שבת , יולי 27 2024
הסדק, תערוכה, עברי באומגרטן, בית ליבלינג

הסדק

פתיחת תערוכה בבית ליבלינג:

הסדק

עברי באומגרטן

9.5, יום חמישי | בשעה 19:00 | השתתפות חופשית

ליווי אוצרותי: אדריכלית סברינה צגלה

 

התערוכה מציגה סיפור של בניין אחד – בית קלמרו, ברחוב ראש פינה 26 בדרום תל אביב, סיפור שחושף קונפליקטים, אינטרסים ואירועים החקוקים בקירות המתפוררים, וממחיש את הפער בין הדימוי והחזון של העיר הלבנה כאוטופיה אדריכלית, לבין המציאוּת החומרית, חברתית, תרבותית וכלכלית שהבניין נתון בה. בלב התערוכה, סדק בבניין שהוכרז לשימור בהגבלות מחמירות; בניין שבו, עברי באומגרטן, יוצר ואקטיביסט חברתי החי ופועל בשכונת נווה שאנן, רכש דירה לפני כמעט 20 שנה. באומגרטן ניסה לשפר את תנאי החיים בבניין שנבנה ב-1935, לתקן נזקים ומפגעים ולקדם שיפוץ במבנה, שהוכרז בסופו של דבר כמבנה מסוכן. ההכרזה אילצה את הדיירים, ברובם קשי יום, מהגרים ופליטים, להתפנות. במסגרת מאמציו גילה באומגרטן בגנזך מחלקת ההנדסה של עיריית תל אביב, כי לסדק בקיר המבנה יש היסטוריה ארוכה וסבוכה שמלווה את הבניין ודייריו. הסדק בעל הפוטנציאל ההרסני, מרחף מעל ראשי הדיירים כמעט מיום הקמת הבניין, ונוכח בכ-80 שנות תכתובות שבהן נזכרות המילים הצלה בנס, מזל ורגע לפני שיקרה אסון… במיצב בחדר הפרויקטים, מוצג סיפור שנע בין זמנים: מהעבר הרחוק של הבניין אל העתיד המדומיין שלו כבניין מושלם, נכס בעל ערך, חלק מההיגיון הנדל"ני של העיר; ונע בין ממדים: מהממד המוחשי והחומרי של המבנה – העוקב אחר טקסטורות, קילופים, סימני רטיבות ופיח – לממד הלא מוחשי בסיפור של דייריו, של השכונה ושל תהליך השיפוץ שפורץ מבעד לסדקים. באומגרטן, בתיעוד שערך במקביל לשימור המבנה, מנסה לגשר על הפער בין הרעיון של שימור כפי שהוא מבין אותו, כזיכרון של חיים אנושיים והיסטוריה של מקום והשכבות שהוא נושא בו, לבין תהליך השימור בפועל, שמתגלה כתהליך של החלפה, החלקה, שדרוג ומחיקה, המרוקן את הבניין מדייריו, ומההיסטוריה שלו.

התערוכה מעלה שאלות על מהות השימור בכלל, ובפרט בשכונה שהיא פריפריה חברתית; על העתיד "המולבן", כדבריו, שאליו מכוונים הבניין והשכונה, לעומת היומיום של תושביה; על פערים כלכליים וחברתיים; על הישרדות; על הפגיעות והשבריריות של החומר – האנושי והפיזי. התערוכה חושפת את הכמיהה לישועה והצלה מהזנחה, עליבות ועוני, ושואלת האם ניתן היה להותיר את הבניין בקונטקסט החברתי תרבותי שלו, לשמור עליו כבית לכול דייריו; לשקם את המבנה ולשגשג בלי להשתעבד לכלכלת ההון המניעה את שוק הנדל"ן, הפיתוח העירוני והשימור. התערוכה מעלה תהיות גם על הרלוונטיות של נרטיב העיר הלבנה למתגוררים בה; ומציעה אפשרות לנרטיב הכולל את הסדקים, ומבקש לייצר מבעדם דבר חדש. זהו סיפור אישי ורפלקסיבי החושף עמדה אנושית אמביוולנטית מול כלכלת ההון והנדל"ניציה של המרחב, כזו הנעה בין שותפות, אחריות והישרדות, לבין ההכרח לאיחוי הסדק הפעור.

עברי באומגרטן, יוצר, מנהל אמנותי ואוצר אמנות המתמחה בפרויקטים רחבי היקף בדגש על קהילה ועל מרחב ציבורי, עוסק באמנות מבוססת מקום, המחברת בין אמנות, תרבות וקהילה בחללים ציבוריים. פעיל עירוני סביבתי בדרום העיר תל אביב יפו ומייסד וחבר ועד שכונת נווה שאנן. משנת 2021 מדריך סיורי אמנות בארץ ובעולם במסגרת חברת TALKINGART. בעל תואר שני במדיניות ותאוריה במסלול אוצרות מהאקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל (2021), בעל תואר ראשון באמנות וצילום סטילס מאוניברסיטת קונקורדיה במונטריאול בהצטיינות (2005), ובוגר מסלול הפקה של בית הספר לקולנוע סם שפיגל בירושלים (2010).

★★★

התערוכה "הסדק" היא השמינית המוצגת בחדר הפרויקטים בבית ליבלינג, מרחב שמזמין יוצרות ויוצרים לקחת חלק פעיל בחקירה ביקורתית של השאלה "מהי העיר הלבנה?" כחלק ממחקר רבתחומי, אלטרנטיבי, שיתופי ומתמשך, שמתייחס אל העיר הלבנה כאל פלטפורמה לדיון עכשווי בשימור, עירוניות, זהות ותרבות בעיר. חדר הפרויקטים הוא הקצה הפתוח של תערוכת הקבע בבית ליבלינג, המגוללת את סיפורה של העיר הלבנה, אחד מיני רבים, כנקודת מוצא לסיפור מתהווה. חלל זה מזמין את הציבור היוצר והחוקר להתיחס לסוגיות ואתגרים עכשוויים מקומיים ועולמיים, להציג נקודות מבט שונות ונרטיבים חלופיים. העבודות המוצגות בחדר הפרויקטים נבחרות בהליך של "קול קורא".

התערוכה מוצגת במסגרת חדר הפרויקטים העוסק בשאלה מהיא העיר הלבנה?

צילום וידאו: זוהר קניאל ועברי באומגרטן | עריכת וידאו: אורי גרג'י | מודל: רניי מזור | הדמיה: דוד גרבה | הפקת גרפיקה למוצגים: יאשה רוזוב | אוצרת חדר הפרויקטים: אדר' סברינה צגלה | ע' אוצרת: מיכל ליכטנשטיין | עיצוב גרפי: רן מלול וטלי ליברמן | הפקה והקמה: איה צייגר, ליאב לוי | ציוד הקרנה: דורון הקרנות | עריכה: ציפה קמפינסקי | תרגום לאנגלית: סיון רווה | צילומים: עברי באומגרטן

 

משך התערוכה: 9.05.2024-14.09.2024

 

כתובת: אידלסון 29, תל־אביב–יפו

שעות פעילות: א עד ה בשעות 8:00–19:00 | שישי 8:00–14:00 | שבת 9:00–16:00

יש לבדוק גם

שחמט סימולטני

הסימולטני הגדול בתולדות ישראל: כאלף שחמטאים יתחרו במקביל  במסגרת אליפות העל שתתקיים בירושלים בסימן 'גבורת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.