שבת , יולי 27 2024
פסטיבל הקולנוע ירושלים 2023, המהדורה ה-40

אירועים מיוחדים בשבוע הקולנוע היהודי ירושלים

האירועים המיוחדים של שבוע הקולנוע היהודי ירושלים 2023
9 עד 14 בדצמבר, בסינמטק ירושלים

במסגרת שבוע הקולנוע היהודי ירושלים יתקיימו מגוון אירועים מיוחדים.
בין האירועים – הקרנות סרטים בליווי משתתפי, עורכי, יוצרי ובמאי הסרטים, קונצ'רטו לקולנוע, סרטי קולנוע תיעודי, ומחווה ויזואלית ליישובי הנגב המערבי ושיחה קלילה ואקטואלית בפן סאטירי עם מנדי וביתאן.

על האירועים:

ימי הפיק – קונצ'רטו לקולנוע 2023/2024 – יום שבת 9.12.23 שעה 11:00
ישראל 2023 | 100 דקות | עברית | תרגום לאנגלית
צביקה פיק, האמן והמיתוס
מרצה: פרופ' מיכאל וולפה
קונצרט בביצוע: קוראל אילוק שירה וגיטרה, דותן מושונוב פסנתר וניהול מוסיקלי, אביתר חרמש בס, ניר מרדן תופים
בתכנית: נאסף תשרי (מת אב ומת אלול), אני אוהב אותך לאה, לגור איתו, אין מדינה לאהבה

סיפור חייו הדרמטי של צביקה פיק, כוכב הפופ הראשון של ישראל והאיש שגילם גרסה מקומית ומוחשית במיוחד של המושג "נסיך הגאות והשפל". ילדותו בפולין, תחושת הזרות הנצחית בישראל, הפריצה המיידית ב"שיער", ההפיכה לכוכב שכמוהו עוד לא היה כאן – והנפילה הכואבת בשנות ה-80. ימי השפל במועדונים, בין החשפנית לקוסם, הגירושים מהיוצרת שחיברה את להיטיו, הקאמבק המדהים עם "דיווה", הפיכתו לכוכב ריאליטי ו"מאסטרו", האירוע המוחי הקשה, השיקום והמוות המפתיע. אלה רק כמה מתחנות המפתח במסע שאותו מתאר פיק בעצמו, בראיון האחרון שנתן, לצד האנשים שליוו אותו לאורך חייו. מסע שמנסה לפצח את אישיותו של אחד האמנים הכי מפורסמים, וגם הכי מסתוריים, שהצמיחה התרבות הישראלית.

האדמה בוערת תחת רגלינו – יום שבת 9.12.23 שעה 20:30
צרפת 2023 | 73 דקות | צרפתית, אנגלית, עברית | תרגום לעברית
שבתי לפולין 25 שנה לאחר שביימתי סרט על שרידי העולם היהודי שחרב. בביקורי הנוכחי מתלווה אלי ז'אן, ידידי הצרפתי־ישראלי, נצר ליהדות ספרד. בין חורבות העבר אנו מחפשים אותות – חלקי התצרף המרכיבים את ההיסטוריה שלנו, את הזכרונות שלנו, את הרגשות שלנו (ז'וליאן דונדה).
בנוכחות גיבורת הסרט ג'ניפר אבסירה.

מזרח ומערב – יום ראשון 10.12.23 שעה 17:30
אוסטריה 1923 | 90 דקות | אילם, כותרות בגרמנית | תרגום לעברית, אנגלית
רוברט בראון (לשעבר בראונר), איש עסקים ניו־יורקי מצליח, חוזר ל"מולדת הישנה" לרגל חתונת אחייניתו. הוא לוקח איתו את בתו מולי, שגינוני העולם החדש שלה זרים לחלוטין לאורחות החיים של משפחתה המזרח אירופית המסורתית. מולי מארגנת חתונה משלה. היא מתכננת שיהיה זה הליך פיקטיבי בלבד, אך עקב בורותה בחוקי ההלכה מוצאת עצמה נשואה לתלמיד הישיבה הביישן ראובן. המסורת לא מאפשרת למולי להתגרש מראובן מיד, והיא שבה לאמריקה. ראובן, שמאוהב בה בחשאי, זונח את מסורת אבותיו ומצטרף לעולם החילוני בתקווה לכבוש את לבה.
הסרט "מזרח ומערב" כולל סצנות קלאסיות שבהן מולי פיקון מרימה משקולות ומתאגרפת, מלמדת את צעירי הכפר לרקוד ולפזז, וחומקת מבית הכנסת בערב כיפור כדי להשביע את רעבונה. מאחורי מעטפת הסלפסטיק המשועשעת חבויה סאטירה חברתית נוקבת שעוסקת במפגש בין היהודים בני העולם הגדול לבין חיי השטעטל. זוהי הזדמנות לצפות בסרט הקלאסי בעותק דיגיטלי חדש ומשוחזר, באדיבות ארכיון הסרטים האוסטרי.
ליווי בפסנתר: רודיקה פויגלמן

מי מפחד מהעיר של היטלר? בית ועבר בתוכנו – יום ראשון 10.12.23 שעה 19:30
אוסטריה 2023 | 99 דקות | גרמנית | תרגום לעברית, אנגלית
מדוע מעולם לא הופק באוסטריה סרט על עיר הולדתו של היטלר? הבמאי גונטר שווייגר שאל את עצמו את השאלה הזאת כשהחל לעבוד על הסרט הזה ב-2018, זמן קצר לפני שממשלת אוסטריה הפקיעה את הבית שבו נולד הדיקטטור הנאצי. במשך חמש שנים ליווה הבמאי את ההתפתחויות המרתקות בנוגע לשימוש שייעשה במבנה – ומנקודת מבט אישית מאוד. החל מערעור הקלישאה בנוגע ל"עיר של היטלר", וכלה בגילויים מפתיעים ושערורייתיים שהובילו אותו בסופו של דבר אל העבר המשפחתי של עצמו.
לאחר ההקרנה תתקיים שיחה בין הבמאי גונטר שווייגר לשפרה קורנפלד.

תקווה ללא גבולות יום – ראשון 10.12.23 שעה 20:00
ישראל 2023 | 65 דקות | אנגלית, אוקראינית, עברית | תרגום לעברית
בעיצומה של המלחמה באוקראינה, צוות ישראלי מקים בית חולים שדה המעניק טיפול רפואי לנפגעי הסכסוך. הסרט עוקב אחר האתגרים והקשיים העומדים בפני אנשי הצוות, שמטפלים באוקראינים שאיבדו הכל, וחושף רגעים של אנושיות וחמלה בלב הכאוס וההרס. דיוקן אנושי נוגע ללב על ההשפעה של מעשים קטנים של טוב לב כנגד הסבל והמצוקה.
לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם הבמאי איתי ורד ויואל הר-אבן מנהל בית חולים שדה, ראש החטיבה הבינ"ל, שיבא.

היה היה באלג'יריה – יום שני 11.12.23 שעה 19:00
צרפת 2023 | 128 דקות | צרפתית | תרגום לעברית, אנגלית
"היה היה באלג'יריה" מגולל את סיפור מסעו של יוצר הסרט, אלכסנדר ארקדי, אל עיר הולדתו אלג'יר – שאליה חזר כדי להציג סרט באורך מלא. בנו הצעיר מתלווה אליו. גילו של הבן זהה לגיל שבו עזב ארקדי את אלג'יריה, ב-1962. הבמאי משוטט ברחובות אלג'יר; דרך זכרונותיו של ילד קטן שהיה קצת שונה מכולם הוא משחזר רגעים של אושר, שחוק ודמע מילדות אידילית שחלפה ואבדה מזמן.
לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם הבמאי אלכסנדר ארקדי.

אדמו"ר או אנטי-גיבור – יום שני 11.12.23, שעה 20:30
מנדי גרוזמן ואלי ביתאן ינסו יחד אתכם בפאנל משולב קהל להבין מה זה קולנוע יהודי, מה ההבדל בין הנס בסיפור החסידי ל"הפי אנד" הקולנועי והאם אנחנו באמת שולטים בהוליווד? (כאילו לא ממש אנחנו, יהודים אחרים)
כניסה חופשית בהרשמה מראש

ההגדה לבית רוטשילד – יום שלישי 12.12 שעה 17:30
אוסטריה 2022 | 60 דקות | גרמנית | תרגום לעברית, אנגלית
משפחת רוטשילד, ממשפחות הבנקאים החזקות בעולם, מייצגת את גורלן של משפחות יהודיות שביססו את עושרן לפני מלחמת העולם השנייה. מאיר אנשל רוטשילד עזב את הגטו בפרנקפורט בשנת 1756, בגיל 12, והתמקצע בבנקאות ובסחר במטבעות. ב-1811 העביר לפרנקפורט סכום כסף נכבד, ובתמורה זכתה הקהילה היהודית המקומית לזכויות אזרח. מאיר אנשל עמל לא רק על הגדלת רווחיו, אלא גם סייע במאבק נגד אפליית היהודים. בימי הנאצים, מכונת התעמולה האנטישמית הפכה את הרוטשילדים לדמון שמאיים על שלום האומה והעולם. מאז ועד היום, בעל כורחם, השם רוטשילד מככב בתיאוריות קשר אנטישמיות.
דברי פתיחה: ד”ר שרון גורדון, חוקרת גרמניה ואוסטריה, מחשבה כלכלית־פוליטית, דת וכסף, האוניברסיטה העברית בירושלים.

התנגדות – הם השיבו מלחמה – יום שלישי 12.12 שעה 19:30
ארה"ב 2022 | 96 דקות | אנגלית, פולנית, לטבית, עברית | תרגום לעברית
כולנו שמענו על מרד גטו ורשה, אבל לרוב האנשים אין מושג כמה רחבה ונפוצה היתה ההתנגדות היהודית לברבריות הנאצית. האמונה הרווחת היא ש"היהודים צעדו אל מותם כצאן לטבח". הסרט "התנגדות – הם השיבו מלחמה" צולם בפולין, ליטא, לטביה, ישראל וארצות־הברית, והוא מספק תיקון חשוב למיתוס בדבר ההתנהגות הפסיבית של היהודים בשואה. היו התקוממויות בגטאות גדולים וקטנים, מרידות במחנות המוות, ואלפי יהודים לחמו בנאצים ביערות. במקביל, בכל רחבי אירופה המזרחית פעלו יהודים נגד הנאצים בדרכים של התנגדות בלתי אלימה.
לאחר ההקרנה תתקים שיחה עם היוצרת פולה ס' אפסל, פרופ' דינה פורת וד"ר יואל יערי

אהבנו את לורה – יום שלישי 12.12 שעה 19:30
צרפת 1992 | 90 דקות | צרפתית | תרגום לעברית, אנגלית
ישראל, 1967. סשה ולורה מתגוררים כבר שנתיים בקיבוץ על גבול סוריה. סימון, מישל ופול, שלושת חבריהם מפריז, מגיעים לביקור כדי לחגוג את יום הולדתה ה-20 של לורה. סימון טרוד במחשבות על מותה של הנערה שאהב; לאורך מסיבת יום ההולדת, הוא מנסה להחליט מי מחבריו אשם במותה. לורה היא היחידה מביניהם שיודעת שהנערה מתה מלב שבור. גם היא אהבה את סשה. בישראל פורצת מלחמה. עותק דיגיטלי באדיבות Alexandre Films וUnifrance-.
ההקרנה בנוכחות הבמאי, אלכסנדר ארקדי.

שרה חלימי: פשע אנטישמי ללא עונש יום רביעי 13.12 שעה 19:00
צרפת 2023 | 88 דקות | צרפתית | תרגום לעברית, אנגלית
שרה חלימי נרצחה ב-2017 בידי השכן שלה, יליד מאלי, בזמן מערכת הבחירות לנשיאות צרפת. בהתחלה, התקשורת נטתה להתעלם מהרצח – עד שקבוצה של עיתונאים הצליחה לגייס למאבק דמויות ציבוריות, כולל הנשיא. ואולם, השופט החוקר שהופקד על התיק קבע שהרצח בוצע בידי "מטורף" שנקלע ל"התקף פסיכוטי". רצח חלימי מסמל את הזינוק שחל באנטישמיות בצרפת. ההתפתחויות בתיק, ובמיוחד הסירוב לפתוח אותו מחדש והעובדה שהרוצח חמק מאישומים פליליים, הופכים אותו לפרשת דרייפוס מודרנית – אחת השערוריות הגדולות ביותר בצרפת של ימינו.
לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם יוצר הסרט, פרנסואה מרגולין, והעיתונאית עמנואל אלבז־פלפס

שושה – יום רביעי 13.12 שעה 20:00
ישראל 2023 | 42 דקות | עברית, יידיש, אנגלית | תרגום לעברית, אנגלית
בתחנה המרכזית בתל־אביב שוכן "יונג יידיש", מוזיאון ומרכז תרבות. מנדי, המייסד, הציב לעצמו כמטרה לחזור ליידיש – ולשמר את התרבות והשפה שננטשו באירופה. העלאת קברט מוזיקלי המבוסס על הרומן "שושה" מאת יצחק בשביס־זינגר מציפה את הנוכחות המורכבת של היידיש בישראל של ימינו.
לאחר ההקרנה יתקיים פאנל על תרבות היידיש בהנחיית רועי חן וישתתפו בו מנדי כהאן (גיבור הסרט ומנהל היונג יידיש) ורות לוין (זמרת יידיש, משתתפת בסרט)

אלפרד ולוסי דרייפוס: נשיקה עמוקה כמו אהבתי – יום רביעי 14.12 שעה 20:00
צרפת 2021 | 56 דקות | צרפתית | תרגום לעברית, אנגלית
סרן אלפרד דרייפוס, שנפל קורבן לקנוניה, נידון ב-1894 לגירוש בעוון בגידה במולדתו, צרפת. רעייתו לוסי כרתה איתו ברית: לחיות, בכל מחיר, בהמתנה לטיהור שמו. במשך חמש שנים כתבו בני הזוג דרייפוס זה לזו מאות מכתבים. הם הגיעו ליעדם רק כעבור חודשים, אחרי שנותחו, צונזרו, הועתקו והוחרמו בידי פקידי ממשל שהיו משוכנעים שבני הזוג משתמשים בצופן סודי. עבור אלפרד, המכתבים היו נשק שאִפשר לו לשרוד עד השחרור המיוחל.
לפני ההקרנה, שיחה עם נינתו של סרן אלפרד דרייפוס, יעל פרל-רואיז.

געגוע למקום שלא הכרתי: מחווה ויזואלית ליישובי הנגב המערבי – יום חמישי 14.12 בשעה 19:00
בארכיון הסרטים הישראלי בסינמטק נשמרו חומרי ארכיון נדירים ובתוכם גם סרטים שמתעדים את יישובי הנגב המערבי מאז הקמתן של 11 הנקודות בשנת 1946; מהנחת אבן הפינה להיאחזות הנחל ניר עוז, דרך חג הגז במושב יכיני ועד למפעל החבלים באופקים.

במהלך שבוע הקולנוע היהודי נציג בסינמטק תערוכה מנופי ההתיישבות בחבל הארץ האהוב: האנשים, השדות, השקיעות – רגעים של אנושיות בצד פלאי בריאה. לצד פרינטים וסרטונים מאוצרות הארכיון יוצגו תצלומים נדירים מארכיון קיבוץ בארי וצילומים של החקלאי שחר והב מקיבוץ ניר־עוז.

מפגש עם תושבי העוטף:
ביום חמישי, 14 בדצמבר, ארכיון הסרטים הישראלי יארח מפגש עם תושבי עוטף עזה, שיציגו לקהל חומרי ארכיון שנאספו לאורך השנים ביישובי הנגב המערבי ומספרים את סיפורה של ההתיישבות והמתיישבים בחבל הארץ המיוחד. שיחה על עלייה לאדמה ועל אספנות כדרך לשמר זיכרונות אבודים.

בהנחיית: ענת ריבלין

בהשתתפות: מאיר רוסו, מנהל ארכיון הסרטים הישראלי; נילי בר־סיני, ארכיון קיבוץ בארי; יפעת בן־שושן, מורת דרך מנתיב העשרה; ודוברים נוספים.

חידת שושני – יום חמישי 14.12 בשעה 20:00
ישראל 2023 | 86 דקות | עברית, אנגלית, צרפתית | תרגום לעברית, אנגלית
איש לא ידע מה שמו האמיתי, כולם הכירו אותו כ"מר שושני". הוא היה נווד נצחי, מטורף וגאון, שלימד גדולי עולם דוגמת אלי ויזל והפילוסוף הנודע עמנואל לוינס. בלי משפחה ובלי חברים, ללא קורת גג, מרושל ומחליף שמות וזהויות, הוא הפך למיתוס – יש הטוענים שלא היה אלא אגדה. כיצד רכש את הידע האינסופי שלו? מהיכן סכום הכסף העצום שהותיר אחריו? מה היתה תפיסת עולמו? ומדוע הסתיר את זהותו? מר שושני הוא אחת החידות הבלתי פתורות של המאה ה-20. הסרט "חידת שושני" מציג את המסע אל הפיענוח.
לאחר ההקרנה יתקיים דיון בהשתתפות במאי הסרט מיכאל גרינשפן, הרב אורי שרקי, פרופסור חנוך בן פזי, הודיה סמט הר שפי, דוקטורנטית ותלמידה של פרופ' שלום רוזנברג ז"ל.

מי כמוך? – יום חמישי 14.12 שעה 20:30
ישראל, אוגנדה 2023 | 40 דקות | אנגלית | תרגום לעברית
הרבה הרפורמית יהודית (60) יוצאת למסע. היעד: מפגש עם קהילה יהודית מארץ רחוקה – קהילת אבאיודאיה באוגנדה. זהו הביקור הראשון של יהודית באפריקה, והיא מזמינה את בתה הקולנוענית להתלוות אליה. עבור הבת, שירה גרין, המסע מעלה שאלות של זהות ותהיות על מה שבין אדם לחברו ובין אדם למקום. וכך, מסע שמתחיל בשאלה "מיהו יהודי" נמשך בתהייה לגבי מה שמחבר בינינו כבני אדם – דת, אמונה או דרך חיים?
לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם הבמאית שירה גרין.

בשם הבן – יום רביעי 13.12 שעה 20:00
איטליה, צרפת 2023 | 125 דקות | איטלקית | תרגום לעברית
בשנת 1858, ברובע היהודי של בולוניה, פרצו חיילי האפיפיור לביתה של משפחת מורטארה. הם הגיעו בהוראת הקרדינל כדי לקחת איתם את אדגרדו בן ה-7. המטפלת של אדגרדו הטבילה אותו לנצרות בינקותו, בלי ידיעת המשפחה – וכעת הוא נלקח כדי לקבל חינוך קתולי. הוריו המיואשים יוצאים למאבק כדי להחזירו לחזקתם. הם מנסים לגייס את דעת הקהל המקומית ואת הקהילה היהודית העולמית, אבל הכנסייה ערוכה למאבק גם היא. סרטו החדש של הבמאי האיטלקי עטור הפרסים מרקו בלוקיו הוא דרמה היסטורית מרתקת שהוצגה בפסטיבל קאן האחרון ועם עלייתה לאקרנים באיטליה עוררה סערה ציבורית. מבוסס על סיפור אמיתי.

אזור העניין – יום ראשון 10.12 שעה 20:00, יום חמישי 14.12 שעה 17:30
ארה"ב, בריטניה, פולין 2023 | 106 דקות | גרמנית | תרגום לעברית, אנגלית
"אזור העניין", אחד הסרטים המדוברים של השנים האחרונות, הוקרן לראשונה בפסטיבל קאן, הדהים את כל מי שצפה בו, והפך לשיחת היום – עד כדי כך שהוא נחשב מיד לאחד המועמדים המובילים לזכייה באוסקר. כדאי לדעת עליו כמה שפחות לפני הצפייה, אך מדובר בחוויה עוצמתית, יוצאת דופן וחד פעמית, ואחד מהסרטים הייחודיים והמרתקים שתראו. הסרט מביא את סיפורם של מפקד אושוויץ רודולף הוס ואישתו הדוויג, שחיים את חייהם ומנסים להגשים את חלומותיהם עבורם ועבור משפחתם, בבית גדול עם גינה, לצד המחנה.

למידע נוסף על האירועים: https://jer-cin.org.il/he/70485

על שבוע הקולנוע היהודי ירושלים 2023:
שבוע הקולנוע היהודי ירושלים עוסק בנושאי זהות ותרבות יהודית, וביטוייה בקולנוע המקומי והעולמי, והוא יערך כמיטב המסורת בחג החנוכה באולמות סינמטק בירושלים. שבוע הקולנוע היהודי יכלול מעל 30 סרטים מ-15 מדינות, לצד אירועים מיוחדים, מפגשים עם אורחים, יוצרים ושחקנים מהארץ ומהעולם, הקרנות בכורה, הרצאות ופאנלים בנושאים מגוונים, וכן הדלקת נרות משותפת בימי החג

מנכ"ל: רוני מהדב-לוין, מנהלת אמנותית: דניאלה תורגמן.

שבוע הקולנוע היהודי ירושלים 2023 מתקיים בתמיכת משרד התרבות, קרן עזריאלי, עיריית ירושלים, הקרן לירושלים, קרן אביחי, קרן גשר לקולנוע רב תרבותי, הלן שומן, מכונים ושגרירויות.

פרטים נוספים על הסרטים ועל האירועים השונים יתפרסמו בקרוב באתר סינמטק ירושלים https://jer-cin.org.il/he

יש לבדוק גם

שחמט סימולטני

הסימולטני הגדול בתולדות ישראל: כאלף שחמטאים יתחרו במקביל  במסגרת אליפות העל שתתקיים בירושלים בסימן 'גבורת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.