יום שישי , יולי 26 2024
לוגו פופ טארטס

צל עץ תמר

100 שנה לבית הרמן שטרוק

תערוכת הדפס קבוצתית חדשה: "צל עץ תמר"

איך נראתה חיפה לפני 100 שנים ואיך היום? התערוכה מספקת לצופים נקודות התבוננות חדשות על עבודותיו של שטרוק ועל העיר חיפה

מוזיאוני חיפה מציינים 100 שנה להקמתו של בית הרמן שטרוק, מגדולי אמני ההדפס בישראל. לרגל המאורע תיפתח ב- 30.5.24 תערוכת הדפס קבוצתית חדשה, הנושאת את השם "צל עץ תמר". התערוכה תציג עבודות הדפס מגוונות של 6 אמנים, המגיבים למבט של שטרוק על הנוף החיפאי, דרך ההתבוננות האישית שלהם, ובאמצעות טכניקות הדפס מגוונות. זאת לצד עבודותיו של שטרוק, שתיעד בהן את הנוף החיפאי לפני 100 שנים. 

את התערוכה אוצרות יחד, בשיתוף פעולה בין מוזיאוני חיפה לאגף התרבות של עיריית חיפה – רות אופנהיים ודנה ניצני. ליווי אוצרותי: ד"ר קובי בן-מאיר.

"שטרוק נחשב לאחד מאמני ההדפס החשובים של המאה העשרים" מספרת דנה ניצני, רכזת ניהול ופיתוח במוזיאון הרמן שטרוק, "היה לו ידע נרחב בטכניקות הדפס שונות ומגוונות. במשך שנות פעילותו כאמן בחר שטרוק להתמקד בשני נושאים עיקריים: דיוקנאות ונופים. באוסף המוזיאון כלולות עבודות רבות שלו המתעדות את חיפה לפני מאה שנים. בחלק ניכר מהן בולטים המאפיינים של צמצום הפרטים והריקוּת של הנוף, ואין לדעת אם אכן כך נראו הדברים או שמא שטרוק בחר זאת בקפידה ובמכוּון. הדקלים, המופיעים באופן חוזר ונשנה בהדפסיו של שטרוק, מעניקים לעבודות העדינות גוון אקזוטי. ניכרת בהן ההתבוננות של הזר האירופאי על מרחב החוף הים־תיכוני".

לדברי רות אופנהיים, מאוצרות התערוכה: "האמניות ניבי אלרואי, עינת אמיר, טליה בן אבו, מור רימר ואיילה נצר, וכן האמן פריד אבו שקרה, הוזמנו להתבונן בעבודות ההדפס של שטרוק העוסקות בנוף החיפאי וליצור עבודות חדשות המציגות דרך התבוננות חדשה בעבודות הותיקות, וכן יצירות המתארות את הנוף העכשווי של חיפה. נקודות המבט האמנותיות של יוצרות אלו מתבססות על ריקוּת הנוף של שטרוק, נאחזות בתיאורי הדקלים ומייצרות מבט חדש המגשר על פער השנים. העבודות בתערוכה מציעות פרשנויות שונות בנות־זמננו לנוף החיפאי ומתבססות על טכניקות עבודה עכשוויות, המאתגרות את טכניקות הדפוס השונות".

האמן הרמן שטרוק נולד בברלין בשנת 1876, גדל בבית חרדי ושמר מצוות כל חייו. בשנת 1923 שטרוק עלה לארץ ובנה בחיפה את ביתו. הוא חי ולימד בביתו עד סוף ימיו, בשנת 1944. המוזיאון, הפועל בביתו משנת 2013, מוקדש למלאכת ההדפס בכלל וליצירתו בפרט. 

לדברי יותם יקיר, מנכ"ל מוזיאוני חיפה: "באמצעות התערוכה המיוחדת הזו אנו מצדיעים להרמן שטרוק, אמן דגול, ולבית שבו הוא חי ויצר. בשנים האחרונות היה לנו חשוב ליצור קונספט חדש למוזיאון שטרוק וכיום הוא מהמקומות המובילים בארץ לקיום קורסים וסדנאות ללימוד והתנסות בטכניקות הדפס שונות, תחום הצובר תאוצה ומעורר עניין רב. כמו כן, חשובה לנו האינטראקציה עם תושבי השכונה החרדית שבה ממוקם המוזיאון, ואנו מזמינים אותם לקחת חלק בפעילויות ובסדנאות השונות וליצור ברוח אומנותו של שטרוק, שגם היה יהודי מאמין ושומר מצוות".

תאריך נעילת התערוכה: 31.1.25

מוזיאון הרמן שטרוק פתוח לקהל ללא תשלום.

כתובת המוזיאון: ארלוזורוב 23, חיפה

שעות פתיחת המוזיאון:
ימים א', ג', ד' ושבת – 10:00-16:00
חמישי – 10:00-18:00
שישי – 10:00-14:00

יש לבדוק גם

שחמט סימולטני

הסימולטני הגדול בתולדות ישראל: כאלף שחמטאים יתחרו במקביל  במסגרת אליפות העל שתתקיים בירושלים בסימן 'גבורת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.