שבת , מאי 18 2024
מעברות, כאן 11

וידאו: מעברות

"מעברות", סדרת דוקו חדשה על תולדות המעברות החל מה-20 בפברואר ב-כאן 11
כאן 11 גאה להציג: "מעברות", סיפורו של אחד המפעלים הגדולים והשנויים במחלוקת בתולדות מדינת ישראל, דרך חומרי ארכיון נדירים ושיחות עם עשרות מרואיינים שהתגוררו בהן בשנות ילדותם. *** יוצרים: אריק ברנשטיין, שי להב, דינה צבי-ריקליס, הילה שלם-בהרד קריינות: יעל אבקסיס הפרק הראשון בהקרנת בכורה ביום רביעי, 20 בפברואר, בשעה 21:00, בכאן 11 ובדיגיטל

כאן – תאגיד השידור הישראלי ישדר בהקרנת בכורה את הסדרה הדוקומנטרית "מעברות", סדרה בת ארבעה פרקים המשרטטת את סיפורן של המעברות מאז קום המדינה ועד אמצע שנות החמישים. הסדרה מבוססת על תחקיר מעמיק, חומרי ארכיון נדירים וראיונות עם עשרות אנשים שהיו ילדים ונערים שהתגוררו במעברות, וכן אנשים שעבדו בהן מטעם הממסד הקולט בתפקידי שוטרים, אחיות ועובדים סוציאליים.

את הסדרה יצרו אריק ברנשטיין, שי להב, דינה צבי-ריקליס והילה שלם בהרד, ומלווה אותה בקריינות השחקנית יעל אבקסיס. במרואיינים: הסופר אלי עמיר, המשורר סמי שלום שטרית, הסופר יוסי אלפי, המשורר רוני סומק, והשר ויו"ר הכנסת לשעבר שלמה הלל.

במסגרת הסדרה נחשפים פרטים חדשים רבים ועולות גם נקודות שנויות במחלוקת. התמונה המתקבלת היא שבמעברות היו גם עולים רבים ממוצא אשכנזי. למרות זאת בימי המעברות עצמם נטמנו זרעי הפורענות של האפליה כלפי יהודי ארצות האסלאם – בדיור, בתעסוקה, בחינוך ובתרבות, וביחס הכללי של הממסד ושל היישוב הוותיק לעולי המזרח שהתאפיין בהתנשאות כלפיהם וברתיעה מהם.

המעברות היו מפעל שנוי במחלוקת ששיכן מאות אלפי עולים – היום ישראלים ותיקים – והשפיע על החברה הישראלית באופן מהותי עד היום. מחנות העולים והמעברות היו פתרונות דיור זמניים שהמדינה הקימה מיד בראשיתה כדי לשכן בהם את העולים הרבים מאוד שהגיעו אליה בתוך זמן קצר. במשך ארבע השנים הראשונות לקיומן שוכנו במעברות ובמחנות העולים למעלה מ-300 אלף עולים שהגיעו מכל קצווי תבל והתגוררו במבנים ארעיים – אוהלים, פחונים ועוד. הוקמו אז יותר מ-130 מעברות, שהתפרסו כמעט על פני כל הארץ – מרביתן הוקמו בין חדרה וגדרה, סמוך ליישובים קיימים. מרבית המעברות פונו עד אמצע שנות החמישים, ויושביהן עברו לשיכונים, אבל רבבות עולים נותרו במעברות, מהם אפילו עד שנות השבעים.

הפרק הראשון בסדרה – "תוהו ובוהו" – סוקר את השנתיים הראשונות של המדינה, שנתיים שבהן העולים שוכנו במחנות עולים. שלא כמו במעברות, במחנות קיבלו העולים מהמדינה את כל צורכיהם, אך נאסר עליהם לצאת מהם, אפילו לא כדי לעבוד. הפרק מביא את סיפורם של שוכני המחנות ואת סיפורו של הממסד הפוליטי שנדרש להתמודד עם גלי עלייה עצומים על רקע מלחמת עצמאות מתמשכת ושפל כלכלי קשה. גורלן של עדות שלמות הוכרע בישיבות ממשלה וסוכנות סוערות, והן שינו את המרקם החברתי של ישראל מקצה לקצה.

הפרק השני – "החלום" – מתאר את ראשית ימי המעברות, שהוקמו באמצע 1950, ומשרטט פרק זמן של למעלה משנה שבו המדינה מיעטה להתערב בנעשה בהן. המדיניות הזאת אפשרה לעולים מכל קצוות תבל להתערות זה בזה באופן טבעי כשנאלצו לחלוק דיור וגורל, ויצרה חיבורים מפתיעים ומרגשים בין העולים. עם זאת, בשלב הזה כבר נרשמו גילויי גזענות – בין העולים לבין עצמם, ובין אנשי הממסד שפעלו במעברות לבין תושביהן יוצאי עדות המזרח.

הפרק השלישי – "השבר" – מתאר את היציאה ההמונית של יוצאי אשכנז מהמעברות ואת נסיבותיה, וכן את השינוי הדרמטי בגישת המדינה כלפי תושבי המעברות שרוב תושביהן היו מזרחיים. במעברה התערב הממסד בכל תחומי החיים, ניסה לחנך את העולים, לשלוח ילדים לקיבוצים ולמחנות גדנ"ע כדי "להציל" אותם ועוד. בעקבות המדיניות הזאת ובתוספת הייאוש המתגבר עקב תנאי המחיה ועקב האבטלה, החלו מתפרצות במעברות התקוממויות רבות, כמה מהן אלימות, שרק ליבו את תחושת הניכור של השלטון כלפי העולים.

הפרק הרביעי – סרח עודף" – מגולל את קורותיהם של רבבות העולים שנותרו במעברות אחרי אמצע שנות החמישים, ולמעשה – נשכחו מאחור. המדינה התנערה מהם, ניסתה לגרום להם להתפנות בכל דרך – ניתוק אספקת המים, הפסקה של אספקת מזון, הוראה מפורשת לצבא שלא להכין את המעברות לקראת החורף ועוד. בסופו של דבר מרבית המעברות האלה הפכו למוקדי פשע ועוני. המתגוררים בהן סבלו מהזנחה, ממצוקה כלכלית קשה ובמקרים קיצוניים אף היו בהן התאבדויות. כך נוצר השסע בין העולים מארצות האסלאם – ה"מזרחיים" לממסד של אז המתקיים עד היום.

במאית – דינה צבי-ריקליס

עורכת תוכן – הילה שלם-בהרד

תסריטאי – שי להב

מפיק – אריק ברנשטיין – "עלמה הפקות"

"מעברות", מיום רביעי, 20 בפברואר, בשעה 21:00 בכאן 11 ובדיגיטל

יש לבדוק גם

וידאו SNL: הלילה- ג'ייק ג'ילנהול

ג'ייק ג'ילנהול מגיש את SNL !!!! סברינה קרפנטר היא האורחת המוסיקאלית. קדימונים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.