יום שישי , יולי 26 2024
הרבנית עדינה בר שלום, צילום Heinrich-Böll-Stiftung

שיחה בשתיים

שיחה בשתיים: הרבנית עדינה בר שלום – כלת פרס ישראל
במפגש אישי עם עליזה דיין חממה – מנכ"לית מרכז מורשת יהדות בבל

בחלק האמנותי: ארז לב ארי ועובדיה חממה,
בקטעים מהמופע "בין אנה אפנה לאנא בכח"

שישי | 3.5.2024 | בשעה 10:30
| מרכז מורשת יהדות בבל, שד' מרדכי בן פורת 83, אור יהודה
מחיר: לחבר המרכז – 40 ש"ח | לאורח 45 ₪
להרשמה – טל/ווטסאפ:  03-5339278 שלוחה 8 | babylon@bjhc.org.il

בהמשך לקשר החם שנוצר עם הרבנית עדינה בר שלום, בעקבות השתתפותה באירוע "המושכות בחוטים" ביום האישה, מנכ"לית מרכז מורשת יהדות בבל תארח אותה לשיחה בשניים, בה נשמע על פריצות הדרך שעשתה כאשה חרדית שלמדה אופנה בשנקר ופתחה מכללה חרדית ראשונה, על זכייתה בפרס ישראל וכמובן על "הקשר העיראקי" שלה והקשר המיוחד שלה עם אביה, מרן עובדיה יוסף, הרב הראשי הספרדי, מחבר, פוסק ומנהיג רוחני, חתן פרס ישראל.

בר-שלום מעידה, שמשפחתה היתה קשורה יותר למסורת החלבית, מצד אמא, בעיקר משום שסבתא העיראקית נפטרה כשהיתה בת 12. הזיכרון היחידי היה מסעודות פורים בהשתתפות הסב יעקב עובדיה שהיה שר בלהג יהודי עיראקי את "גלה גלה זיו הודי".

רק אחרי גיל 50  שמעה מפרופ' יוסי יונה בכנסת על הפרהוד, וכשבדקה עם אביה, הבינה שסבו עבדאללה עובדיה נרצח בפרעות בשבועות 1941.

יעקב עובדיה סבה, התקשה בפרנסה כל ימיו. הוא עלה לישראל ב 1923 וחזר לעיראק עם הבן עובדיה לשנתיים. עובדיה הבן למד אצל הרב סלמן חוגי עבודי, כשהתגלתה גדולתו יוצאת הדופן, חזר יעקב למשפחה והביא את הבן ללמוד בישיבת "פורת יוסף" אצל הרב עזרא עטיה.

הסב התקשה בפרנסה וביקש מבנו הבכור לעזור לו בעבודה במכולת. עובדיה הצעיר רצה ללמוד ולכן ברח מהבית והיה ישן מתחת למשאית. משגילה זאת הרב עזרא עטיה, ראש ישיבת "פורת יוסף" הוא בא ליעקב, לבש סינר וביקש לעבוד במכולת, כדי שהעילוי יוכל

להמשיך ללמוד בישיבה. יעקב הבין והתרצה.
מישיבת "פורת יוסף" צמח הרב עובדיה יוסף עד שהפך לרב הראשי הספרדי וקיבל את התואר גדול פוסקי הדור ומרן.

מרן חלק על הפסיקה של "הבן איש חי" והחליט לפסוק לפי מסורת "מרא דאתרא", מסורת המקום והיא מסורת הרב יוסף קארו, שהיה יושב בצפת. דבר זה התחזק גם בתקופה שבה ירד מצריימה לשמש כסגן רב ראשי. הפסיקה הפחות מחמירה, שלא כדרכו של ה"בן איש חי" עוררה תרעומת בקרב יוצאי בבל החרדים.

הרבנית עדינה בר שלום זוכרת כילדה בת 8 שאותם חרדים שרפו את ספרו "חזון עובדיה" בירושלים.
מעשה זה נגע לליבו של אביה והוא חלה מאוד, חום גופו עלה ל 41 מעלות ושום מרפא לא עזר. עד שהגיע לבקרו הרב אפרים כהן. "בעיני ילדה בת 8 הרב הגבוה הזה, שהיה צריך לכופף את הראש כדי לעבור בדלת, נראה לי כמו מלאך מהשמיים", היא אומרת.
הרב כהן אמר לאבא, "עם ישראל צריך אותך, קום ועמוד על רגלייך. אין לך כלום. הצער הזה יעבור" ולמחרת האב הבריא.

עוד זיכרון מגיל זה, היה כשאחת השכנות אמרה לעדינה שהן אחיות, כי מרן עובדיה יוסף אמר שהוא "אבא של כולם". עדינה הנסערת פנתה לאבא, אליו היתה קשורה במיוחד ואותו העריצה כל ימיה ואמרה שאינה רוצה להתחלק בו עם השכנים. מרן הרגיעה ואמר שבבית הוא רק האבא שלה ושל אחיה. ואילו בחוץ הוא אביהם של כל  עם ישראל. היא זוכרת כיצד במוצאי שבת היה מספר להם סיפורים, ותמיד היה להם מוסר השכל, לעתים הבינה אותו רק אחרי שנים. הוא היה מספר את הסיפור עם דרמה ורגש והיא זוכרת כיצד בכה, בספרו על אחיו של יוסף שזרקו אותו לבור.

הרבנית עדינה בר-שלום, שכאביה היתה בכורה במשפחה, פרצה אף היא דרך. תחילה כחרדית שבחרה ללמוד אופנה ב"שנקר" ולעסוק בה. לאחר רצח רבין, כשהיתה זעקה על עוניים של החרדים. הרבנית ראתה בעוניים של החרדים ובהיעדר הכשרה לפרנס את משפחותיהם, האמינה בכישוריהם לרכוש השכלה אקדמית ובכך לבנות להם גשר לחברה הישראלית. על המכללה החרדית ירושלים שייסדה זכתה בפרס ישראל. המכללה שהקמה נסגרה ב 2018. עם זאת המהפכה כבר אז החלה ועד היום למעלה מ 50,000 חרדים כבר סיימו תארים: ראשון שני ושלישי. 70% הגיעו לתואר שני ומעל ל 20% לתואר שלישי.
ישנם 31 רופאים ורופאות חרדים ועוד כ- 40 לומדים רפואה. "הם מתגברים על כל הקשיים ומשתלבים במסלול הרגיל", היא אומרת.
הרבנית עדינה בר שלום היתה חברה במועצה הציבורית של יוזמת ז'נבה, היתה חברה

בתנועת "תפנית" בראשות עוזי דיין, אך פרשה לפני שהתנועה הפכה למפלגה, וייסדה פורום להידברות בין דתיים לחילונים.

"אנו שמחים על הידידות והקרבה שנוצרו עם הרבנית עדינה בר-שלום. היא אישה מעוררת השראה, מופת ודוגמא לסובלנות, קבלת האחר וחתירה לאחדות אמיתית של עם ישראל.  אני אישית נרגשת לשוחח איתה על בימת מרכז מורשת יהדות בבל", אומרת מנכ"לית המרכז, עליזה דיין חממה.

יש לבדוק גם

שחמט סימולטני

הסימולטני הגדול בתולדות ישראל: כאלף שחמטאים יתחרו במקביל  במסגרת אליפות העל שתתקיים בירושלים בסימן 'גבורת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.