שבת , מאי 4 2024
כיכר ביאליק, צילום ברק ברינקר

ערב יום השואה בכיכר ביאליק

עיריית תל אביב-יפו:

ערב יום השואה והגבורה

בכיכר ביאליק בתי התרבות של העיר

5.5.24 | משעה 19:00 |

הכניסה ללא עלות אך מותנת בהרשמה מראש באתר העירוני :

https://bit.ly/3U6hRqc

מספר המקומות מוגבל

בית ליבלינג

19:00

זיכרון של חומרים וחפצים – על הגירה וטרנספראומבאו |

סיור ומפגש עם האמן חיים סוקול

בשנים 1933-1938 הסכמי ההעברה אפשרו לפליטים יהודים מגרמניה להציל חלק מרכושם ונכסיהם באמצעות המרתם בחומרי בניין. ההסכם בין הציונים לנאצים, שהיה שנוי במחלוקת, סייע בהצלת אינספור נפשות. בתקופה שבה הנוכחות היהודית בגרמניה עמדה על סף חיסולה, העלייה החמישית יצרה בארץ ישראל רטוריקה אדריכלית חדשה, השלטת בנוף הישראלי עד היום.

את סיפור הגירת החומרים יציג האמן חיים סוקול בדירת הרזידנסי, שם מוצגת תערוכתו "ציפור על אדן החלון", העוסקת גם היא בהגירה וזיכרון של חפצים.

מוזיאון העיר

19:00

זיכרון ואמפתיה היסטורית

הרצאה

ההרצאה על זיכרון ואמפתיה היסטורית אשר  מדגישה את כוחם של סיפורים אישיים ועדויות כמסמכים היסטוריים ומדגימה באמצעות אותם  סיפורים את היכולת לחוות אירועים היסטוריים גדולים דרך פרספקטיבה אינטימית וסובייקטיבית, המעניקה הקשר רגשי-תרבותי מורכב ומרובד. ההרצאה תציג סיפורים נבחרים מאוסף מוזיאון העיר , ותדון באופן בו המוזיאון מקדם אמפתיה היסטורית ככלי חינוכי ומחקרי.

מרצה: אליסה וקסלר, מאסטר במדעי המדינה אונ' דיסלדורף ורכזת ההדרכה של מוזיאון העיר.

כיכר ביאליק

19:30

 זיכרון בסלון

נותנת העדות- שורדת השואה וחברת קיבוץ רעים  – אילנה הברון

קטעי קריאה – השחקן דורון תבורי

קטע מוזיקלי- פליציה בלומנטל מרכז מוזיקה וספרייה-

 צ'לו- לינור כץ, כינור- יעל בר, ויולה- יונתן גרטנר

באירוע תינתן עדות מפי שורדת השואה אילנה הברון.  הברון  נולדה בבריסל והייתה בת שמונה כשהגרמנים פלשו לבלגיה. אמה ושני אחיה נלקחו לאושוויץ ואביה שלח אותה לחיות במשפחות אומנה נוצריות. המסע הארוך שעברה בין משפחות לבית יתומים, הסתיים עם עלייתה ארצה. לקיבוץ 'רעים' הגיעה בשנת 1950. בשבת של השבעה באוקטובר אילנה הייתה לבדה בבית. היא הסתגרה לבדה בממ"ד ואומרת על אותן שעות ארוכות "על עצמי לא פחדתי. גם כשהייתי ילדה לא פחדתי על עצמי אלא רק על אחרים. הרגשתי וידעתי שאני חלק מקהילה. שאני לא לבד".

מנחה: הילה ולדמן, דוקומנטריסטית, מאסטר בלימודי זקנה אונ' חיפה ומנחה סדנאות לתיעוד אישי בעיריית תל אביב-יפו. (40 דק').

 במהלך האירוע דורון תבורי, חתן פרס התיאטרון הישראלי וזוכה פרס לנדאו לאמנויות הבמה, יקרא מיצירת המופת של פרימו לוי 'אם זה אדם', שראתה אור כעת, בתרגום מירון רפופורט (הוצאת הספרייה החדשה).

בדצמבר 1945, כחודשיים אחרי שחזר מאַוּשוויץ לטורינו, התחיל פרימו לוי לכתוב את הספר 'אם זה אדם', על השנה שלו במחנה הריכוז. תחילה כתב אחוז־בולמוס, כדי להשתחרר מייסורי הזיכרונות, אבל במהרה צמח לוי להיות סופר ענק, שאת קולו החם, החכם והשלֵו אי־אפשר לשכוח.

קטע  מוזיקלי –  'שלישיית המיתרים' – יצירה של המלחין גדעון קליין (1919-1945) , לכינור, ויולה וצ'לו.

קליין היה פסנתרן ומלחין יהודי-צ'כוסלובקי שלמד פסנתר, מוזיקולוגיה וקומפוזיציה בפראג.

לאחר גירושו לטרזינשטט בשנת 1941, ועל אף התנאים הקשים, הלחין בתקופה זו יצירות קוליות וכליות כאחד, והקדיש את עצמו לקידום הפעילות המוזיקלית בגטו. הוא נשלח לאושוויץ ומשם לפירסטנגרובה באוקטובר 1944, פחות משבועיים אחרי שהשלים את היצירה 'שלישיית המיתרים' שלו. הוא מת במחנה פירסטנגרובה בנסיבות לא-ברורות בתקופת פירוק המחנה בינואר 1945.

כיכר ביאליק – בתי התרבות של העיר הינה מרחב תרבות חדש הנבנה סביב כיכר ביאליק הוותיקה שבתל אביב-יפו. המרחב מהווה מארג של חמשת מרכזי התרבות הפועלים בכיכר, ומייצרים פעילות אמנותית וארכיונית ברמה מוזיאלית: בית ביאליק – מוזיאון וארכיון המשורר הלאומי, מוזיאון העיר תל אביב-יפו, מרכז למוסיקה וספרייה ע"ש פליציה בלומנטל, בית ליבלינג – מרכז העיר הלבנה, מוזיאון בית ראובן. כיכר ביאליק הינה מחלקה חדשה באגף התרבות של עיריית תל אביב-יפו ומטרתה היא לחזק את הערכים התרבותיים וההיסטוריים של העיר ולייצר קשר בין עברה ההיסטורי העשיר של הכיכר והבתים המקיפים אותה, לבין הכאן ועכשיו.

יש לבדוק גם

יום הקומיקס הבינלאומי

המדיטק והמוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס מציגים: פעילויות לילדים ולכל המשפחה במהלך חודש מאי   המוזיאון …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.