שבת , יולי 27 2024

פסטיבל הסופרים ופורום הספר הבינלאומי

 

פסטיבל הסופרים ופורום הספר הבינלאומי

 משכנות שאננים, ימק"א, ירושלים  15-19 במאי 2022

 

הפסטיבל והפורום יתקיימו זה לצד זה תוך שיתוף פעולה ביניהם

הפסטיבל יציג תכנית אמנותית של אירועי תרבות בהשתתפות מיטב הסופרים מהארץ והעולם 

הפורום יקיים אירועים מקצועיים בהשתתפות בכירי המו"לות הבינלאומית

 

בין אורחי הפסטיבל השנה, זוכי פרס נובל: אולגה טוקרצ'וק (פולין) ופטר הנדקה (אוסטריה). ורוניק אולמי (צרפת), הרווה לה טלייה (צרפת), ג׳ושוע כהן (ארה"ב), כריסטיאן קראכט (שוויץ/גרמניה), ג'ובנה ג'ורדנו (איטליה), פיטר סינגר (אוסטרליה), ג'ונתן פראנזן (ארה"ב)

הפורום יכלול אירועים מקצועיים בהשתתפות בכירי המו"לות הבינלאומית

בין אורחי הפורום  השנה: דיוויד רואן-מייסד מגזין WIRED, יורגן בוס – מנכ"ל יריד הספרים פרנקפורט, אלנה פזולי– מנהלת יריד בולוניה לספרות ילדים, יאן פאטרסון – מנהל ספרי האודיו ב BBC, ליסה לוקאס – מו"לית Pantheon ו-Schocken Books ארה"ב, ברברה מרכוס – נשיאת Random House Children’s Books ארה"ב, שטפן פון הולצברינק – מנכ"ל Holtzbrinck Publishing Group, ועוד רבים. 

פרס ירושלים יוענק במסגרת פורום הספר הבינלאומי, לסופר הבריטי ג'וליאן בארנס בטקס הפתיחה 

פסטיבל הסופרים ופורום הספר הבינ"ל יתקיימו בירושלים בין 15-19 במאי 2022.  הפסטיבל יציג השנה תכנית אירועים בהשתתפות מיטב הכותבים מהארץ והעולם, סיורים, פעילות לילדים, סדנאות קומיקס, מופעי מוסיקה, תערוכות, מפגשי תרבות ליליים ועוד. הפורום יכנס את בכירי ענף המו"לות מכל העולם ויקיים דיונים בנושאים המרכזיים והמגמות העולמיות המשתנות בתחום ההוצאה לאור בימינו. 

הסופרים אורחי הפסטיבל השנה: אולגה טוקרצ'וק (פולין), ג'ובנה ג'ורדנו (איטליה), ג'וליאן בארנס (אנגליה), ג׳ושוע כהן (ארה"ב), הרווה לה טליה (צרפת), ורוניק אולמי (צרפת), כריסטיאן קראכט (שוויץ/גרמניה), פטר הנדקה (אוסטריה), פיטר סינגר (אוסטרליה), אוקסנה זאבּוּז'קוֹ (אוקראינה), ג'ונתן פרנזן (ארה"ב). 

הם יקיימו מפגשים בלתי שגרתיים עם סופרים ומשוררים ישראלים ביניהם: א.ב יהושע, יובל נוח הררי, אבישלום פון שילוח, דורית שילה עודד וולקשטיין, אילה בן פורת, נטעלי גבירץ, ריטה קוגן, מאיר שלו, אלון חילו, יוכי ברנדס, ג'ייסון דנינו הולט, אמיר נעמן, נחמה גרוס, רבקי רוזנר, עודד כרמלי, שני פוקר, נועה שורק, נעם פרתום, רון דהן, רוני סומק, רועי חסן, אודיה רוזנק, אופיר משרקי, נועה ידלין, דורית רביניאן, דרור משעני, יהושע סובול, עמיחי חסון ועוד, אמניות הקומיקס רותו מודן, תמר בלומנפלד ונועה כ"ץ, המוזיקאים רביד פלוטניק, מיכאל כהן  ועדן דרסו ועוד יוצרים מתחומים שונים, אנשי תרבות ותקשורת. 

פורום הספר הבינלאומי  ייפתח בטקס הענקת פרס ירושלים לסופר הבריטי ג'וליאן בארנס. הפרס יוענק ע"י ראש העיר משה ליאון.  בין חברי קהילת המו"לות שיגיעו לירושלים השנה להשתתף בפורום: דיוויד רואן (David Rowan) מייסד המגזין  WIREDשירצה על מו"לות בעידן חדש של בינה מלאכותית וטכנולוגיה מתקדמת, יאן פאטרסון (Jan Paterson) מנהל ספרי האודיוBBC Studios  יוביל פאנל על ספרי אודיו ופודקאסטים והאפשרויות החדשות שאלה מייצרים. ליסה לוקאס (Lisa Lucas)  מו"לית Pantheon ו-  Schocken Books , וז'אן מטרן (Jean Mattern) עורך ראשי בהוצאת Grasset  הצרפתית, ייקחו חלק בדיון על קידום וחשיפה של סופרי ביכורים כיום. ארבעת המנהלים של ירידי הספרים המובילים בעולם: יורגן בוסJuergen Boos) ) מפרנקפורט, אלנה פזולי (Elena Pasoli) מבולוניה, נופי שאציגיאוגריו (Nopi Chatzigeorgiou) מסלוניקי ופרידה אדמן (Frida Edman) משבדיה, יגיעו לירושלים לדון על העתיד של זירות מפגש בינלאומיות אלה בימינו. דיון מרתק יעסוק בהצלחה המטאורית של ספרי ילדים ונוער דווקא בשנתיים האחרונות. בין הדוברים: ברברה מרכוס (Barbara Marcus) נשיאה ומו"לית של Random House Children’s Books ארה"ב, ובלינדה איוני רסמוסן (Belinda Ioni Rasmussen), מנכ"לית Macmillan Children's Books בריטניה. דיונים אחרים יעסקו בפעילות המקורית וההצלחה של מו"לים עצמאיים בשנים האחרונות ברחבי העולם, בשיח הסוציו-פוליטי העכשווי ובחוויה של סוכנים ספרותיים שעובדים במדינות ובשפות הזרות למוצאם. בין המשתתפים: מיצי אנגל (Mitzi Angel) הנשיאה והמו"לית של הוצאת Farrar Straus & Giroux ארה"ב, ואיימי שפנגלר (Amy Spangler), מייסדת סוכנות AnatoliaLit בטורקיה. אורח בכיר נוסף הוא שטפן פון הולצברינק (Stefan von Holtzbrinck), מנכ"ל Holtzbrinck Publishing Group (הבעלים של מקמילן). בתוכנית העורכים ע"ש זאב בירגר ז"ל, ישתתפו השנה כ-30 עורכים, מו"לים, סוכנים וסקאוטים מ-19 מדינות שונות, הישראלים שישתתפו השנה הם בן ורד, עורך ראשי של ספרי העיון בהוצאת מטר, שירה חפר מקימת ועורכת הוצאת לוקוס, וגילי בר-הלל, מתרגמת ומו"לית של הוצאת עוץ. 

מוטי שוורץ, מנכ"ל משכנות שאננים: "פסטיבל הסופרים הבינ"ל ה-10 במשכנות שאננים, חוגג השנה מהדורה מיוחדת עם השתתפותם של שני חתני פרס נובל לספרות: אולגה טוקרצ'וק ופטר הנדקה, ושורה ארוכה של סופרים בולטים מהארץ ומהעולם, בהם ג'ונתן פראנזן, יובל נח הררי, מאיר שלו ועוד רבים. כתמיד, אנו שואפים להביא קולות מגוונים בשדה הספרות שיתייחסו גם לרוח הזמן ולאירועים הגלובליים אותם אנו ממשיכים לחוות ללא הפסק כבר יותר משנתיים, קולם של אנשי הספר יישאר פה עוד הרבה אחריהם."

יואל מקוב, מנהל פורום הספר הבינלאומי: "אנחנו שמחים ונרגשים להפגיש שוב בירושלים את מיטב אנשי המקצוע מתחום ההוצאה לאור, לאחר שהמגפה מנעה מאתנו את המפגש הזה בשנה שעברה. המפגש המיוחד הזה, שאותו אני מלווה מאז 1987, מניב רגעים רבים של שיתוף, אחווה והעמקה. אנחנו גאים לקחת חלק במפעל הזה, ואסירי תודה לכל משתתפיו."

בין האירועים המרכזיים בפסטיבל הסופרים הבינלאומי 2022: 

ריאליזם פנטסטי: אולגה טוקרצ'וק, כלת פרס נובל לספרות (2018) ופרס מאן־בוקר (2018), מבין יצירתה הענפה, תורגמו שני ספרים לעברית: הרומן ההיסטורי "ספרי יעקב" (הוצאת כרמל) העוסק בחייו של משיח השקר היהודי יעקב פרנק והרומן "על עצמות המתים" (אחוזת בית), במרכזו אישה בודדה המפגינה חמלה ואהבה לבעלי חיים ולטבע, אך מתנערת ממסגרות וסדרים חברתיים. טוקרצ'וק תשוחח עם אשת התקשורת תמר איש שלום על הקו הדק שבין בדיון להיסטוריה ועל מחויבותה להגנה על ערכי שוויון וזכויות מיעוטים.  

אפיזודה זניחה בתולדות משפחה מפורסמת (מאד) : ג׳ושוע כהן שספרו "הנתניהוז" הוכתר כאחד הספרים הטובים של השנה ישוחח עם בני ציפר, עורך מוסף תרבות וספרות של ׳הארץ׳, על משנתו של בנציון נתניהו, על זהות יהודית עכשווית, ועל הקשר הגורדי בין ישראל לארה"ב. במסגרת תכנית רזידנסי ע"ש מארי ובתמיכת המרכז האמריקאי בירושלים של שגרירות ארה"ב.  

ג׳וליאן בארנס, חתן פרס ירושלים 2021, מגדולי הסופרים הבריטיים בימינו, בשיחה און ליין על אהבה, מוות וזמן ביסוד של כתיבתו, עם מבקרת הספרות נטע הלפרין. ספריו עטורי הפרסים בהם "התוכי של פלובר", "תחושה של סוף" ו-"הסיפור היחיד" זכו לקהל בכל העולם אשר נסחף אחר הכתיבה מלאת הברק, ההומור הדק, שרק לכאורה מכסה על תהום של עצבות ואהבת אמת לבני אדם ולספרות. 

"​​על כוחה של אחריות" סדרת מפגשים בפסטיבל עוסקת במערכת היחסים בין כוח, מדינה כלכלה ואקלים במאה ה-21: מקומו של היחיד בחברה ומחויבותו כלפי הקהילה והסביבה ובתגובה למציאות העולמית החדשה שהכתיבה פלישת צבא רוסיה לאוקראינה. בשיתוף קרן קונרד אדנאואר בישראל.

מה עשיתם היום בשביל כדור הארץ: פרופ' פיטר סינגר ופרופ' יובל נח הררי ישוחחו און ליין על האחריות של האדם כלפי סביבתו ופגיעתה הגוברת של הגלובליזציה בכדור הארץ עם פרופ' ליעד מודריק. סינגר, מהפילוסופים החשובים בדורנו בנושא זכויות בעלי חיים וממובילי המאבק בעוני הגלובלי, יובל נח הררי שכתב את ההקדמה למהדורה החדשה לספרו האייקוני של סינגר, "שחרור בעלי־החיים" הוא היסטוריון ישראלי שספריו "קיצור תולדות האנושות", "ההיסטוריה של המחר" ו-"21 מחשבות על המאה ה-21" תורגמו ליותר מ-60 שפות ונמכרו ב־40 מיליון עותקים. 

כשהתותחים רועמים: הסופרת האוקראינית הידועה אוקסנה זאבּוּז'קוֹ  שרומן הביכורים שלה ״מחקר שטח בסקס האוקראיני״ נחשב לאחת מהיצירות המרכזיות והחשובות בספרות האוקראינית, תורגם ל-15 שפות טקסט וזכה לכינוי "תנ"ך פמיניסטי", בשיחה און ליין עם שלום בוגוסלבסקי, מדריך סיורים במזרח-אירופה ואסף ברטוב, מייסד פרויקט בן-יהודה ומיזם ״נמלה״ (תרגום ספרות אוקראינית לעברית) על הקשר בין ספרות לזהות לאומית, על כתיבה בעת מלחמה ומשבר, ועל כוחו הפוליטי של הסופר.

כריסטיאן קראכט, מהיוצרים הבולטים ומעוררי המחלוקת בספרות הגרמנית בת זמננו, המערבב בין תרבות "נמוכה" ו"גבוהה", ספרו האחרון "יורוטראש", הוא רומן סאטירי המתאר מסע משפחתי אל תוך תהומות הנפש. קראכט ישוחח על השפעת תרבות הפופ ותרבות הצריכה על עולם הספרות, עם הסופרת ג'וליה צייזלר פרמנטו  והעיתונאי ניסן שור. בתמיכת שגרירות שוויץ.

 

אימת האמהות: הספר "חוף הים" מאת ורוניק אולמי המתאר יממה מרה בחייה של אם יחידנית על סף התמוטטות, הפך בישראל למושא דיון סוער עוד בטרם ראה אור בעברית, כאשר שמו נכרך בשמו של הספר הישראלי "מחר ניסע ללונה פארק" (2018). דורית שילה תשוחח עם אולמי על אימהות כמשבר מתמשך וניפוץ מיתוס "האם הטובה" בספרות ובחיים. בתמיכת המכון הצרפתי בישראל

 

סיפור הפרברים : ג׳ונתן פראנזן בשיחה עם דורית רביניאן – ראיון און ליין עבור מוסף ׳ספרות ותרבות׳ של ׳ידיעות אחרונות׳: פראנזן שתואר לא אחת  כסופר האמריקאי הגדול של דורו וגם הוכתר על ידי המבקרים כ"טולסטוי של עידן האינטרנט" ישוחח עם הסופרת דורית רביניאן על ספרו החדש ״צומת״ , אפוס משפחתי מהפרברים האמריקאים של שנות ה-70 ועל הטרילוגיה שבדרך.

אומללות שאינה מבקשת דבר: פטר הנדקה, מגדולי הסופרים של המאה ה-20, חתן פרס נובל לספרות לשנת 2019, בשיחה עם העיתונאי אורן נהרי על כתיבה החותרת לאמת בכל מחיר. הנדקה המוכר גם בחיבור לבמאי וים ונדרס שהוליד את "מלאכים בשמי ברלין", עוסק בנושאים אקטואליים נפיצים לצד סוגיות של הנפש. בנובלה החדשה "אומללות שאינה מבקשת דבר" (הקיבוץ המאוחד), הוא מנסה להבין את הייאוש שהוביל את אימו לשים קץ לחייה. בתמיכת פורום תרבות אוסטריה.

תודעה כוזבת: הסופר הרווה לה טלייה, זוכה פרס גונקור 2020, מחבר רב המכר  הבינלאומי "אנומליה", הנע בין סוגות המותחן והמדע-הבדיוני,  שעובד לסדרת טלוויזיה ישוחח עם הסופרת והמתרגמת ד"ר אילה בן פורת ועם ירון סיון, יזם חברתי ומתרגם הספר "איך לשנות את דעתך" מאת מייקל פולן, על תודעות מקבילות והקשר שבין מתמטיקה לספרות מתח. בתמיכת המכון הצרפתי בישראל.

 

בין איטליה לאפריקה: הסופרת ג'ובנה ג'ורדנו, פרסמה ארבעה רומנים שזכו לשבחים וזכתה בפרסים רבים גם בזכות עבודתה העיתונאית. ספרה "המעוף המופלא" מתרחש בימי המלחמה באפריקה, בצילם של תכתיבים קולוניאליים נצלניים ואלימים. ג'ורדנו תשוחח עם העיתונאי איתי אנגל על פצעי הקולוניאליזם האירופי ועל תשוקת המערב לאפריקה. בתמיכת המכון האיטלקי בישראל. 

אביגדור אריכא/ על הקו – פתיחת תערוכה בגלריה דואק משכנות שאננים: אביגדור אריכא (1929–2010) מהאמנים הבולטים של המאה העשרים, בדיאלוג יצירתי עם חברו הקרוב ביותר המחזאי האירי סמואל בקט , לצד דיוקנאות עצמיים ושל חברים נוספים, ציורים ורישומים של נופי תל אביב, פריס וירושלים, הערים ביניהן חילק את זמנו. היצירות מאוסף דורון סבג, ת"א אוצרת: דנה גולן מילר.

מחווה לבולי: על יצירתו הענפה והמגוונת, על מקומו בקאנון של הספרות העברית, פעילותו הפוליטית ועברו הירושלמי של א.ב יהושע. בהשתתפות דורית רביניאן, דרור משעני, פרופ' יהודה שנהב-שהרבני ,רוני קובן ואלמה דישי.  

הכישלון הספרותי שלי: הסיפורים שמאחורי הטקסטים הגנוזים של נועה ידלין, דרור משעני, יהושע סובול ועוד. 

ראפרים קוראים שירה: בהשתתפות מיכאל כהן, רביד פלוטניק, עדן דרסו, סימה נון , שי טרא ליטמן, אורית טשומה. סדנת כתיבה על מיניות בהנחיית נעם פרתום ורון דהן. שירת הרשתות עם תכלת זוהר, רועי חסן, אודיה רוזנק, אופיר משרקי ותומר כ"ץ. ג'ייסון דנינו הולט ואמיר נעמן בשיחה עם העיתונאי גואל פינטו על התפרצות מי-טו בקהילה הגאה בארץ, כוחה המתחדש של שירת היידיש ועוד. 

סיורים ברחבי ירושלים בהובלת יוצרים ואנשי רוח בעקבות יונה וולך, פנחס שדה וזלדה.

הסודות מאחורי כראמל: מפגש לכל המשפחה עם מאירה ברנע-גולדברג ושחקני הסדרה האהובה מבית "כאן חינוכית"    

 

מנהלת פסטיבל: עינת אשדות. מנכ"ל משכנות שאננים: מוטי שוורץ. ניהול אמנותי: ג'וליה פרמנטו צייזלר, אירועי לילה: רוני ברודצקי

 

הכניסה לאירועי החוצות ולמפגשי האון ליין בפסטיבל הסופרים היא חינם – תכנית אירועים ורכישת כרטיסים באתר הפסטיבל 

פסטיבל הסופרים ירושלים 2022

מנהל פורום הספר הבינ"ל: יואל מקוב, ניהול תוכן: הדר מקוב-חסון, רכז הפקה: שרון כץ, מנכ"ל החברה העירונית אריאל: אורי מנחם

ההשתתפות באירועי הפורום הינה ללא תשלום אך מחייבת הרשמה מראש.

 

הפסטיבל מתקיים בתמיכת הקרן לירושלים, עיריית ירושלים, משרד התרבות והספורט, קרן ברכה, משרד החוץ ותומכים נוספים

הפורום הוא אירוע של עיריית ירושלים, המופק ומנוהל באמצעות החברה העירונית אריאל

 

יש לבדוק גם

שחמט סימולטני

הסימולטני הגדול בתולדות ישראל: כאלף שחמטאים יתחרו במקביל  במסגרת אליפות העל שתתקיים בירושלים בסימן 'גבורת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.