שבת , יולי 27 2024
מוגבל , אילה בן לולו, דביר, רוח צד

פרס ספר הביכורים של פרס ספיר לספרות- הרשימה הקצרה

 

מפעל הפיס מכריז על שלושת המועמדים
בפרס ספר הביכורים של פרס ספיר לספרות לשנת 2022

"הרשימה הקצרה – ספר הביכורים"  

 

שלושת המועמדים הסופיים לפרס ספר הביכורים של מפעל הפיס:

 

"אביב משוגע" מאת: חנן אלומה ונרי אלומה בהוצאת ספרית פועלים
"מוגבל" מאת: אילה בן לולו בהוצאת דביר
"פילים לבנים" מאת: קרן שווץ בהוצאת בבל, ידיעות ספרים

 

שלושת המועמדים הסופיים לפרס ספר הביכורים
יקבלו מענק על סך 30 אלף ₪.

 

הזוכה בפרס הביכורים יוכרז במהלך טקס פרס ספיר לספרות
של מפעל הפיס בתאריך 2.1.2023 (יום שני)
ויקבל מענק על סך 75 אלף ₪.


רו"ח אביגדור יצחקי, יו"ר מפעל הפיס:

"במסגרת המפעל המשמעותי והיוקרתי ביותר בתחום הספרות בישראל, פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס, אנו גאים להוקיר, לעודד ולתמוך גם בדור העתיד של סופרות וסופרי ישראל ולתת במה נרחבת יותר לכותבים בתחילת דרכם. זאת גם הסיבה שבשנים האחרונות העלינו את סכומי המענקים לזוכים בקטגוריית פרס ספר הביכורים."

 

שלושת הסופרים המועמדים ב"הרשימה הקצרה" במסלול ספר הביכורים יקבלו מענק על סך 30 אלף ₪ כל אחד. הזוכה הגדול במסלול הביכורים ייבחר בטקס חגיגי בתאריך 2.1.2023 (יום שני) ויקבל פרס כספי בסך 75 אלף ₪

 

פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס, שנוסד בשנת 2000 במטרה לעודד את הספרות העברית ואת תרבות הקריאה, יחולק השנה זו השנה ה-22. השנה עודכנו סכומי הפרסים ונוספו 200 אלף ₪ שיוענקו לזוכים בקטגוריות השונות, וזאת מתוך החשיבות הרבה שמפעל הפיס רואה בקידום הספרות העברית ובטיפוחם של סופרות וסופרי ישראל.


המועמדים הסופיים נבחרו על ידי חבר השופטים של הפרס, בראשותו של יו"ר הועדה וראש צוות השופטים, מר אורן נהרי.

מנימוקי ועדת השיפוט:


"אביב משוגע" מאת: חנן אלומה ונרי אלומה בהוצאת ספרית פועלים

"אביב משוגע" נכתב בשני קולות; הבן מתעד את טלטלות הגוף והנפש שחווה מאז שעבר התקף פסיכוטי בגיל שבע עשרה. אמו מתעדת את היותה זו ש"מגדלת בביתה חיה פצועה". בספר נמסרות פיסות חיים שלו ושלה, רגעי חמלה נדירים ומרגשים, ולצדם רגעי שבר של מי שעומדים על סף תהום ואף נופלים לתוכה. נקודות המבט של השניים שונות בתכלית. הבן, חנן, מחפש מפלט, אהבה, חירות, בית. הוא ישן ברחוב, מאושפז במחלקה סגורה, משתקם בכפר טיפולי, ומתאר את עצמו כ"נפש מנותקת וחשופה שגוררת אחריה גוף מסורבל ולא ממושמע […] שחקן שנתקע באמצע מונולוג". אמו של חנן מתארת את המאמץ ללוות, לוותר, להתקשח, לאהוב ולדעת, לכל היותר, מהם "הדברים שאסור להגיד: יהיה טוב. החיים יפים. צא מזה. קח את עצמך בידיים". 

שני המחברים, נרי אלומה וחנן אלומה, מציגים עולם ומלואו בפסקאות חטופות, במילים מדודות ומדויקות. זהו ספר קצר ועז מבע, ותכונות אלה הן שמעניקות לו כוח לכבוש את הלב ואת הדעת.

 

"מוגבל" מאת: אילה בן לולו בהוצאת דביר

"מוגבל" מורכב משתי נובלות, שבמרכזן שתי גיבורות צעירות מן הפריפריה החברתית-כלכלית.

השתיים נאבקות לייצר לעצמן חיים "ראויים" יותר, ומתגלגלות בדרך, מכורח הנסיבות והסביבה, למצבים משונים ומסוכנים. למרות מאמציהן להיאחז בחיים הנורמטיביים ובמסלול המקובל של צבא, עבודה ומשפחה, שתיהן נתלשות מן הנתיב הזה בהדרגה, ומידרדרות עוד ועוד לעבר התהום – אשר כמו בטרגדיה יוונית, נדמה שהיא הגורל אשר יועד להן מראש, ולא משנה מה יעשו וכמה ינסו להיחלץ ממנו.

בן לולו כותבת בסגנון מסחרר, ליבידינלי ומלא אנרגיה. "מוגבל" משלב בין עלילות סוחפות לתיאורים פואטיים יפיפיים, כאשר הנוף משמש כחלק אינטגרלי בבניית מעשה הסיפר. זהו ספר רגיש וחכם, שמתהלך על גבול הסוריאליזם אך אינו חוצה אותו – ונותר נאמן להוויה הריאליסטית הקשוחה שבה לכודות גיבורותיו. 

"מוגבל" הוא יצירת ביכורים מלאת עוצמה, שמסמנת את הכותבת כהבטחה גדולה.

 

"פילים לבנים" מאת: קרן שווץ בהוצאת בבל, ידיעות ספרים

גיבורת פילים לבנים היא דוקטורנטית ישראלית לאדריכלות בלונדון. במהלך לימודיה היא נחשפת לתצלום משפחתי שמשליך אותה למסע בין העבר בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי ובין המחקר המדעי שלה בנושא מונומנטים אדריכליים מתפוררים.

הפרוזה של קרן שווץ מייצרת תרכובת של זיכרון, היסטוריה, חיפוש אחר זהות ושייכות. בדומה לבובת ה"מטריושקה הרוסית" שיוצאות ממנה עוד ועוד בובות, כך גם עלילת פילים לבנים מובילה את הקוראים לעוד ועוד סיפורים שנעים בין האישי לקולקטיבי. סיפורו של הקצין היהודי במשטרה הבריטית, סיפורה של בת משפחה טמפלרית, סיפורם של זוג סוחרי עתיקות בלונדון – כולם נארגים ביד בוטחת לרומן בשל ומקורי. 

בספרה הראשון, קרן שווץ מציגה קול ייחודי ורגיש שמאזין להמיית היום יום, ומחלץ ממנה סיפור אנושי גדול.

 

יש לבדוק גם

שחמט סימולטני

הסימולטני הגדול בתולדות ישראל: כאלף שחמטאים יתחרו במקביל  במסגרת אליפות העל שתתקיים בירושלים בסימן 'גבורת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.