שבת , יולי 27 2024
כיכר החטופים, צילום: עודד גולדשטיין

ישראל במלחמה: היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות

דברים שכתב אורן הלמן בעקבות שבעה באוקטובר:

 

ה"ניו דיל" בין המדינה לאזרחיה חייב לכלול התייחסות ממוקדת למי שקיבל מוגבלות במלחמה!

אורן הלמן

מ-7.10.23 התווספו עשרות אלפי אזרחים וחיילים לכ-מיליון אנשים עם מוגבלות בישראל. האירוע עצום. המדינה חייבת ליצור מנגנונים להתמודדות עם האתגר החריג.

מידי יום נחשפים סיפורי ניצולי "נובה" שנותרו עם פוסט טראומה, פצועי צה"ל, פליטי המלחמה, משפחות החטופים והנרצחים, לוחמינו – יישאו מוגבלות פיזית או נפשית להמשך חייהם.

רבים לקו בהתקפי-חרדה פסיכוטיים בגלל המלחמה, אושפזו בבתי"ח. זו מוגבלות לכל דבר, והחשש שלא תחלוף.

החוזה החדש ("ניו דיל") בין המדינה לבין אזרחיה – חייב להתייחס במיוחד לעשרות האלפים שהצטרפו בעל-כורחם למשפחת המוגבלות. חובה לתקן את מעכת החוקים הישראלית, המפלה והחוסמת אנשים עם מוגבלות, כי החוקים – הם האוייב הגדול ביותר והמפלים הגדולים שלהם!

החוק, מתיר שכר במפעלים המוגנים בין 2 ל-8 ש"ח לשעה, ללא זכויות – עבדות מודרנית..

החוק אוסר על העסקת אנשים עם מוגבלות נפשית במעונות לילדים, בכדי למנוע "סכנה" לילדים. הזוי. לפי החוק, 250,000 אזרחים עם מוגבלות נפשית (הלומי קרב, פוסט-טראומטיים) – מסוכנים לילדים.

שיא האפלייה הוא "חוק לרון" והדיסריגארד, שהם החסם הכי גדול לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה:  החוק קובע משכורת של 5,700 ש"ח שממנה מתחילים לקחת לאנשים עם מוגבלות את הקיצבה. 

נגישות, שמשמעותה שוויון, היכולת של אדם עם מוגבלות לבצע פעולות בסיסיות.

תבינו- המדרכות בתל אביב משוקעות. זה נכון. אבל הן משוקעות לעגלות ילדים. לא לכסאות גלגלים. 

גם החברה הישראלית סטיגמטית ומפלה אנשים עם מוגבלות, בסקרים 48% העידו שלא יסכימו לגור לצד אדם עם מוגבלות נפשית או אוטיזם; 61% לא יסכימו להשכיר להם דירה. 

71% מהישראלים מועסקים במשק, רק 51% אנשים עם מוגבלות מועסקים. 

בכדי להבטיח את השתלבותם של מי שקיבל מוגבלות במלחמה ובטבח, במסגרת ה"ניו דיל", חובה לעשות ריסטארט גדול ביחס של המדינה והחברה הישראלית לאזרחיה עם מוגבלות: 

חובה לחוקק חובה לשלבם בעבודה, לאכוף את החוק שמחייב שילוב 5% עובדים עם מוגבלות בכל גוף ציבורי שיזמנו בסיכוי שווה, ב-2017). 

לחייב אוניברסיטאות לקלוט ללימודים אנשים עם מוגבלות במכסות מסויימות. 

חובה לטפל בנגישות בערים: נגישות פיסית, קוגניטיבית, רגשית, לחירשים ולעיוורים ועוד.

חובה לבטל ולתקן את מערכת החוקים שמפלה אנשים עם מוגבלות. ליצור חקיקה שתעניש מי שמפלה אנשים עם מוגבלות בגלל מוגבלותם. ליצור מנגנון שיטפל בצרכים המיוחדים שנוצרו אחרי האסון הגדול. על מנת לאפשר לאנשים עם מוגבלות שהצטרפו למעגל המוגבלות – לעבוד, להקים משפחות, להשתלב בחברה, להיות עצמאיים, ולהמשיך בחייהם מהיכן שהשתנו.

אין חוסן לאומי בלי ערבות הדדית. משמעותה – שילוב והכלה של מי שקשה לו יותר, של מי שנראה אחרת, מתנהג אחרת, הולך אחרת, רואה, שומע ומדבר – אחרת! 

המדינה חייבת להילחם את מלחמתם של אנשים שיש להם מוגבלות לקבל סיכוי שווה להשתלב בעבודה ובחברה!

================================

אורן הלמן הוא אבא לילדה עם צרכים מיוחדים, ייסד את מיזם "סיכוי שווה" לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה, והיה סמנכ"ל בחברת החשמל.

יש לבדוק גם

בחירות 2024: האם קמאלה הבטיחה את המועמדות?

נאום קמפיין ראשון של קמאלה האריס , לאחר שהנשיא הפורש ביידן הביע את תמיכתו בה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.