יום חמישי , יולי 4 2024
מרסל פניול _ אשת האופה - באדיבות קולנוע לב

רטרוספקטיבה למרסל פניול

 

סינמטק תל אביב עם רטרוספקטיבה לסופר, המחזאי ובמאי הקולנוע הצרפתי

מרסל פניול 

עולמו של מרסל פניול – מבחר מסרטיו

9 – 28 ביולי

לעמוד המרכז


לציון 50 שנה למותו בשנת 1974, של הסופר, המחזאי ובמאי הקולנוע הצרפתי מרסל פניול, יקרינו בסינמטק תל אביב  7 מסרטיו הידועים של אחד מחשובי הבמאים הצרפתים של המחצית הראשונה של המאה ה-20. 

סרטיו של פניול אולי פחות מוכרים לקהל הישראלי, אך ללא ספק יצירותיו כסופר ומחזאי שעובדו על ידי יוצרים אחרים מוכרים במחוזותינו יותר. כך בנוסף ל-7 סרטים (קומדיות ודרמות) שיצר בין 1934 ל-1952, יוקרנו גם שני העיבודים המפורסמים של קלוד ברי שנוצרו בשנות השמונים לספריו: "ז'אן דה פלורט" ו"מאנון".

פניול נולד ב-1895 בדרום צרפת ליד מרסיי, בנם של מורה ותופרת. בגיל 18 התחיל ללמוד באוניברסיטה, אך גיוס לצבא עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה. הוא שוחרר כבר ב-1915 מסיבות בריאותיות. ב-1916 התחתן והשלים תואר בלימודי אנגלית. בין השנים 1922-1927 היה מורה לאנגלית בפריז. ואז החליט להקדיש את חייו לכתיבת מחזות. המחזות הראשונים שזכו להצלחה היו הסאטירה "טופאז" (אותו יעבד לקולנוע בהמשך הקריירה 3 פעמים) ו"מריוס" (שהפך בתחילת שנות השלושים לסרט מצליח בבימויו של אלכסנדר קורדה). בהמשך ל"מריוס" עיבד למסך את הפרק השני בטרילוגיה "פאני" אותו ביים מארק אלגרה. בסינמטק יקרינו את הסרט הסוגר של הטרילוגיה "סזאר" אותו ביים בעצמו.


באותו זמן הוא נפרד מאשתו ויצר זוגיות עם הרקדנית הבריטית קיטי מרפי, להם נולד בנו ז'אק פניול שבמרוצת השנים הפך לעוזרו וצלם חלק מסרטיו. ב-1929, בזמן ביקור בלונדון צפה באחד הסרטים המדברים הראשונים, חוויה שגרמה לו לפנות ליצירה קולנועית. מכיוון שמחזותיו (וספריו) היו מבוססי דיאלוגים הקולנוע המדבר ענה על צרכיו. ב-1932 הקים חברת הפקה משלו ושלט בה כמפיק, תסריטאי ובמאי, תוך שהוא מעסיק את כוכבי הקולנוע הכי מפורסמים של התקופה, ובראשם ראימו ופרננדל, בסרטיו.


ב-1945 התחתן עם ז'אקלין בובייה, ונולד בנו פרדריק. במקביל פנה גם לכתיבה ספרותית של רומנים סמי-אוטוביוגרפים המתרחשים בפרובנס של ילדותו ונעוריו. המפורסמים שבהם הם "התהילה של אבי" והטירה של אמי" שאף הם הפכו לסרטים בסוף המאה ה-20, וכאמור "ז'אן דה פלורט" ו"מאנון". פניול מת באפריל 1974 ונקבר בפריז.

בסרטיו הוא עיבד את כשרון הכתיבה לתיאטרון אל המסך הגדול. העריכה של סרטיו מדודה ונותנת במה לתוכן ולאימאג'ים. כנטורליסט הוא מנסה בסרטיו להעמיק מעבר לסיפור העלילה. הדגש הוא תמיד על דיאלוגים 

ובמרבית סרטיו הוא עוסק בריטואלים חברתיים. דרך סיפוריהם של אבות גאים מול ילדים מורדים, הוא מתאר את החיים במעמדות הנמוכים בפרובינציה. עם פוקוס על קשרים בין אישיים והקשר של בני האדם ונשים בפרט אל האדמה של פרובנס.

במסגרת התוכנית יוקרנו הסרטים: "אנג'ל" (1934), "סזאר" (1936), "קציר" (1937), "אשת האופה" (1938), "בתו של חופר הבארות" (1940), "טופאז" (1950, הגרסה השלישית והמוצלחת מכולן), "מאנון" (1952).

עולמו של מרסל פניול – 9 – 28 ביולי. לעמוד המרכז

לפירוט הסרטים ומועדי ההקרנה:

אשת האופה | מרסל פניול

אשת האופה |  The Baker's Wife

צרפת / 1938 / אורך: 134

בימוי: מרסל פניול

שפה: צרפתית, תרגום לעברית

דרמה קומית. לכפר קטן בפרובנס מגיע אופה חדש אימאבל. אשתו היפה אורלי צעירה ממנו בהרבה. כבר בלילה בו הוא מייצר את הלחמים הראשונים, היא בוגדת בו עם הרועה המקומי. אימאבל מזועזע כ"כ שאינו מסוגל להמשיך לאפות והכפר נשאר ללא לחם. התושבים, שבהתחלה משועשעים ממעשה הבגידה, מבינים שעליהם לפתור את הבעיה בדחיפות. הם פשוט רוצים לחם. לשם כך הם מארגנים תוכנית להחזיר את אורלי הביתה.

20:30  בשעה09/07/2024

אנג'ל | מרסל פניול

אנג'ל |  Angele

צרפת / 1934 / אורך: 150

בימוי: מרסל פניול

שפה: צרפתית, תרגום לעברית

אנג'ל | דרמה. אנג'ל, בתו של קלריוס, חוואי בפרובנס, מתגוררת עם הוריה ועם משרתם. יום אחד היא פוגשת את לואי, צעיר ממרסיי שנמצא שם בחופשה. לואי מפה אותה והיא עוזבת את המשפחה ועוברת לעיר. לואי שמכניס אותה להריון מכריח אותה לעבוד בזנות ואז נוטש. כשהיא חוזרת לחווה עם בנה, אביה נועל אותה במרתף כדי להסתיר את הבושה.

14:00  בשעה 12/07/2024

סזאר |  Cesar

סזאר | מרסל פניול

צרפת / 1936 / אורך: 141

בימוי: מרסל פניול

שפה: צרפתית, תרגום לעברית

דרמה. הונורה פאניס גוסס כשלצידו חבריו, אשו ובנו. הוא מתוודה בפני הכומר, אך אינו יכול לחשוף את האמת שבנו סזריו, הוא בעצם מריוס, בנו הנעדר של סזאר (סנדקו של סזאריו). פאני, אמו של סזריו, נאלצת להיות זו שמבשרת לבנה על זהות אביו האמיתי. כך הוא יוצא לחפש את אביו הביולוגי, מריוס, שעובד כמכונאי בטולון. הוא מבלה איתו ומתחיל להאמין לרכילות שמריוס הוא גנב קטן. רק אחרי גילוי האמת יכולים בני המשפחה לחדש את הקשרים ביניהם.

14/07/2024 בשעה 20:30

 

קציר | Harvest

קציר | מרסל פניול

צרפת / 1937 / אורך: 150

בימוי: מרסל פניול

שפה: צרפתית, תרגום לעברית

קציר | דרמה. פנטורל הוא התושב היחיד של כפר נטוש עם אדמה לא פוריה. למקום מגיעים ג'דמוס, משחיז סכינים (פרננדל בתפקיד לא אופייני של רשע) ובת לוויתו ארסול הצעירה, אליה הוא מתייחס כאל שפחה. האהבה שמתפתחת בין פנטורל וארסול מאפשרת גם את התחיה המוחדשת של הכפר.

15/07/2024 בשעה 20:00

בתו של חופר הבארות | מרסל פניול

בתו של חופר הבארות  The Well-Digger's Daughter |  

צרפת / 1940 / אורך: 145

בימוי: מרסל פניול

שפה: צרפתית, תרגום לעברית

דרמה. פטריסיה בת ה-18 היא בתו של פסקל, חופר הבארות הכפרי. היא גדלה בפריז ולא הולכת בתלם של החיים הכפריים. פסקל מעוניין לחתן אותה עם פליפ שותפו בגיל העמידה. אך היא פוגשת את ז'אק הצעיר. כשהשניים, ז'אק ופליפ, מגויסים למלחמה, היא כבר בהריון מהצעיר. עליה להחליט אם להסכים להתחתן עם פליפ, אחרי שז'אק מוכרז כנעדר בקרב, משפחתו מתכחשת לה ומופעל עליה לחץ ממשפחתה.

16/07/2024 בשעה 20:30

 

מאנון (1952) | מרסל פניול

מאנון (1952) | Manon of the Spring

צרפת / 1952 / אורך: 124

בימוי: מרסל פניול

שפה: צרפתית, תרגום לעברית

דרמה . גרסתו של פניול לספרו (שיהפוך גם לסרט להיט בשנות השמונים בכיכובה של עמנואל ביאר). מאנון היא רועה בפרובנס שיוצאת לנקום את מותו של אביה ז'אן שקרה באשמתו של בעל האדמות העשיר פאפט. אחיינו אוגולן מאוהב בה, אך היא מתעלמת ממנו ומנתקת את כל הכפר ממי המעיין. הכפר נידון למות מצמא. האם סוף סוף יעזו לפתוח את פיהם כנגד הרוע ולומר אמת?

17/7/2024 בשעה 20:30

 

טופאז | מרסל פניול

טופאז | Topaz

צרפת / 1951 / אורך: 135

בימוי: מרסל פניול

שפה: צרפתית, תרגום לעברית

דרמה קומית. גרסה קולנועית שלישית שיצר פניול לאחד המחזות הראשונים שלו. אלבר טופאז, הוא מורה אידיאליסט המלמד בביה"ס פרטי שמנהול על ידי רודף הבצע מוש. בתו של מוש מנצלת בציניות את העובדה שטופאז מאוהב בה. הנאיביות שלו מביאה לבסוף להשעייתו, לאחר שהוא מסתבך עם מאהבת של פוליטיקאי מקומי רג'יס, שמחפש איש ישר שיעמוד בחזית של תככיו. כשטופאז מבין את התסבוכת אליה נקלע הוא מחליט להפוך בעצמו לציניקן ונוכל.

19/07/2024 בשעה 13:00

ז'אן דה פלורט | מרסל פניול

 

ז'אן דה פלורט | Jean de Florette

צרפת / 1986 / אורך: 120

בימוי: קלוד ברי

שפה: צרפתית, תרגום לעברית

ז'אן דה פלורט | Jean de Florette עיבוד לרומן מאת מרסל פניול. בכפר נידח בצרפת, איש זקן וקרוב המשפחה היחיד שלו, חומדים נכס פנוי הצמוד אליהם הם זקוקים למי המעיין הסמוך לצורך השקאת הפרחים שלהם, ולא מרוצים כאשר הם שומעים כי האיש אשר ירש את הנכס עובר לגור במקום. הם חוסמים את המעיין וצופים ביבול של שכנם החדש מתייבש, ואת בריאותו מתערערת לאור מאמציו, העולים בתוהו, להמשיך ולהשקות את היבול באמצעות מים שהוא שואב מהבאר, לאורך הקיץ החם. למרות שהם צופים בו ובבני משפחתו הסובלים מן המצב החדש, כל מה שמעניין אותם זה להשיג את המים. עותק פילם 35 מ"מ

18:00 28/07/2024

מאנון (1986) | מרסל פניול

מאנון (1986)

צרפת / 1986 / אורך: 113

בימוי: קלוד ברי

שפה: צרפתית, תרגום לעברית

מאנון | Manon of the Spring עשר שנים לאחר מותו של ז'אן, בתו מאנון, נערה יפיפייה בת שמונה-עשרה, לומדת את האמת על מותו של אביה ורוקמת את נקמתה באנשים שחמסו את אדמתו. ברי אורג סיפור איטי מכוון ומתענג על כל רגע שמוביל לסוף הבלתי צפוי. עיבוד לרומן מאת מרסל פניול. עותק פילם 35 מ"מ

20:30 28/07/2024

יש לבדוק גם

צבי הקר – סקיצות 

פתיחת תערוכה חדשה בבית ליבלינג: צבי הקר – סקיצות מחוות של אב לבתו פתיחה: 6.8.24, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.