולטות החשובות בהיסטוריה האנושית, וחושף את הפנים האמיתיות של אישים כמו יוליוס קיסר, אברהם לינקולן, ג'ורג' וושינגטון, וויליאם שייקספיר ונפוליאון בונפארטה.

בזכות טכנולוגיה חדשנית נקים לתחייה את פרצופם האמיתי של האישים הללו, ונציג לראשונה מעל מסך הטלוויזיה תמונת ראי ממוחשבת יוצאות-דופן באיכותה של גדולי הדמויות בהיסטוריה- כשבסוף התהליך, נחשוף תווי פנים שונים לחלוטין מאלו שאנו מכירים כבר שנים! כל קו, קמט והבעת פנים בתווי הפנים של האישים הללו מספר סיפור, וחושף לראשונה סודות שהוסתרו מעיני הציבור במשך מאות ואלפי שנים.

מומחים לאנתרופולוגיה ומדע פורנזי, זיהו כי כמה מהדמויות הללו הותירו מאחור תבנית מפורטת של פניהם, שנוצרו ברגע מותם, במטרה לשמר את נשמתם וזכרם הפיזי לנצח. המסכות המיוחדות שיוצרים המומחים בתכנית באמצעות טכניקות שחזור פנים וטכנולוגיית תלת-מימד, מהוות רפליקה מדויקת של פני הדמות ההיסטורית, ומעניקות לצופים הזדמנות להבין כיצד מאפייני פניהם ואישיותם השפיעו על חייהם. כמו כן, התכנית כוללת תובנות מפתיעות השופכות אור על המסתורין הרב שנסב סביב אותם דמויות מיתולוגיות.

מסכות מוות. שישי, 18 במרץ, בשעה 18:50, שידור נוסף למחרת בשעות 14:00 ו-01:20

סודות שפת הגוף Secrets Of Body Language

הידעתם שהבעות פנים, תנועות ומחוות גופניות מהווים כ-93% מהתקשורת הבין-אישית שלנו? מדענים ומומחים מפרשים את שפת הגוף של פוליטיקאים וסלבריטאים ברגעים היסטוריים ואירועי מדיה גדולים, ובוחנים את השפה שנאמרה בהם – ללא מילים.

בין הרגעים ההיסטוריים הבולטים מעולם הפוליטיקה והבידור שינותחו בתכנית: הסצינה המביכה בוועידת קמפ דיוויד משנת 2000, בה תועדו לעיני מצלמות כל העולם ראש הממשלה אהוד ברק ויו"ר הרשות הפלשתינית יאסר ערפאת ב-"קרב דחיפות" סביב הסוגיה מי ייכנס קודם בדלת. שפת הגוף שלהם מלמדת הרבה על המתח באוויר בין שני האישים הללו; מסיבת עיתונאים לקידום הסרט "מר. וגברת סמית'" בכיכובם של אנג'לינה ג'ולי ובראד פיט. מניתוח שפת הגוף של ג'ולי בזמן מסיבת העיתונאים, ניתן ללמוד בוודאות כי כבר אז הייתה ג'ולי מאוהבת מעל לראש בבן זוגה לסרט.

סודות שפת הגוף. שישי, 18 במרץ, בשעות 17:10 ו-00:40, שידור נוסף למחרת ב-15:35 ו-23:45

כמו כן, נשדר בסוף השבוע את התכנית:

בנייתה של אימפריה: האימפריה הפרסית Engineering an Empire: The Persians

האימפריה הפרסית היא אחת הציביליזציות המסתוריות ביותר של העולם העתיק. בהנהגתו של המלך כורש הגדול, אימצה פרס מדיניות של סובלנות דתית ותרבותית. בין הישגיהם ההנדסיים המרשימים אליהם הגיעה האימפריה בלב אסיה: הקמת המוזולאום בהליקרנסוס – אחד משבעת פלאי תבל.

יצירת מערכת ניהול ואספקת מים חדשנית, בניית תעלה שחיברה בין הנילוס לים סוף –  גרסת העולם העתיק לתעלת סואץ המודרנית.

בנייתה של אימפריה: האימפריה הפרסית – יום שבת, 19 במרץ בשעות 17:10 ו-22:15

ספיישל יום האשה הבינלאומי – יום שלישי, 8 במרץ

לרגל יום האישה הבינלאומי שחל ב-8 במרץ, נשדר ביום זה שורת תכניות העוסקות בנשים פורצות דרך בתולדות העם היהודי ומדינת ישראל, שהוכיחו אומץ לב, תושיה ותורמות רבות לחברה הישראלית במגוון תחומי חיים – ממעורבות ציבורית ופוליטית, דרך עשייה אמנותית ועד לפעילות בתחומי החינוך והקהילה.

מניה שוחט: יומן מסע Menia Shochat: Travel Log

הסרט מגולל את חייה של מניה שוחט, חלוצה יוצאת-דופן מהעלייה השנייה, שהיתה פעילה ומעורבת מאוד במהפכנות הרוסית והציונית. שוחט נולדה ברוסיה הצארית ב-1880. ב-1907, לאחר מסע מקיף בארה"ב בו למדה את נושא החיים בקומונות, עלתה לארץ ישראל והקימה יחד עם בעלה ישראל את החווה החקלאית השיתופית סג'רה. כמו כן, מניה שוחא הייתה מראשי ארגוני "השומר" ו-"בר גיורא", ונמנתה על מקימי גדוד העבודה.

מניה שוחט: יומן מסע – יום שלישי, 8 במרץ בשעה  14:30

גאולה כהן Geula Cohen

גאולה כהן נולדה בתל-אביב בשנת 1925. אביה, יוסף, עלה לארץ מתימן ועשה כמעט את כל הדרך לארץ לישראל ברגל. המשפחה הקימה בית בעל אופי מסורתי, עם השקפת עולם ימנית. ב-1942, בגיל 17, החליטה כהן להצטרף למחתרת האצ"ל שלחמה בצבא הבריטי. שנה לאחר מכן עזבה את האצ"ל לטובת הלח"י. במסגרת תפקידה, הייתה כהן קריינית בתחנת השידור המחתרתית של הלח"י. כהן נאסרה ע"י הבריטים ב-1946 והובאה למשפט, בסיומו נגזרו עליה תשע שנות מאסר. היא ניסתה פעמיים לברוח מהכלא, ובניסיונה השני אף הצליחה בכך.

בסוף שנות ה-60 ותחילת שנות ה-70 פעלה כהן רבות למען עלייתם של יהודי ברה"מ לישראל. מאז ומעולם החזיקה גאולה כהן בדעות פוליטיות ימניות. בראשית שנות ה-70, נמנתה כהן עם המקימות של ארגון "גוש אמונים". ב-1973 נבחרה לכנסת ישראל מטעם הליכוד, אך שש שנים לאחר מכן פרשה ממנו עקב התנגדותה להסכמי קמפ דייויד, והקימה את תנועת התחייה. כשנחתם הסכם השלום עם מצרים ב-1979, מילאה כהן תפקיד מרכזי בתנועה לעצירת הנסיגה מסיני, ששיאו היה בהתנגדות האלימה לפינוי חבל ימית ב-1982.

בשנת 2003 הוענק לגאולה כהן פרס ישראל, בזכות הפעולות והיוזמות הרבות שנקטה בשירות העם והמדינה, לפיתוח התיישבות יהודית ביש"ע ולהעלאת יהודים מברה"מ ומאתיופיה.  בתכנית מתראיינים בין השאר בני משפחתה (ובהם בנה צחי הנגבי), חבריה מימי המחתרת ועמיתים ששיתפו עמה פעולה בדרכה הפוליטית.

הביוגרפיה על גאולה כהן תשודר ביום שלישי, 8 במרץ בשעה 15:20

יעל דיין Yael Dayan

יעל דיין נולדה ב-12 במרץ 1939 בנהלל. היא למדה בין השאר בבית הספר הריאלי בחיפה, מקום בעל משמעת נוקשה, שם החלה תקופת ההתמרדות של יעל. כבר בגיל צעיר הפגינה ניצני עצמאות.

מעבר לעובדה שהייתה בתו של אחד המנהיגים הבולטים בתולדות המדינה, מה שהניע את יעל להיכנס לחיים הפוליטיים, הייתה חוסר ההסכמה הציבורית סביב מלחמת לבנון הראשונה – היא החלה ליטול חלק בפעילויות של ארגוני שלום והשתתפה במסע הבחירות של מפלגת העבודה בשנת 1984. ב-1992 נבחרה דיין לכנסת, וכיהנה כיו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה (שאת הקמתה יזמה) ויו"ר ועדת המשנה לזכויות הומוסקסואלים ולסביות. דיין כיהנה כיו"ר ועדת משנה לנושאי אלימות כלפי נשים והייתה האישה הראשונה שכיהנה כיו"ר ועדת משנה של ועדת חוץ ובטחון. במסגרת פעילותה יזמה מערך חקיקה מקיף בנושאים של אלימות נגד נשים, הטרדות מיניות, וקביעת עונשי מינימום בעבירות מין ואלימות. דיין ספגה לעיתים גילויי שנאה ואלימות מצד חלקים בציבור שלא הסכימו עם דעותיה ופעילותה, ששיאם הגיע בשפיכת תה רותח על פניה על ידי פעיל ימני קיצוני. לאחר שלא נבחרה למקום ריאלי בפריימריז של מפלגת העבודה לקראת בחירות 2003, עברה דיין למר"צ.

לצד פעילותה הציבורית השוטפת, טיפלה דיין במסירות בבעלה דב, תא"ל במילואים. ב- 1986 השתחרר מהצבא ומאותן שנים עד למותו ב-2003 סבל ממחלת הפרקינסון. בביוגרפיה על חיי יעל דיין מתראיינים בני משפחתה, חברים ושותפים לדרכה הפוליטית. בין המרואיינים: אמה רות דיין, אחיה אסי דיין, ירון לונדון ושולמית אלוני.

הביוגרפיה על יעל דיין תשודר ביום שלישי, 8 במרץ בשעה 16:10

אורנה פורת Orna Porat

סיפורה של אורנה פורת, מלכת התיאטרון הישראלית של כל הזמנים, מתחיל דווקא בגרמניה הנאצית. אורנה נולדה בשם אירנה קליין בקלן שבגרמניה בשנת 1924 למשפחה מהמעמד בינוני. שורשיה הנון-קונפורמיסטים והמרדנים הושפעו עמוקות מאביה הקתולי (מה שמעט סותר את המשפט הקודם), שהיה רואה חשבון ושאף בסתר להיות נגר, ומאמה הפרוטסטנטית שהייתה חובבת תיאטרון מושבעת.

לאחר שעלתה ארצה, אורנה עבדה קשה בעבודת משק בית והסתובבה בין התיאטראות כדי למצוא עבודה כשחקנית. הקאמרי היה התיאטרון הראשון שלקח אותה תחת חסותו.. בסוף שנות החמישים החליטה אורנה להקים תיאטרון לילדים ולנוער. היא שכנעה את הנהלת הקאמרי להשקיע כסף ותקציבים בחינוך הדורות הבאים לאהבת התיאטרון, ולבסוף הקימה בשנת 1970 תיאטרון שכל כולו מושתת על אהבה אמיתית לתחום, ואמונה שניתן לחנך דור שלם לאהבת התיאטרון. המחיר של ניהול תיאטרון הילדים ונוער, לצד חייה כשחקנית, גבו מאורנה מחיר יקר. לאחר שנתגלה בגופה סרטן השד, פורת עברה ניתוח כריתת שד. שנתיים אחר כך התגלה בגופה סרטן נוסף ברחם. היא נאלצה לעבור ניתוח נוסף לכריתת רחם. מספר חודשים לאחר מכן התפשט הסרטן לכיס המרה והיא נאלצה לעבור ניתוח נוסף.

במהלך שבעים שנות יצירה יוצאת דופן, שיחקה פורת במאות הצגות, יסדה תיאטרון וחינכה דור שלם לאהבת התיאטרון, זכתה בתואר כלת פרס ישראל ובתארי כבוד כמעט מכל מוסד נחשב בארץ ובחו"ל. תרומתה האדירה ליצירה הישראלית הפכה כבר מזמן לקונצנזוס. אורנה פורת היא בעלת תואר הכבוד מעיריית תל אביב, וממשיכה להיות פעילה, לחפש את התפקיד הבא שלה בתיאטרון, לקחת חלק באירועים תרבותיים ולהאכיל את הברווזים בפארק הלאומי בכל יום בשש בבוקר. הביוגרפיה על אורנה פורת תשודר ביום שלישי, 8 במרץ בשעה 17:00

היא הייתה שם והיא סיפרה לי – סיפורה של חנה בר יש"ע

בראשית קיץ 1944 בהיותה בת שתים-עשרה, גורשה חנה בר יש"ע יחד עם משפחתה הענפה מהונגריה לאושוויץ. במהלך הסלקציה נשלחה מרבית משפחתה לתאי הגזים וחנה נכלאה במחנה אושוויץ-בירקנאו כאסירה, יחד עם אמה ודודותיה.סרט מיוחד ומרגש זה מתאר את סיפור חייה של חנה מימי ילדותה בעיר אונגוואר ועד לעלייתה לארץ ישראל, הקמת משפחתה ועבודתה רבת השנים במערכת החינוך הישראלית. הסרט משרטט באופן נוגע ללב את קורותיה של ילדה בת שתים-עשרה במחנה, כפי שהם משתקפים בעיניה של אשת חינוך בכירה במדינת ישראל.
היא הייתה שם והיא סיפרה לי: סיפורה של חנה בר יש"ע – יום שלישי, 8 במרץ בשעה 17:50

בשבילך יפתחו השמיים – סיפורה של מלכה רוזנטל

הסרט מציג את קורותיה של קהילת סטניסלבוב שבגליציה המזרחית, דרך סיפורה של מלכה רוזנטל אשר נולדה ב 1934 בסטניסלבוב. בת בכורה למשפחה משכילה ואמידה. במהלך שנות הכיבוש הגרמני איבדה מלכה את אחיה הקטן ואת אמה. אביה הצטרף לפרטיזנים ומלכה נמסרה למשפחה פולנית שהחביאה אותה במשך שנה וחצי בחבית מתחת לאדמה. לאחר השחרור, מלכה רוזנטל הייתה בין הניצולים שהפליגו על סיפון אניית המפעילים "אקסודוס" ובסופו של דבר, עלתה ארצה בשנת 1948. מלכה בנתה את חייה מחדש בעבודה, חינוך ובעיקר בהקמת משפחה. סיפור חייה המרגש תורגם לשפות רבות והוא מוצג בספרי ילדים והצגות תיאטרון.
בשבילך יפתחו השמיים: סיפורה של מלכה רוזנטל – יום שלישי, 8 במרץ בשעה 18:45

סופשבוע מלחמה קרה – ימים שישי ושבת, 5-4 במרץ

השבוע לפני 65 שנה, ב-5 למרץ 1946, נשא ווינסטון צ'רצ'יל, מנהיג בריטניה במלחמת העולם השניה, נאום היסטורי בו טבע את המונח "מסך הברזל", בהתייחסו לגבול האידיאולוגי הנוקשה שנחצה בין שני חלקיה של אירופה: "…צל נפל על הזירה שהוארה לא מכבר ע"י בעלות הברית…"מסך הברזל" ירד לאורך היבשת. מאחורי קו זה שוכנות כל בירות המדינות העתיקות של של מרכז אירופה ומזרחה…וכולן נתונות, בצורה זו או אחרת, לא רק להשפעה סובייטית, אלא לדרגה  גבוהה ביותר, ובכמה מקרים הולכת וגוברת, של שליטה ממוסקבה."

בימים שישי ושבת, לציון 65 שנה לנאום "מסך הברזל" של צ'רצ'יל, נשדר מגוון תכניות העוסקות בהיבטים שונים של המלחמה הקרה, שאיימה על שלום העולם למעלה מארבעה עשורים.

1945: השנה ששינתה את העולם – העתיד מקבל צורה

1945: The Year That Changed The World – The Future Take Shape

בשלושת החודשים האחרונים של 1945, אירופה עודנה מלקקת את פצעי המלחמה הנוראה שהתרחשה על אדמת היבשת במשך שש שנים. בחודשים אלו, החל להתחולל התהליך בו בריטניה ירדה מגדולתה והזירה העולמית נשלטה כעת על-ידי שתי מעצמות: ארה"ב החזקה, שהייתה נחושה להפוך את העולם לקפיטליסטי, מול ברית המועצות, מעוז הקומוניזם העולמי.

1945: השנה ששינתה את העולם: העתיד מקבל צורה – יום שישי, 4 במרץ בשעה15:35 ,

שידורים נוסף למחרת ב-17:10 ו-00:35

ערים: עולם תת-קרקעי: בסיסים סובייטים חשאיים

Secret Soviet Bases Cities of the Underworld:

עמוק בלב ברית המועצות של פעם, חבוי עולם חשאי ותת-קרקעי ובו סודות מעידן המלחמה הקרה. באוקראינה, שבעבר שכן בה מצבור הנשק הגרעיני השלישי בגודלו בעולם, נגלה כיצד הסובייטים התכוננו באופן אמיתי לאפשרות של מלחמה גרעינית.

בסיסים סובייטים חשאיים – יום שישי, 4 במרץ בשעות 18:05 ו-01:00, שידורים נוסף למחרת ב-23:00

חשיפה: עלייתה ונפילתה של חומת ברלין Declassified: Rise and Fall of The Wall

התכנית מגוללת את תולדותיה של חומת ברלין, הסמל העיקרי של המלחמה הקרה בין ברה"מ לארה"ב במאה העשרים. לצד חשיפת סיפורי הבריחה והריגול שנסוב סביב חומת ברלין, התכנית כוללת ראיונות עם המנהיגים שמילאו תפקידי מפתח באותן שנים כמו מיכאיל גורבצ'וב וג'ורג' בוש האב.

חשיפה: עלייתה ונפילתה של חומת ברלין – יום שישי, 4 במרץ בשעות 16 בשעות 17:15 ו-00:10,

שידורים נוספים למחרת בשעות 16:20 ו-22:10

קנדי ומשבר הטילים בקובה JFK & the Crisis Crusader

הזמן: אוקטובר 1962. ברית המועצות בראשות ניקיטה חרושצ'וב, מחליטה להציב טילים גרעיניים בקובה –  האנושות על סף מלחמת עולם שלישית. התכנית בוחנת את התפקיד המכריע שמילא מטוס הביון האמריקני ה-"F-8 קרוסיידר" בזמן משבר הטילים בקובה; הצילומים שביצע המטוס בגובה נמוך במיוחד, העניק מידע חיוני למקבלי ההחלטות בממשלו של הנשיא האמריקני ג'ון קנדי, וסייע להם בהחלטב להטיל סגר ימי בפני מטוסים ואניות סובייטיות שהיו בדרכן לקובה.

חשיפה: עלייתה ונפילתה של חומת ברלין – יום שישי, 4 במרץ בשעות 18:55 ו-01:45,

שידורים נוספים למחרת בשעות 15:35 ו-23:45

הלילה בו נפלה החומה Schabowski's Note: The Night the Wall Came Down

אף אחד לא התכוון שזה יקרה, אף אחד אלא הורה על כך, אף אחד לא היה אשם – אך נפילת חומת ברלין מקורה בטעות אנוש וחוסר הבנה.

לקראת סוף שנת 1989, הגוש המזרחי באירופה היה על סף קריסה. מנהיג ברה"מ מיכאיל גורבצ'וב שנכנס לתפקידו ארבע שנים קודם לכן, הביא עמו רוח של שינוי ופתיחות לעולם, שהקרינה על כל "מדינות החסות" של ברה"מ במזרח אירופה. ב-9 בנובמבר 1989, קיבל דובר המפלגה הקומוניסטית גונתר שבאובסקי, פתק ממנהיג המפלגה אגון קרנץ. בפתק דובר על מהפך במדיניות מתן אישורי הנסיעה לתושבי המדינה והסרת כל ההגבלות בפני מי שרוצה לצאת את גבולות מזרח גרמניה. שבאובסקי לקח את הפתק ונכנס לחדר מסיבות העיתונאים, שם הקריא את תוכן הפתק בשידור חי בפני עדת העיתונאים שנכחו בחדר, ובהם הכתב הבכיר של רשת NBC, טום ברוקאו. שבאובסקי הקריא את הפתק מבלי שידע כי תוכנו לא אושר עדיין על-ידי הנהלת המפלגה הסוציאליסטית – ונתן לעיתונאים להבין כי כל ההגבלות על חציית גבולות המדינה מוסרות מרגע זה ואילך.

התכנית המרתקת משחזרת את אירועי אותו יום ומגוללת שעה אחר שעה את הסיפור הדרמטי של נפילת החומה. התכנית כוללת ראיונות עם דמויות מפתח ובראשן גונתר שבאובסקי עצמו, ברנט סקוקרופט, ששימש כיועץ לביטחון לאומי במימשל ג'ורג' בוש האב. כמו כן, נצפה בתמונות נדירות שצולמו במזרח ברלין ערב נפילת החומה, וראיונות עם תושבים מקומיים שכבר לא פחדו אז לדבר בגלוי כנגד המשטר הקומוניסטי.

הלילה בו נפלה החומה – יום שישי, 4 במרץ בשעה 19:45, שידור נוסף למחרת בשעה 13:50

החודש נציין שמונה שנים לפרוץ הקרבות במלחמת המפרץ השניה ב- 20/3/2003

בגדד: יומן מלחמה Baghdad Diary

סרט מרתק על מלחמת המפרץ השניה והשלכותיה, שעלילתו מוצגת במקביל משתי נקודות מבט אישיות ביותר: נהג מונית עיראקי ששרד את המלחמה ומתגורר עם משפחתו בבגדד, וצלם טלוויזיה אמריקני שסופח לצבא ארה"ב – כשכל אחד מהם תיעד את המלחמה במצלמת וידאו, מהזווית האישית שלו.

במרץ 2003, ערב המלחמה בעיראק, הצליחה עיתונאית נורווגית להבריח מצלמת וידאו לבגדד ולהעבירה לפאדיל ח'אדום, נהג מונית עירקי בן 39. במשך ארבע שנים, בין 2007-2003, צילם ח'אדום במצלמת הווידאו את המתרחש סביבו. בתחילה, חשש ח'אדום להפעיל את המצלמה, מחשש כי סוכניו של סדאם חוסיין יחשדו בו בריגול. ניתן לראות ביומני הווידאו של ח'אדום תיעוד של ההכנות שערכה משפחתו לקראת המלחמה, ההפצצות ושיגוריו הטילים שנשמכו ימים, ונפילתה של בגדד לידי צבא ארה"ב. המצלמה של ח'אדום חושפת את אימי משטר הטרור שהנהיג שליט עיראק סדאם חוסיין, כולל בתי עינויים וקברים המוניים. לאחר מכן, מצלמתו של ח'אדום מתעדת  את הפיצוצים הנוראיים והאלימות הקשה מנשוא שפרצה בעיראק לאחר שוך הקרבות, כשסכסוכים על רקע דתי שיסעו את האומה העיראקית וגרמו להתפוררות מערכות החברה האזרחית במדינה.

במקביל, צלם רשת החדשות NBC קרייג ווייט, שסופח עם תחילת המלחמה בעיראק לאוגדת החי"ר השלישית של צבא ארה"ב יחד עם חברו, הכתב דייויד בלום, הביאו את תמונות וקולות המלחמה לסלון הפרטי של מיליוני אמריקנים בביתם בארה"ב. במירוץ שניהלו הכוחות האמריקניים להגיע לעיר הבירה העיראקית, המצלמה של קרייג ווייט תיעדה את הקרבות בדרך לבגדד. קרייג ווייט נסע בסך הכל תשע פעמים לעיראק במהלך המלחמה והתלווה לכוחות האמריקניים – כשכבכל מסע שכזה תיעדה מצלמתו רגעים של אלימות עקובה מדם, ובהם אף את הרגע שבו חברו לעבודה, דייויד בלום, נהרג במסגרת התפקיד. באחת הפעמים, נקלע ווייט יחד עם הכוחות הלוחמים למארב קשה עד-כדי-כך שהיה בטוח כי לא ייצא ממנו בחיים.

"בגדד: יומן מלחמה" הוא סיפורם של שני אינדיבידואלים שצילמו את המלחמה מקרוב במשך תקופה ממושכת, ובכך לקחו על עצמם סיכון אישי גדול ביותר. מצלמות הווידאו שלהם חושפות את תחושת הפחד ההולכת וגוברת ככל שרחובות עיראק הופכים קטלניים יותר ויותר. מעבר לכל, יומן המלחמה שלהם הוא סיפור על המחיר שגובה המלחמה מבני האדם.

בגדד: יומן מלחמה – יום ראשון, 20 במרץ בשעה 20:50, שידור נוסף למחרת בשעה 23:00.

יש לבדוק גם

ישראל במלחמה: הפסקת אש או כניסה לרפיח?

העולם במבוכה לאור הדיווחים השונים שיוצאים מישראל על הכנות לפעולה ברפיח ובמקביל "הצעה נדיבה" לחמאס. …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.