יום שישי , מרץ 29 2024
על חבל דק , מאת: שלי הרשקו ועמלה עינת

על חבל דק

מחקר ראשון מסוגו רואה אור בספר חדש הבוחן את ההבעה האומנותית כנקודת פריצה אצל סטודנטים בעלי לקויות למידה

 

על חבל דק

הצצה לתוך ראשם של סטודנטים לאומנות

בעלי לקויות למידה והפרעות קשב-ריכוז

מאת: שלי הרשקו ועמלה עינת

הוצאה גלילית

בשיתוף עם בצלאל-אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים

******  

112 עמודים, 78 ₪

 

מחקר חדשני וראשון מסוגו בארץ ובעולם (!) בוחן את ההשקה בין לקויות למידה ובעיות במיקוד הקשב והריכוז לבין היצירה האומנותית בקרב סטודנטים לאמנות.

למעלה מ-30% מבין הסטודנטים לאמנות ב״בצלאל״ חווים קשיים בתחום הלמידה או הקשב והריכוז. האם, כפי שעולה ממחקרים חדשים בתחום חקר המוח, בקרב קבוצה כשרונית זאת מתקיימת תופעה של פיצוי על החולשות הללו באמצעות פיתוח וטיפוח כישורים אמנותיים? ומה באמת מתחולל בעולמם הרגשי של הסטודנטים לאמנות בעלי לקויות הלמידה? כיצד הם מצליחים למצוא סדר בעולם כאוטי? ואיך מתגברים על תחושת הכישלון?

 

במרכז הספר עומדות עדויות של סטודנטים באקדמיה ״בצלאל״ בעלי קשיי למידה לצד יצירות של הסטודנטים. העדויות הן טקסטים נוקבים, חושפניים ולפרקים גם מעוררי השראה, המאיירים את המתחולל בנפש המסובכת בפקעת של רגשות סותרים.

 

עדויות הסטודנטים מציגות את הדרכים הייחודיות בהן מצליחים האמנים הצעירים לעקוף את מחסומי החולשות האינדיבידואליים, לקראת חיים יצירתיים ואינטלקטואליים. לצד מקבץ האמירות מצד הסטודנטים – מילוליות וחזותיות – המהווה המחשה מרתקת לאופיים של הקשיים, כמו גם של עומק ורוחב היכולות של הסטודנטים המשתתפים במחקר – מופיעים בספר גם מאמרי מבוא וסיכום מחקריים.

 

לספר מצורף מסמך אישי של הפסיכולוג חיים עומר, אב לבן בעל לקויי למידה קשים ביותר, שהפך לצייר מחונן, שהציג עד היום 13 תערוכות יחיד בארץ ובחו"ל.

 

הספר ״על חבל דק״ מבוסס על מחקר משותף שערכו שלי הרשקו, דיקנית הסטודנטים ב״בצלאל״, ועמלה עינת, מומחית בכירה בתחום ליקויי למידה, במסגרת קורס מיוחד שפותח בשיתוף המוסד לביטוח לאומי, כחלק ממערך התמיכה ללקויי למידה. (בצלאל נמנה עם שלושת המוסדות הראשונים שפתחו מרכז תמיכה ללקויי למידה, במסגרת מיזם "המהפכה בהשכלה הגבוהה" של המוסד לביטוח לאומי). המחקר מנתח את התבטאויות הסטודנטים ובוחן אותן לאור תפיסת מרחב ההבעה האמנותי ככזה המאפשר לייצר נקודת פריצה לחופשי מההוויה החוסמת והמתסכלת, וכצומת של שינוי וצמיחה.

 

״תמיד תפסו אותי כאסטרונאוט שמרחף בחלל. בסופו של יום – זה אני, עם כל החפצים שמפוזרים סביבי ועם הריחוף התמידי. אבל בתוך כל זה, אני מחובר כעת לצינור חמצן – לאמנות, שבאמצעותה אני יכול לבטא את עצמי בצורה כנה, ברורה ואמתית ושבזכותה אני יכול לנשום ולהמשיך לחיות.״ (מתוך עדותו של ש.א.)


 

אודות העורכות:

 

שלי הרשקו היא דיקנית הסטודנטים ב״בצלאל״, בעלת תואר שני בחינוך לאמנות, מרצה ב״בצלאל״ ומורה לאמנות בחינוך המיוחד.

 

ד"ר עמלה עינת, חוקרת, סופרת ומומחית בכירה בתחום לקויות למידה. הייתה אחראית על מוקד התמיכה הרגשית במרכז התמיכה לסטודנטים לקויי למידה במכללת תל-חי במשך 14 שנים, מרגע הקמתו. בעלת תואר שלישי בנושא ליקויי למידה בקרב מבוגרים.

 

פרסמה 6 ספרים בסידרה העוסקת בהיבטים שונים של הסינדרום, ארבעה מהם ראו אור בסידרת קו אדום בהוצאת הקבוץ המאוחד: "מפתח לדלת נעולה – לפרוץ את מחסום הדיסלקציה" (2000) שיצא במהדורות רבות; "הורים מול מחסום הדיסלקציה" (2003), "דימוי עצמי במראה הדיסלקציה – מורים במילכוד" (2006); "כתב אישום – לקויי למידה, נשירה ועבריינות" (2006); "נחיתה קשה – לקויי למידה בזירת התעסוקה" (2009); "וכשאני לעצמי מה אני – זוגיות והורות של בוגרים עם ליקויי למידה"  (2011).

 

עמלה עינת, זוכת פרס ראש הממשלה לספרות ופרס "הדסה" לספרות ילדים. כתבה למעלה מ-50 ספרים למבוגרים, ילדים ובני נוער, חלקם תורגמו למספר שפות וחלקם הומחזו והועלו על במות שונות. בחלק מספריה שמה לה עינת למטרה להנגיש סיפורים מההיסטוריה היהודית ומתולדות ארץ ישראל לבני נוער. ביניהם:  "רוחות רפאים במכבסה" העוסק בפרשיות נעלמות שעל סף קום המדינה; "המשימה האבודה" רומן לנוער ומבוגרים על הפרשה הידועה בשם "עסק ביש" ו"סיפור אהבה קפריסאי" העוסק במחנות המעפילים בקפריסין. בין ספריה הידועים לבני נוער: "הבוקר בו אסרו את אבא", "משני עברי החומה", "הלבד האחר של דני"; "ארץ, עיר, משפחה"; "שיטת חנהל'ה" ("סיפורה של חני"), ועוד.

 

עמלה עינת ילידת כפר סבא, 1939. בגיל תשע עברה עם משפחתה לחולון. כיום מתגוררת בת"א.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.