שבת , יולי 27 2024
אורית ישי. קרדיט מדפיס מרכז גוטסמן לתחריט, קיבוץ כברי

פסטיבל הדפס מקומי עכשווי

 

מוסררה – ביה"ס לאמנות ולחברה ע"ש נגר שמחים להציג:

׳פסטיבל הדפס מקומי עכשווי׳

5 תערוכות    4 גלריות    63 אמנים ואמניות

פתיחה: 16.03.2023 | בשעה 19:00 

 

מדיום ההדפס חוצה הגדרות ופרקטיקות ומשלב ידע טכני עם אפשרויות ביטוי ייחודיות, הנעות בין ציור, רישום, פיסול וצילום, בין דימוי חזותי לטקסט, בין חד-פעמיות לריבוי, בין שליטה למקריות. היום, מדיום ההדפס מהווה מוקד משיכה לאמנים צעירים וותיקים מתחומים רבים, והיצירות הנוצרות באמצעותו הן חלק בלתי נפרד משדה האמנות העכשווי. התערוכות במסגרת הפסטיבל להדפס מקומי עכשווי מציגות עבודות שנוצרו בשנים האחרונות בטכניקות הדפס מגוונות – תחריט, תצריב, הדפס רשת, חיתוך עץ, מונוטייפ וטכניקות הדפס צילומיות – לצד עבודות אחרות, שהתפתחו מעולם ההדפס ותהליכיו, עבודות המרחיבות את הגדרתו.

ארבעה מרכזי אמנות בירושלים משתפים פעולה ביצירת חמש תערוכות המבקשות להציג תמונת מצב של ההדפס העכשווי בארץ: הגלריה החברתית של מוסררה, סדנת ההדפס, הגלריה החדשה סדנאות האמנים טדי וגלריית ברבור.

***

׳מרחב פרטי. בין צילום להדפס׳ (הגלריה החברתית של מוסררה, בית הספר לאמנות וחברה)

פתיחה: 16.03.2023 | נעילה: 11.5.2023

התערוכה מתרכזת בתחריט הצילומי ובעבודות הדפס שהצילום הוא המקור המשמעותי לתהליך עבודתן. התערוכה מפגישה בין עשרה אמנים ואמניות, המציגים עבודות מסדרות שונות שנוצרו בשנים האחרונות ועוסקות במרחב שבין הצילום להדפס. האמנים המציגים בתערוכה אינם בהכרח אמני תחריט, אלא עוסקים בתחומים אמנותיים אחרים כצילום אמנותי, תיעודי, וידאו, פיסול, מיצג ועוד. טכניקת התחריט הצילומי פותחת בפניהם אפשרויות נוספות: שימוש בצבעי הדיו העשירים והרוויים של התחריט, המוסיפים עומק, עבודה על לוח הנכבש בלחץ גדול במכבש ההדפס, והטבעת הסימנים שעל הלוח על נייר כותנה רך המיוחד לעבודת התחריט.העבודה בתחריט הינה עבודה אישית ואינטימית, והתוצאה האמנותית המתקבלת מרגשת בחום ובייחוד שלה. 

אוצרת: גלית ראוכוורגר

אמנים.ות: עינת אמיר, תום אריאל, שיראל הורוויץ,  זואי חרודי, יאן טיכי, ליהיא טלמור, אורית ישי, רמי צלקה ודיוויד גיבס, דניאל צ'צ'יק.

שעות פתיחה: ימי א'-ה', 10:00-17:00

כתובת: שבטי ישראל 22, קומה 4, ירושלים.

*

׳הנביאים׳ (סדנת ההדפס, ירושלים)

פתיחה: 16.03.2023 | נעילה: 18.5.2023

קבוצת האמנים "הנביאים" היא תופעה ייחודית בשדה האמנות המקומי. מנעד המדיומים והביטויים היצירתיים של קבוצת "הנביאים" עגון בפיגורטיבי, וההתבוננות הפואטית בעולם הנראה לעין מלווה את יצירתם לאורך השנים.  לצד מגוון הדפסים על נייר, המבטאים את המרחב הניסיוני, הדינמי והמשחקי שבמדיום ההדפס, מוצגות בתערוכה עבודות המרחיבות את גבולות התהליך ההדפסי המסורתי: תבליטים ופסלים מעץ, עבודת וידאו, ויצירה תלוית חלל. באמצעות עבודות הדפס של אמני ואמניות הקבוצה, התערוכה מבקשת לתת ייצוג לחלל המשותף שלה, זה הפיזי וזה המטאפיזי, מרחב נדיר מסוגו של שיתוף ידע, השפעות הדדיות ושותפות גורל. 

אוצרות: מידד אליהו ומירב המבורגר, אוצרת משנה

אמנים: טליה בן אבו, אנה דובינסקי, הילה חסין, עידו מרקוס, טליה סיון, שחר סיון, רותם עמיצור.

 

׳בריות משונות׳ (סדנת ההדפס, ירושלים)

פתיחה: 16.03.2023 | נעילה: 18.5.2023

ההדפסים בתערוכה רחבת היקף זו עשויים במגוון עשיר של טכניקות הדפס ועוסקים כולם בגוף ובגופניות. הגוף, מהווה עבור האמניות והאמנים אמצעי לעיסוק בביוגרפי, בפוליטי או במיסטי. היבט נוסף של נושא הגוף המוצא את ביטויו בהדפסים הוא המעורבות הפיזית של האמן בתהליכי הייצור של ההדפס. גם כיום מרבית טכניקות ההדפס נעשות באופן ידני מלא, ולמעשה, במקרים רבים ההירתמות הגופנית הנדרשת ליצירה במדיום היא היא המניע להתהוותה. שם התערוכה, בריות משונות, הינו מושג הלקוח מברכות הראייה של חז"ל ומתייחס לבריות הנראות שונה על פי ההלכה וקבלתן כחלק מהבריאה כולה. כך,  לכל הדפס בתערוכה נוכחות משלו, לכל הדפס מטען תוכני וצורני ייחודי, והוא נושא בחובו כטביעת אצבע את נוכחותו הפיזית של יוצרו.

אוצרות: מידד אליהו ומירב המבורגר, אוצרת משנה.

אמנים.ות: גד אולמן, יוסי אסולין, אנדי ארנוביץ, רעיה בר אדון, יהודה גרניט, חוה זילברשטיין, עופר ללוש, דותן מורנו, טנו פנט סוסטר וסרגיי בונקוב, אסתר קנובל, יוסף קריספל, יונתן רון, לטם שבתאי, מרים שלו וטיראן שלו, איתי שמואלי, ליז שניידר.

שעות פתיחה: ימי א'-ה' 08:00-15:00

כתובת: שבטי ישראל 38, ירושלים.

*

׳תהליך סדרתי׳ (הגלריה החדשה סדנאות האמנים טדי)

פתיחה: 16.03.2023 | נעילה: 28.4.2023

התערוכה המוצגת בגלריה החדשה טדי מתמקדת בסדרות של הדפסים. נדמה כי לא פעם אמנים העוסקים בהדפס יוצרים סדרה כתהליך מחקר תמתי או צורני. התערוכה מציגה סדרות שלמות וסדרות בתהליך התהוותן אשר מאפשרות הצצה לתוך תהליכי העבודה ואף להלך המחשבה של האמנים והאמניות המשתתפים בתערוכה. הסדרות בתערוכה נעשו במגוון של טכניקות הדפס; תחריט והדפס רשת, ואחרות מותחות את גבולות המדיום המסורתי ומציעות שפה הדפסית עכשווית. הסדרות המוצגות בתערוכה "תהליך סדרתי" מבקשות להציע מבט על תהליך היצירה המתמשך של האמנים, שהוא בבחינת תוצר סופי מתהווה ומשתנה.  

אוצרת: תמר גיספאן גרינברג.

אמנים.ות: פאריד אבו שקרה, ערבה אסף, אור אריאלי, שרון אתגר, טלי בן בסט, מתן גולן, אורית חופשי, מיכל סופיה טוביאס, שחר יהלום, שירן יצהרי, אביטל כנעני, רמי מימון, עידן סיטבון, אילון ערמון, יואב רבן, משה רואס, וניה שאוב.

שעות פתיחה: ימי א', ב', ד', ו' – 10:00-14:00, ימי ג', ה'- 15:00-19:00

כתובת: אצטדיון טדי (שער 22)

*

׳טנברוסו׳ גלריית ברבור

פתיחה: 16.03.2023 | נעילה: 28.4.2023

מדיום ההדפס, שבעיקרו הוא שחור-לבן, גיבש לאורך התפתחותו ההיסטורית גישות עבודה וסגנונות הקשורים באופן הדוק ליחס שבין בהיר וכהה, בין מה שנראה ובין מה שאינו נראה. החל מהולדת ההדפס מהקיארוסקורו ("כהה-בהיר") בתקופת הרנסנס ועד הרומנטיקה והגותיקה המודרנית, גישות רבות פועלות במערכות הפשטה ורמיזה. בנוסף לכהות שהמדיום מציע, תהום עמוקה נפערת בין הגלופה שהאמן עובד עליה ובין העבודה המודפסת, תהום הטומנת בחובה מרכיב בלתי ידוע, בלתי מפוענח ובלתי נפרד מתהליך העבודה.  התערוכה מקבצת עבודות שהמסתורי והגותי שולטים בגישתן האסתטית. בתהליכים המשלבים את המכאניות של ההדפס עם עבודה ידנית יוצרים האמנים מנעד של עבודות אפופות קדרות ואפלוליות, המשלבות את הגרוטסקי עם הנשגב, את החי עם המת ואת מה שנראה עם מה שאיננו. 

אוצר: אברהם קריצמן

אמנים.ות: נעמי בריקמן, עודד דניאלי, רקפת וינר עומר, דביר כהן קידר, מרב סודאי, מרב סלומון, יעל קוטלר קלדרון, רונן רז, מור רימר, שירי רפאלי, נגה שץ.

שעות פתיחה: ימי ב'-ה', 16:00-20:00, ימי ו', 11:00-14:00

כתובת: שלמה המלך 9, ממילא, ירושלים.

 

יש לבדוק גם

שחמט סימולטני

הסימולטני הגדול בתולדות ישראל: כאלף שחמטאים יתחרו במקביל  במסגרת אליפות העל שתתקיים בירושלים בסימן 'גבורת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.