יום שני , יולי 1 2024
צבי הקר בדירה של אלה בבית דובינר קרדיט אלה צימרמן

צבי הקר – סקיצות 

פתיחת תערוכה חדשה בבית ליבלינג:
צבי הקר – סקיצות

מחוות של אב לבתו

פתיחה: 6.8.24, יום שלישי | בשעה: 19:30

בתערוכה שתיפתח בבית ליבלינג, הראשונה מאז פטירתו של האדריכל הנודע צבי הקר ב-2023 בברלין, יוצגו לראשונה סקיצות של הפרויקטים שתכנן עבור בתו. הבת, ד"ר אלה זימרמן, חוקרת במכון ויצמן למדע, התגוררה רוב חייה בדירות בבניינים האייקוניים שתכנן אביה – בית דובינר, שאותו תכנן יחד עם אלפרד נוימן ואלדר שרון (1963) ובית הספירלה (1989), שזיכה אותו בפרס רכטר (1999). בתערוכה יוצגו גם הסקיצות ל"קאזה די אלה", הפרויקט האחרון שעליו עבד הקר לפני פטירתו ושאותו לא סיים – בית פרטי עבור הבת ומשפחתה באיטליה.

במכתב שהותיר אחריו, כתב הקר כי היחסים בין אב ובתו הם נקודת מבט מעניינת להתבונן על עבודתו. ברוח דבריו, התערוכה אינה תערוכה רטרוספקטיבית הסוקרת את פועלו העשיר של האדריכל והאמן פורץ הדרך והשנוי במחלוקת שהיה. זו תערוכה אישית, מחוות פרידה, שמתבוננת על תהליך תכנון הבית והחיים בו, כפי שהקר תכנן עבור בתו, ומתוך דיאלוג איתה.

אינספור הסקיצות שהותיר, שחלקן יוצגו בתערוכה, מגלות עולם שלם ומלמדות על תהליך העבודה והחשיבה של הקר, בין השאר גם על החוויה המרחבית שיצר בתכנון פנים הדירות; בריהוט המהדהד את האדריכלות שבתוכה הוא מצוי וממשיך אותה – ריהוט שאינו אובייקטים "זרים", כמו ספה או כורסה העומדות בפני עצמן, אלא כזה שיוצר בדירה "מקומות" ומגדיר את החלל והשהות בו בדומה לקירות ולפתחים.

הבת אלה, כמי שאמונה על המורשת שלו, כעדה ושותפה ליצירה (Collaborator) כפי שכינה אותה, רואה את אביה כאמן, או כפי שהוא נהג לומר: "אני אמן שהמדיום שלו הוא אדריכלות". המוצגים בתערוכה: סקיצות, שרטוטים, צילומים, מודלים וסרטונים הם חלק מהדיאלוג ביניהם, חומרים שעליהם דיברו והתכתבו, חלק מהקשר בין הבת ואביה, שנסוב סביב היצירה שלו. הוא תכנן עבורה דירות או יצירות, כדבריה, והיא הייתה מופקדת על מימושן באופן המדויק והקרוב ביותר לחזון שלו. היא יזמה, פקחה על הבנייה, תיעדה והנכיחה אותן בחייו של אביה שחי בברלין.

הפרויקטים האלה היוו גם מעין דירות לדוגמה, שבהן אירחו סטודנטים ואת קהילת האדריכלים, יוצרים וחוקרים שהקר אסף סביבו; ומעין מעבדת מחקר של הקר לבחינת רעיונותיו על מגורים וביתיות – מהבניין לדירה, לחיי היומיום המתקיימים בה כחלק מיצירה כוללת. "רציתי לתת לאמן חופש לעשות מה שהוא רוצה", אומרת זימרמן, "לממש את החזון שלו, איך שהוא מבין את הפרויקט, רציתי מינימום להפריע".

אדריכלית סברינה צגלה, אוצרת התערוכה: "עבורי, כמי שלא הכירה את צבי באופן אישי, זו הזדמנות להתבונן בכוח היצירתי שלו מנקודת מבט חדשה וייחודית. לחשוף היבט אינטימי, מגוון, שנגזר מדיאלוג עם בתו לאורך הזמן על התכנון והחיים במרחב הביתי והמשפחתי, ולגלות צד רך, נדיב, החושף נדבך נוסף באישיותו ובתהליך היצירה האדריכלית ומימושה".

אוצרת: אדריכלית סברינה צגלה | יוזמת התערוכה: אדריכלית שרון גולן | ע' אוצרת: אדריכל רון חן | עריכה: ציפה קמפינסקי | תרגום: סיוון רווה | עיצוב גרפי: רן מלול

 

 נעילת תערוכה: 30.11.24

כתובת: אידלסון 29, תל־אביב–יפו

שעות פעילות: א עד ה בשעות 8:00–19:00 | שישי 8:00–14:00 | שבת 9:00–14:00

יש לבדוק גם

הנזירים

 הנזירים דואט מאת תמר לם ודיוויד קרן 18.7.24  יום חמישי | בשעה 20:30 6.8.24  יום  …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.