שבת , יולי 27 2024
באין מדינה – יש אזרחים, כאן 11

באין מדינה – יש אזרחים

באין מדינה – יש אזרחים

12 יוצרות ויוצרים דוקומנטריים תיעדו מאז השבת השחורה את ההתעוררות האזרחית של אזרחי ישראל נוכח חוסר התפקוד של מוסדות המדינה

 

פרויקט דוקומנטרי ייחודי בשני חלקים ישודר ב 8 וב- 15 בנובמבר, ימי רביעי , אחרי "מהדורת חדשות הערב" ב-כאן 11 וב- כאן BOX

"באין מדינה יש אזרחים" הוא פרויקט תיעודי ייחודי של כאן, תאגיד השידור הישראלי, המביא את סיפורם של האנשים שמאז ה 7.10.23 ממלאים את החלל שהותירה מדינה לא מתפקדת. 12 יוצרות ויוצרים דוקומנטריים מתעדים מאז תחילת המלחמה מציאות של חוסר תפקוד מצד מוסדות המדינה אל מול ההתעוררות המדהימה של החברה האזרחית. אלפי מתנדבים שפועלים באינספור יוזמות ובמגוון תחומים שנותרו ללא מענה מצד רשויות המדינה לאחר האסון הגדול בתולדותיה.

מאיתור נעדרים, זיהוי גופות, משלוחים של מזון, בגדים ותרופות, טיפולים בטראומה, השתתפות בלוויות, תמיכה במשפחות בשבעה ועד חילוץ בעלי חיים שננטשו ואיתור משפחות אמנה עבורם.

עורך ראשי : אבי זילברברג

עורכת משנה: הדר יוסלביץ

הפקה: עידית קליגר, העמק תקשורת

תקצירי הסרטים:

לחם מלחמה / בימוי: נטע שושני

מאות אלפי לוחמים גויסו בהתראה קצרה ונשלחו למלחמה בגבולות הצפון והדרום. בימים הראשונים צה״ל מתקשה לספק לחיילים ארוחות מסודרות ועשרות מסעדות ברחבי הארץ הופכות למפעלי מזון שמבשלים ומשנעים מידי יום עשרות אלפי מנות חמות וציוד חסר לכוחות בחזית.

כל הטוב הזה / בימוי: אוהד מילשטיין

במהלך המלחמה רוב ערי הדרום בקו העימות פונו מתושבים. אלפי מתנדבים, חלקם בהובלת אנשי "אחים לנשק" מתגייסים לאסוף תרומות של מזון, תרופות ובגדים ומוציאים משלוחים אל בתי התושבים שנשארו לבד באופקים, בנתיבות ובכל מקום בו יש צורך.

חמ״ל נחמה / בימוי: עידית אברהמי

מעולם לא נערכו בישראל כל כך הרבה לוויות מידי יום. ברובן אין נוכחות של שרי ממשלה או נציגים רשמיים מטעם המדינה.

יוזמה אזרחית של אישה אחת קוראת למתנדבים, אנשי ציבור ובתוכם מדליקי משואות, לחלוק כבוד אחרון לנרצחים.

מהמקום הכי נמוך / בימוי: איריס זכי

בתי המלון בים המלח הפכו לערי מקלט לאלפי תושבים מן הדרום ששרדו את התופת ב 7 באוקטובר. בימים הראשונים למלחמה, כשעובדי הרווחה ואנשי משרד הבריאות לא נראים בשטח, מתייצבים מידי יום עשרות מטפלים בלובי של בתי המלון ומתנדבים לעטוף, לטפל, לתת יד ולחבק.

סוף המסיבה / בימוי: בת דור אוז׳לבו 

בבוקר שבת ה 7.10.23 נשלחו עשרות הודעות קוליות של מבלים במסיבת הטבע נובה ליד קיבוץ רעים, כשבכולן קריאה נואשת לעזרה בחילוץ מהטבח.

הודעות רבות מגיעות אל מפיקת אירועים שממהרת להקים את חמ״ל נובה כדי לרכז מידע בזמן אמת ולכוון את המחלצים במשימות ההצלה. היא לוקחת את רשימת רוכשי הכרטיסים לפסטיבל ומתחילה לעבור אחת, אחד – בניסיון לפענח מה עלה בגורלם של האלפים שחגגו במסיבה – מי נרצח, מי נחטף, מי נפצע ומי ניצל.

צבא ההסברה / בימוי: שני חזיזה

מול מחדל ההסברה הלאומי שנחשף עם פרוץ המלחמה, מתגייסים אזרחים רבים למאבק על דעת הקהל העולמית.

כותבים, מאיירים, מעצבים, אנימטורים ומוסיקאים מתאגדים כדי לעזור בדרכים יצירתיות לחשוף את ממדי הטבח ואופיו המפלצתי בפני קהל רחב ומגוון בעולם.

חוצות את הקווים / בימוי: הנייה ברודבקר

טבח ה 7 באוקטובר 23 יצר רעידת אדמה גם בחברה החרדית. חמ״ל שמובילות נשים חרדיות בירושלים מציע עזרה בארגון לוויות ותמיכה במשפחות הרבות שיושבות שבעה. כוח נשי שמצביע על שינוי עומק במגזר החרדי בו נשמעים לפתע קולות על תחושת אשמה ורצון לשאת בנטל.

שטחים פתוחים / בימוי: ג׳ולי שלז

 בדואים רבים נהרגו במתקפת הטילים של חמאס בשבת השחורה. תשעה נעדרים בהם אב ושלושת ילדיו שנחטפו לעזה. אלפי הבדואים בכפרים הלא מוכרים בפזורה בנגב שומעים את הטילים שורקים מעליהם ואת מטוסי חיל האויר שממריאים מבסיס נבטים לתקיפות בעזה, אבל יודעים שהם מחוץ למשחק. ישראל לא מכירה בהם ולא מיירטת את הטילים שנוחתים עליהם. גם מיגון בסיסי אין להם כי המדינה טוענת שישתמשו בו לבניית קבע. קבוצת מתנדבים מנסה לסייע לאנשים השקופים שהמדינה מתעקשת להתעלם מקיומם.

עזרה ראשונה / בימוי: לימור פנחסוב

בשבת בשבע בבוקר, בהפתעה גמורה, התחילו לזרום פצועים אל חדר המיון של בית החולים סורוקה. תוך שעות ספורות מספרם הגיע למאות, ובכניסה לבית החולים החלו להיאסף עשרות בני משפחה מוטרפים מדאגה בחיפוש אחר יקיריהם. בית החולים נאלץ להתמודד לבד עם העומס האדיר. כבר בשלב הזה הוחלט שם על הפעלת מערך המתנדבים. בתוך יממה מתייצבים במיון של סורוקה 500 מתנדבים. כולם עוזבים את שגרת חייהם, חלקם מגיעים מחו״ל – כולם מרגישים חובה לסייע לצוותים הרפואיים ולתמוך בבני משפחה שיקיריהם נאבקים על חייהם.

במקום הכי נורא / בימוי: גדי אייזן

ככל שהלכו והתבררו ממדי הטבח המזעזע, הלכה והתארכה מלאכת זיהוי הגופות של הנרצחים. מאות רבות של תושבי העוטף, יישובי הדרום, חיילים וחיילות שנרצחו במתקפת חמאס הובאו למחנה שורה ליד רמלה והמתינו לזיהוי. המלאכה הקשה נפלה על כתפיהם של שבעה רופאים משפטיים שנעזרו בכמה עשרות מתנדבי זק״א. רופאים מהשוק הפרטי מתייצבים לסייע במשימה המטלטלת הזאת. ביניהם מנתח פלסטי שעזב את הקליניקה בתל אביב ומתייצב במחנה שורה מדי יום.

מדינה בטראומה / בימוי: תמנע גולדשטיין והדר קליינמן

רבים מתושבי שדרות שפונו מבתיהם מצאו מקלט זמני בכפר וינגייט. עובדים סוציאליים ופסיכולוגים באים לשם בהתנדבות מידי יום כדי לתת מענה לטראומה ולמצוקה הנפשית של התושבים.

חיי כלב / בימוי: יעל קיפר ורונן זרצקי

אלפי האזרחים שנקראו לעזוב את בתיהם בגבול הדרום והצפון נאלצו להשאיר מאחור גם הרבה בעלי חיים. אישה דרוזית נוסעת לבדה בין אזעקות וטילים בגבול הצפון, עם משימה אחת שאליה היא מקדישה את חייה – לחלץ את אלה שנעזבו ולמצוא להם בית חם.

יש לבדוק גם

המרדף – עונה חדשה

עונה חדשה של "המרדף" יוצאת לדרך בכאן 11, בהנחיית עידו רוזנבלום   בין המתמודדים שינסו …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.