שבת , יולי 27 2024
דצמבר 2023 בערוץ yes דוקו

דצמבר 2023 בערוץ yes דוקו

 

המלצות העורכים מהיבול הבינלאומי:

 

מרגל החמלה | A Compassionate Spy

בכורה: יום שלישי, 5.12 בשעה 22:00 ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV.

פסטיבל Telluride, פסטיבל IDFA, פסטיבל ונציה, פסטיבל דוקאביב 2023 

מדען האטום טד הול החזיק בבטן סוד עצום, פצצה מתקתקת, במשך יותר מחמישים שנה: הוא ריגל לטובת הרוסים. הול, הסטודנט המבריק שגויס בגיל 18 לפרויקט מנהטן האמריקאי, מסר את סודותיו לברית המועצות. הימים היו ימי המלחמה הקרה, והול יזם בעצמו את הקשר עם המעצמה שמעבר למסך הברזל, כדי להבטיח – כך הוא מסביר – שלאף אחד מהצדדים לא יהיה מונופול על הנשק הקטלני, כדי שאיש לא יתפתה להשתמש בו. הול התוודה על כך ב-1998, שנה לפני מותו, אבל רעייתו ג'ואן ידעה על כך כל השנים ועתה היא מספרת את סיפורה. 

סרט נוגע ללב על אהבה, הקרבה, אידיאליזם והכוח לעמוד על שלך.

בימוי: סטיב ג'יימס (101 דק', ארה"ב/בריטניה, 2022)

 

 

גיבורת על: סיפורה של DC קומיקס

Superpowered: The DC Story

בכורה: ראשון-שלישי, 24-26.12, בשעה 22:00 ב-yes דוקו. 

כל פרקי הסדרה יעלו ל-VOD ביום ראשון 24.12. 

המורשת הענפה של "DC קומיקס" והשפעתו התרבותית של היקום השאפתני שיצרה – בסדרה חדשה. 

סופרמן, באטמן, וונדר וומן, האביר האפל, איש הפלדה ואחרים הם רק חלק מהיקום המופלא שיצרה חברת הקומיקס האמריקאית מהגדולות והמצליחות בעולם. שלושת פרקי הסדרה החדשה מלווים את האבולוציה של שמונה עשורים בהתפתחות החברה. מספרי הקומיקס, שהפכו לפופולריים יותר ויותר, התרחבו לטלוויזיה, הפכו לאנימציה ועד ששימשו כמקור השראה לסרטים ההוליוודיים שוברי הקופות. 

בעזרת שפע של ראיונות עם יוצרים מהתעשייה ושחקנים שהעבירו את הדמויות האייקוניות מהדף אל המסך, הסדרה היפיפייה הזאת מזכירה לנו איך קומיקס יכול ליצור פנטזיה אמתית בארבעה צבעים, לעורר את הדמיון ולהמשיך להצית בנו תקווה.

(3X60 דק', ארה"ב, 2023). 

לצפייה בטריילר

 

דמויות | Subject

בכורה: יום ראשון, 31.12, בשעה 22:00 ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV.

פסטיבל טרייבקה, פסטיבל דוקאביב 2023

מה קורה לאנשים שאירועים דרמטיים בחייהם תועדו בסרטי תעודה? איך הם מתמודדים עם החשיפה? האם הסרטים שנעשו עליהם עזרו להם להשתקם מטראומה, או רק העצימו והחריפו את המשבר? במאיות הסרט בודקות איך הפופולריות הגואה של סדרות וסרטי תעודה משפיעה על הדינמיקה שבין הבמאים ל"נושאי" התיעוד שלהם. הן פוגשת את מי שנעשו כוכבים אחרי שנחשפו – לעתים להפתעתם הגדולה – בפני מיליוני צופים בעולם: מוקונדה אנגולו מ"חבורת הזאבים", מרגרט ראטליף מ"המדרגות", ג'סי פרידמן מ"לתפוס את הפרידמנים" ואחרים. 

הן תוהות מה היו יחסי הכוחות בין המצלמה למצולמים – האם בחרו להיחשף? האם התחולל מהפך לטובה בחייהם? הסרט מעלה שאלות מוסריות ומעשיות שכל צופה חייב לשאול את עצמו.

בימוי: קאמילה הול, ג׳ניפר טישיירה (97 דק', ארה"ב, 20222). 

לצפייה בטריילר

 

נטל ההוכחה | Burden of Proof

בכורה: ראשון-רביעי, 17-20.12, בשעה 22:00, בyes דוקו, yesVOD 

וב-STINGTV. כל פרקי הסדרה יעלו ל-VOD ב-17.12.

כשג'ניפר פנדוס בת ה-15 מווירג'יניה נעלמה מביתה ב-1987, הוריה סיפרו לכולם שהיא ברחה והשאירה על מיטתה בחדר השינה פתק המעיד על עזיבתה. לאחיה הבכור, סטיבן, ששהה באותו זמן בקולג', גם נאמר שאחותו עזבה ואכן, במשך 22 שנים, סטיבן האמין שזה מה שקרה. עד שנת 2009.  אז מתגלה במהלך חקירה משטרתית שאביו חשוד בהיעלמותה של אחותו ושאמו מסתירה גם כן מידע חשוב. 

מאז, סטיבן נאבק למצוא את האמת. חקירתו בתיק מאיימת להרוס את משפחתו כיוון שהוא משתכנע שהוריו אכן מעורבים בפשע. ככל שחולף הזמן, מתגלות תגליות חדשות וראיות שטרם נראו נחשפות. 30 שנה אחרי שנעלמה אחותו, סטיבן מתחיל להטיל ספק בכל מה שהאמין בו ונלחם להחיות מחדש את החקירה סביב היעלמותה. 

 (4X60 דק', ארה"ב, 2023) . 

לצפייה בטריילר

 

* * *

 

1 בדצמבר – 9 בדצמבר 

 

לציון יום האיידס הבינלאומי, החל ביום שישי ה-1.12, נשדר בשידור נוסף את הסרט –

רוק הדסון: כל שהשמיים הרשו  

Rock Hudson: All That Heaven Allowed

יום שישי, 1.12, בשעה 23:35 ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV

פסטיבל טרייבקה 2023, פסטיבל ירושלים 2023 

רוק הדסון היה אחד השחקנים האייקוניים בהוליווד של שנות ה-50 וה-60. עבור מיליוני צופים בארה"ב ומחוצה לה הוא גילם בגופו את הגבריות הרומנטית, הקלאסית וההטרוסקסואלית שאין עליה עוררין. הוא שיחק, שר, רקד, רכב וסייף בעשרות סרטים, בהם "השיגעון הנפלא", "ענק", "הקץ לנשק", "אל תשלחי לי פרחים" ו"כל שהשמיים מרשים". מותו מאיידס בשנת 1985 חשף בפני הציבור עובדה שהיתה בגדר סוד שמור בתעשייה: הרחק מאור הזרקורים, הדסון ניהל חיים מורכבים ומלאי סודות. מושא התשוקה שכיכב בפנטזיות של אינספור נשים היה בעצם גבר של גברים. הסרט מתבסס על חומרי ארכיון וראיונות עם אנשים שהכירו אותו, ומנסח מחדש – הפעם באופן נאמן למקור – את הסיפור שמאחורי המיתולוגיה.

בימוי: סטיבן קיג'ק (104 דק', אנגליה, 2023). 

לצפייה בטריילר

 

ולציון היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות, החל ב-3.12, נשדר את הסרטים – 

 

לא גיבור 

יום ראשון, 3.12, בשעה 19:55, ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV.

ים לא אוהב שאומרים לו לא – לא לשחק על הבמה, לא לטוס עם המשפחה, לא לצאת עם חברים לשתות בירה.  בטח לא אם הסיבה לכך היא כיסא גלגלים. 

אבל כשאומרים לו לא להתגייס הוא יוצא לקרב של חייו. 

יחד עם סארט, העוזר שלו מסרי לנקה שמלווה אותו מגיל שמונה – שניהם מתגלגלים למסע כן ושונה של התמודדות עם מה זה להיות  'לא כמו כולם'. מכל הלא הזה נולד לוחם זכויות.

"לא גיבור" – מסע יד ביד עם מגבלה.

בימוי והפקה: רובי גת | תסריט: נוי כרמל, רובי גת, ים גת. (ישראל, 2020)

הסרט הופק עבור yes דוקו בתמיכת הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה ומפעל הפיס.

 

אלי סימונדס: עולם ללא נמוכי-קומה

Ellie Simmonds: A World without Dwarfism 

יום ראשון, 3.12, בשעה 18:55, ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV.

השחיינית הפאראלימפית בת ה-27, אלי סימונדס, נולדה עם אכונדרופלזיה – תסמונת גנטית הגורמת לכך שהגפיים העליונות והתחתונות קצרות באופן יחסי, בעוד שאר הגוף באורך נורמלי ביחס לגיל. 

בסרט הדוקו מספרת סימונדס את סיפור חייה יוצא הדופן כנמוכת-קומה וכאלופה פאראלימפית (זוכת 8 מדליות פאראלימפיות ו-14 מדליות זהב באליפויות עולם) ונפגשת עם נמוכי קומה נוספים במצבה, בהם ילדים, שה-FDA אישר להם תרופה חדשה האמורה לגרום להם לגדול כרגיל.

השאלות המרכזיות שעולות בסרט – האם התרופה החדשה תביא לכך שמספר הסובלים מתסמונת אכונדרופלזיה ילך ויקטן, האם תופעות הלוואי שלה מצדיקות את השימוש בה ומה המשמעויות הנלוות לכך שיהיו בעולם פחות נמוכי-קומה?

(59 דק, אנגליה, 2022)

 

רק אני יכול לשמוע | Only I Can Hear  

יום ראשון, 3.12, בשעה 21:05 ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV.

פסטיבל Hot Docs 2022

איך זה לגדול כילד שומע להורה חירש?

הסרט "רק אני יכול לשמוע" מביא את סיפורם של שלושה בני נוער אמריקאים, ילדי CODA (ילדים שומעים להורים חירשים) שמתבגרים אל תוך קהילת החירשים התוססת. 

הבמאי, איטרו מטסואי, מלווה אותם בסצנות מחייהם, בעודם מחפשים אחר בית שנמצא בין שני עולמות שונים – קהילת החירשים של הוריהם וקהילת השומעים אליה הם שייכים. 

בימוי: איטרו מטסואי (53 דק', ארה"ב, 2021).

 לצפייה בטריילר 

 

ימי שלישי עם יעל  

יום ראשון, 3.12, בשעה 18:15 ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV.

דנה (28), סטודנטית לקולנוע, חונכת את יעל (36), בעלת מוגבלות שכלית. ליעל, שמתגוררת בדיור לבעלי מוגבלויות בשדרות, יש בן-זוג, ובעקבות משבר שהם חווים, הם מתחילים בטיפולי זוגיות. גם לדנה יש בן-זוג, וגם הזוגיות שלה עוברת משבר. במין היפוך תפקידים מפתיע, ההחלטות שיעל מקבלת לבסוף גורמות גם לדנה לשקול את חייה מחדש ולקבל החלטות כואבות.  

בימוי: דנה לוי (38 דק', ישראל, 2020)

 

* * *

 

להציל את הברווזן | The Platypus Guardian  

בכורה: יום ראשון, 3.12, בשעה 22:00 ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV.

כשהצלם, פיט וולש, נתקל ביצור מוזר בנחל מים עירוני באוסטרליה, הוא לא ידע שחייו עומדים להשתנות לנצח. 

תוך זמן קצר הופך וולש לאובססיבי כלפי אחד היצורים הפחות מוכרים בטבע – ה"פלטיפוס" (או בעברית – ברווזן). זהו יונק תת-ימי שמטיל ביצים, בעל מקור של ברווז, עם קוצי ארס ומעטפת של פרווה. הסביבה הטבעית של הברווזן נמצאת כעת בסכנה בגלל פיתוח עירוני, שמתרחש בעיר  הוברט, ופיט יוצא למשימה לגייס את הקהילה שלו כדי להציל את הזן הנדיר לפני שיהיה מאוחר מדי.

בימוי: ניק היוורד (52 דק', ארה"ב, 2023)

לצפייה בטריילר

 

מרגל החמלה | A Compassionate Spy

בכורה: יום שלישי, 5.12 בשעה 22:00 ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV.

ראה עמ' 3

 

צ'ארלס סטיוארט: רצח בבוסטון

Murder in Boston: Roots, Rampage, And Reckoning

בכורה: ימי שלישי, החל מה-5.12, ב-yesVOD וב-STINGTV.

באוקטובר 1989, צ'ארלס "צ'אק" סטיוארט, התקשר למשטרה ודיווח שהוא ואשתו ההרה, קרול, נורו על ידי גבר אפרו- אמריקאי בשכונת Mission Hill בבוסטון. החקירה שנפתחה בעקבות האירוע הציתה להבות בעיר ומתחים בין-גזעיים, בני עשרות שנים, עלו מעל פני השטח ולוו בסערה תקשורתית נרחבת.

לאחר שקרול מתה מפצעיה באותו לילה והתינוק שלה נפטר ימים ספורים לאחר לידתו, ראש עיריית בוסטון, ריימונד פלין, הכריז על מצוד נרחב אחר הרוצח ברחבי העיר. התושבים האפרו-אמריקאיםוהלטינים של השכונה סבלו מפשיטות אגרסיביות, חיפושים אלימים ושיטות חקירה מפוקפקות. מערכת היחסים, שממילא היתה נפיצה, בין התושבים למשטרת בוסטון התערערה לחלוטין. במקביל החלו לעלות ספקות מצד הקהילה האפרו-אמריקאית והעיתונות לגבי אמיתות הסיפור של צ'אק. 

בניסיון נואש לסיים את החקירה, המשטרה אף מצאה קורבן – צעיר אפרו-אמריקאי בשם ויליאם "ווילי" בנט, שהתאים לתיאור של סטיוארט. אך ב-3 בינואר התמוטט התיק נגדו, כשמתיו סטיוארט הסגיר את אחיו צ'ארלס. התברר שצ'ארלס הרג את אשתו כדי לגבות את ביטוח החיים שלה. זמן קצר לאחר מכן צ'ארלס התאבד.

הסדרה החדשה מביאה את הסיקור הארכיוני הנרחב של הפרשה, השנים שקדמו לה ותוצאותיה, ראיונות עם האנשים שנפגעו באותה תקופה, ביניהם חברי קהילה, עיתונאים שסיקרו את המקרה, בני משפחה ושוטרי בוסטון, ומצביעה על הקלות המטרידה בה הופעלה אכזריות כה קשה כלפי קהילה שלמה, רק מתוך חיפוש מהיר אחר הצדק.

בימוי: ג'ייסון הייר (3X60 דק', ארה"ב, 2023)

 

תמונה נהדרת, חיים יפים | Great Photo, Lovely Life

בכורה: מיום רביעי, 6.12,  ב-yesVOD וב-STINGTV

פסטיבל שפילד 2023, פסטיבל SXSW 2023

צלמת העיתונות, אמנדה מסטרד, חוזרת לעיר הולדתה כדי לחקור את עשרות שנות ההתעללות המינית שבני משפחתה והקהילה שלה חוו על ידי סבה. 

הסרט שצולם במהלך שמונה שנים ומסופר מנקודת המבט הייחודית של הקורבנות ושל העבריין, הוא דיוקן עוצמתי של טראומה בין-דורית, גאולה וחשיפת סודות משפחתיים. סרט תיעודי ייחודי לאופן הבלתי צפוי שבו הוא חוקר טרגדיה משפחתית ותקיפות מיניות. הוא מציב את מוסטרד (שביימה את הסרט יחד עם הצלמת רייצ'ל בת' אנדרסון) במרכזו בעודה לוקחת על עצמה את תפקיד יוצרת הסרט, העיתונאית, המתווכת, האחות, הבת והמרפאה. כתוצאה מכך, הסרט עוסק פחות במה שהתרחש אז ויותר בסכנות של כעס שלא בא לידי ביטוי וההשפעה ההרסנית של שמירה על שתיקה.

בימוי: אמנדה מסטרד, רייצ'ל בת' אנדרסון (112 דק', ארה"ב, 2023)

 

10 בדצמבר – 16 בדצמבר 

 

עצים והסתבכויות אחרות |Trees and Other Entanglements

בכורה: מיום רביעי, 13.12,  ב-yesVOD וב-STINGTV

חייהם הסבוכים של אנשים ועצים משתרשים יחדיו, מתחברים והופכים לסיפור עכשווי בן זמננו

הקשר שלנו לעולם הטבע ואחד אל השני. עצים אומרים את האמת. הם פגיעים. הם לא יכולים לברוח. בסרט הפיוטי הזה אנו פוגשים ילד צעיר שהוסתר בין עצים, אמן אמריקאי של עצי בונסאי, צלם המתבונן באמנות של העצים, אמא הנלחמת להגן על היערות בחצר האחורית שלה, עצי משפחה ועצים עקורים ואדם המקדיש חייו לנטיעות. השכבות חושפות את הלבבות העדינים של בני האדם והעצים, כנים ורגישים כאחד. סיפורים שמתפתחים למותחן טבעי ואנושי מרתק. 

בימוי: איירין טיילר ("סונטת ליל ריח") (114 דק', ארה"ב, 2023)

 

טיפול זוגי: עונה 4 | Couples Therapy: Season 4

בכורה: שני פרקים בימי שני וחמישי, החל מ-14.12, משעה 21:00 ב-yes דוקו, yesVOD וב-STINGTV. כל הפרקים יעלו ל-VOD ב-14.12.

עונה חדשה לסדרה הממכרת מבית Showtime, המאפשרת לנו הצצה למערכות יחסים של אנשים אחרים, בעזרת צילום תיעודי מחדר הטיפולים. ד"ר אורנה גורלניק, ישראלית לשעבר, מדריכה ומובילה את הזוגות עד לפריצת הדרך. 

בעונה זו נפגוש ארבעה זוגות שובי לב חדשים, שנאבקים עם הגבולות שמציבה מערכת יחסים ארוכת טווח: שני מורמונים לשעבר מתמודדים עם בגידות בעבר ובהווה, צעירה שמנסה להסתגל לדרישת בן זוגה לפוליאמוריה, בעל מתוסכל מינית מחוסר הביטחון של אשתו וגבר שמאתגר את ד"ר גורלניק כשהוא מסרב להתמודד עם הנזק שנגרם מבגידותיו.

בימוי: ג'וש קריגמן (9X30 דק', ארה"ב, 2023). 

לצפייה בטריילר

 

17 בדצמבר – 23 בדצמבר 

 

נטל ההוכחה | Burden of Proof

בכורה: ראשון-רביעי, 17-20.12, בשעה 22:00, בyes דוקו, yesVOD 

וב-STINGTV. כל פרקי הסדרה יעלו ל-VOD ב-17.12.

ראה עמ' 4

 

איקאה: הסיפור האמיתי | How They Really Do It: Ikea

בכורה: יום חמישי, 21.12, בשעה 22:00 ב-yes דוקו, yesVOD וב-STINGTV

אנחנו חושבים שאנחנו כבר מכירים את כל הטריקים של איקאה: מקטלוג חינמי שנותן תחושה של  משפחתיות בינלאומית בבתים חמימים שמרוהטים באיקאה, דרך יצירת תדמית של רהיטים זולים וזמינים שניתנים בקלות להובלה ולהרכבה, תכנון מסלול קבוע בתוך החנויות, שמוביל את הקונים מחדר לחדר, מריהוט לריהוט ובאמצע הדרך מסעדה זולה שעוזרת לחדש את הכוחות להמשך הקנייה וכמובן חדר משחקים לילדים שלא יפריעו לקניות של ההורים. אך מסתבר שזה לא הכל… 

בסרט החדש על איקאה עובדי חברה בהווה, עובדים לשעבר ומומחים מהתחום חושפים את כל מה שבאמת קורה מאחורי הקלעים בענקית הרהיטים המובילה בעולם.

(60 דק, בריטניה, 2023). 

לצפייה בטריילר

 

24 בדצמבר – 31 בדצמבר 

 

גיבורת על: סיפורה של DC קומיקס 

בכורה: ראשון-שלישי, 24-26.12, בשעה 22:00 ב-yes דוקו. 

כל פרקי הסדרה יעלו ל-VOD ביום ראשון 24.12. 

ראה עמ' 2

 

Y2K: פצצת זמן | Time Bomb Y2K

בכורה: החל מיום ראשון, 31.12,  ב-yesVOD וב-STINGTV

פסטיבל שפילד 2023

צלילה עמוקה ומרתקת אל הארכיון של 'באג המילניום' – הבאג שלמרות שלא התרחש הצליח ליצור היסטריה תרבותית נרחבת לקראת שנת 2000. היסטריה שהגדירה מחדש את היחסים שלנו עם הטכנולוגיה. 

הסיכוי של באג המילניום – הלא הוא באג Y2K – לא נראה בסוף שנות ה- 90 כמו סוג של בדיחה. כאשר התגלה שמחשבים לא תוכנתו לפרש ביעילות את שתי הספרות 00, רבים האמינו שהכניסה שלנו לאלף חדש תזרז קריסה טכנולוגית עולמית קטסטרופלית. מתכנתי מחשבים עבדו ללא לאות כדי לפתור את התקלה הפוטנציאלית, אנשי יום הדין החלו לאגור נשק ואספקה, ופוליטיקאים לצד אייקוני תרבות הפופ הופיעו בטלוויזיה בפניות לאומה ובאייטמים על האסון שעומד להתרחש. 

באמצעות סרטוני חדשות, תדרוכים לעיתונות וסרטונים ביתיים, הבמאים מארלי מקדונלד ובריאן בקר יוצרים בסרט החדש קפסולת זמן מרגשת של חברה המתמודדת עם מחשבים, ברגע מרכזי בהיסטוריה בת זמננו.

בימוי: מארלי מקדונלד, בריאן בקר (80 דק', ארה"ב, 2023)

 

דמויות | Subject

בכורה: יום ראשון, 31.12, בשעה 22:00 ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV.

ראה עמ' 3

יש לבדוק גם

בית הדרקון 2 בישראל

בית הדרקון //  House of Dragon   חוזרת לעונה חדשה בסלקום TV   אחרי כמעט שנתיים של ציפייה, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.