שבת , יולי 27 2024
לוגו פופ טארטס

מוטל בספק

 

תערוכה חדשה במוזיאון אגם

מוטל בספק 

אמנים משתתפים: 

יעקב אגם, רוני בן פורת, קרן גלר, נטע מוזס ורוני גינוסר, מלחמאמי תאורה לעד (אסף כהן, יונתן דהן, יוסף משיח, שי דרור), נעמה רוט, אבינועם שטרנהיים

 

אוצרת: טל בכלר

 

21.7.23 – 21.12.23

 

אירוע הפתיחה: יום שישי 21 ביולי, בשעה 11

 

במוזיאון אגם ראשון לציון מוצגת תערוכה קבוצתית חדשה תחת הכותרת "מוטל בספק"

התערוכה מתמקדת בתפיסת המציאות דרך נקודות מבט שונות ומעוררת שאלות כמו

 האם ניתן לראות את הדברים כמות שהם, האם בכלל אפשר לתעד מציאות, ומה בכלל החשיבות של יכולות אלו בעידן הנוכחי ?

 

הספק הוא חלק מהחשיבה היומיומית, הפילוסופית והמחקרית, הוא מניע אותנו לבחון הנחות יסוד, ידיעות ואמונות ולאפשר נקודות מבט חלופיות. אנחנו עומדים בפתח עידן של אי ודאות, בו המלאכותי מוטמע יותר ויותר בסביבתנו, ועל כן גם בתפיסתנו את העולם. כבר עכשיו, לא תמיד ברור אם טקסט שקראנו, סרט שראינו או שיר שריגש אותנו נוצרו בידי אדם או אלגוריתם. הפקפוק באותנטיות של הדברים נעשה כמעט אוטומטי, "טבעי". 

 

כוונת התערוכה היא לשהות בספק, להותיר מקום לאפשרות שמה שנראה נכון במבט אחד אינו בהכרח נכון במבט נוסף, או שמא תפיסת המציאות כולה מסתמכת על אחיזת עיניים? 

 

התערוכה המוצגת במוזיאון אגם, מתכתבת עם תפיסת עולמו האמנותי של יעקב אגם, ממייסדי זרם האמנות הקינטית, המבוססת על נוכחות של תנועה אשר משפיעה על התפיסה החזותית של הצופה. אגם בעבודותיו מבקש תמיד מהמתבונן להטיל ספק במה שהוא רואה ולבחון אותו שוב ושוב מזוויות שונות. 

 

 

 

על העבודות בתערוכה "מוטל בספק": 

 

OOO, 2022

מלחמאמי תאורה לעד (אסף כהן, יונתן דהן, יוסף משיח, שי דרור)

מיצב, עירוב טכניקות

 

טבעות עשן מתקדמות לעבר הצופה תוך שהן מתפזרות ונמוגות לאיטן. הפער בין מראהו ה"מפוסל" של העשן וטבעו החמקמק מערער על מהות החומר, ההולך וזולג לנגד עיננו. ההשתנות המתמדת של החומר מנכיחה את הזמן החולף וחומק מאחיזה ומדגישה את המגבלה שלנו לתפוס ולהבין את משמעותו. 

 

 

פני רבים אחרים, 2023

נטע מוזס ורוני גינוסר

עיצוב: טל פרגר גלילי

מיצב, אינטראקטיבי, טלפונים, כבלים ומעמדים מברזל

 

האם ניתן לתעד פיסות של מציאות, "לחנוט" את הרגע באמצעות מצלמה, האם יש "אמת" בתמונה? מיצב אינטראקטיבי המורכב ממערך של מכשירי טלפון ניידים ה"רואים" זה את זה. בכל מעבר של פריים בין מצלמות המכשירים נוספת שכבת עיבוד של בינה מלאכותית, זו מעדכנת את הדימוי תוך הגדלת הפער בינו לבין המקור המתועד – פניו של הצופה בזמן אמת. העבודה סודקת את תחושת הביטחון שתיעוד מצולם אמור להקנות לנו ומפנה זרקור על כוחה של הטכנולוגיה לתעתע בנו ולהחליש את האפשרות להסתמך על דימויים. 

  

ז'מה וו (Jamais Vu), 2023

נעמה רוט

מיצב וידאו, טכניקה מעורבת

 

תנועת וילון מצולם מפיחה חיים בחדר נטוש ומזמינה את הצופה להסיט וילון פיזי בחלל התערוכה על מנת להתקרב. אולם במהלך של היפוך – ככל שמתקרבים הדימוי נעלם. הווילון, שלרוב משמש להסתרה הוא המאפשר וחושף את הדימוי: זיכרון של בית שחומק ככל שמנסים לתפוס אותו. העבודה מעלה שאלות לגבי מהימנותו של הזיכרון ותפקידו בעיצוב הבנתנו את המציאות.

 

 

בור אור, 2022

רוני בן פורת

סאונד: ניר ג׳ייקוב יונסי

מיצב, תאורה, מראות, עץ  

 

רוני בן פורת עוסקת במפגש עם המרחב האדריכלי והשפעתו עלינו. המיצב "בור אור" נוצר במחשבה על מעבָר אל הלא נודע, על עולמות מקבילים. האור יוצר אשליה של עומק ללא קרקעית ומערער אצל הצופה, המתמסר לה, את פענוח החלל. הסאונד השקט, המדיטטיבי, עוטף את הצופה, מדגיש את התנועה בין האשליה לפירוקה, בין המובן למופלא.  

 

 

האיש החושב יותר מדי,2023 Money Artist, 2021

אבינועם שטרנהיים

עץ, חומר פולימרי, ברזל וחפצי רדי מייד

 

דימוי החץ, פעם חץ מכַוון ופעם חץ תרעלה, המופיע בעבודותיו של אבינועם שטרנהיים, רומז על תחושת הספק הקיומי, היומיומי, המקנן אצל האמן בצמתי-ההחלטה בחייו ובעשייתו האמנותית, תחושה המלווה בתסכול ובהבנה שבבסיס כל בחירה טמון ספק חדש. 

 

 

לגונת כריש החול, 2022 ביודום, 2019

קרן גלר

מיצב וידאו

 

העבודות צולמו באתרי תיירות בקנדה, סביבות מלאכותיות המדמות מפגש עם הטבע הפראי. הנוף המפוברק ומבקרים מתפעלים ממנו, מעלים תהיות על הנכונות שלנו להטמיע את המזויף בחיינו, ועל כוחו להתל בנו ולטשטש את הגבול בין האמיתי למדומה, בין הטבעי למלאכותי.

 

 Integration, 1994,

יעקב אגם

הדפס בטכניקה לנטיקולרית על פרספקס

 

יעקב אגם רותם את מנגנוני התפיסה החושית שלנו לבחינה מחודשת של האבחנות המקובלות בין סטטיות לדינמיות, בין דו מימד לתלת מימד. עבודותיו נדמות הולכות ומשתנות בהתאם לתנועת הצופה אל מולם, כשכל "קיום משנה את המצב הקיים" לדבריו. 

 

מוזיאון אגם, ראשון לציון, משתרע על פני כ-3,200 מ”ר, של מרחב מעורר השראה. במוזיאון מוצגות  תצוגת עבודות פורצות דרך משישה עשורים של יצירה של האמן יעקב אגם. האמנות של אגם מפעילה את כל החושים ומרתקת צופים מכל הגילאים, מפעוטות סקרנים ועד אוצרי אמנות וחוקרים מכל העולם. מוזיאון אגם מאפשר לראות “מעבר לנראה” ולחוות אמנות שמשקפת מציאות כ”תנועה תמידית” שהמאפיין הקבוע היחיד שלה זה שינוי. המבקרים במוזיאון מוזמנים לחוות את העבודות בעלות הממדים הרבים והמשתנים, ולשקוע במה שהאמן קורא לו הממד הרביעי – ממד המכיל זמן, תנועה, שינוי ואת הבלתי צפוי.  גם כיום בגיל 95, ממשיך אגם לחדש כל הזמן, מתוך שאיפה לבסס את המוזיאון בראשון לציון, מהיחידים בעולם המוקדש לאמנות קינטית, כמרכז  לתפיסת העולם האמנותית שמפעילה אותו ומתודולוגיית החינוך החזותית זוכת הפרסים שלו.

 

מוזיאון אגם, רחוב מיש"ר 1, ראשון לציון 

 yama.co.il

שעות פתיחה:

שני, שלישי, רביעי, שישי ושבת – 15:00-10:00 | חמישי – 20:00-10:00

 

 

 

יש לבדוק גם

שחמט סימולטני

הסימולטני הגדול בתולדות ישראל: כאלף שחמטאים יתחרו במקביל  במסגרת אליפות העל שתתקיים בירושלים בסימן 'גבורת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.