יום שישי , מרץ 29 2024
בייסורי גאולה- גירוש היהודים מעיראק, צבי יהודה

בייסורי הגאולה

 

 

"בייסורי גאולה – גירוש היהודים מעיראק"

בספרו החדש של ההיסטוריון ד"ר צבי יהודה, הוא חושף כיצד היהודים שהיו מעורים ומבוססים בעיראק נדחקו ממנה עד שגורשו


אירוע השקה לספר יתקיים ביום שישי | 25.11.22 | בשעה 10:00

במרכז מורשת יהדות בבל, שד' מרדכי בן-פורת 83, אור-יהודה


בהשתתפות:

פרופ' אסתר מאיר-גליצנשטיין, מנהלת מכון המחקר

השותף הסמוי: האימפריאליזם הבריטי וארגון ההגירה ההמונית של יהודי עיראק 

 

פרופ' עפרה בנג'ו, אוניברסיטת תל-אביב

דמות היהודים וישראל בספרי הלימוד העיראקים 

 

פרופ' משה גת, אוניברסיטת בר-אילן

הקשר בין הפצצות לעליית יהודי עיראק

 

הכניסה ללא תשלום – בהרשמה מראש

להרשמה: טל'\וואטסאפ: 03-5339278-9 | babylon@bjhc.org.il

 

גילויים היסטוריים מרעישים בספר חדש

אחרי 35 שנים של מחקר מעמיק וחובק עולם ד"ר צבי יהודה (86), תושב מודיעין, היסטוריון בעל שם ומומחה בחקר יהדות עיראק, עד לאחרונה מנהל מכון המחקר במרכז למורשת יהדות בבל, מפרסם סוף סוף את ספרו – "ביסורי הגאולה – גירוש היהודים מעיראק", ובו גילויים מרעישים, הקשורים בעליית יהודי עיראק לישראל. 

"כולם חושבים שהיהודים מעיראק עלו לישראל מרצונם החופשי, כי הם חתמו על מסמך שמציין זאת בטרם עזיבתם את עיראק", מספר ד"ר יהודה, "אך האמת היא אחרת. שלטונות עיראק הכריחו אותם לחתום על מסמך כזה. רבים מיהודי עיראק, שהיו אמידים, מבוססים ובעלי מעמד, כלל לא רצו לעלות למדינה הקטנה והענייה ישראל, אך שלטונות עיראק ממש רדפו אותם ועשו הכול כדי לגרש את היהודים מקרבם". 

"כבר משנת 1931 הם החלו להצר את צעדיהם של היהודים, הלאימו את רכושם והשאירו הותירו חלק מהמשפחות ממש חסרות כול. חלק מאותם אנשים הותירו הכול מאחוריהם וברחו לישראל. כאשר שלטונות עיראק הבינו שהיהודים מוכנים לעזוב את המדינה שלהם גם ללא כל רכוש, העיקר לברוח מהגיהנום הזה, הגבירו את ניסיונותיהם לגרש את היהודים".  

 

פצצות על בית כנסת ובית קפה

"כחלק מתהליך הגירוש המתוכנן של יהודי עיראק, החליטו השלטונות לנקוט צעדים קיצוניים", מספר ד"ר יהודה, "כך, למשל, כבר בשנות ה-30 הטילו פצצות על בית קפה שבו נהגו יהודים להתאסף, על מוסדות יהודיים וגם על בית כנסת – אירוע שבו נהרגו שלושה יהודים. השלטונות האשימו במעשים אלה את היהודים, שלטענתם עשו זאת בשליחות ישראל, כדי לשכנע את היהודים בעיראק לעלות ארצה ולקחת חלק בבניית המדינה החדשה. היו אפילו משפטי ראווה שבהם הואשמו יהודים במעשים אלה ונתלו לעיני כול. יהודי אחד, אחרי שעבר עינויי תופת, חתם על הודאה שאכן 'נשלח על-ידי מדינת ישראל לבצע את הפיצוצים', אך בספרי החדש, לאחר עבודת מחקר מאומצת שנמשכה למעלה מ-35 שנה ובדיקת מאות מסמכי ארכיון היסטוריים בישראל, בארה"ב, באנגליה ובצרפת, אני מוכיח כי היו אלה עלילות שווא שהעלילו על היהודים. שלטונות עיראק עצמם עמדו מאחורי הפשעים האלה כנגד היהודים, ועשו הכול כדי לגרום להם לעזוב את המדינה". 

יום מיוחד לציון גירוש יהודי עיראק

בחוק שנחקק בכנסת ישראל הוחלט כי מדי שנה ב-30 בנובמבר יצוין גירוש יהודי עיראק ובו יסופר גם על גבורתם של אסירי ציון, שנכלאו ועונו בכלא העיראקי רק משום שהיו יהודים.  

עליזה דיין חממה, מנכ"לית מרכז מורשת יהדות בבל: "אני מברכת על יציאתו לאור של ספר חשוב זה, שמאיר באור חדש את כל סיפורה המופלא של יהדות עיראק. הסיפור הזה ראוי להיכתב, להיות מסופר מדור לדור ואף לשמש כחלק מתוכניות לימודי ההיסטוריה בישראל". 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.