יום שישי , יולי 26 2024
Call Jane, תתקשרי לג'יין

וידאו: תתקשרי לג'יין- טרום בכורה

תתקשרי לג'יין
Call Jane
ארה"ב, 2022

בימוי: פיליס נאגי
תסריט: היילי שור, רושאן סת'י
הפקה: רובי ברנר, קווין מק'קנון, דיוויד וולף, לי ברודה,
צילום: גרטה זוזולה
עריכה: פיטר מקנולטי

שחקנים:
אליזבת בנקס – ג'וי גריפין
סיגורני וויבר – וירג'יניה
קייט מארה – לאנה

אורך הסרט: 121 דקות.

הסרט מופץ ע"י פורום פילם ויוקרן בהקרנות טרום בכורה ביום שלישי
ה-1.11 ויצא לבתי הקולנוע ביום חמישי ה-3.11.

תקציר:

נדמה שהסרט 'תתקשרי לג'יין' נוצר בדיוק לתקופתנו. עלינו רק להסתכל על העשורים שקדמו לפסק הדין של רו נגד וייד, בו בשנת 1973 קבע בית המשפט העליון בארצות הברית שהפלות הן חוקיות – על מנת להבין כיצד מעמדן של הנשים יכול להשתנות במידה ופסק הדין ישתנה – וזה בהחלט יכול לקרות.

הפלה נחשבה בעבר לפשע בכל מדינה בארצות הברית. הרשויות הענישו נשים על הפוריות והמיניות שלהן במידה והיא לא עלתה בקנה אחד עם רצון הממשל, הרשות המבצעת, ומוסדות הרפואה והדת.

הסרט מתמקד בסיפורן האמיתי של 'הג'ייניות', קולקטיב נשים מחתרתי שפעל בשיקגו בשנות ה-60 על מנת להעניק בסודיות הפלות בטוחות עבור כ-12,000 נשים ונערות.

הסרט מסופר מנקודת מבטה של ג'וי (אליזבת בנקס), אישה מהפרברים ואם לנערה חריפה ביותר. חיי המשפחה המאושרים של ג'וי בהם היא משתפת את חברתה הטובה ביותר, לאנה (קייט מארה), יוצאים מאיזון כאשר ההריון לו ציפתה כל כך מסכן את חייה.

על ההפקה:

כיצד מספרים סיפור עלילתי על נושא כה שנוי במחלוקת, שאינו אמור להיות כזה אך מנוצל ככלי פוליטי על ידי גופי מדינה ודת, ולמעשה מנוהל על ידם. זו הסוגייה עמה התמודדו יוצרי הסרט.

אליזבת בנקס המגלמת את ג'וי בסרט, נמשכה לגרעין הסיפור – נשים המאחדות כוחות על מנת לחלוק ידע ולספק תמיכה האחת לשנייה. "הרגשתי שאני מצטרפת למסורת ארוכת שנים של נשים המסייעות האחת לשנייה. מסורת שחוזרת אלפי שנים אחורה לעבודתן כמרפאות, מיילדות וכו'. זו הייתה חוויה כה שיתופית. ופיליס, במאית הסרט לקחה את הלפיד ורצה איתו קדימה.
משמעות הסיפור אותו רצתה לספר הייתה מאוד ברורה לה, היא שאפה להראות כיצד נלחמו נשים על זכותן לשליטה בגופן, אך בצורה מאוד הומנית שניתן להתחבר אליה".

סיגורני וויבר לא הכירה את ה'ג'ייניות' טרם קראה את התסריט והיא בין הבודדות בקאסט אשר זוכרות כיצד נראו חיי האישה טרם פסק דין רו נגד וייד. כשהייתה בקולג' ראתה כמה נוכחת בסביבתה חוסר היכולת להשיג אמצעי מניעה או לבצע הפלה, עובדה אשר השפיעה רבות על נשים. "אלו באמת היו ימים חשוכים, לקרוא תסריט העוסק בנשים שהתאחדו בסודיות כדי לעזור לנשים אחרות, זה דבר מרגש וזה נגע לליבי. רציתי להיות חלק מהסרט הזה. אני חושבת שחבורת הנשים שפיליס אספה הייתה טעונה באנרגיה וכולן היו מושקעות בסיפור".

ג'וי גריפין (אליזבת בנקס) היא אישה המחפשת מטרה, על פני השטח החיים שלה מושלמים אך לא כל הנוצץ זהב. "כאשר ג'וי נכנסת להריון, היא ככל הנראה מאושרת מכיוון שזה באמת נס. עם תינוק חדש חייה יתמלאו בשנית, אך כשהיא מבינה שההריון מהווה עבורה סכנת חיים היא נצבת בפני דילמה מוסרית קשה. אך בד בבד, אינני חושבת שהיא הייתה מוכנה לוותר על חייה רק כדי לראות האם הנס שבבטנה יתרחש… תחת הנסיבות באותה התקופה ג'וי שלא הייתה מכופפת קלות את החוק, כעת שוברת את החוק. בנקודת הזמן הזו היא מעריכה מחדש את חייה ומבינה שהיא יכולה להיות עוברת אורח בחייה או להיות אקטיבית ולהשתמש בכישוריה כפי שמעולם לא חשבה שתוכל".

בתור המנהיגה הרשמית והמייסדת של קבוצת ה'ג'ייניות', וירג'יניה (סיגורני וויבר) היא נועזת, מצחיקה, אמפטית ומלאת חסד. "אני אוהבת את וירג'יניה, מעולם לא גילמתי דמות כזו. היא מצחיקה מאוד למרות שיש לה המון אחריות בידיים ובמקביל היא חשה צורך עז לתקן את אי הצדק שנגרם לנשים. אינני חושבת שהיא מרגישה שהיא עוברת על החוק, היא יודעת כמה דו ערכיות יש בעולם ומודעת לצביעות הגברית אשר יצרה את החוק המעוות הזה".

חברתה הטובה של ג'וי היא לאנה (קייט מארה), חייה של לאנה ספגו לא מעט חבטות, היא התאלמנה מבעלה בגיל צעיר ונותרה לבד לגדל את בתה הנערה. "יש אחוות אחיות בסרט, המאבק של הנשים באותה תקופה פשוט מרגש אותי. הן חוו אתגרים פיזיים, מנטליים ורוחניים. לנשים לא הייתה כל תמיכה פרט להעזר האחת בשנייה".

בהתחשב בעובדה שבארצות הברית של ימינו אין לאישה שליטה מלאה על גופה, קריטי לספר את סיפורן של הנשים האמיצות הללו, אשר קיימו הפלות בלתי חוקיות על אף שיכלו להכנס למאסר, לאבד את מקור הכנסתן, את משפחתן, חבריהן ואפילו את חייהן. במחשבה זו, מציינת ומסכמת במאית הסרט פיליס נאגי: "אף אחת לא רוצה לחזור לתקופה החשוכה הזו, בה הסרט עוסק. זה מבהיל לחשוב שזכות האישה על גופה יכולה להלקח ממנה."

על הבמאית והשחקניות:
פיליס נאגי – במאית
הבמאית, התסריטאית והמחזאית האמריקאית פרצה לתודעה לאחר שכתבה וביימה את הסרט לטלוויזיה 'גברת האריס', אשר היה מועמד ל-12 פרסי אמי וביניהם לנאגי כבמאית וכתסריטאית. בשנת 2016 הייתה פיליס מועמדת לפרס האוסקר בקטגוריית התסריט המעובד הטוב ביותר עבור הסרט 'קרול'. זהו סרט הקולנוע הראשון אותו היא מביימת.

אליזבת בנקס – ג'וי גריפין
שחקנית, מפיקה ובמאית אמריקאית. בנקס פרצה לתודעה כאשר שיחקה בסרט 'סיביסקיט' אשר היה מועמד לפרס האוסקר בשנת 2003. בהמשך שיחקה בשוברי קופות כגון סדרת סרטי 'ספיידרמן', 'בתול בן ארבעים' ו'זאק ומירי עושים פורנו'. בין סרטיה המוכרים ביותר: 'תפוס אותי אם תוכל', 'משחקי הרעב', 'פיץ' פרפקט', 'פאוור ריינג'רס' ולאחרונה שיחקה במותחן האימה 'ברייטברן'. כבמאית ביימה בנקס את הסרט 'פיץ' פרפקט 2', 'ברייטברן', 'המלאכיות של צ'ארלי', 'פיץ' פרפקט 3' שם שימשה גם כמפיקה.

סיגורני וויבר – וירג'יניה
השחקנית האמריקאית הייתה מועמדת 3 פעמים לפרס האוסקר על תפקידיה בסרטים: 'הנוסע השמיני', 'גורילות בערפל', ו'נערה עובדת' וזכתה בפרס גלבוס הזהב על תפקידיה בשני הסרטים: 'גורילות בערפל' ו'נערה עובדת'. בין סרטיה המוכרים ביותר: 'אווטאר', 'הרומן שלי עם אנני', 'מכסחי השדים', 'דייב', 'שמונה צדדים לאמת', 'מוצאים את דורי' ועוד.

קייט מארה – לאנה
השחקנית והדוגמנית האמריקאית מוכרת בעיקר מתפקידה בסדרה: 'בית הקלפים', עבורו הייתה מועמדת לפרס האמי וכמו כן שיחקה בסדרה 'אימה אמריקאית'. בקולנוע מוכרת מארה בעיקר מתפקידיה בסרטים: 'הר ברוקבק', 'על הכוונת', '127 שעות', 'איירון מן 2', 'להציל את מארק וואטני' ו'ארבעת המופלאים'.
היא אחותה של השחקנית רוני מארה.

יש לבדוק גם

וידאו+אודיו: PETRIFIED

בשנה האחרונה שחרר דיוויד את סינגל הבכורה Caught, שהוביל להיכללותו ברשימת המוזיקאים המבטיחים של עיתון …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.