שבת , יולי 27 2024
עד סוף הלילה, צילום דיתה עמיאל רביב באדיבות יונייטד קינג

מחווה לאיתן גרין

סינמטק תל אביב במחווה לאיתן גרין:

רטרוספקטיבה של כל סרטיו

וטרום בכורה לסרטו החדש "בתי אהובתי" שיוקרן בנוכחותו ובנוכחות שחקני הסרט

11 בפברואר – 6 במרץ

לעמוד המרכז

בסינמטק תל אביב תוקרן במהלך החודשים פברואר מרץ רטרוספקטיבה של סרטיו של איתן גרין.

איתן גרין, יליד 1951, הוא אחד הבמאים הוותיקים בישראל. בסרטיו, מאז סוף שנות השבעים ועד היום עם עלייתו למסכים של סרטו החדש "בתי אהובתי", (בבתי הקולנוע החל מה- 22 בפברואר בהפצת יונייטד קינג), ניכרת השפעות של גל חדש צרפתי וקולנוע עצמאי אמריקאי.

הסרטים של גרין משרטטים זוויות שונות בחברה הישראלית ודנים בנושאים מגוונים, חברתיים ופוליטיים, דרך דמויות שהן לעתים בשולי הקיום החברתי. בפרפרזה על משפט מסרטו החדש – דמויותיו וסרטיו נחבאים בתוך העדינות שלהם, ולרוב דווקא בזה כוחם ועוצמתם עם הרגש והרגישות שמבעבעים מתחת לפני השטח. מים שקטים חודרים עמוק.

במקביל לעשייה קולנועית רבת שנים איתן גרין הוא פרופ' מן המניין בחוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב בנושאי בימוי קולנוע ותסריטאות (היום פרופ' אמריטוס ומרצה בשתי סדנאות לתסריטאות). גרין שימש כיועץ בכיר למחלקת הדרמה של חברת הכבלים ("הוט") במסגרתה יזם והוציא אל הפועל סדרות דרמה וסרטים רבים ביניהם "שבתות וחגים", "מבצע סבתא" ועוד. שימש כעורך תסריטים לכמה מן הבולטים בסרטי הקולנוע בארץ וביניהם: "חסד מופלא" (עמוס גוטמן), "קלרה הקדושה" (ארי פולמן, אורי סיוון) ו"החייל הנעלם" (דני רוזנברג). היה מעורכי התסריטים של הסדרות: "סיפורי אהבה קצרים" (יוצרים: ענת אסולין, חגי לוי), "שיעור מולדת" (יוצר: רנן שור) ו"מרחק נגיעה" (כותבת ראשית: רונית וויס ברקוביץ) משנת 2010 – חבר האקדמיה האירופאית לקולנוע.

במהלך החודשים פברואר-מרץ יוקרנו בסינמטק תל אביב כל הסרטים בבימויו של איתן גרין: "נחום גליקסון יומיים בארץ""אישה מרציפן""לנה""עד סוף הלילה""אזרח אמריקאי""זולגות הדמעות מעצמן""חלומו של הנרי""הכל מתחיל בים""חדרי הבית" ובבכורה בנוכחותו ובנוכחות שחקני הסרט את "בתי אהובתי".

מחווה לאיתן גרין בסינמטק תל אביב 11 בפברואר – 6 במרץ

לרכישת כרטיסים ומידע נוסף  – אתר סינמטק תל אביב

פירוט הסרטים:

בתי אהובתי | טרום בכורה

הקרנה בנוכחות הבמאי איתן גרין ושאר יוצרי הסרט
ישראל / 2023 / אורך: 94

בימוי: איתן גרין
שחקנים: ששון גבאי, סיון לוי, אלברט אילוז, אוולין הגואל

שמעון, אלמן כבן 70, יוצא לפריז כדי לבקר את חבר נעוריו ניסים. במהלך הביקור הוא מתגורר אצל בתו היחידה, אלמה, שחיה שם עם בנה התינוק ובעלה, שעובד על הדוקטורט שלו בסורבון. אחרי זמן קצר מגלה שמעון שחיי הנישואים של בתו מתפרקים. היא ובעלה שקועים בריבים מרים ובלתי פוסקים. שמעון, שאוהב את בתו מעומק הלב, מנסה לסייע לה במצוקתה – אבל בעיקר מבקש להבין למה ואיך הגיעו יחסיה עם בעלה, חתנו, שאותו הכיר כאדם טוב מזג, למצב עגום שכזה. במהלך הניסיונות הללו, שבהם הוא נעזר בעצותיהם של חברו ניסים ואשתו ויוי, שמעון מופתע לגלות בעצמו ובבתו תכונות, רצונות ותשוקות שלא הכיר.
טרום בכורה באדיבות סרטי יונייטד קינג. הסרט יוצא לבתי הקולנוע ב – 22 בפברואר ברחבי הארץ.

 

יום ראשון, 11 בפברואר בשעה 20:30.

 

נחום גליקסון יומיים בארץ+אישה מרציפן שני סרטים קצרים
בימוי: איתן גרין
שפה: עברית

נחום גליקסון יומיים בארץ
ישראל 1977
משחק: מישה אשרוב, נלי ניומן, עמי טראוב
נחום גליקסון, סופר ועיתונאי ישראלי היושב בלונדון, נוחת לביקור קצר בארץ בניסיון לקדם תערוכת אמנות ישראלית בבירה הבריטית. לשם כך הוא מגייס לעזרתו את גרושתו של בנו. הבן, איש שמאל מחויב, בדיוק משתחרר ממעצר בשל פעילותו הפוליטית ומספיק לבלות קצת זמן איכות עם אביו. איתן גרין, בכל הפילמוגרפיה שלו, מיטיב לעצב קונפליקטים משפחתיים ולאומיים בעדינות ובאמפתיה. התוצאה במקרה זה היא סרט לא דרמטי, שמתבונן במרחק הנכון על משבר הזהות הישראלית ולוכד באופן מדויק את האופן שבו הפוליטיקה הישראלית, על כל אפיקיה, היא משחק שמתקשה לפרוץ את גבולותיו המקומיים.
39 דקות

אישה מרציפן
ישראל 1997
משחק: דורית לב ארי, יעקב כהן, נבו קמחי
טל היא לבקנית. יובל, שותפה לדירה, הוא חברה היחיד. אבל יובל מתאהב ברווית, נערה יפה ומלאת חיים הפורעת את האינטימיות שבחיי שני השותפים לדירה. טל מתחילה לעבוד בלילות במאפיה ופוגשת שם את ראובן. ראובן, גבר נשוי בן 40, מלמד אותה לאפות ואחר כך מלמד אותה לאהוב, ולבסוף שובר את לבה כשהוא סוגר את המאפיה ועוזב את הארץ עם אשתו. על טל לקחת את חייה בידיה ולעשות שימוש בכישרון האפייה שלה.
50 דקות

יום שלישי, 20 בפברואר בשעה 19:00

 

לנה

ישראל / 1981 / אורך: 88

בימוי: איתן גרין
שחקנים: פירה קנטור, רות גלר, דב גליקמן
שפה: עברית

סרט המבוסס על סיפור אמיתי העוסק בסיפור הגירתה של עולה מרוסיה לישראל אשר בעלה נותר כלוא בכלא הסובייטי. הסרט עוקב אחרי התמודדות המשפחה עם השינויים המתחוללים בחייה של גיבורת הסרט, לנה, תוך בחינה של התערות והתיישבות של גל העלייה מברה"מ לישראל בשנות השמונים.

יום ראשון, 25 בפברואר בשעה 19:30

 

עד סוף הלילה

ישראל / 1985 / אורך: 97

בימוי: איתן גרין
שחקנים: אסי דיין, אורנה פורת, יוסף מילוא
שפה: עברית

גיורא גטר הוא בעל באר תל־אביבי שהיה בעבר קצין קרבי בצה"ל והודח על לא עוול בכפו. עם תחילת הסרט מגיע אליו אביו, לאחר שנפרד מאשתו ונאלץ לעזוב את ביתו בנהריה. בת"א, בין הבארים והטיפוסים השונים המאכלסים אותם ובין יחסי המשפחה המורכבים, הופכת הפגישה בין האב לבן למסע היכרות ממושך ומחודש.

26 בפברואר בשעה 19:30

 

אזרח אמריקאי

ישראל / 1992 / אורך: 100

בימוי: איתן גרין
שחקנים: גיא גארנר, איצ'ו אביטל, אווה חדד
שפה: עברית, אנגלית, תרגום לעברית

שחקן כדורסל אמריקאי המצוי בסוף הקריירה שלו, מגיע לאשדוד כשחקן רכש של הקבוצה המקומית, הנלחמת על מקומה בליגה הארצית. תהליך הסתגלותו האיטית לעיר הקטנה ולקבוצה מלווה בחברות יוצאת דופן עם עיתונאי ספורט תמהוני שהכדורסל הוא כל עולמו. הקשר המיוחד ביניהם, כשכל אחד מהם מסתיר את בדידותו מאחורי חומה עבה, משורטט בעידון ובמקוריות, ויוצר סרט שהוא מחווה אינטילגנטית ונדירה של חום ואנושיות בקולנוע הישראלי.

27 בפברואר בשעה 19:30

 

זולגות הדמעות מעצמן

ישראל / 1997 / אורך: 85

בימוי: איתן גרין
שחקנים: אבי גרייניק, אריה מוסקונה, מיטל טרבלסי
שפה: עברית

יעקב צ'רניאק ובנו יצחק מנהלים עסק לשמחות, המספק זמרת וציוד הגברה לאירועים. החזון של יעקב הוא לראות את העסק גדל ומתרחב לאפיקים נוספים. בשביל לגדול הם צריכים עוד נהג, וליצחק לא כל כך הולך בתחום הזה… בכל פעם שיצחק מתרגש, מיד מוצפות עיניו בדמעות ללא שליטתו. בכל טסט שהוא ניגש אליו הוא ממרר בבכי מרוב התרגשות, מה שמיד מכשיל אותו אצל הבוחן המושחת אליו הוא הולך. יעקב מנסה לחשל את בנו, וכל המשפחה נרתמת למאמץ קבלת הרישיון.
עותק פילם 35 מ"מ

3 במרץ בשעה 19:00

 

חלומו של הנרי | מחווה לאיתן גרין

ישראל / 2003 / אורך: 102

בימוי: איתן גרין
שחקנים: מנשה נוי, יונתן השילוני, תהל רן
שפה: עברית

הנרי הוא מחסנאי בבית ספר לקולנוע שחלומו לעשות סרט. הוא מקשיב לרעיונות של תלמידים לתסריטאות ובסופו של דבר בוחר ברעיון המדבר ללבו ומגייס תלמידים נלהבים שאוהבים אותו ונכנסים יחד איתו להרפתקה. מהלך הסרט הופך גם לתהליך התקרבות והבנה בין האב לבנו.

4 במרץ בשעה 19:00

 

הכל מתחיל בים | מחווה לאיתן גרין

ישראל / 2008 / אורך: 96

בימוי: איתן גרין
שחקנים: יובל סגל, אריה מוסקונה, צחי גראד
שפה: עברית

השם של סרטו הפיוטי של איתן גרין, שכותרת המשנה שלו היא “שלוש תמונות ילדוּת ומוות”, מכריז מראש על התימות שבהן הוא מטפל: הים כנקודת המוצא של התרבות והחברה הישראלית, המוות האורב בכל פינה, ושלוש תחנות המרמזות על מסע. שלוש התחנות הן שלושה סיפורים, שלושה פרקים מקורותיה של משפחה ישראלית אחת. בפרק הראשון המשפחה מבלה בים, נסחפת וכמעט טובעת. בפרק השני אודי, הנער, נופל מראש של צוק ונפצע במהלך טיול כיתתי. בפרק השלישי כמיהתם של ההורים להרחבת המשפחה מתנפצת כשהאם יולדת פגה הנאבקת על חייה. דרך שלושת הפרקים הללו בוחן גרין את הדי.אן.איי של המשפחה הישראלית ואת מושג הגבריות בקולנוע הישראלי המודרני. הסרט הוקרן בפסטיבלים רבים ברחבי העולם וזכה בפרס החדשנות בפסטיבל מונטריאול.

5 במרץ בשעה 19:00

 

חדרי הבית | מחווה לאיתן גרין

ישראל / 2016 / אורך: 109

בימוי: איתן גרין
שחקנים: יובל סגל, אסנת פישמן, עידו זייד, שרון אינגריד שטרק, דני שטג
שפה: עברית

החיים של אברם, קבלן בנייה ירושלמי, נמצאים על הדרך הנכונה. יש לו בן ואישה שהוא אוהב, הוא סיים לבנות את בית חלומותיו לו ולמשפחה, וגם הקריירה בכיוון הנכון. אך כשתפנית מפתיעה מביאה את העבודה באתר הבנייה שלו לעצירה מוחלטת, אברם מוצא את עצמו מאבד שליטה על והוא מסתבך עם חובות. כשנדמה שכל חייו מתפרקים סביבו, ובעזרת מערכת היחסים המיוחדת שלו עם בנו, מנסה אברם לשמור על אחדות המשפחה ועל בית חלומותיו.

6 במרץ בשעה 18:30

יש לבדוק גם

שחמט סימולטני

הסימולטני הגדול בתולדות ישראל: כאלף שחמטאים יתחרו במקביל  במסגרת אליפות העל שתתקיים בירושלים בסימן 'גבורת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.