שבת , יולי 27 2024
לוגו פופ טארטס

כינורו של ז'אק

 

כינורו של ז׳אק

יום הזיכרון במוזיאון אגם

יום שני,  17.4.23, בשעה 19:30

מוזיאון אגם יקיים זיכרון בסלון מרגש פתוח לקהל בערב יום השואה

סיפורו המצמרר והמופלא של ז׳אק סטרומה, הכנר מאושוויץ, ניצול השואה ששימש בתור כנר ראשי בתזמורת הגברים במחנה בירקנאו  

הערב בניצוחו של אמן הכינור הבינלאומי אייל שילוח ובעיבוד מוזיקלי של ד"ר יורי ברנר, ילווה בקטעים מוסיקליים אותנטיים לתווים מקוריים של סטרומה לצד קטעי מוזיקה נוספים מ״רשימת שינדלר ״, ״העיירה בוערת״ ועוד, וברב שיח בהנחיית ד"ר ענת ליבוביץ'

בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה יתקיים במוזיאון אגם בראשון לציון זיכרון בסלון מוזיקלי ומרגש במיוחד שישתף את הקהל בסיפור המופלא והמצמרר של ז׳אק סטרומה, הכנר מאושוויץ.

מפגש הזיכרון יתקיים במוזיאון אגם, חלל מדיה רב-בימתי הנמצא בדיאלוג עם חזונו של האמן יעקב אגם, ממייסדי התנועה הקינטית ואחד מהאמנים המובילים בעולם במאה העשרים, המעגן את הפילוסופיה האמנותית שלו בשורשיו הרוחניים היהודים.

ז'אק סטרומה נולד בשנת 1913 בסלוניקי שביוון, הבכור מבין ארבעה אחים ואחיות למשפחה יהודית שהושמדה בידי הנאצים. סטרומה היה מהנדס וכנר ששרד את השואה כשנשלח לתזמורת הגברים בבירקנאו וניגן במחנה בעת היציאה לעבודה ובעת הוצאות פומביות להורג, לפני שהועבר לעבודות גופניות מפרכות באושוויץ. אחותו ג'ולי שניגנה בתזמורת הנשים באושוויץ שרדה את המחנה אך נספתה בברגן-בלזן. ממשפחתו של סטרומה שרדו רק הוא ואחותו הקטנה בלה. לאחר השואה עבר ז'ק לפריז, שם המשיך את לימודיו כמהנדס ונישא בשנית ללורה, ניצולת שואה ילידת אתונה. לאחר מלחמת ששת הימים עלה ז'ק עם משפחתו החדשה לישראל והחל לעבוד במחלקת המאור בעיריית ירושלים. ז'ק ניגן שנים בטקסי זיכרון במחנה הריכוז ובארץ, הרצה ועסק בחקר ההיסטוריה של היהודים ביוון. ספרו "ובחרת בחיים" יצא לאור בשמונה שפות שונות. סטרומה נפטר בשנת 2010, בגיל 97 והשאיר אחריו  שלושה ילדים, שמונה נכדים שחלקם מנגנים בכינור ועוד נינים רבים.

אייל שילוח הוא כנר, מעבד ומלחין מוזיקת נשמה יהודית ומוזיקה אתנית מזרח-תיכונית. מופיע כסולן עם תזמורות, רסיטלים ופסטיבלים בכל רחבי אירופה משתף פעולה עם אמנים ונגנים מהשורה הראשונה בעולם.

יורי ברנר– מלחין, מעבד, פסנתרן ונגן בסון עטור פרסים יוקרתיים. בן למשפחת מוזיקאים שהחל לנגן וללמוד מוזיקה במוסקבה כבר מגיל 4 והמשיך אותם כבוגר בגרמניה לפני עלייתו לארץ. משלב בהופעותיו אלתורים חופשיים עם מוזיקה כתובה ומשתף פעולה עם אמנים ידועים מהארץ ומחו"ל. www.uribrener.com

 

מוזיאון אגם, רחוב מיש"ר 1, ראשון לציון 

יש לבדוק גם

שחמט סימולטני

הסימולטני הגדול בתולדות ישראל: כאלף שחמטאים יתחרו במקביל  במסגרת אליפות העל שתתקיים בירושלים בסימן 'גבורת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.