יום שישי , יולי 26 2024
לוגו פופ טארטס

מוזיאון קסטל משנה את פניו

ממשכן הכנסת – למשכן האמנות: תצוגת הקבע החדשה 

במוזיאון הצייר משה קסטל במעלה אדומים

 

משה קסטל הוא מחשובי אמני ישראל ומגדולי הציירים במאה העשרים. הוא פיתח סגנון ציור ייחודי של שילוב בזלת באמנות שזכה להערכה רבה ברחבי התבל. יצירותיו הוצגו במוזיאונים ובגלריות החשובים ביותר בפריז, בלונדון, בניו-יורק, וושינגטון, טורונטו ובערים אחרות וזכו לשבחים נלהבים מצד מבקרי אמנות בולטים. מוזיאון קסטל שהוקם במעלה אדומים ונפתח לקהל בשנת 2010 מהווה מרכז עולמי להצגת יצירותיו הפנומנליות ולימודיהן. לאחרונה התמנו במוזיאון מנהל (חגי ששון) ואוצר (דר' אלק ד' אפשטיין) חדשים, שהכניסו למקום רוח מרעננת מאוד. גם מי שביקר במוזיאון בעבר, כדאי לו לתכנן ביקור נוסף, ולא רק בגלל התערוכות החדשות, אלא גם בגלל שתצוגת הקבע במוזיאון נראיץ עכשיו אחרת לגמרי.

בהיותו בן 18, בשנת 1927, לאחר שסיים את לימודיו ב"בצלאל", נסע משה קסטל לפריז– בירת האומנות האולטימטיבית בימים ההם. כבר במאי אותה שנה התקיימה בבירת צרפת תערוכת יחיד הראשונה של קסטל, שכה הרשימה את זאב ז'בוטינסקי, שאף כתב מבוא לקטלוגה. תערוכתו האחרונה של קסטל בימי חייו התקיימה כעבור שישים ושתיים שנה, בשנת 1989, בפתיחת מוזיאון באר-שבע לאמנות ישראלית. בסך הכל ערך 23 תערוכות יחיד במוזיאונים ובגלריות בארץ ובחו"ל, ואולם "הללויה" במוזיאון מוקדש כעת להן. ניתן לראות בו פוסטרים לתערוכותיו של קסטל שהתקיימו במשך שישים שנה – מזו שנערכה בטכניון בחיפה בימי המנדט הבריטי, בשנת 1933, עד לזו שהתקיימה במוזיאון באר-שבע ואף זו שאורגנה לזכרו חודשים ספורים לאחר מותו. הפלקט האחרון באולם הינו מטקס הנחת אבן פינה למוזיאון במעלה אדומים שהתקיים גם הוא בשנת 1992. 

"כל הפוסטרים מוצגים בסדר כרונולוגי, כך שבמרכז האולם בולטים אלה שהודפסה לתערוכה החשובה ביותר של משה קסטל, שהתקיימה בפרלמנט של מדינת היהודים הריבונית בבירתה הנצחית, ירושלים. בודדים מאוד האמנים שזכו לתערוכת יחיד בכנסת, ומשה קסטל הוא אחד מהם. תערוכה זו נפתחה בדצמבר 1984, לקראת יום הולדתו ה- 75 של האמן, וקטלוגה נפתח בדברי ברכה מטעם ראש ממשלת ישראל ויושב-ראש הכנסת. יצירת קיר של קסטל "שיר תהילה לירושלים" נמצאת לנצח בכנסת, אך אנו נרגשים מאוד לציין כי שש-עשרה יצירות שהוצגו אז בתערוכה ההיא נמצאות היום אצלנו, במוזיאון הצייר משה קסטל במעלה אדומים; את כולן ניתן לראות באולמות התצוגה הקבע המחודשת בקומה העליונה במוזיאון", אומר האוצר, דר' אלק ד' אפשטיין. קסטל פיתח ושכלל טכניקה ייחודית ובלעדית רק לו. עשר שנים עברו בין היצירות "מגילות עם ישראל" (1948) לבין "לוחות הברית", ולקח עוד שבע שנים עד שייצר את "שיר תהילה לכנען", "הכהן הגדול" ו"שבטי ישראל" – שלוש יצירות פנומנליות המככבות זו לצד זו באולם המרכזי של המוזיאון. צבע אחד בולט בכל אחת משלוש יצירות מופת אלו: ירוק, כחול, ואדום, ושלושתן יחד מבטאות שליטה מוחלטת של האמן בחומר ומוכיחות יכולת ציור ופיסול מרשימה ביותר מחומרים שאיש לא חשב להשתמש בהם באמנות המודרנית קודם לכן. אותם האולמות שהכילו לפני מספר חודשים 45 יצירות, מהווים עכשיו בית ל- 73 יצירות, מתוכם, כאמור, 16 הוצגו בתערוכת היחיד הרטרוספקטיבית בכנסת.

בקומת הכניסה הוקם לאחרונה מדור גרפיקה, בו מוצגים ליטוגרפיות (חלקן הודפסו על-ידי פרדיננד מורלאו המפורסם בפריז) והדפסי משי מוזהבים עוצרי נשימה של האמן. כמו כן, ניתן לראות באולם "הללויה" קטעי סרטים דוקומנטריים על משה קסטל ויצירותיו ולשמוע את קולו. אנשי המוזיאון מודים מאוד לדנה גובי ולכל צוות שירות הסרטים הישראלי על הפרק מתוך הסדרה "דיוקנו של אמן", שמוקדש למשה קסטל. 

בחנות המוזיאון ניתן לרכוש מבחר גדול וייחודי של ליטוגרפיות חתומות בחתימת ידו של האמן, הדפסי משי מוזהבים, ספרים, פוסטרים, גלויות ואף מזוזות ותבליטים.

המוזאון פתוח בימים ראשון, שני, שלישי וחמישי בין השעות 9:00–17:00, ביום רביעי בין השעות 12:00–20:30, ובימי שישי בין השעות 9:00–13:00. המוזיאון לא סגר את שעריו וממשיך לפעול גם בימים אלה כדי לחזק את הרוח הלאומי ולהפגין שעם ישראל אינו מתקפל בפני אויביו ושונאיו. למקרה הצורך, במוזיאון יש חדר ביטחון (ממ"ד).

להזמנת סיורים נא ליצור קשר בטל' 02-5357000 

אתר המוזיאון: https://www.castelmuseum.co.il

כתובת המוזיאון: רח' החצוצרה 23 מעלה אדומים; טל' 02-5357000

פייסבוק: https://www.facebook.com/moshe.castel 

 

צילומי היצירות שהוצגו בכנסת ומוצגות היום במוזיאון במעלה אדומים:

  1. מגילות קדומות, לאחר 1940. שמן על בד
  2. קורבן פסח, 1949. שמן על קרטון
  3. הכהן הגדול, 1965. שמן ובזלת על בד
  4. תהילה לירושלים, 1973. שמן ובזלת על בד
  5. קמע, 1984. שמן ובזלת על בד

יש לבדוק גם

שחמט סימולטני

הסימולטני הגדול בתולדות ישראל: כאלף שחמטאים יתחרו במקביל  במסגרת אליפות העל שתתקיים בירושלים בסימן 'גבורת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.