שבת , יולי 27 2024
העימות בעזה 2021, יעקב נגל ויונתן שנזר, ידיעות ספרים, FDD

העימות בעזה 2021

ספר חדש ל"ידיעות ספרים" בשיתוף ה-FDD :

העימות בעזה 2021

חמאס, ישראל ו-11 ימי עימות

תמונה שמכילה טקסט

התיאור נוצר באופן אוטומטי

יעקב נגל ויונתן שנזר

״העימות בעזה 2021, החמאס, ישראל ו-11 ימי עימות״, הוא הספר המקיף הראשון על העימות האחרון בין ישראל והחמאס בעזה.

הספר החדש בוחן את הפער בין המאורעות בשטח במהלך אחד-עשר ימי העימות במאי לבין הצגתם בתקשורת המערבית. הספר מתקן נרטיב מוטעה ומטעה אשר רווח בדיווחים השונים במהלך הקרבות. לספר גרסה אנגלית, שנכתבה על ידי ד"ר יונתן שנזר, הסמנכ״ל הבכיר למחקר ב-FDD וכעת יוצאת בישראל הגרסה העברית, שהותאמה לישראל, בשיתוף פעולה הדוק של ד"ר שנזר ופרופ' יעקב נגל ובהוצאת "ידיעות ספרים".

בעוד שמקובל להתייחס לסכסוך בין ישראל לחמאס כרצף התפרצויות נשנות, הכותבים מזהים דינמיקה מורכבת יותר מתחת לפני השטח: מלחמת פרוקסי שמנהלת איראן מול ישראל, מאבקי כוח עזים בתוך הזירה הפלסטינית, מאמץ נחוש של החמאס להשיג נשק מתוחכם, ותמיכתם השגויה של ארגונים בינלאומיים בתביעות הפלסטיניות המקסימליות, אשר מבטיחה הלכה למעשה עוד ועוד סבבים של אלימות. בספר מוסבר מדוע הלחימה במאי מהווה שלב נוסף בהתגוששות בין איראן לבין ישראל, סביב מאזן הכוח האזורי.

בספר מתואר מדוע הרפובליקה האסלאמית באיראן היא מהמרוויחים העיקריים של מתקפות החמאס והתגובה הישראלית. הספר מתעד כיצד איראן ממשיכה לתדלק את העימות ואת החמאס באמצעות תמיכה בכסף ובאמצעי לחימה. שנזר ונגל מתחקים אחר השותפות שהחלה בשנות התשעים של המאה הקודמת והייתה לה השפעה גורלית על תהליך השלום של אותם ימים.

הכותבים, המעורבים באופן עמוק במאבק מול הגרעין האיראני, שמוביל ה-FDD, מתריעים מפני ביטול הסנקציות על איראן וחזרה להסכם הגרעין הגרוע מ-2015, שיאפשר לאיראן להמשיך ולתדלק את החמאס בעזה בכסף ובאמצעי לחימה.

מקריאה בספר ניתן להבין בפירוט את השלכות שלטון החמאס על הפלסטינים שחיים ברצועה ואת הרטוריקה הפוליטית של כל הצדדים לפני, אחרי, ותוך כדי סבב הלחימה במאי 2021, הסבב הרביעי מאז שישראל נסוגה מהרצועה לפני 16 שנה.

הספר גם מספק תובנות חשובות בנוגע לסיפורים שלא זוכים בדרך כלל לתשומת לב ראויה.

בזכות מחקר בשטח, שיחות מעמיקות עם גורמי ממשל אמריקאים, ישראלים וערבים, ושלל מקורות בתקשורת, מפנים הכותבים תשומת לב לממצאים שאחרים החמיצו, לרבות:

• הנהגת החמאס מקבלת החלטות באופן עצמאי, אבל הארגון משמש כשליח (פרוקסי) עבור המשטר האיראני, הדוגל בהשמדת ישראל כיעד אסטרטגי.

• העימות בעזה הושפע ישירות מהמאורעות האזוריים שקדמו להתפרצות האלימות, כגון מלחמת הצללים שמנהלת איראן במזה״ת וביטול מערכת הבחירות ברשות הפלסטינית.

• סוכנות האו״ם השנויה במחלקות אונר״א גילתה שהחמאס ביצע פשעי מלחמה ולא הגיבה. ״לאחר שנים של האשמות ישראליות, שאונר״א הכחישה בעקביות, אונר״א הודתה כי אחד מבתי הספר שלה שימש בפועל מגן אנושי למנהרות של החמאס״.

• משטרים אסלאמיסטיים בקטאר, טורקיה, ומלזיה עודדו את ההתנהלות המרושעת של החמאס, במקום לרסן אותה.

• השימוש לרעה מצד החמאס של סיוע בינלאומי, למטרות צבאיות התקפיות.

• השימוש במגנים אנושיים לחפות על לוחמיו והתשתית הצבאית שלו, והירי חסר האבחנה של טילים לתוך העורף הישראלי, כל אלה גם יחד מהווים פשעי מלחמה.

זהו ספר חשוב אומר קליפורד מאי, נשיא ה-FDD. ״לעתים דיווחי העיתונות הם רק, במקרה הטוב, טיוטה ראשונית של ההיסטוריה. בחינה יותר מעמיקה נחוצה על מנת להגיע לחקר האמת וגם פרספקטיבה היסטורית, כמו גם להפיק לקחים.״

הספר החדש של יונתן שנזר ויעקב נגל מציג תמונה רחבה ובהירה על שורשי היווצרותו של החמאס, כרקע לעימות האחרון בעזה, אומר מאיר בן שבת ראש המל"ל והיועץ לבטחון לאומי בזמן מבצע "שומר החומות". זהו ספר חובה למי שרוצה להבין את האירועים מסביב למבצע "שומר החומות", עבר, הווה ועתיד. הספר משלים את אשר חסר בתקשורת העולמית ועומד על התפקיד השלילי המשמעותי שממלאת איראן בעידוד ארגוני הטרור בעולם והדרך בה היא משתמש בשליחים (Proxies) במלחמתה בישראל.

״במהלך העימות במאי2021, כלי תקשורת רבים פרסמו בפועל תעמולה של החמאס. הספר של שנזר ונגל הוא קריאת חובה לכל מי שמבקש להבין מה קרה וקורה באמת במזרח התיכון.״

אודות המחברים

ד"ר ג׳ונתן שנזר

ד״ר שנזר חיבר מאות מאמרים על שלל נושאים הקשורים למזרח התיכון ומדיניות החוץ של ארצות הברית. שלושת ספריו תרמו תרומה ממשית וייחודית לתחום.

״מדינת כישלון: יאסר ערפאת, מחמוד עבאס והתפוררותה של המדינה הפלסטינית״ (הוצאת פלגרייב מקמילן 2013) טוען שהתפקוד והניהול הכושלים של הרשות הפלסטינית מהווים מכשול עיקרי להקמת מדינה פלסטינית.

״חמאס נגד פתח: המאבק לפלסטין״ (הוצאת פלגרייב מקמילן 2008) הוא עדיין הספר היחיד שמביא ניתוח של מלחמת האזרחים הפלסטינית המתמשכת.

״צבאות אל-קעידה: הדור הבא של הטרור״ (הוצאת מכון ושינגטון למדיניות במזרח הקרוב 2004) היה הראשון להתחקות אחר הזיכיונות השונים של אל-קעידה ברחבי המזה״ת.

תא"ל (מיל.) פרופסור יעקב נגל

פרופסור נגל משמש כ- Senior Fellow ב-FDD וכפרופסור אורח בטכניון בפקולטה להנדסת אוירונאוטיקה וחלל. נגל משמש כיועץ לגופים שונים בארץ ובחו"ל, בעיקר בנושאים ביטחוניים וטכנולוגיים.

בשנים האחרונות כתב נגל כמה עשרות מאמרים, שהתפרסמו בתקשורת האמריקאית והישראלית. בעיקר על תכנית הגרעין של איראן, סכנת הנשק המדויק, תפיסת הביטחון של ישראל ופיתוח טכנולוגיות ביטחוניות.

בעשורים האחרונים שירת במערכת הבטחון (צה"ל, משרד הבטחון ומשרד ראש הממשלה) במגוון תפקידים.

בשנים 2016-2017 היה היועץ לביטחון לאומי של ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המל"ל בפועל ולפני כן סגן ראש המל"ל וראש האגף הבטחוני-אסטרטגי.

בין השנים 2001-2011 היה הסגן המדעי של ראש מפא"ת במשרד הביטחון ובחלק מהזמן גם שימש כראש מו"פ בפועל. לפני כן ביצע מגוון תפקידים טכנולוגיים ופיקודיים ב- 8200 ובמפא"ת.

במסגרת תפקידיו עמד בראש "ועדת נגל" שהמליצה על פיתוח כפת ברזל בשנת 2007, חתם בשם מדינת ישראל על הסכם הסיוע עם ארה"ב בהיקף של 38 מיליארד דולר בשנת 2016 ועמד בראש צוות המומחים הישראלי שניהל את המגעים מול המעצמות בתקופת הדיונים על הסכם הגרעין האיראני (2013-2015).

יש לבדוק גם

חיים במלחמה

חיים במלחמה – זו שאף פעם לא נגמרת / דב תמרי "הגורם המעצב את חיינו …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.