יום שני , יולי 1 2024
לוגו פופ טארטס

הנזירים

 הנזירים

דואט מאת תמר לם ודיוויד קרן

18.7.24  יום חמישי | בשעה 20:30

6.8.24  יום  שלישי | בשעה 20:30

תאטרון הבית בבית ניסן נתיב ע״ש אלכסנדר גראס. נעם 5 תל אביב – יפו

 מחיר כרטיס: 65 ₪ | לרכישת כרטיסים

 

״העבודה מתרגמת רעיונות ספרותיים כמו כתיבת רצף אסוציאטיבית לפרטיטורה כוריאוגרפית.

העיקרון המארגן של הנזירים״ הוא כפילות מתעתעת – בחזות החיצונית של תמר לם ודיוויד קרן, ברצפים תנועתיים שחוזרים על עצמם ומייצרים חווית דה ז׳ה וו, ובטקסים עמוסי מלל שמעוררים תהייה למי התודעה המדברת בעצם שייכת, למי שמדבר אותה או למי שרוקד אותה. מול ההוויה הזו התנועה מתגלה כעוגן מייצב, שכן דווקא מתוך האיכויות שלה כאלתור (אבל מובנה), מתחדדת התחושה שלגוף יש תובנה משלו ותבונה משלו שמאפשרת לו להתמרכז גם בתוך הרחש הפנימי והחיצוני שסובב אותו. כפועל יוצא מכך, תמר לם ודיוויד קרן הופכים למעין מספרים כל יודעים שמגלים לנו על הידיעה הפנימית של האומן שמובילה את התהליך של היצירה שלו ומאפשרת לו להגשים רעיונות פילוסופיים עתיקים כמו זה של נלסון גודמן לפיו אמנות היא מעשה בריאה״.

(ד״ר עידית סוסליק, מתוך הרצאה בסדרה ״מכת בכורות: מבט על עבודות חדשות במחול הישראלי תוך כדי תנועה״, מטעם הארכיון הישראלי למחול בבית אריאלה).

 

״לם וקרן הם רקדנים ותיקים, בני זוג, אשר יוצרים במשותף מאז 2015: קרן היה בעבר רקדן בלהקת הבלט של סן פרנסיסקו ובלהקתו של ויליאם פורסיית׳ ואילו לם, רקדנית בלהקה של אריק הוקינס בניו יורק, עבדה בארץ עם יסמין גודר, איריס ארז, תמר בורר ואחרים.

לשניהם מבנה גוף צר וארוך, והם נדמים לרגעים כדמויות נייר בעלות גפיים ארוכות

המחוברות לגופן באמצעות סיכות מתפצלות, ותנועתם מדגישה את הקווים הישרים שאלו משרטטות בחלל ואת המפרקים החופשיים שמאפשרים זאת.

 בדומה לנזירים המתרגלים מדיטציה, נדמה שלם וקרן מבקשים להתגבר על מחשבות מסיחות דעת ולמקד את תשומת הלב שלהם – ושל הצופים – ברגע הנוכחי, לעקוב אחר המתחולל גופם בזמן שזה מתרחש כמו עצמו ולא על פי כוריאוגרפיה מוכתבת מראש.

 

 יצירתם משתייכת למסורת הצעירה אך מפותחת של אימפרוביזציה במחול, שבה יצירה וביצוע מתרחשים בו בזמן באירוע המופע. לדברי חוקרת המחול בויאנה צ‘באיץ' בספרה "כוריאוגרפיה של בעיות“, אימפרוביזציה מדגישה את "המהות החמקמקה״ של תנועת הריקוד, ערטילאיות שנובעת באופן פרדוקסלי מעודף של מידע קינסטטי וויזואלי, ובמקרה של לם וקרן, גם טקסטואלי – כך שהצופה מתמודד עם ״תחושה מתמדת של אובדן, חוסר היכולת לספוג את עודף הרשמים״.

בעקבות כך הצופה עשוי לשמוט את התביעה המיידית להבנה ולפרשנות, ותחת זאת להתמסר להתבוננות, להֱיוֹת ברגע. ב“הנזירים“ לם וקרן מובילים את הצופים בסבך מחשבות תועות, ומצליחים לרגעים לאחוז בהוויה החמקמקה של המצב התודעתי של התעייה עצמה.

רק לקראת סיום היצירה, השניים חולקים את מרכז הבמה יחדיו, מודעים זה לזו, מגיבים זו לזה: עוצרים יחד את שטף תנועתם לרגע, עוטים על גופם מנח דומה,  מתקדמים באותו הכיוון, משחזרים מקצב צעדים או מצטטים מחווה שאך לפני רגע ביצע האחר – כמו מכירים באפשרות היחידה שלנו לפגוש באחר, מבעד לסבך מחשבותינו שלנו, חולקים את המרחב המשותף ושבים אל עצמנו״.

רן בראון, מוסף גלריה, הארץ.

 

עמותת הכוריאוגרפים היא ארגון גג ליוצרים עצמאיים במחול בישראל. מאז הקמתה בשנת 1993, העמותה מהווה כוח משמעותי בביסוסם של יוצרי המחול העצמאיים בתוך עולם התרבות הישראלי והבינלאומי, וכיום חברים בה כ-120 יוצרים, פסטיבלים ופרויקטים במחול. הארגון עוסק בקידום צדדים שונים של עולם האמנות והתרבות, ומקיים פעילויות ענפות להפצה וחינוך למחול בכל רחבי הארץ, מתוך אמונה כי צפייה במחול, כמו גם ההתנסות בו, היא חלק חשוב בסל התרבותי הכולל הבונה חברה חזקה ויצירתית.

יש לבדוק גם

Loud And Clear

Loud And Clear מאת אור מרין 12.7.24 | בשעה 16:30 / 20:30 תיאטרון תמונע – …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.