יום שישי , יולי 26 2024
לוגו פופ טארטס

סיפורה ובעקבותיה של סְטֶפָה וִילְצִ'ינְסְקָה 

פרק חדש בפודקאסט 'על הדרךשל בית אבי חי:

יום השואה– סיפורה ובעקבותיה של סְטֶפָה וִילְצִ'ינְסְקָה 

שותפתו לדרך של יאנוש קורצ'אקשדפי ההיסטוריה שכחו אותה במעט

הייתה אישה אמיצה ומעוררת השראהמנהלת ומניחת היסודות לחינוך הדמוקרטיששינתה את חייהם של אלפי ילדים מפולין ועד לעין חרוד בישראל

https://www.bac.org.il/podcasts/?podcastID=19887

הפודקאסט של בית אבי חי ״על הדרך״ מיועד לכל המשפחה ומגלה את הסיפורים שמאחורי מסלולי הטיולים היפים בארץאיפה שעוד נותר לטייל בימים אלו.

פרק חדש ליום השואה מביא את סיפורה ומטייל בעקבותיה של סטפניה וילצ'ינסקהאשת חינוך ומנהלתשצעדה עם ילדי בית היתומים שהקימה וניהלה עד רגעיהם האחרונים – אל המוות.

נשמע מוכר?

את השם יאנוש קורצ'אק כולם מכיריםאבל סטפה היא  מי שעשתה איתו את כל הדרך – החל מהקמת בית היתומים היהודי המפורסם ועד ההליכה המשותפת יחד עד לסוף המר

דמותה נשארה עלומה ודי נשכחהסטפה הייתה אישה אמיצה ומעוררת השראהמנהלתומניחת היסודות לחינוך הדמוקרטיששינתה את חייהם של אלפי ילדים מפולין ועד לעין חרוד בישראל.

סטפה היתה יכולה לבחור נתיב חיים אחרמתבקש כמעטבו היא עצמה במרכזאו לכל הפחות נתיב נוח ומבוססהיא בחרה לעשות צעד אמיץלראות את הילדים "השקופים", לפתח שפה חינוכית חדשה וללוות אותם עד לרגע האחרון.

בקצרה על חייה:

סטפה נולדה (1886) בורשהפולין למשפחה יהודית עשירה ומבוססתהיא סיימה את לימודיה בבית הספר לבנות בוורשהומשם המשיכה ללימודי מדעים באוניברסיטה בבלגיה ובאוניברסיטת ז'נבה בשווייץעם שובה לוורשההחלה לעבודתחילה בהתנדבותבמעון לילדים יהודים יתומיםבו הצליחה להקים ולארגן בית מחסה עבורםומונתה לנהל אותו.

בשנת 1909 פגשה בשווייץ בד"ר יאנוש קורצ'אקובין השניים נוצר קשר עבודהיחד ניהלו בית יתומים לילדים יהודים בוורשהבו נעשה שימוש בשיטות פדגוגיות חדשניותוילצ'ינסקה שימשה המנהלת שלו בהיעדרו של קורצ'אק במלחמת העולם הראשונה ובמהלך נסיעתו לארץ ישראל בשנים 1934 ו-1936.

בשנת 1919 הייתה וילצ'ינסקה המנהלת הכללית של בית הילדיםוקורצ'אק היה מנהלו ראשיהיא ארגנה חוג לנשים אמידותשהיו מוכנות לסייע לבית היתומיםבשנת 1931 ביקרה וילצ'ינסקה בארץ ישראל ושהתה זמן מה בקיבוץ עין חרודהיא חזרה לביקור בארץ ב-1938, אך שבה לפולין כשהחלו להגיע ידיעות מדאיגות בדבר גורל היהודים בה. עם הכיבוש הנאצי של פוליןהצליחו אנשי עין חרוד לארגן לווילצ'ינסקה אפשרות לעזוב את פוליןאך היא סירבה ועברה עם קורצ'אק והילדים לגטו עד למותם האכזרי במחנה ההשמדה טרבלינקה באוגוסט 1942.

הערת יוצרות הפודקאסט:

"בפודקאסט הקט שלנו אנחנו מנסות באופן עקבי להאיר על פועלן של גיבורות נשכחות מההיסטוריה והתרבות שלנושבאופן "פלאיפעמים רבות חרף היותן המוח שמאחורי הרעיון או היזמיות והמובילות שלו – לא זכו להיחקק בדפי ההיסטוריההפרק הזה הוא דוגמא לכךאנחנו בוחרות להקדיש עוד פרקים לנשים מעוררות השראה שכאלו ביניהןליידי יהודית מונטיפיוריהמרגלת שולה קישק כהןד"ר חנה מייזלכדי לעשות ולו במעט תיקון היסטורי".

יוצרות ומגישותלירן ליפשיץ ויטבת פייראיזןויילבית אבי חי

אורח מיוחדיניב ביטון – אפריים הפקח מ"ילדי בית העץכאן חינוכית

יש לבדוק גם

שחמט סימולטני

הסימולטני הגדול בתולדות ישראל: כאלף שחמטאים יתחרו במקביל  במסגרת אליפות העל שתתקיים בירושלים בסימן 'גבורת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.