שבת , יולי 27 2024
חיים שאחרי, אביבה בלום, Life, After All, תערוכה, גלריית מלון הנשיא

חיים שאחרי

חיים שאחרי

Life, After All

 

אביבה בלום – ישראל

וויטק צ'יישנייבסקי – פולין

Aviva Blum & Vojtek Cieśniewski

 

אוצרת: תמה קרודו וייס

 

2 למאי 2024 – פתיחה

13 ליוני 2024 – נעילה

גלריית מלון הנשיא. ירושלים, רחוב אחד העם 3

לצפייה בסרטון

 

ב- 2 במאי תפתח בגלריית מלון הנשיא בירושלים התערוכה "חיים שאחרי" – Life, After All. תערוכה של האמנית הישראלית ילידת פולין, אביבה בלום ושל האמן הפולני הבינלאומי וויטק צ'יישנייבסקי.

תערוכה זו, שאצרה תמה קרודו וייס, מציינת את הפרק השלישי בסדרת "Life, After All", לאחר הופעת בכורה מוצלחת ב- Plock בקיץ שעבר וב- Otwock בשנת 2022 (פולין). זוהי התערוכה המשותפת השנייה לבלום וצ'יישנייבסקי.

וויטק צ'יישנייבסקי מציג שני ציורים חדשים שנוצרו לאחר אירועי ה-7 באוקטובר: "נערה בורחת מהחושך" שמתכתב עם הנערות שהזהירו ולא נשמע קולן, הנערות שרקדו וברגע אחד נסוגו כדי להציל את חייהן. דיוקן של אלכס דנציג, יליד ורשה, היסטוריון מוערך של התרבות הפולנית ומייסד המסעות מישראל לפולין. אלכס נחטף מביתו בניר עוז ב-7 באוקטובר ונמצא בשבי חמאסוויטק קיבל השראה מהסיפור של אלכס, אשר במסגרת עבודתו לימד סטודנטים צעירים, בין היתר, גם על תרבות פולין.

אביבה בלום הינה ציירת נוף ותיקה.  מאחוריה אוסף עבודות מרשים של ציורי נוף בשמן, אקוורל והדפס.  היא יצרה בעיקר בירושלים. וויטק צ'יישנייבסקי עובד מהסטודיו בורשה. על אף המרחק הפיזי והבין דורי,  השניים נפגשו בצירוף מקרים יוצא דופן,  מפגש שאפשר את הקיום של התערוכה הנוכחית העוסקת בכוחו של כוח החיים ובכוחה של האמנות.

באחד מציוריו, צייר צ'יישנייבסקי שלוש נערות יושבות בבית הילדים היהודי שהוקם לאחר המלחמה בעיירה אוטבוצ'ק, בה חייה קהילת יהודים גדולה לפני המלחמה. הילדה בת ה-14 המחזיקה בידיה חתול, היא אביבה בלום. בצירוף מקרים נדיר, התגלגל הציור לעיניה של בלום. "אני חיה, וגם אני

אמנית" כתבה בלום לאמן ולפטרוניו הפולנים. מאז, כבר שנתיים, קשורים האמנים בקשר אמנותי יוצא דופן, כאשר הם משרטטים בקווים עדינים, חברות שהיא לכאורה משני צדדים, אך למעשה היא חזית אחידה של ערכי מוסר משותפים, דאגה לאדם, באשר הוא אדם.

אביבה בלום ווויטק באו משני צידיה של מלחמת העולם השנייה בפולין. הם מעולם לא הכירו. בלום הינה יהודייה ורשאית, בת למנהיגי מפלגת הבונד, איגוד פועלים סוציאליסטי חילוני. בזכות אמה, שהייתה מנהלת בית הספר לאחיות בגטו ורשה, ניצלה בלום יחד עם אחיה כאשר הם מוברחים מחוץ לגטו בעגלת מתים. בהמשך עטו על עצמם זהות פולנית בדויה והמשיכו עם אמם לחווה פולנית מרוחקת, "הגעתי לגן עדן" מספרת בלום על החווה. לאחר המלחמה עלתה בלום ארצה והפכה לאומנית תוך שהיא מעמיקה את שורשיה בירושלים. מפולין היא זוכרת רק את הנופים והגינות, לא את בני האדם. מתוך כך הפכה בלום לציירת נוף ויצרה לאורך חייה אוסף ציורי טבע ונוף עשיר ומעמיק.  "אני מציירת כדי לשכוח" אומרת בלום.

צ'יישנייבסקי הינו נוצרי פולני שנולד אחרי המלחמה. משפחתו התגוררה על קו הגבול בין פולין לגרמניה ובזכרונותיו קיים סיפור מעומעם על סבים גרמניים שעברם הפוליטי אינו ידוע. בצעירותו נשלח צ'יישנייבסקי ללימודי מתמטיקה, אך משם המשיך ללימודי אמנות וכיום הוא אמן בינלאומי, מכהן כפרופסור באקדמיה לאמנות בורשה. מתוך סקרנות עמוקה לקורות חייהם של היהודים בפולין שלפני המלחמה, מצייר צ'יישנייבסקי בהשראת צילומים בשחור לבן של יהודים ערב מלחמת העולם השנייה, ואחריה. אותם יהודים שנשארו בפולין וניסו להרכיב את חייהם מחדש וגם אלו שלא שרדו את המלחמה, מופיעים כדמויות צבעוניות, אוטופיות במבטן. האנשים בציוריו הינם אנשים אמיתיים, המספרים טרגדיה, חלקה מהולה בניסים קטנים – סיפורם של אלו שהצליחו לחיות, אחרי הכל.

התערוכה תאפשר מבט ייחודי על התמודדות אמנים עם מציאויות בלתי נסבלות. 80 שנה עברו מאז מלחמת העולם השנייה וכעת בהווה, בלום וצ'יישנייבסקי מחזיקים כל אחד מהם בכלים אמנותיים שונים, על מנת להתמודד עם אותה היסטוריה כואבת. בלום מציירת טבע ואל מולה צ'יישנייבסקי מצייר אנושות. "אני מציירת כדי לשכוח" אומרת אביבה על זוועות המלחמה המלוות אותה עד היום. מולה צ'יישנייבסקי מצייר כדי לתעד וליצור זיכרון חזותי לחייהם של אנשים-יהודים שחיו בפולין. בלום בורחת לטבע שהיא זוכרת מפולין, ו – צ'יישנייבסקי חוזר לפניהם של שלו שרובם כבר אינם, מלבד

אביבה, שבדרך ניסית, מצאה את בבואתה בתוך ציור שמנציח רגע מופלא בחייה. רגע בו היא חוזרת לראשונה לחוויית ילדות, נטולת פחד, והופכת תוך כדי כך לנערה.

_________

בתערוכה יוצגו ציוריי הטבע המופשט של בלום, כולל רישומיי בעלי חיים עדינים ודיקניים שנמצאו לאחרונה באוסף האמנית והם מאפיין לחיפושה של בלום אחר בית חדש בארץ ישראל, מורשת  חדשה של טבע. לצידם, יוצגו ציוריו התיעודיים-סוריאליסטיים של  צ'יישנייבסקי המציגים את זכרונם של יהודי פולין מתחילת המאה ה-20.  צ'יישנייבסקי המצייר מידי יום, הושפע רבות מהמלחמה הנוכחית בארץ ולפני כחודש צייר את אלכס דנציג, היסטוריון יליד פולין, תושב קיבוץ ניר עוז שהיה תומך פעיל בדיאלוג יהודי-פולני ומתחילת המלחמה שבוי בידי חמאס. ציור זה יוצג בתערוכה.

זוהי התערוכה השנייה בסדרת התערוכות Life, After All של בלום ו- צ'יישנייבסקי. הראשונה הוצגה בקיץ האחרון בפולין, והנוכחית תוצג בירושלים. לא מן הנמנע לצפות בתערוכה על הרקע הטרגי של זוועות המלחמה הנוכחית. כל אדם ומבטו הייחודי, הופך הדהוד של זיכרון, ומנציח את חייהם של אנשים רגילים, ילדים, נשים, שנפלו בשבי האלימות. המלחמה והמוות אכן מוחלטים למי שנמצא בתוכם באותו הרגע. אך אם זאת, אל מול האמת החשופה, יוצרים צמד האמנים אמת מופשטת מעט, נסיונית, מטאפיזית. הם בוראים דימוי מחודש, בניסיון להכיל את המציאות האבסורדית. הם יוצרים במכחול חוויה המאפשרת לשרוד את נוכחותה של אמת טראגית. הם מערערים על המוחלט שפעמים רבות הוא נושא הדגל של מלחמות- טוב ורע, אויב וקורבן. הם עוסקים באומנותם בזיכרון אמיתי, אך במקביל יוצרים את הזיכרון בצבעים חדשים. תערוכתם של בלום וצ'יצ'יינסקי נושאת בתוכה רמז במסע, היא פירור בצד הדרך המבקש להוביל לקשרים בין-אנושיים מיטיבים יותר.

התערוכה בשותפות המכון הפולני בתל אביב, שגרירות פולין בישראל, מוזיאון POLIN בוורשה,  Wxca, WIEZ

התערוכה תתקיים במלון הנשיא ההיסטורי, המשמש כיום מרכז תרבות אמנותי בהובלת עמותת המרחב החברתי.  (רחוב אחד העם, 3. ירושלים).

אוצרת: תמה קרודו וייס

מעצבת: נעה ריצ'

חיים שאחרי – Life, After All

2 למאי 2024 – פתיחה

13 ליוני 2024 – נעילה

גלריית מלון הנשיא. ירושלים, רחוב אחד העם 3

שעות פתיחה. ימים א-ה 10:00-22:00 . יום ו- 10:00-13:00

יש לבדוק גם

שחמט סימולטני

הסימולטני הגדול בתולדות ישראל: כאלף שחמטאים יתחרו במקביל  במסגרת אליפות העל שתתקיים בירושלים בסימן 'גבורת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.