שבת , מאי 4 2024
הדיאלוגים של הכרמליטיות, Vincent Pontet

"הדיאלוגים של הכרמליטיות"

לראשונה על במת האופרה הישראלית:

"הדיאלוגים של הכרמליטיות"

יצירת מופת עוצמתית ומרגשת

מאת המלחין פרנסיס פולנק 

מנצח: אשר פיש

28/05/2024 – 03/06/2024 בבית האופרה ע"ש שלמה להט צ'יץ' בתל – אביב

האופרה הישראלית תעלה לראשונה בתולדותיה את "הדיאלוגים של הכרמליטיות" – אחת האופרות החשובות ביותר שנכתבו במאה ה-20 מאת המלחין הצרפתי פרנסיס פולנק.
האופרה, המבוססת על סיפורן האמיתי של קבוצת נזירות שהוצאו להורג בשל אמונתן, תועלה בבימויו של הבמאי הצרפתי הנודע אוליבר פי ובניצוחו של מאסטרו אשר פיש ששב לנצח באופרה הישראלית לאחר שנים של היעדרות.

האופרה תועלה בתאריכים – 28/05/2024 – 03/06/2024 בבית האופרה ע"ש שלמה להט צ'יץ' בתל – אביב.

פרנסיס פולנק, הוא אחד המלחינים הצרפתים החשובים של המאה ה-20. הוא כתב מוסיקה מגוונת מבחינת צורה וסגנון, תקשורתית ובמקביל מתוחכמת, יצירתית ומקורית.
הוא כתב מוסיקה חילונית ודתית, דואליות ששיקפה גם את חייו הפרטיים שנעו בין חילוניות לדתיות. האופרה "הדיאלוגים של הכרמליטיות" מבטאת יותר מכל יצירה אחרת שלו את השלמת התהליך שעבר, מבחינה אמנותית ואמונתית. לאחר שעזב את משפחתו האולטרה-קתולית בדרום צרפת, פולנק התברג במרכזה של הסצנה האמנותית הסוערת של פריז בשנות ה-20. הוא חי כהומוסקסואל מוצהר והתרועע במעגלים בוהמיינים-ליברליים, אבל לאחר שב- 1936 חבר קרוב שלו נהרג בתאונת דרכים, מצא את עצמו המלחין מתנחם בחיקה של הנצרות הקתולית. אירועי מלחמת העולם השנייה חיזקו את האמונה של פולנק והעניקו עומק חדש לכתיבתו, והיצירות שכתב בעקבות המלחמה המשיכו לגלם את הצדדים השונים של האישיות שלו, בתוך שפה מוסיקלית מקורית לחלוטין. 

"הדיאלוגים של הכרמליטיות" (1957), היא אחת היצירות השאפתניות ביותר שלו, יצירה אותנטית ואישית, המשלבת דרמה היסטורית מרתקת עם מוסיקה יפה ומעוררת רגש העוסקת בנושאים עמוקים של אמונה, הקרבה, אהבת אדם והכרת הנפש האנושית. מאז הבכורה שלה בבית האופרה לה סקאלה במילנו היא מבוצעת תדיר על במות האופרה ברחבי העולם.

האופרה מבוססת על מחזה מאת ז'ורז' ברננוס, ובמרכזה עומד סיפורן האמיתי של קבוצת נזירות ממנזר כרמליטי שהוצאו להורג בזמן המהפכה הצרפתית שרדפה את האצולה, המלוכה והכנסייה. המנזר הותקף על ידי אנשי המהפכה וחלק מהנזירות שחיו בו נרצחו, ועל שאר הנזירות ציוו לכפור באמונתן. בהנהגת אם המנזר הן החליטו שלא לבגוד באמונה ובנדרים שלהן וכתוצאה מכך הן נשפטו למוות ולפני העליה לגרדום כל אחת מהן חידשה את הנדרים שלה.

האופרה מספרת את הסיפור דרך עיניה של בלנש דה לה פורס, צעירה ממשפחה אריסטוקרטית, שבורחת מהבית ומצטרפת למנזר הכרמליטיות. היא מקבלת על עצמה את חיי הפרישות והאמונה אך כשהנזירות מחליטות לבחור במוות בלנש הנסערת והמפוחדת בורחת. ברגע האחרון, בעודה צופה באחיותיה הנזירות צועדות זו אחר זו אל הגרדום, היא בוחרת להצטרף אליהן. 

הבמאי הצרפתי הנודע אוליבר פי ממשיך את האסתטיקה הבלתי סנטימנטלית של פולנק, ויצר פרשנות ויזואלית שמעצימה את הטקסט והמוסיקה. בעזרת אלמנטים עיצוביים פי מצליח להנכיח את הניגוד בין היקום הבורגני בו בלנש מתחילה את הסיפור (עם פאנלים מעוצבים מעץ שחור ונברשת מפוארת), לבין היקום הסגפני והצנוע של המנזר (כסאות מועטים ושולחן קטן). באופן סימבולי, המעבר של בלנש מהחילוניות אל הדתיות מיוצג על ידי פתח בצורה של צלב, שנוצר על ידי פירוק של קירות הבית שלה. 

"הסיפור של הכרמליטיות הוא סיפור היסטורי שעוסק בסוגיות תיאולוגיות כמו מות קדושים, וסוגיות חברתיות כמו ההשלכות הטרגיות של המהפכה הצרפתית," מסביר פי. "אבל המחזה של ברננוס מזקק את הסיפור לשאלות אנושיות: מה זה מוות? איך חיים יחד כחברה, כקהילה? איך אדם יכול להגיע לקיום אמיתי, נצחי? פולנק מכניס למוסיקה מימד של תשוקה ושל אנושיות. הוא לא מציג רומנטיקה אופראית כמו שאנחנו רגילים לראות על במת האופרה, אבל הוא כן מצליח לספר סיפור על אהבה. אהבה של קהילה, אהבה של חברות אמת, אהבה כלפי האל, ואהבה לעצמך."

בהשתתפות תזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון, מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של איתי ברקוביץ' והסולנים:

יעל לויטה ושקד סטרול בתפקיד בלנש , שירה פטשורניק, שעושה קריירה בינלאומית מרשימה וזוכה בפרסים רבים בתחרויות בתפקיד קונסטנס הצעירה התוססת, ענת צ'רני בתפקיד האם מארי המלכדת את כל הנזירות במסע הקשה אל האמונה ואל המוות, שי בלוך בתפקיד מדאם דה קרואסי אם המנזר המבוגרת הגוססת לאט למותה בראשית האופרה, אלה וסילביצקי בתפקיד מאדם לידואן אם המנזר החדשה המנסה ללכד את השורות בזמנים הקשים, יונוץ פאסקו בתפקיד המרקיז דה לה פורס, פייר-אנטואן שאומיין בתפקיד בנו של המרקיז, אנתוני ווב בתפקיד הכומר וכן משתתפים עודד רייך, רונה שרירא, ירדן קיפרמן, עדי עזרא, יאיר פולישוק, פניני לאון גרובנר ויואב איילון.  

 

תאריכים ופרטים לרכישת כרטיסים

יום שלישי|28/05/2024|שעה 19:30|בכורה

יום חמישי|30/05/2024|שעה 20:00

יום שישי|31/05/2024|שעה 13:00

יום שבת|01/06/2024|שעה 20:00

יום שני|03/06/2024|שעה 18:00

 

מחירי כרטיסים: 195-455

לינק לפרטים נוספים ורכישת כרטיסים:

https://www.israel-opera.co.il/?CategoryID=1354&ArticleID=6025

 

יש לבדוק גם

יום הקומיקס הבינלאומי

המדיטק והמוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס מציגים: פעילויות לילדים ולכל המשפחה במהלך חודש מאי   המוזיאון …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.