שבת , יולי 27 2024
ורוניקה ודניאל ברנרד, צילום nina ai artyan

החממה לאמנות- פרויקטים חדשים

מוזיאוני חיפה מציגים:

שני פרויקטים חדשים במסגרת החממה לאמנות מקום: מופע המחול "ונתנה תוקף" והתערוכה "שם וכתובת"

בשבת הקרובה ייפתחו שני פרויקטים אמנותיים במסגרת מיזם "החממה לאמנות מקום" של מוזיאוני חיפה. הראשון הוא יצירת המחול הנושאת את השם "ונתנה תוקף", שיצר הכוריאוגרף אליק ניב עם להקת מטורה; והשני הוא תערוכת פיסול, הנקראת "שם וכתובת" של זוג האמנים ורוניקה ודניאל ברנרד.

"פרויקט החממה לאמנות מקום מהווה פלטפורמה התומכת באמנות ובאמנים מקומיים ומאפשרת להם להתעמק באמנות מבוססת קהילה" אומרת עדינה פרלמן ורדי, מנהלת החינוך של מוזיאוני חיפה, "התוכנית מבקשת ליצור חיבור עם הקהילות המקומיות, כחלק הכרחי בתהליך היצירה. לאחרונה פתחתנו את תערוכת היחיד של אודין שדמי – 'דרך נחל ראיתי עולם' במוזיאון העיר חיפה, ואנו עתידים להציג עוד 5 פרויקטים במסגרת החממה לאמנות מקום עד סוף השנה. האמנים המשתתפים בתוכנית זוכים להשתתפות בתכנית הכשרה ייחודית, מפגשי אימון עם מנטור/ית משדה האמנות הישראלית, ליווי אוצרותי והפקתי, מערך שיווקי ליצירה וכן מלגות ייחודיות בסיוע מרכז אדמונד דה רוטשילד ושותפות חיפה-בוסטון".

ונתנה תוקף

הופעת הבכורה של יצירת המחול 'ונתנה תוקף' תתקיים בשבת, 25.5.24, בשעה 12:00 במוזיאון חיפה לאמנות. במופע משתתפות 5 רקדניות מלהקת המחול מטורה – להקת מחול חיפאית לנשים בוגרות, אשר הוקמה לפני 15 שנה על ידי אלה בר דוד שחר. נשות הלהקה יצרו את המופע לפי הקונספט והכוריאוגרפיה שיצר אליק ניב.

אליק ניב מספר על  יצירת המחול: "סיפורי חיים מקומיים מתערבבים זה בזה במופע מחול מקורי העולה בחללי המוזיאון. הרקדניות – יוצרות מעלות זיכרונות צרובים בגוף, המתגלים בתנועה ובחומר, מעלות קולות מהעבר ולחשים מהעתיד, מחפשות אחר הגדרה עצמית לעיר, למקום הישראלי ולעצמן. המופע פועל כטקס ובו הדי זיכרונות  מבית החולים הפסיכיאטרי בפסגת הכרמל, איסוף אצטרובלים בתוך בד שמלה, מראות מגיחים מתוך יער שבקצה הרחוב, מגפיים ספוגים באדמה בוצית, רוקדות ריקוד עם החיים והמתים".

שם וכתובת

ורוניקה ודניאל ברנרד, זוג אמנים, אשר היגרו לפני כשנתיים מרוסיה לישראל כתגובה למלחמת רוסיה -אוקראינה. האמנים בחרו לגעת בחוויה אנושית מורכבת וכואבת – פליטות והגירה. הם בחרו לעזוב ולעבור למדינה שבה לא יצטרכו לחשוש לחירותם, ובחיפה פגשו קהילת מהגרים – פליטים, אשר עימה עבדו בתהליך זה. בתערוכה מוצגים פסלים עשויים פלסטלינה לבנה המעתיקים במדויק את בתיהם של חברי קהילת המהגרים שאיתם עבדו הזוג ברנרד. 

עוז זלוף, אוצר החממה לאמנות מקום, אשר אצר תערוכה זו, מספר: "בחלל מבנה החממה לאמנות מקום מוצבים מבנים פיסוליים, המציגים דגמים של בתי המשתתפים בפרויקט, כפי שהיו במולדתם, לפני שהיגרו לישראל. המבנים הם גם תיבות תהודה, בתוכן צילומי ארכיון משפחתי של תושביהם שברחו. הפסלים עומדים על קופסאות קרטון מוארות שמאפשרות הצצה פנימה. כל אחד מהבתים הוא בית מוחשי שאנשים ספציפיים עזבו. 

"בעבודתם נותנים האמנים מקום לקול שקט, מבויש – קולם של אלה שעזבו את ביתם ומצאו עצמם במציאות פוליטית חברתית שבה הם משויכים לצד החזק, ה"לא נכון" במפה הפוליטית. הדימוי של הבתים נולד מתוך שיחות וראיונות שקיימו עם מי שעברו חוויות דומות להם וחלקו ועודם חולקים יחד את גורלם".

בתערוכה משולבות שלוש יצירות וידאו של אמנים ישראלים מאוסף מוזיאון חיפה לאמנות: מיכאל דרוקס, דורון סולומונס וחן שינברג, מציגים בהן פעולות ומצבים פואטיים על מקום, מקומיות ומעמד. כולם עוסקים ב"מרחב המחייה" הישראלי. בכל אחת מהעבודות עולה ביקורת על פערים חברתיים ושאלות על שייכות – של מי המרחב? מי ומה נמצא מעבר לו? כמה הם "משלנו"? ומה זכותם במקום זה?

התערוכה 'שם וכתובת' תיפתח בשבת, 25.5.24, בשעה 10:00 במבנה החממה לאמנות מקום הצמוד למוזיאון חיפה לאמנות. כתובת: שבתאי לוי 24, חיפה.

שעות פתיחה:
ימים א', ג', ד' ושבת – 10:00-16:00
יום ה' – 10:00-18:00
יום ו' – 10:00-14:00

 

יש לבדוק גם

שחמט סימולטני

הסימולטני הגדול בתולדות ישראל: כאלף שחמטאים יתחרו במקביל  במסגרת אליפות העל שתתקיים בירושלים בסימן 'גבורת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.