יום שישי , מאי 3 2024

חדשות טלוויזיה: סופשבוע חידושים והמצאות

סופשבוע חידושים והמצאות – ימים שישי שבת, 6-5 באוגוסט

ב-6 באוגוסט, מציין העולם 20 שנה לפתיחת הקידומת WWW לציבור גולשי האינטרנט,

מה שהפך לראשונה את רשת האינטרנט לכלל-עולמית.

לרגע האירוע ששינה באופן דרמטי את העולם כפי שאנו מכירים אותו, נקדיש את שידורנו לממציאים, החידושים והמצאות שהשפיעו על חיינו – ממכונת הדפוס ועד לחזונו המופלא של ז'ול ורן

שכתב בספריו על צוללות וחלליות, לחלוצי עולם התעופה והסילון,

ואפילו המצאות חדישות ביותר שמסוגלים להעניק לבני האדם כוחות-על!

טכנולוגיה: על-אנושי בכורה בערוץ! Modern Marvels: Super Human

נכון שתמיד חלמתם בסתר להפוך ל-"סופרמן", "באטמן" או "ספיידרמן"?

תכנית מיוחדת זו מציגה חידושים טכנולוגיים יוצאי-דופן שיכולים להעניק לכל אחד מאיתנו כוחות-על!

בסולט לייק סיטי, מפתחת חברת "ריית'און" פרוייקט מיוחד עבור צבא ארה"ב, המעוניינת ליצור "חייל-על"- נראה כיצד אחד המפתחים עוטה על עצמו מעטפת שריון חיצונית בעזרתה הוא מסוגל להרים משקל של מאות קילוגרמים ללא מאמץ. באנגליה, נבקר את "מיסטר סייבורג"- אדם המסוגל להניע חפצים בכוח המחשבה בלבד. בקליפורניה, נחזה בחבורת אנשים שדואים בשמיים כמו סופרמן בזכות חליפות מצוידות בכנפיים. בג'ורג'יה, מהנדסים מפתחים מכשיר מיוחד שבאמצעותו אפשר לנוע במים בחופשיות כמו "אקווה-מן". באוניברסיטת טקסס, מדענים מפתחים שרירים מלאכותיים החזקים פי 400 (!) משרירים של בני-תמותה רגילים, ובלאס וגאס, נרכיב על עמצנו קביים מיוחדות שיכולות לאפשר לנו לקפוץ ולרוץ כמו האיש הביוני.

טכנולוגיה: על-אנושי – יום שישי, 5 באוגוסט בשעות 15:00 ו-23:20, שידור נוסף למחרת ב-19:30

ז'ול ורן Jules Verne

דיוקנו של ז'ול ורן (1905-1828), הסופר הצרפתי שנחשב לאבי ספרות המדע הבדיוני, ואחראי ליצירות קלאסיות כמו "20,000 מיל מתחת למים" ו"מסביב לעולם ב-80 יום".

ורן, שנשלח על ידי אביו ללמוד משפטים בפריז, מעולם לא רכש השכלה מדעית. אלא שבזכות יכולת לימוד עצמית גבוהה ושעות אין ספור בהם בילה בספריות, ורן השכיל לשלב ברומנים שלו מגוון המצאות מדמיונו המופלא שהפכו למציאות במאה העשרים – דוגמת הצוללת, ספינת החלל, מכוניות מונעות בדלק וגורדי שחקים.

ורן שזר סיפורי מסעות דמיוניים בעלי כושר חיזוי מדהים. במשך למעלה מ- 40 שנים, הוציא ורן ספר חדש בכל שנה, ובסך הכל פרסם למעלה מ-65 ספרים במגוון נושאים, שלושים מחזות, עשרים סיפורים קצרים ומספר עבודות בגיאוגרפיה.
ז'ול ורן  – יום שישי, 5 באוגוסט בשעה 16:50, שידור נוסף למחרת בשעה 23:55

דפוס: המכונה שעיצבה אותנו The Machine That Made Us

מכונת הדפוס הייתה ההמצאה הטכנולוגית הראשונה בעולם שאיפשרה הפצה המונית של מסרים כתובים. המצאה זו שינתה את העולם והשפיעה עליו בצורה דרמטית לפחות כמו ביקוע האטום או שליחת בני אדם לחלל. ההמצאה הציתה את המהפכה התרבותית שעיצבה את העידן המודרני, שינתה את האופן בו עובד המוח האנושי והחליפה תרבות מדובר בתרבות כתובה. זוהי המכונה שעשתה אותנו למה שאנו כיום.

בסרט התיעודי המרתק "דפוס: המכונה שעיצבה אותנו", יוצא השחקן, הקומיקאי והמגיש הבריטי השנון והכריזמטי סטיבן פריי למסע אחורה בזמן, מגולל את סיפור המצאת מכונת הדפוס ואת סיפורו של האיש שהמציא אותה: הממציא הגרמני יוהאן גוטנברג. פריי משחזר את ימי מהפכת הדפוס הדרמטית, תוך שהוא בוחן את הסערות הפוליטיות והדתיות שעיצבו את עולמו של גוטנברג: עולם של ממציאים בעלי חזון, משקיעים תאבי בצע, ובעלי מקצוע מיומנים. לצד התחקיר ההיסטורי, פריי מגייס בהתלהבות רבה צוות של אנשי מקצוע שיעזרו לו בבניית העתק מדויק של מכונת הדפוס הראשונה – במהלך תהליך הבניה נתקל פריי באותן בעיות בהן נתקל הממציא המקורי במאה ה-15, ומעלה על נס את גאוניותו של גוטנברג.

דפוס: המכונה שעיצבה אותנו  – יום שישי, 5 באוגוסט בשעות 15:45 ו-00:10, שידור נוסף למחרת ב-18:30

וויטל – חלוץ הסילון Whittle – The Jet Pioneer

אם תסתכלו רגע אחד לשמיים, תוכלו לראות את המורשת שהותיר אחריו פרנק וויטל, קצין בחיל האוויר בריטי ומהנדס בעל חזון: מטוסי הסילון החולפים מול עיניכם ברגע זה, מסוגלים לעשות זאת בזכות ההמצאה החדשנית והמהפכנית שלו: מנוע הסילון.

וויטל עבד על ההמצאה שלו בשנות העשרים של המאה הקודמת, כשמטוסים טסו לאט ובגובה נמוך, היו עשויים מעץ ויריעות קנבס, והונעו בכוח של מנועי מכונית. התכנית "וויטל – חלוץ הסילון", מגוללת בפנינו את הסיפור המלא על המצאתו של פרנק וויטל, וכיצד הופעת מנוע הסילון גרמה למהפכה בעולם התחבורה. כמו כן, נזכה להיכרות עם דמותו של פרנק וויטל, שהיה אדם כריזמטי, בעל קסם אישי רב, שהגשים את חזונו באמצעות שילוב של ידע, נחישות ודבקות במטרה.

וויטל: חלוץ הסילון – יום שישי, 5 באוגוסט בשעות 17:45 ו-01:15

על כנפי הטירוף Wings Of Madness

הוא לימד את העולם לעוף לכל מקום, בכל זמן, עוד לפני שמישהו בכלל שמע על האחים רייט. "על כנפי הטירוף" מביא את סיפורו המרגש של הברזילאי אלברטו סנטוס דימון, מחלוצי התעופה בעולם וממציא דגול, שהישגיו המרשימים נשכחו בתהום הנשייה של ההיסטוריה.

הסרט "על כנפי הטירוף" משלב בין צילומי ארכיון מהתקופה לשחזורים היסטוריים. בעזרת תושייתו של דימון, נשחזר את ימי הטיסות המאוישות הראשונות החל כדורים הפורחים דרך ספינות האוויר ועד למטוסים. ב-13/9/1906, הפך דימון לאדם הראשון שטס בפומבי. בניגוד לאחים רייט, לא רשם פטנט על המצאתו ודמותו נשכחה. דימון לא יכול היה לשאת את העובדה כי המטוס הפך למכונת הרג והתאבד.

על כנפי הטירוף – יום שבת, 6 באוגוסט בשעות 17:35 ו-00:40

היקום: מדע בדיוני, עובדה מדעית The Universe: Science Fiction, Science Fact

תכנית מרתקת החושפת כי העולם של סרטי וספרי המדע הבדיוני יהפוך בקרוב למציאות! נצפה בין השאר בחוקרים המתכוננים לניסויים הראשונים במכונה בעלת יכולת לשגר אנשים – ממש כמו בסדרה "מסע בין-כוכבים".

כמו כן, כיום ישנו דור חדש של פיזיקאים כותבים מחדש את חוקי היקום ובוחנים כיצד אפשר לעבור את מגבלת המהירות הקוסמית (דמיינו את הספינה של האן סולו מ-"מלחמת הכוכבים"…), תוך שהם מאתגרים את חוקי הפיזיקה שניסח המדען הדגול אלברט איינשטיין.

היקום: מדע בדיוני, עובדה בדיונית – יום שישי, 5 באוגוסט ב-23:20, שידור נוסף למחרת ב-16:00 ו-23:10

עשרת פלאי הטכנולוגיה הגדולים Modern Marvels: Top Ten

מקובל לחשוב כיום על ארבע המצאות מהפכניות ששינו את חיינו –  הגלגל, המחרשה, מכונת הדפוס והאינטרנט – המהווה את הפורום הציבורי הגדול כיום, בו כמות המשתמשים ברחבי העולם כבר חצתה את המיליארד. לאיזה מקום יגיע האינטרנט במצעד עשרת פלאי הטכנולוגיה הגדולים של זמננו?

מטלפונים סלולריים וכרטיסי אשראי, דרך מכוניות חשמלית לא-מזהמות מכשירי GPS, רובוטים בשדה קרב ועד לחתולים רוקדים ב"יו טיוב" לעיני עשרות מיליונים באינטרנט, תכנית מיוחדת זו סוקרת את עשר ההמצאות הטכנולוגיות החשובות והמשפיעות של דורנו, שהשפיעו על החברה האנושית בכל תחומי החיים – ממסחר וכלכלה, דרך פנאי ובידור ואפילו צבא.

יש לבדוק גם

מהיום בקולנוע: אינסטינקט אימהי

אן האת'וויי ג'סיקה צ'סטיין MOTHERS' INSTINCT סרטו של בנואה דלום מופץ בבתי הקולנוע החל מתאריך …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.