יום שישי , יולי 26 2024
אנה טיכו_ צילום מקורי_ אלפרד ברנהיים_ עיבוד_ תמר הירדני

סיורי האביב במגדל דוד

 

סיורי האביב במגדל דוד מוזיאון ירושלים:

 

אסכולת ירושלים: עיר ואמניה – סיורים בתערוכות במגדל דוד ובמפעל סיור בעקבות בוריס שץ מייסד בצלאל ; אצל אנה טיכו ; סיור בביתו של אליעזר בן יהודה ; סיור סטיילינג במרכז העיר בעקבות מעצבים בוגרי בצלאל ; סיור בעקבות הקהילה הסיריאנית וביקור במנזר סנט מרק ; סיור באתרי הר ציון וכנסיית הדורמציון ; סיור במגרש הצרפתים ; העץ הנדיר: סיור במנזר המצלבה ; קרובים קרובים: בין פסח לפסחא ; סיור שקיעה על גגות מצודת מגדל דוד

אפריל – מאי 2024

 

מגדל דוד מוזיאון ירושלים מציע סיורים ייחודיים ומקוריים המספקים זווית חדשה לטיולים בעיר, זאת בנוסף לפעילויות המגוונות של המוזיאון לאורך כל השנה. הסיורים שיתקיימו בחודשים אפריל – מאי ויציעו מגוון רחב של חוויות המתאימות לכל מי שאוהב לגלות דברים חדשים.

 

התערוכה 'אסכולת ירושלים', המוצגת במגדל דוד ובמפעל, מאפשרת לצפות לראשונה באמנות ירושלמית שהתגבשה בלמעלה ממאה שנות יצירה. סביב התערוכה רקמנו מספר סיורים ברחבי העיר, בעקבות אמנים, משוררים ואנשי רוח שיצירותיהם מוצגות בתערוכה. ובינהם: אצל אנה טיכו – סיור בעקבות אמני המנדט במרכז העיר וביקור בבית טיכו, בית טיכו הוא אחד מהבתים היפים והציוריים בירושלים, ביתם של הציירת אנה טיכו ובעלה ד"ר טיכו, בערוב ימיהם תרמו את הבית לרווחתם של תושבי העיר, וכיום מוצגים בו תערוכות ופריטים של הזוג טיכו. בצלאל של בוריס כץ, סיור בעקבות האמן מייסד בצלאל. לסיור ברחוב בצלאל ובבית האמנים שבו שכן המוזיאון העברי הראשון ובו בילו תלמידי בית הספר, ונבקר בביתו הפרטי של שץ, שסגור בדרך-כלל לציבור. אסכולת ירושלים: עיר ואמניה סיור בתערוכות במגדל דוד ובמפעל, בעקבות מאה שנות יצירה ירושלמית, סיור בתערוכה 'רוח אבן' בגלריה החדשה של מגדל דוד (אוצרת: טל קובו), המציגה אמנות עברית בירושלים עד לשנות ה-50 של המאה העשרים. בין האמנים והיוצרים שמוצגים בתערוכה: בוריס שץ, זאב רבן, ראובן רובין, יוסף זריצקי, אלזה לסקר שילר, אנה טיכו ועוד. לאחר מכן הליכה של מרחק קצר אל המפעל, לביקור בתערוכה 'שטח הפקר', המציגה אמנות ישראלית בירושלים משנות החמישים ועד היום. התערוכה בוחנת מהי אמנות ירושלמית עכשווית, ואת אופי הקשר שלה למרחב ולהיסטוריה, ולפעולה חברתית אזרחית. במפעל נפגוש את ד"ר אלעד ירון, אוצר התערוכה 'שטח הפקר'. 

 

סיורים נוספים: בירושלים בתים רבים שבהם התגוררו דמויות ואישים שתרמו תרומה גדולה לעיר. המוזיאון יקיים סיור בבית אליעזר בן יהודה ובתלפיות הישנה,  סיור סטיילינג במרכז העיר בעקבות מעצבים בוגרי בצלאל, ביקור בסטודיו או בבית המלאכה של מעצבים ירושלמים, רובם בוגרי בצלאל, לשיחה על מקורות השראה, מקומה של ירושלים ביצירתם, הבחירה להתמודד עם אתגרי העיר והשפעת 'רוח בצלאל' האלמותית על ההתפתחות העיצובית שלהם. סיור בעקבות הקהילה הסיריאנית וביקור במנזר סנט מרק, סיור באתרי הר ציון וכנסיית הדורמציון, סיור במגרש הצרפתים – ביקור במתחם הנוטרדאם ובמוזיאון המפתיע שבתוכו על "הבד מטורינו", תצפית על בית החולים סנט לואי ועל הכנסייה של ונסאן דה פול. כולל עלייה לתצפית מנזר נוטרדאם. העץ הנדיר: סיור במנזר המצלבה – הפסיפסים העתיקים וציורי הקיר, האיקונה של "נינו" הקדושה והציורים המתארים את ההיסטוריה המופלאה של העץ הנדיר, קרובים קרובים: בין פסח לפסחא – הסיור כולל ביקור במגדל דוד מוזיאון ירושלים, חדר הסעודה האחרונה במנזר סנט מרק וחפירות הכותל בגן הארכיאולוגי ירושלים. סיור שקיעה על גגות מצודת מגדל דוד – הסיור כולל עלייה לצריח המפורסם של מגדל דוד, סמלה של ירושלים, הצצה לגלריות החדשות של המוזיאון ונשנושים משמחים (כשר). 

 

פירוט הסיורים:

אסכולת ירושלים: בצלאל של בוריס שץ

סיור בעקבות האמן מייסד בצלאל

 

התערוכה 'אסכולת ירושלים', המוצגת במגדל דוד ובמפעל, מאפשרת לצפות לראשונה באמנות ירושלמית שהתגבשה בלמעלה ממאה שנות יצירה. סביב התערוכה רקמנו מספר סיורים ברחבי העיר, בעקבות אמנים, משוררים ואנשי רוח שיצירותיהם מוצגות בתערוכה. 

בוריס שץ היה עסוק בהקמת אקדמיה לאומית לאמנויות בבולגריה, עד שפגש את הרצל והיה לציוני נלהב. בשנת 1906 הוא הקים את בית הספר העברי הראשון לאמנות 'בצלאל', שקיים עד היום בלב ירושלים. 

נצא לסיור ברחוב בצלאל ובבית האמנים שבו שכן המוזיאון העברי הראשון ובו בילו תלמידי בית הספר, ונבקר בביתו הפרטי של שץ, שסגור בדרך-כלל לציבור. שם נכיר את דמותו של שץ וגם את דמותם של ילדיו – בצלאל וזהרה, שהיו אף הם לפסלים ואנשי אמנות, ונפגוש עם ג'ימי לבינסון, מצאצאי המשפחה. נסיים את הסיור בשכונת נווה בצלאל, שנוסדה ביוזמת בוריס שץ עבור אמנים ומורים. 

חמישי 2.5, 30.5 | 19:00-17:00

מחיר: 70 ש"ח, לתושבי קו העימות ולמשרתי ומשרתות מילואים: 35 ₪

 

אסכולת ירושלים: אצל אנה טיכו

סיור בעקבות אמני המנדט במרכז העיר וביקור בבית טיכו

 

בית טיכו הוא אחד מהבתים היפים והציוריים בירושלים. הבית נבנה במהלך המאה ה-19, ולימים התגוררו בו בני הזוג טיכו – אנה, ציירת; וד"ר טיכו – רופא עיניים מהמפורסמים במזרח התיכון. בערוב ימיהם תרמו את הבית לרווחתם של תושבי העיר, וכיום מוצגים בו תערוכות ופריטים של הזוג טיכו. 

בסיור נבקר בבית טיכו, ומשם נמשיך לרחובות מרכז העיר הסמוכים, בעקבות אמנים, משוררים ואנשי רוח שיצירותיהם מוצגות בתערוכה 'אסכולת ירושלים'. 

בין המקומות שאותם נראה בסיור (מבחוץ): דלתות הנחושת של בית החולים ביקור חולים, שיצר זאב רבן; המקום שבו פעל 'קפה זיכל', בית הקפה שבו נהגו לשבת לאה גולדברג, אלזה לסקר שילר ואחרים; בית הקונסרבטוריון ברחוב יפו שהקימה תלמה ילין, דלתות הנחושת של בנק אפ"ק, שיצרו אמני בצלאל ישראל גור אריה וזאב רבן, ועוד.  

שישי 10.5 12:00-9:30 | חמישי 23.5, 19:30-17:00

מחיר: 70 ₪ , לתושבי קו העימות ולמשרתי ומשרתות מילואים: 35 ₪

 

אסכולת ירושלים: עיר ואמניה

סיור בתערוכות במגדל דוד ובמפעל, בעקבות מאה שנות יצירה ירושלמית

 

סיור בתערוכות 'אסכולת ירושלים', במגדל דוד ובמפעל, בעקבות מאה שנות יצירה ירושלמית. נתחיל בסיור בתערוכה 'רוח אבן' בגלריה החדשה של מגדל דוד (אוצרת: טל קובו), המציגה אמנות עברית בירושלים עד לשנות ה-50 של המאה העשרים. בין האמנים והיוצרים שמוצגים בתערוכה: בוריס שץ, זאב רבן, ראובן רובין, יוסף זריצקי, אלזה לסקר שילר, אנה טיכו ועוד. 

לאחר מכן נצעד מרחק הליכה קצר אל המפעל, שם נבקר בתערוכה 'שטח הפקר', המציגה אמנות ישראלית בירושלים משנות החמישים ועד היום. התערוכה בוחנת מהי אמנות ירושלמית עכשווית, ואת אופי הקשר שלה למרחב ולהיסטוריה, ולפעולה חברתית אזרחית. במפעל נפגוש את ד"ר אלעד ירון, אוצר התערוכה 'שטח הפקר'. 

שישי 29.3, 24.5 |  14:00-11:00

מחיר: 70 ₪ | לתושבי קו העימות ולמשרתי ומשרתות מילואים: 35 ₪

 

אסכולת ירושלים: סיור בתערוכה

סיור בתערוכה 'רוח אבן' במגדל דוד 

 

סיור בתערוכת 'רוח אבן' בגלריה החדשה במגדל דוד, החלק הראשון של תערוכת 'אסכולת ירושלים', בעקבות מאה שנות יצירה ירושלמית. התערוכה מציגה אמנות עברית בירושלים עד לשנות ה-50 של המאה העשרים. זוהי מחווה ל"תערוכות מגדל דוד", תערוכות האמנות העברית הראשונות בישראל שהוצגו בדיוק באותו מקום – מצודת מגדל דוד, לפני כמאה שנים. בין האמנים והיוצרים שמוצגים בתערוכה: בוריס שץ, זאב רבן, ראובן רובין, יוסף זריצקי, אלזה לסקר שילר, אנה טיכו ועוד. 

אוצרות: טל קובו

סיורים בעברית: ימי חמישי | 14:00, ימי שישי | 10:00

סיורים באנגלית: ימי ראשון | 13:00

משך הסיור כשעה וחצי

כלול במחיר הכניסה למוזיאון

 

ביקור בית: בבית אליעזר בן יהודה

סיור בבית משפחת בן יהודה ובתלפיות הישנה

בירושלים בתים רבים שבהם התגוררו דמויות ואישים שתרמו תרומה גדולה לעיר. בסדרת סיורים ומפגשים ננסה להתחקות אחר הדמויות ופועלם, תוך הכרות עם ביתם ועם הנעשה בו ובסביבתו היום.


אליעזר וחמדה בן יהודה בנו את ביתם החדש בשכונת תלפיות הישנה בשנת 1922. אליעזר נפטר זמן קצר לאחר השלמת הבנייה, ואילו חמדה והילדים התגוררו בבית עד לפטירתה בשנת 1951.

בסיור נבקר בבית משפחת בן יהודה, שבו פועל כיום ארגון 'אות הכפרה והשלום', ארגון גרמני של מתנדבים שהוקם לאחר מלחמת העולם השנייה במטרה להתמודד עם עברה של גרמניה במלחמה. נפגוש את נציגת הארגון שתספר על פועלם. משם נמשיך בעקבות אנשי רוח וספר שהתגוררו בשכונה: נעבור ליד ביתו של הצלם יעקב בן דב, ביתו של פרופ' יוסף קלואזנר והסופר זוכה פרס הנובל ש"י עגנון, נספר על הדמויות ופועלם.

שישי, 19.4, שישי 17.5 | 12:00-10:00

מחיר: 55 ₪ | לתושבי קו העימות ולמשרתי ומשרתות מילואים: 35 ₪

משך הסיור: כשעתיים

 

סטייל ירושלים

סיור סטיילינג במרכז העיר בעקבות מעצבים בוגרי בצלאל

סטייל ירושלמי – יש חיה כזו! בסיור נבקר בסטודיו או בבית המלאכה של מעצבים ירושלמים, רובם בוגרי בצלאל, לשיחה על מקורות השראה, מקומה של ירושלים ביצירתם, הבחירה להתמודד עם אתגרי העיר והשפעת 'רוח בצלאל' האלמותית על ההתפתחות העיצובית שלהם. 

נפגוש צורפת, מעצבת אופנה, מעצב נעליים ואמנית קרמיקה. נדבר על עיצוב ויצירה מקומית, אופנה איטית, סטייל נטול גיל וגם קצת על העיר.

  • סיור בוטיק לנשים בלבד

שישי 10.5, חמישי 23.5 | 13:00-10:30

משך הסיור: כשעתיים וחצי

מדריכה: נאוה מרכוס

מחיר: 110 ₪ | לתושבי קו העימות ולמשרתי ומשרתות מילואים: 70 ₪

 

הסיריאנים

סיור בעקבות הקהילה הסיריאנית וביקור במנזר סנט מרק

הקהילה הסיריאנית מתפארת בכך שהיא יושבת בירושלים עוד מימיו של ישוע. מנזר סנט מרק בעיר העתיקה משמש כמרכזה של הקהילה דוברת הארמית, ובו כנסייה קטנה ומרשימה, ומסורת רבה שנים לפיה במרתף המקום נערכה הסעודה האחרונה של ישוע. נצא לסיור בעקבות קהילה קטנה וקדומה ונכיר מקרוב את אורחותיה, מנהגיה ותולדותיה, ונפגוש נזיר מהקהילה.

חמישי 28.3 | 11:30-10:00, שבת 30.3 | 11:30-10:00 | 13:30-12:00, שישי 24.5 | 11:00-9:30 | 13:00-11:30

מחיר: 55 ₪ | 35 ₪ לתושבי קו העימות ולמשרתי ומשרתות מילואים

 

בין שמים לארץ

סיור באתרי הר ציון וכנסיית הדורמציון

 

להר ציון מקום מיוחד בקרב יהודים, נוצרים ומוסלמים, ובו אתרים היסטוריים המשקפים את חשיבות המקום לשלוש הדתות. כבר בתקופה הביזנטית נבנו בהר אתרים המייחסים לו חשיבות דתית ונערכו בו טקסים דתיים. אתרים אלה מייחסים להר את מקום קבורתו של דוד המלך ומקום הסעודה האחרונה של ישוע ותלמידיו. במתחם בולט מבנה עוצמתי שנבנה בראשית המאה ה-20 בסגנון ניאו-רומנסקי, עבור המסדר הבנדקטיני. זוהי כנסיית הדורמציון, המוקדשת למרים אם ישוע, שעל-פי המסורת נפלה כאן לתרדמת נצח.

כיצד היה ההר לקדוש עבור שלוש הדתות? מה היה היחס ביניהם לאורך ההיסטוריה? ומה קורה היום בהר ציון? זאת ועוד בסיור שבו נבקר בקבר דוד ובכנסיית הדורמציון, שנפתחה לאחרונה לקהל לאחר שיפוץ מקיף.

רביעי 10.4 | 18:00-16:00, חמישי 25.4 | 12:00-10:00

מחיר: 55 ₪ | 35 לתושבי קו העימות ולמשרתי ומשרתות מילואים

 

בונז'ור ירושלים

סיור במגרש הצרפתים

במאה ה-19, בסמוך לחומות העיר העתיקה, הוקמו על ידי הצרפתים הקתולים מספר מבנים שיצרו מעין מתחם ייחודי להם. בעקבות הקמת המתחם הצרפתי, וכדי להקל על כניסתם של עולי הרגל לרובע הנוצרי ולכנסיית הקבר, הסכים השלטון העות'מאני לפרוץ את החומה, וקבע בה את "השער החדש".  

כולם מכירים את מגרש הרוסים, אבל בירושלים קיים גם "מגרש" צרפתי. נבקר במתחם הנוטרדאם ובמוזיאון המפתיע שבתוכו על "הבד מטורינו", נצפה על בית החולים סנט לואי ועל הכנסייה של ונסאן דה פול. כולל עלייה לתצפית מנזר נוטרדאם.

 

שישי 17.5 | 10:30-9:00, 12:30-11:00

מחיר: 70 ₪ | 35 לתושבי קו העימות ולמשרתי ומשרתות מילואים

מדריך: דב נוטקביץ

 

העץ הנדיר: סיור במנזר המצלבה

מי היה שותא רוסתוולי ומה הביא אותו אל מנזר המצלבה? האם כלי המקדש באמת מסתתרים בין חדריו? ממתי ומדוע מתנוסס דגל יוון על מנזר גיאורגי? ומה מסתתר מאחורי העץ הפלאי בעל שלוש הצמרות השונות?
נסייר במנזר המצלבה ובכנסייה. נראה את הפסיפסים העתיקים וציורי הקיר, את האיקונה של "נינו" הקדושה ואת הציורים המתארים את ההיסטוריה המופלאה של העץ הנדיר.

שבת 16.3 | 11:30-10:00, 13:30-12:00, שבת 11.5 | 11:30-10:00, 13:30-12:00

מחיר: 70 ₪ | 35 ₪ לתושבי קו העימות ולמשרתי ומשרתות מילואים

מדריך: דב נוטקביץ

 

קרובים קרובים: בין פסח לפסחא

בתקופת האביב חלים שני חגים מהחשובים במעגל השנה היהודי והנוצרי: חג הפסח, שהוא חג החרות וחג עלייה לרגל לירושלים; והפסחא, יום תחייתו של ישוע לאחר צליבתו. נצא לסיור בין אתרים שונים במגדל דוד ובעיר העתיקה, שימחישו לנו את ההיסטוריה, המקורות לשני החגים והקשר ביניהם.

הסיור כולל ביקור במגדל דוד מוזיאון ירושלים, חדר הסעודה האחרונה במנזר סנט מרק וחפירות הכותל בגן הארכיאולוגי ירושלים.

משך הסיור: כשעתיים וחצי

שלישי 16.4 | 12:30-10:00, רביעי 24.4 חול המועד פסח | 12:30-10:00, שישי 26.4 חול המועד פסח | 12:30-10:00

מחיר: 55 ₪, 35 ₪ לתושבי קו העימות ולמשרתי ומשרתות מילואים

 

שקיעה על הגגות

סיור שקיעה על גגות מצודת מגדל דוד

בשעה היפה של היום, לעת שקיעה, נצעד על חומות המצודה ונטפס על מגדליה לתצפיות מרהיבות על ירושלים, החדשה והעתיקה. הסיור כולל עלייה לצריח המפורסם של מגדל דוד, סמלה של ירושלים, הצצה לגלריות החדשות של המוזיאון ונשנושים משמחים (כשר). 

חמישי 4.4 | 19:30-17:30, רביעי 24.4 חול המועד פסח | 19:30-17:30, חמישי 25.4 חול המועד פסח | 19:30-17:30, חמישי 16.5 | 19:30-17:30

מחיר: 70 ₪ למבוגר/ת, 50 ₪ לילד/ה | 35 לתושבי קו העימות

 

בתים מבפנים – סיורים במגדל דוד – חינם בהרשמה מראש. להרשמה באתר בתים מבפנים

מה חדש במגדל – ביוני האחרון נפתח במגדל דוד מוזיאון ירושלים החדש, עם סיומו של פרויקט שדרוג והתחדשות מקיף בעלות של יותר מ־50 מיליון דולר. השיפוץ כלל את שימור המצודה העתיקה, הקמת ביתן כניסה חדש, שיפור הנגישות במצודה והקמת תצוגת קבע חדשה בת עשר גלריות. הסיור בהדרכת אדריכל יותם כהן שגיא, ממשרד קימל אשכולות אדריכלים, יתמקד בהיבטים האדריכלים של פרויקט ההתחדשות.

 

בין שימור לנגישות – איך מנגישים מצודה היסטורית עתיקה? סיור שיחשוף את הפעולות המורכבות שנעשו במבנה הארכיאולוגי במסגרת התחדשות המוזיאון, במטרה להנגישו ולאפשר לכל הבאים בשעריו חוויית ביקור שווה. הסיור יעסוק בדילמות השימור העולות בעבודה במבנה היסטורי בעל חשיבות כה רבה, לעומת ערכים נוספים, כמו נגישות.

ההיסטוריה בדיגיטל – סיור בתצוגת הקבע החדשה במגדל דוד מוזיאון ירושלים אשר מזמינה את המבקרים צאת למסע בעקבות העיר המקודשת לשלוש הדתות, ומתפרסת על פני עשר גלריות המשלבות עמדות אינטראקטיביות חדשניות, עבודות וידיאו ארט וסרטים שהופקו במיוחד. בסיורים עם אוצרת תצוגת הקבע, טל קובו, ועם מנהל הקריאייטיב של המדיה הדיגיטלית, יואב כהן, יוצגו האתגרים שעלו במהלך העבודה ותידון השאלה שליוותה את פרויקט ההתחדשות: כיצד משלבים דיגיטל במוזיאון היסטורי?

 

מומלץ להגיע בלבוש חם. לכל האירועים יש להירשם מראש. לפרטים נוספים: https://www.tod.org.il/

שעות פתיחת המוזיאון: ימי ראשון 12:00-20:00, ימי שני עד חמישי ושבת 9:00-17:00, ימי שישי 9:00-15:00

הקופות נסגרות שעה לפני סגירת המוזיאון.

 

יש לבדוק גם

שחמט סימולטני

הסימולטני הגדול בתולדות ישראל: כאלף שחמטאים יתחרו במקביל  במסגרת אליפות העל שתתקיים בירושלים בסימן 'גבורת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.