שבת , יולי 27 2024
לוגו פופ טארטס

דוקוטקסט

דוֹקוּטֵקְסְט

פסטיבל סרטים דוקומנטריים בספרייה הלאומית

הופעה נדירה של אביתר בנאי שחוזר לאלבום הראשון שלו בליווי רביעיית כלי מיתר,

הקרנה של הסרט הנוסטלגי אך האקטואלי של הקולות הגדולים של הדור "בורות המים" ובעקבותיה שיחה עם בני דור ההמשך: ללי שמר, שלומציון קינן, פניה עוז זלצברגר וכנען קירשנבאום, 

סדנה, איך שרים בוב דילן במרוקאית- יהודית ועוד

5 ימים, 25 סרטי דוקו נבחרים מהארץ ומהעולם

14-18/8/2022

 דוקוטקסט, פסטיבל הסרטים הדוקומנטריים בספרייה הלאומית יציג בשנתו השמינית 25 סרטים ישראליים ובינלאומיים, מתוכם ארבע בכורות ושורה של אירועים חד פעמיים מרגשים.

 

הפסטיבל המתמקד בנושאי הליבה של הספרייה הלאומית –  תרבות, זהות, זיכרון וטקסט במובן הרחב, והוא  שיתוף פעולה בין הספרייה הלאומית לבין פסטיבל דוקאביב. . לצד הקרנות הסרטים מתקיימת תוכנית עשירה של אירועים נלווים: שיחות עם יוצרים, הרצאות חוקרים, סיורים בין פריטי מקור מאוצרות הספרייה, סדנאות והופעות, המעשירים את חווית הצפייה.

זו הפעם האחרונה בה מתקיים הפסטיבל בבניין הספרייה הנוכחי. בחודש מארס תעבור הספרייה אל משכנה החדש הנחשב למופת ארכיטקטוני.

 

באירוע הפתיחה יוקרן סרטו של מוטי קירשנבאום מ- 1982 "בורות המים", המתעד מפגש  מיתולוגי בין נעמי שמר, עמוס קינן ועמוס עוז לשיחה על אהבת מולדת ופניה של מדינת ישראל. לאחר ההקרנה ישוחחו על הבמה – דור ההמשך; ללי שמר, שלומציון קינן, פניה עוז זלצברגר וכנען קירשנבאום. לפני ההקרנה יתקיים סיור חשיפה של פריטים מיוחדים מתוך ארכיון שמר, מכתבים של עוז וקינן השמורים בספרייה.

עוד אירועים מיוחדים: יום עיון בשיתוף פורום היוצרים הדוקומנטריים: ״בעקבות הזמן האבוד" בו יבחן מקומם ותפקידם של ארכיונים ביצירה הדוקומנטרית. הסרט:" הפרק האחרון של א.ב יהושע " יוקרן בעקבות פטירתו של הסופר החשוב לאחרונה.  לפני ההקרנה תאפשר הספרייה הצצה נדירה אל ארכיונו האישי השמור במרתפיה בסיור מיוחד. לאחר הקרנת הסרט תספר החוקרת וידידתו הקרובה של יהושע, בלהה בן אליהו, על המפגשים הרבים ביניהם בירושלים שאותה אהב. רבקה מיכאלי תגיע למפגש לספר 'מה קורה לי בזמן האחרון? בעקבות הסרט אודותיה; הסרט 'המילים שנשארות', מביא את סיפורים של ששה אנשים שנזכרים בשפות שליוו את ילדותם. בתום הקרנתו, יגיעו משה מוסא שיטרית, מחייה השפה המרוקאית –יהודית ואבי כהן, מנהל אנסמבל הפיוט של מכון בן צבי, ללמד את הקהל לשיר בוב דילן קצת אחרת, במרוקאית- יהודית.

 

הפסטיבל ינעל עם הקרנת הפרק בסדרת "האלבומים" המוקדש לאביתר בנאי בו חוזר בנאי ממרחק השנים אל אלבום הבכורה המופתי שלו. מיד אחרי ההקרנה תיערך הופעה נדירה ומרגשת של בנאי עם רביעיית כלי מיתר שיבצעו את מיטב הלהיטים מהאלבום. 

 

עוד בפסטיבל השנה יושם זרקור מיוחד על המתרחש באוקראינה. בין סרטי הפסטיבל סרטים המנסים לשפוך אור על חיי היומיום, התרבות וזהות האזרחים החיים שם, על רקע קולות המלחמה המתמשכת, ביניהם יוקרנו בבכורה הסרטים:
"נובורוסיה" – בימוי: לוקה גנרי, אנריקו פרנטי/ 2022

הצבא הרוסי והבדלנים הפרו-רוסים ניהלו מלחמה נגד אוקראינה בשתי חזיתות מזרחיות בה-דונייצק ולוהנסק, עוד לפני פלישתו המלאה של פוטין ב-2022. בחזיתות אלו הכריזו על עצמאותם והקימו את נוֹבוֹרוסיה – רוסיה החדשה. למדינה החדשה, שהוקמה על אדמת אוקראינה, לא היה מעמד חוקי, ואף מדינה מלבד רוסיה לא הכירה בקיומה. כעבור שמונה שנים כבר גבתה המלחמה יותר מ-14,000 חיי אדם, וההשלכות הגיאופוליטיות של הפלישה רחבת-ההיקף של פוטין מורגשות גם הרחק מאוקראינה. הסרט התיעודי החדש "נובורוסיה" מחזיר אותנו לאזור הלחימה בדונצק, ושם אנו פוגשים קומוניסט אמריקני שהתגייס למלחמה, להקת מטאל ושתי קשישות המתגוררות בבונקר סובייטי זו השנה השמינית. החיים באזור הדמדומים נמשכים למרות ההפצצות, אך העתיד, כתמיד, לוט בערפל.

"אוצרות הים שחור" – במאי: אוקה הוכנדק/ 2021

טריילר- https://www.youtube.com/watch?v=wSyRHu5QE5U
התערוכה "חצי-האי קְרים: זהב ואוצרות הים השחור" מוחזקת כבת ערובה במרתפי המוזיאון לארכיאולוגיה של אוניברסיטת אמסטרדם. כשפוטין סיפח את חצי-האי קרים לרוסיה, אוסף האומנות נותר הפקר. האוצרות היו לכלי בעימות הפוליטי בין רוסיה לאוקראינה – שתי המדינות טענו לבעלות עליהם – ואילו הולנד הייתה לבוררת בעל כורחה. למי מהצדדים יש להשיב את התערוכה?

עוד סרטים בבכורה ישראלית:

2022/  במאית: נאהיד פרסון-השמיעי את קולי  

טריילר- https://vimeo.com/571250102

מביא את סיפורה האמיץ של העיתונאית והאקטיביסטית מסי אלינז'אד , קולן של מיליוני נשים איראניות המורדות נגד החיג'אב הכפוי ומשתמשת בחופש שלה בגלות כדי להגביר את המחאה בארץ הולדתה.

בתום ההקרנה, תתקיים ההרצאה- 'הבנות של רחוב המהפכה: נשים ומחאה חברתית באיראן'

מאת ד"ר ליאורה הנדלמן-בעבור, ראשת מרכז אליאנס ללימודים איראניים, אוניברסיטת תל אביב

 

הקיסר אטלנטיס – במאי: סבסטיאן אלפי/ 2022

טריילר https://www.youtube.com/watch?v=dYM_W3YHGo8

סיפורה האמיתי של האופרה הקאמרית של המלחין ויקטור אולמן, שהושלמה על ידו במחנה הריכוז הנאצי טרזינשטט והתגלתה מחדש, הודות לשרשרת אירועים מופלאה.

 

וכמובן, יוקרנו מיטב סרטים נבחרים מפסטיבל דוקאביב האחרון ביניהם הסרט הזוכה 'המצלמה של ד"ר מוריס', 1341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר עם , מוסינזון – סוד מוחלט בהחלט, סזאריה אבורה, קורט וונגוט: משוחרר מהזמן,  יורש הקעקועים וסרטים נוספים.

 

לפרטים מלאים ורכישת כרטיסים:

https://docutext.nli.org.il/ 

מחירי כרטיסים: 20-330 ₪ 

הספרייה הלאומית- קריית אדמונד י.ספרא, האוניברסיטה העברית, גבעת רם, ירושלים

 

רשימת הסרטים המלאה:

 

1341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר עם –  סרט על צילום ועל צלם מלחמה אבל לא פחות מכך, סרט על הצלקות שמותירה ההיסטוריה לא רק בקורבנותיה, אלא גם במתעדיה.  מיכה בר-עם, מבכירי צלמי ישראל, כבר בן למעלה מתשעים והוא מביט אחורה על חייו ועל הדימויים שאסף ומנסה להבין בשביל מה ובשביל מי כל זה. במשך שנה וחצי איפשר בר-עם לבמאי רן טל (ילדי השמש, גן עדן, המוזיאון), כניסה חופשית לארכיון הצילומים העצום שלו שנמצא במרתף ביתו. טל בחר 1341 פריימים, מהם הרכיב  את הסרט.

 

הפרק האחרון של א. ב יהושע – לאחר שהתאלמן מאשתו האהובה, כשהוא מתמודד עם מחלת הסרטן ועם מעצור יצירתי, הסופר א"ב יהושע לא מוותר על התשוקה לחיים. בדירתו בגורד שחקים המשקיף על גוש דן, הוא מארח חברים ותיקים, מנסה להשפיע על השיח התרבותי והציבורי בתל אביב, חיפה ורמאללה, מפטפט עם גדולי האומה, מבקר באתרי ילדותו, חוזר לכתוב ופותח את דלתו ואת ליבו בפני המצלמה. דיוקן משעשע, אינטימי ורב קסם של  אחד מגדולי הסופרים הישראליים החיים כיום.

 

מה קורה לי בזמן האחרון "כבר מאוחר יונתן ומיכלי" שרה רבקה מיכאלי לילדיה את שיר הערש שכתבה לה נעמי שמר, חברתה הטובה. יונתן ומיכלי כבר ילדים גדולים עם ילדים משל עצמם ובני-זוג, וגרים בארה"ב.

רבקה, הילדה מירושלים, שעלתה על הבמה בגיל 11 והפכה לאגדת תרבות שמוכרת בכל בית בישראל,

נוסעת לבקר את ילדיה ונכדיה. כשהיא בעשור התשיעי לחייה – על הקו בין משפחתה שהּכתה שורש בארץ ניכר, לבין המדינה שהיא אוהבת וכואבת – רבקה מרגישה שמשהו קורה לה בזמן האחרון.

 

אביתר בנאי: בשנת 97 יצא אלבום הבכורה של אביתר בנאי, נצר למשפחת היוצרים הידועה ביותר בישראל. למרות הייחוס שגרם לזה שחובת ההוכחה תהיה עליו, אביתר יצר אלבום ייחודי ונדיר המשלב בתוכו מלודיות קסומות השואבות מעולמם של מתי כספי וסשה ארגוב עם טקסטים אפלים ומורכבים על יחסי משפחה וזוגיות של אדם צעיר. הוירטואוזיות הנדירה שלו לא נעלמה מהתקשורת והקהל ותוך מספר חודשים הוא הפך מאלמוני לכוכב. אך לא בטוח שלזאת בכלל ייחל… סיפורו של יוצר רגיש וייחודי שבגיל 24 הקליט כמה מאבני הדרך של המוסיקה הישראלית וכיום, 15 שנים אחרי מרשה לעצמו לגעת בהם מחדש ממקומו כאדם ויוצר דתי.

 

אל בורות המים: בשנת 1982 הפגיש מוטי קירשנבאום שני קצוות: המשוררת נעמי שמר, בת המושבה כנרת ש ״יצאה מהארון״ מבחינה פוליטית והחלה לבטא פומבית את עמדותיה הימניות ואת הסופר והאמן עמוס קינן, יוצא הלח״י, האפיקורס ובעל השקפת עולם שמאלנית, למסע שורשי בנופיה של ארץ ישראל. המסע המתועד כלל גם דיון מבוים בצוותא בהנחיית איציק בן נר ובהשתתפות עמוס עוז, אברהם יפה ועמוס קינן שיחותיהם הרבות על דת ומדינה, מתכנסות לכדי סיפור אהבה, כמו שיר השירים לקשר העמוק והערכי לארץ.

 

השיבה לברלין:  זמן קצר לאחר מות אביו, חוזר בובי לאנגליה מולדתו ומוצא מזוודה ישנה מלאת מסמכים, מכתבים ותמונות, המתעדות את סיפור משפחתו שנספתה בשואה, הסיפור שאביו הסתיר ממנו כל חייו. הוא מיד מזמין את מנואל, חברו מילדות שמגיע מרקע גרמני, לתרגם את המסמכים. מנואל, שדודתו היא אלמנתו של סטנלי קובריק, מגלה שגם הוא חשף סוד משפחתי אפל: הדוד של אביו הוא הבמאי הנאצי הנודע-לשמצה ווייט הרלן, שביים את הסרט "היהודי זיס" – שנאסר להקרנה ונחשב ליצירה האנטישמית האיומה בהיסטוריה. יחד הם יוצאים במסע לברלין שמעמיד את חברותם במבחן.

 

אוספים ביצים למרות הכל: רסיס לבן חלקלק שגילה בילדותו, כשאסף אבנים בחצר בית הוריו, הצית בלבו של מקס שונוֶטֶר אהבה גדולה לביצי ציפורים. הוא הפך לחוקר בולט בתחום, ואסף עשרות אלפי פריטים שאותם מיין, צייר, מדד ולמד במסירות הגובלת באובססיה. הוא קיווה לכתוב את המדריך השלם של מדע האואולוגיה, סקירה מלאה של כל ביצי הציפורים בעולם. עליית הנאצים, ולאחר מכן מלחמת העולם, לא עצרו את שונוֶטֶר ועמיתיו, מדענים, אספנים ואפילו חיילים בחזית, מלחפש ביצים מופלאות ולדון במרקמי הקליפות. על רקע תמונות המציגות בעוצמה את חורבות אירופה ואנשיה האבודים לאחר המלחמה, זו הייתה דרכם לברוח אל עולם שכולו יופי והתפעמות מן הטבע.

 

הפנה גופך לשמש: בגיל 19, סנדָר מצא עצמו בין סטלין להיטלר: אחד ממיליוני החיילים הסובייטים שנשלחו למלחמה בנאצים, אבל משום שנפלו בשבי וחזרו בחיים, המולדת ראתה בהם בוגדים ושלחה אותם למחנות כפייה בסיביר. כשחזר למוסקבה, אחרי 14 שנה, הוא סירב לדבר. בתו, סָנַה, מנסה לשחזר את קורותיו בשנות המלחמה ואחריה, בעזרת יומניו והמכתבים שכתב לאמה. בסרטי ארכיון שנצבעו היא מחפשת את פניו של האיש הצעיר שהיה לפני שהפך לאיש השותק. היא מוצאת את בני דמותו, צעירים אחרים שנשבו בקרב סמולנסק או בקרבות אחרים, שהועברו מיד ליד ונמסרו מהגרמנים לאמריקאים ומהם בחזרה לאמא רוסיה – חיילי צעצוע של המעצמות הגדולות.

 

זיכרון חמקמק: לאוניד בורלקה היה צלם קולנוע מבוקש ומוערך, שעבד שנים באולפנים באודסה (הטוענת לכתר "העיר שבה הקולנוע הומצא באמת"). בזמן שמחלת אלצהיימר מכרסמת אט אט בזיכרונותיו, נכדו איגור מגלה שקית ובה סרטי צילום מתפוררים, ומנסה לשחזר ולהרכיב את החללים הנפערים בתודעתו של הסב. באמצעות שיחות אינטימיות זהירות עם סבו, מפגשים עם יוצרים שעבדו לצדו וצפייה בסרטיו, לומד הבמאי איגור איבנקו לא רק את ההיסטוריה האישית של מי שעורר בו את אהבת הקולנוע, אלא את ההיסטוריה של אוקראינה בימיה הסובייטיים. בסרט משולבים קטעי קולנוע סובייטי נדירים (בהם נראים בין השאר ולדימיר ויסוצקי ויוסף ברודצקי) מן הארכיון העצום שהתגלה באודסה.

 

עורבים לבנים: ​​היכן יכול צעיר מסעודיה, שגדל באירלנד וחי בלוס אנג'לס, למצוא תשובות לשאלות המעיקות בחייו? ביפן, כמובן. ולא סתם, אלא במנזר בודהיסטי, שנזיריו מעמידים עצמם בפני אתגרים פיזיים קיצוניים בתקווה להגיע להארה. גם הבמאי, אחסן נאדים, מחפש סוג של הארה, או לפחות פתרון לחיים הכפולים שהוא מנהל. הוריו האדוקים מייחלים שימצא בחורה מוסלמית טובה, והוא מסתיר מהם את זוגתו האמריקאית. בדרך הוא מתיידד עם נזיר יוצא דופן, חובב מטאל, קינוחים וגאדג'טים, והם מסייעים זה לזה למצוא את דרכם המשלבת אמונה, חובות משפחתיות ואהבה.

 

מוסינזון – סוד מוחלט בהחלט: יגאל מוסינזון הוא חלק בלתי נפרד מהתרבות הישראלית, כולנו גדלנו על ספריו ומחזותיו כמו חסמבה וקזבלן. מוסינזון הוא סמל תרבותי שנשאר מסתורי אבל תמיד הצליח להפתיע, לחדש, להמציא ולהביא לחיינו את המציאות מנקודת מבט של היכרנו. סיפור חייו שהתערבב במציאות הבדיונית שברא מגלה עכשיו את דמותו המסעירה והמרתקת בחיים שהיו סוד מוחלט בהחלט.

 

המצלמה של ד״ר מוריס – זוכה פסטיבל דוקאביב 2022: שנות החמישים. זוג בריטי צעיר יוצא לטיול בעולם. הם מגיעים לעיירה קטנה במדבר, מתאהבים בה, ומחליטים להישאר. שם, באילת הרחוקה, יקימו את משפחתם. כך מתחיל סיפורם של ד"ר מוריס – טייס קרב, רופא וצלם חובב – ואשתו, פיי, טיפוס נדיר בפני עצמה. במשך עשרות שנים מצלם ד"ר מוריס במצלמתו את קורות המשפחה, על השמחות, הטרגדיות והדרמות. את קורותיה של עיר שקמה ונבנית אל מול עיניהם, והם בשר מבשרה, וגם את קורותיו של התנין קלרנס, חיית המחמד המשפחתית. 

 

העיר האחרת: ב2008 התמקמה קבוצת אמנים בעיר התחתית המוזנחת בחיפה והיו חלוצי ההתעוררות העירונית באזור כשהגלריה שפתחו זוכה להצלחה והתעניינות. עשור אחרי, נדמה כי החיים התקדמו מהר יותר מהם וההצלחה עליה חלמו הולכת ומתרחקת. החברות ביניהם עמוקה, אינטימית וסבוכה והם נותנים לליבי ולמצלמה שמצלמת אותם כבר שנים להיכנס למקומות המוארים והחשוכים כאחד.

 

שבע השנים של אבשלום: מאיר אשל, נער חופים בן 22 מאשדוד, קונה כרטיס לכיוון אחד לפריז וממציא עצמו מחדש כאמן בשם אבשלום. הוא פורץ כמטאור בשמי סצנת האמנות, ומוצג במוזיאונים היוקרתיים ביותר בעולם: Centre Pompidou Paris, Tate Modern Gallery London, הביאנלה בוונציה, מוזיאון ישראל ועוד. הצלחתו היתה קצרת מועד , כמעט 7 שנים עברו מאז הגעתו לפריז עד שבשיא הצלחתו, בגיל 28, הוא מת באופן טראגי. שנים מאוחר יותר, אחיו הצעיר,מתמנה למנהל עזבונו ומשימתו הראשונה היא מכירת יצירתו האחרונה. דרך מסעו אנו נחשפים לסיפורו הייחודי של האמן הישראלי יוצא הדופן.

 

האינסוף על פי פלוריאן: היצירה האדריכלית המפורסמת ביותר של פלוריאן יורייב עומדת בסכנה. יזם נדל"ן שם עין על אולם הקולנוע בקייב המכונה "הצלחת המעופפת". יורייב, כמעט בן 90' אינו מוכן להיכנע. כצייר, מוזיקאי, אדריכל, קולנוען ותיאורטיקן של האמנות הוא מעולם לא נסחף עם הזרם, ושיקולים כלכליים מעולם לא הרתיעו אותו מליצור יצירות מהפכניות. הבמאי אולכסי רדינסקי מלווה את יורייב במשאים ומתנים שנועדו לנסות להציל את יצירתו. 

 

יער הארגמן: כשהשלג מכסה את מישוריה רחבי הידיים של טיבט, 20 אלף נזירות עוזבות את המנזר ויוצאות לנדודי החורף שלהן. כמאה ימים יעברו עליהן בקור העז, כשהן נושאות על גבן מבני עץ זעירים דמויי קובייה, שהן בונות ומפרקות, מפרקות ובונות מחדש – כל קובייה כזו היא בית, המחסה היחיד של הנזירות עד הפשרת השלגים. המסע, על תלאותיו הגופניות והנפשיות, הוא תהליך לימודי, של שאלות של אמונה, חיים, מוות, סבל והחלמה. חלק מתחזקות באמונתן, אחרות נאלצות לפרוש. 

 

סזאריה אבורה: לפני עשור הלכה לעולמה "הדיווה היחפה", הזמרת שלא נעלה נעליים אפילו בקרנגי הול לאות הזדהות עם עניי ארצה. סזריה אבורה נולדה וגדלה בדלות אבל תמיד אהבה לשיר. הסרט, הכולל קטעי תיעוד ומוזיקה נדירים של אבורה מלווה אותה מילדותה באיי קאבו-ורדה ועד להופעות ענק בפני אלפי מעריצים בכל העולם. 

 

יורש הקעקועים: לאחר שהפך ליורש הבלעדי של שושלת מקעקעים נוצרים-קופטים מהעיר העתיקה בירושלים, וואסים רזוק, יוצא להשלים את אוסף הגלופות ההיסטורי שבידיו לפני שיאבד לנצח. במסעו להשבת הגלופות הוא מתחקה אחר חידת היעלמותן ומגלה שבמשפחתו מסתירים לא רק גלופות כי אם גם סודות אפלים.

 

קורט וונגוט: משוחרר: את המכתב הראשון לאליל שלו, קורט וונגוט, כתב רוברט וויידי כשהיה סטודנט בן 23 ,ולא האמין שיקבל תשובה. אבל וונגוט ענה, הסכים לשתף פעולה בסרט על חייו, ואט אט גם הפך לחברו הקרוב. כך חלפו 40 שנה עד השלמת הסרט המלא אנקדוטות וסיפורים אישיים על הקשר העמוק בין שני היוצרים.

 

 

 

יש לבדוק גם

שחמט סימולטני

הסימולטני הגדול בתולדות ישראל: כאלף שחמטאים יתחרו במקביל  במסגרת אליפות העל שתתקיים בירושלים בסימן 'גבורת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.