שבת , יולי 27 2024
לוגו פופ טארטס

עקדת יצחק

ג'ורג' סגל, עקדת יצחק

אוצר: טל ברויטמן

13.9.23 – 13.1.24

מוזיאון תל אביב לאמנות, אולם סם ואילה זקס, הבניין ע"ש קרן משפחת פאולסון

עקדת יצחק, פסלו של ג'ורג סגל, מהאמנים המובילים של הפופ-ארט האמריקאי בשנות ה-60  מציג רגע מכונן בסיפור המקראי ונקשר עם מלחמת יום כיפור. הפסל עולה לתצוגה מחדש במוזיאון תל אביב לאמנות בתום תהליך שימור מקיף ובמקביל לציון יובל שנים למלחמה

שימור העבודה התאפשר הודות למענק נדיב מטעם פרויקט שימור האמנות של בנק אוף אמריקה

 

פסלו של האמן האמריקאי ג'ורג' סגל (1914–2000), עקדת יצחק (1973), מציג את דמויותיהם של אברהם ויצחק ברגע המכונן של הסיפור המקראי. דמותו של אברהם דרוכה. ידיו פרושות לצידי הגוף. יד ימינו אוחזת בסכין מטבח בתפקיד המאכלת, וכף ידו השמאלית מאוגרפת. ראשו זקוף, והוא מביט אל יצחק, השרוע לרגליו. הדמויות ניצבות על בסיס גבס דמוי סלע. הפסל מקפיא את רגעי טרום הפעולה המכרעת ואולי את הרגע שמיד אחריה.

סגל, אחד מאמני הפופ-ארט האמריקאי המובילים בשנות ה-60 של המאה ה-20, נודע בזכות פסלי גבס לבנים בגודל טבעי, שרבים מהם הוצגו במרחב הציבורי. ייחודו היה ביצירת קומפוזיציות מרובות דמויות, הלוכדות רגע חיים עכשווי ובה בעת מתכתבות עם מסורת הפיסול הקלאסי. הבחירה ליצור את הפסל המוגמר בגבס, חומר המשמש, בדרך כלל, לפסלי הכנה, חושפת את עבודותיו לפגעי הזמן, ומעידה על שבריריותם, הן במובן הפיזי והן במובן המטאפורי.

היצירה הוזמנה במקור ע"י קרן תל אביב לספרות ולאמנות במסגרת פרויקט להצבת פסלים ברחבי העיר. כמחווה לאביו ולזיקתו לסיפורי המקרא בחר סגל כנושא את סיפור העקדה. במאי 1973 הוצג הפסל לראשונה ברחבת היכל התרבות בתל אביב. חמישה חודשים לאחר הצבת הפסל פרצה מלחמת יום כיפור והעבודה נטענה, בעל כורחה, במשמעויות פוליטיות וחברתיות. דימוי העקידה הפך למסמן של רוחות המלחמה. מראה האב, העומד להקריב את בנו, העלה על הדעת את המשפחות המקריבות את בניהן בקרב, הקבלה שנגעה בעצב חשוף. ב-1977 הוענק הפסל במתנה לאוסף האמנות המודרנית של מוזיאון תל אביב לאמנות. ליצירת הפסל השתמש סגל בחברו, מנשה קדישמן (1932–2015), שכבר ביסס אז את מעמדו כאמן מצליח בארץ ובעולם, ובבנו, בן, כמודלים. על הקיר בכניסה לגלריה מוקרן סרטון המתעד את פסל העקדה של קדישמן ברחבת הכניסה למוזיאון. גרסתו של קדישמן לעקדה נוצרה בהקשר של מלחמת שלום הגליל, ויש בה היפוך בין האיל ליצחק: אצלו הבנים נופלים, ואין איל שיצילם.

טניה כהן- עוזיאלי, מנכ"לית מוזיאון תל אביב לאמנות: "אחד התפקידים הראשיים של המוזיאון הוא לאסוף ולשמר את האוספים שלו המשקפים את ההיסטוריה של האמנות וערכיה התרבותיים והחברתיים. אנו מודים לבנק אוף אמריקה על המענק  אשר אפשר תהליך שימור מעמיק ומקיף לפסלו של ג'ורג' סגל ״עקדת יצחק". היצירה נקשרה לימים למלחמת יום כיפור, והתצוגה החדשה לקהל הרחב נפתחת בזמן רלוונטי מתמיד, בו מציינים יובל שנים למלחמה."

יש לבדוק גם

צבע – COLOR

המדיטק ומוזיאון העיצוב חולון מציגים: צבע – COLOR תערוכה חדשה במוזיאון העיצוב חולון אוצרוּת: יובל …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.