יום שישי , יולי 26 2024
יהודים מדברים עם הרייך, יניב קדמן, אלון עבודי, ספרי ניב

יהודים מדברים עם הרייך

ספר זה מגולל את סיפור השיח בין יהודים וגרמנים במאה ה־20 ומקפל בתוכו את סיפור המפגש ביניהם גם בחלון הזמן של השלטון הנאצי ומלחמת העולם השנייה. הדיאלוג בין יהודים וגרמנים נסוב על כל מה שניתן לדמיין ולעיתים אף מעבר לכך – קשרים מגוונים ולעיתים אינטימיים סביב תרבות, אהבות ושנאות, כסף ופוליטיקה, ריגול וניסיון לשרוד את המלחמה ולהציל. הדמויות והמפגשים יוצרים אט אט תמונה היסטורית חדשה ושונה מזאת המקובלת כיום.

במסגרת מחקר עצמאי שנמשך כ- 6 שנים נתגלו לכותבים היבטים חדשים בסיפורים מוכרים ולצידם נחשפו סיפורים חדשים שיחד יצרו מצרף מרתק של הדיאלוג בין יהודים לגרמנים.

מובטחת לקורא המתעניין בהיסטוריה חווית קריאה מסקרנת החל מן הכריכה הקוראת תיגר על מה שניתן להניח כאפשרי או כבלתי אפשרי בנרטיב המקובל ביחסי יהודים וגרמנים בתקופת הרייך השלישי ועד לאחרונת הדמויות.

מאחר ומדובר בספר עיון היסטורי, העובדות והתכנים נתמכים ב 500 הערות שוליים המספקות לקורא הביקורתי קרקע יציבה ומוצקה לאורך הספר.

סיפור העלילה של הספר עובר מדמות לדמות על בסיס ציר הזמן מתום מלחמת העולם הראשונה ב 1920 ועד להסכמי השילומים ומשפט איכמן.

כל פרק בספר כשלעצמו מבוסס על דמויות מפתח המובילות את הדיאלוג מול הגרמנים בנסיבות המשתנות במהירות על ציר הזמן הסוער של אירועי התקופה, כולל אירועי המלחמה והשואה. מבלי משים הספר חושף את פעילותן של נשים דומיננטיות, יהודיות וגרמניות השותפות לשיח הדרמטי הרה הגורל של התקופה כגון, מגדה גבלס, הנזי ברנד, גיזי פלישמן, חנה ארנט ועוד.

דר' יניב קדמן

יליד ירושלים (1967) בוגר החוג להיסטוריה והחוג למדע המדינה באוניברסיטה העברית ובהמשך קיבל תואר מוסמך עם תזה בהצטיינות מאוניברסיטת תל-אביב. התזה עסקה בדמותה ובהגותה של חנה ארנדט. זו  הייתה אחת העבודות הראשונות  שעסקו בארנדט בישראל של אז. את העבודה הנחה פרופ' דן דינר, אז ראש המכון להיסטוריה גרמנית (1994-2002). דחף אקדמי-מחקרי הניע אותו להמשיך לדוקטורט בהנחייתה של פרופ' שולמית וולקוב. עבור מחקר זה נסע עם משפחתו הצעירה  לברלין, למד גרמנית וחקר במשך שנים את חייו של הפילוסוף היהודי גרמני מוריץ לצארוס (1824-1903) שהתגלגלו בין פוזן, ברלין, לייפציג, ברן, מראן וירושלים. עם השלמת חיבור זה קיבל תואר דוקטור (2012). כל השנים למד גם גרמנית.

עם חזרתו לארץ חזר לעסוק בחינוך, השלים תואר שני (M.Ed) נוסף בחינוך ומנהיגות חינוכית וניהל בית ספר לנוער בסיכון. בעשור האחרון עוסק בהוראת היסטוריה ואזרחות בביה"ס התיכון מקיף יב' – המעיין – ראשון לציון.

יניב נשוי לאנתיאה, מורה לאנגלית שעלתה מדרום אפריקה חודשים מספר לפני שהכירו והוא אב לבן ודן ומתגורר בתל-אביב.

אלון עבודי

יליד הוד השרון, מוסמך החוגים להיסטוריה ופילוסופיה באוניברסיטת תל-אביב. מורה להיסטוריה ואזרחות ומחנך בחטיבה העליונה, בתיכון עירוני א' לאמנויות בתל אביב.

בשנים האחרונות אלון פועל כחוקר עצמאי בסוגיות בתולדות העם היהודי והתנועה הציונית במאה ה-20. הוא מעונין לבסס  עדויות מתוך סיפורים אותנטיים:  דברים שהאנשים שחיו אז כתבו על עצמם בגוף ראשון- יומנים אישיים, מכתבים לנמענים שונים, זיכרונות, אוטוביוגרפיות וגם ביוגרפיות מאוחרות. לאלון אוסף של ספרים, ותעודות מקור שנאספו ומשמשים משענת למחקר שהוליד את הספר "יהודים מדברים עם הרייך".
גילויים חדשים שהתגלו במחקר מאתגרים את הנרטיב המקובל בפרשיות היסטוריות משמעותיות וחשובות. לעתים קרובות ישנה חובה להגיד  "נהוג לחשוב ש…. אבל למעשה……"

עבודת החינוך וההוראה בה נפגשו יניב ואלון כקולגות יצרה חברות ארוכת שנים במהלכן לקחו חלק בפרויקטים חינוכיים לנוער בסיכון ובפריפריה. במהלך הנסיעות המשותפות לטבריה ולבית שאן החלו לקדם בצוותא מחקר שתכליתו התבוננות מחודשת על האירועים המכוננים של מלחמת העולם השנייה ושואת יהודי אירופה. שניהם ביקרו בפולין פעמים רבות.

אלון הוא תושב בנימינה, נשוי לאהובה ואב לרעות ויעל.

יניב ואלון השקיעו מאמץ רב להתבונן מחדש בסיפור מלחה"ע השנייה והשואה באמצעות הצגה של  מצרף היסטורי ייחודי ופורץ דרך. יחדיו בנו מחדש שיטת עבודה ישנה, כזו שחיפשה את האנשים שביצעו את פעולותיהם בזמנם ותועדו או תיעדו את עצמם. ודאי גם אם כתבו או תיעדו דברים מייד בתום המלחמה או בהמשך חייהם. קיבלנו למחקרנו גם ביוגרפיות איכותיות שנכתבו על מושאי המחקר שלנו אם היו בהן הבחנות מאירות עינים. לא השתמשנו כמעט בעדויות ממקור שני ולא התייחסנו לעמדות שיפוטיות של פרשנים שהוסיפו את דעתם האישית. אנו מאמינים שכך מתקדמים לאמת היסטורית שאולי תחזור כמתודה סיסטמטית לעבודת ההיסטוריון המנסה כשיטה להרבות בעובדות ולמעט בפרשנות, ודאי אם יש לנושא הנחקר משמעויות פוליטיות – היסטוריות או נוכחיות…

הספר מציג לקוראיו שלל דמויות אמת המדברות או כותבות בגוף ראשון ויוצרות דרמה היסטורית המשלבת בין המוכר והפחות מוכר. כך למשל מובאת בספר לראשונה עדות סבו של יניב שנכח כאיש משטרה בעת שריפת בניין הרייכסטאג בברלין בפברואר 1933 ונדרש להעיד על שראה 45 שנה מאוחר יותר.

בפרק האחרון ד"ר קדמן "קושר את השק" ומציע הסתכלות אחרת על תמונת הקשרים האניגמטים בין יהודים לגרמנים במאה העשרים.

ודאי שהקשר היהודי גרמני נמשך אחרי סיומו של ספר זה וממשיך להתקיים עד היום. מאורעות 7 באוקטובר שהתרחשו ממש עם ירידת הספר לדפוס מנעו מהכותבים להתייחס לנושא ולהשאיר לקורא את המחשבה כיצד עליו לשפוט ולבחור את מנהיגותו.

קרדיטים

Yaniv Kadman | Alon Abudi

Jews Talking with the Reich —

Jewish German Dialogue

All Rights Reserved

Copyright © 2024

כל הזכויות שמורות למחברים © תשפ"ד

עריכה: יואב זומר

הגהות: נועה נתנאל וד"ר פנינה אברמסון

מנהלת הפקה: שלומית גורפינקל

עיצוב כריכה ועימוד: ליאור אשכנזי

הפקה ועיצוב גרפי: ספרי ניב

השימוש בתמונות בספר זה, של יוצרים אשר זהותם אינה ידועה או שלא אותרו,

נעשה בהתאם להוראות סעיף א. 27 לחוק זכות יוצרים, תשס”ח – 2007 ,

לאחר שהכותבים פעלו בשקידה סבירה לגילוי או לאיתור בעל זכות היוצרים

ביצירה. בעל זכות יוצרים אשר נעשה שימוש ביצירתו בספר זה, זכאי לבקש

שנחדל מהשימוש ביצירה או לעדכננו בדבר זהות היוצר.

יש לבדוק גם

סרטניסט חלום

איך מספרים לילד שבן משפחה חולה בסרטן? "סרטניסט חלום" הוא ספר ילדים שכתבה אירית פלג …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.