יום רביעי , נובמבר 30 2022
כוכבה לוי עם עלות השחר. צילום: ארכיון דובר צה"ל, מתוך הסרט "סבוי" של זהר וגנר

"סבוי" בקולנוע לב

סבוי
סרט היברידי מאת זהר וגנר

הקרנות בבתי קולנוע לב ברחבי הארץ החל מ-9 באוגוסט 2022

 פרימיירה במעמד היוצרים והשחקנים-חמישי 4.8, בשעה 21:00 בקולנוע לב תל אביב

הקרנה מיוחדת בנוכחות יוצרת הסרט והשחקנית דאנה איבגי, שלישי 9.8 בשעה 19:00 בקולנוע לב תל אביב 

 

זוכה פרסי הבימוי והעריכה לסרט תיעודי פסטיבל הקולנוע ירושלים 2022

"על השילוב בין צילומים תיעודיים מרתקים וקטעי משחק מצוינים, שמשחזרים אירוע היסטורי נוראי ומשקמים את שמה הטוב של אישה אמיצה״.

  

סבוי

ישראל, 2022 | 78 דקות | עברית | כתוביות בעברית ובאנגלית

 מרץ 1975. כוכבה לוי, עקרת בית בת 31 ממוצא כורדי־תימני, נלקחת כבת ערובה בזמן הפיגוע במלון סבוי בתל־אביב. במהלכו של לילה מסויט היא מתגלה כגיבורה רבת תושייה וחסרת פחד. 

בעזרת שליטתה בשפה הערבית, היא חוברת למפקד חוליית החוטפים ומתווכת בינם לבין כוחות הצבא המכתרים את המלון. 

היא מגישה עזרה ראשונה לפצועים משני הצדדים, ומעניקה לכל הנוכחים תקווה שהאירוע יסתיים ללא שפיכות דמים נוספת. 

אך עם עלות השחר, שכוחות הצבא פורצים למבנה,שמועות זדוניות מכתימות את שמה. 

כעת סיפורה נחשף במלואו לראשונה.  

                                                                                              כוכבה לוי עם עלות השחר.  צילום: ארכיון דובר צה"ל

כוכבה לוי, אז בת 31,  לא ידעה דבר על הסכסוך הישראלי פלסטיני. בראיונות שהעניקה לעיתונים לאחר אותו הלילה סיפרה ש"כל חייה נמנעה מפוליטיקה ומעימותים". בנסיבות שהתעקשה להסתיר שנים ארוכות, נקלעה למלון "סבוי" המפוקפק ששכן ב"משולש הזנות" בתל אביב, בלילה בו פרצו לתוכו שמונה חמושים פלסטינים ודרשו את שחרורם של עשרה אסירים תמורת תשעת בני ערובה שלכדו במלון.

במהלך אותו הלילה שכב ליד גדר בית המלון, תוך סיכון חייו, חובב סאונד בשם רוברט וגנר, שהחזיק ברשותו מכשיר הקלטה מסוג Nagra III שנחשב לציוד ההקלטה הטוב והאיכותי ביותר באותה תקופה. בהקלטות של וגנר ניתן לשמוע את פסקול האירוע המלא, שנמשך חמש שעות, ובמהלכו נשמעים קולותיהם של כוכבה, החוטפים, בני הערובה, ורובי פלד, שניהל את המשא ומתן מטעם הצבא. ההקלטות אף מתעדות את רגע השיא של אותו הלילה, בו כוכבה חילצה מהמלון בן ערובה פצוע קשה, מסרה אותו לידי החיילים בחוץ, וחזרה פנימה לשבי החוטפים.

ההקלטות של וגנר גם מתעדות היטב את קולו ותפקידו של מוחמד מסאללחה, דובר החוטפים ומנהיגם, אליו פנתה כוכבה בתחילת האירוע והציעה את עזרתה כמתורגמנית. זה התיעוד היחיד הקיים בעולם של קולם של לוחמי פת"ח במהלך פיגוע. במהלך אותו הלילה נרקם בין השניים קשר של קרבה שהביא בסופו של דבר להצלת חייהם של מספר בני ערובה.

 במהלך חייה כוכבה סיפקה שתי עדויות מפורטות על שהתרחש בין כותלי המלון באותו הלילה. העדות הראשונה נמסרה בתחנת משטרת "מרחב ירקון", שעתיים לאחר שהאירוע הסתיים, כשהיא עדיין לבשה בגדים מגואלים מדם. את העדות השנייה מסרה בעל כורחה שמונה חודשים מאוחר יותר, בבית המשפט הצבאי בלוד, במהלך משפטו של מוסא ג'ומעה המחבל היחיד ששרד את הפיגוע.

העדויות שהעניקה מאירות את תכונות האופי המופלאות שגרמו לכוכבה להפוך גיבורת אותו הלילה: אומץ, קור רוח, כושר אלתור ושכנוע, קסם אישי, וטוב לב ("ראיתי בהם בני אדם, ולא חיות שבאו להרגני"). יחד עם זאת עדויותיה מכילות שלל סתירות, בנוגע לשני תחומים. הראשון, נסיבות הגעתה ל"מלון סבוי" בלילה המדובר. בשום עדות לא נתנה הסבר מתקבל על הדעת לשאלה, מה עושה אישה עם גבר זר בחצות הליל במלון מפוקפק ב"משולש הזנות" של תל אביב.  כתוצאה מחוסר רצונה לספק תשובה נכתב במספר אמצעי תקשורת בארץ ובעולם שעבדה בזנות.

סוגיה שניה בה עדויותיה של כוכבה היו מבולבלות, נוגעת למערכת היחסים הקרובה שפיתחה עם מסאללחה במהלך אותו הלילה. בעדויות הראשונות תיארה אותו כ"לא תוקפני", "שוחר שלום" וסיפרה שנהג עמה ברוך ואף הציע לה לחיות אתו בקהיר לכשיסתיים האירוע. אבל בבית המשפט ובראיונות מאוחרים לתקשורת תארה את חברי החוליה אנסים ורוצחים צמאי דם.

יומניה של כוכבה, שנמסרו לעיתונאי אביעזר גולן, ארבע שנים לאחר האירוע, מספרים את האמת הפרטית של כוכבה ומיישבים את הסתירות. יומנה הוא שהיווה את הבסיס ליצירה של הסרט "סבוי".

דאנה איבגי ככוכבה לוי על גג מלון סבוי. צילום: מוש משעלי

כוכבה לוי נפטרה לפני שלוש שנים. הגיע הזמן לספר על גבורתה ועל האופן המיוחד בו ראתה בני אדם, ללא קשר לדת או לאום. הסרט "סבוי" מייצר תיקון לעיוות ההיסטורי במהלכו גיבורה יוצאת דופן גונתה ובויישה ברבים. באמצעות חומרי ארכיון נדירים שטרם נחשפו: יומניה של כוכבה, ארכיוני פילם מליל האירוע שנאספו בתחקיר חובק עולם, חקירות משטרה ופרוטוקולים של בית המשפט, צילומי סטילס שצולמו על ידי מז"פ ולא נחשפו עד כה, הקלטות הקול שביצע רוברט וגנר למרגלות המלון ומעולם לא נשמעו במלואן – וכן באמצעות סצנות המשחזרות את שאירע בתוך המלון ומבוססות בדיוק מירבי על כתיבתה של כוכבה, "סבוי" מספר על הדרמה האנושית שהתרחשה באותו הלילה, תוך ניסיון ליישב את הסתירות בדבריה של כוכבה.

הוא בנוי כסרט היברידי המשלב בין חומרי ארכיון לסצנות עלילתיות בהן מגלמת את כוכבה דאנה איבגי, לצידה עלא דקה כמנהיג חוליית החוטפים, ואימרי ביטון כמאהב של כוכבה.

  כוכבה לוי מובלת לחקירת משטרה צילום: ארכיון התאגיד

הצהרת כוונות:

הפיגוע ב"מלון סבוי", כמו גם פיגועים אחרים ופעולות צבאיות מסופרים בדרך כלל מנקודת מבט גברית. הדוברים הם אנשי צבא ופוליטיקאים המפרטים את מהלכי הקרב, מהללים את גבורתם או לעיתים, מכים על חטא או מפקפקים במדיניות שהכתיבה את צעדיהם. נדיר לשמוע על אירוע פוליטי או צבאי מנקודת מבט נשית. הלילה המדובר יסופר מנקודת מבט אחת, זו של כוכבה, באמצעות יומניה והעדויות שמסרה.

החברה הישראלית נוקטת בסטנדרט כפול בענייני מוסר וכלפי בני זוג בוגדניים. בדרך כלל, כשגבר נתפס בבגידה, הסביבה הקרובה, אמצעי התקשורת ואפילו בני המשפחה ימחלו לו וכעבור זמן חייו יימשכו כרגיל. כשאישה נתפסת בבגידה על פי רוב היא מוקעת על ידי הסביבה ודבר קלונה ילווה אותה עד יום מותה, אפילו אם תחשב לאישה יוצאת דופן ומרשימה ואפילו אם עשתה מעשי גבורה יוצאים מן הכלל והצילה חיי אדם.

ויחד עם זאת החברה הישראלית אוהבת לקדש את גיבוריה. גיבורים שהצטיינו בשדה הקרב, והגנו על המולדת, החברה תמחל להם על טעויות, כל עוד הם גברים. אבל אישה שבילתה בבית מלון מפוקפק, לא תוכל להיות גיבורה.

בעשורים מאז הפיגוע, שלט נרטיב אחד ברור לגבי מה התחולל באותו הלילה, ומה הוביל למקום את כוכבה לוי, עקרת בית בת 31. אנשי הצבא, התקשורת והפוליטיקה – כולם גברים כמובן – התווכחו ביניהם אם מדובר ב"פרוצה" או "שרמוטה" (כלשונם של אנשי הצבא אשר הקלטותיהם מופיעות בסרט).

בחירת המקום והזמן בסרט "סבוי" מצומצמת –  הסרט המתרחש בלוקיישן אחד, "מלון סבוי" נמשך לאורכו של לילה אחד. אך הסיפור שופך אור על סכסוך עקוב מדם הנמשך קרוב למאה שנים. לא רבים יודעים שתנועת הפת"ח בשנות השבעים הייתה תנועה לא דתית ששאפה לכינון מדינה דמוקרטית על אדמת פלסטין בה יחיו יחד יהודים נוצרים ומוסלמים, בשוויון. לוחמי הפת"ח שהשתתפו בפיגוע הם בנים לפליטים שעזבו את ישראל וגדלו על ברכי ה"נכבה". בהקלטות הארכיון בסרט אנחנו שומעים בבירור את הצד הפלסטיני ותפיסתו הפוליטית.

"סבוי" הוקרן בהקרנת בכורה עולמית בפסטיבל הקולנוע ירושלים ביולי 2022, וישודר ב"כאן – תאגיד השידור הציבורי" בהמשך השנה.

"סבוי" – קרדיטים

בימוי: זהר וגנר

ישראל, 2022 | 78 דקות | עברית | כתוביות בעברית ובאנגלית

הפקה ותסריט: זהר וגנר

מפיקים שותפים: דורית חכים קרמר, איתי עקירב

תחקיר: שי פוגלמן

צילום: מוש משעלי

עריכה: נילי פלר, שאולי מלמד

משחק: דאנה איבגי, עלא דקה, אימרי ביטון, ג'לאל מסראווה, ניהאד רדא

עיצוב פסקול: אביב אלדמע

מוזיקה: אופיר ליבוביץ'

גופים תומכים: כאן – תאגיד השידור הישראלי, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה, פרס וייל בלוך, קרן גשר ומיזם "בלי פחד" ע"ש רונית אלקבץ, קרן כדר, מכון ון־ליר, מפעל הפיס, משרד התרבות והספורט והמועצה לקולנוע, קו-פרו סיינה פילמס,  ARTE , RBB

זהר וגנר פילמוגרפיה:

הפקה תסריט ובימוי  סבוי  78 דק'  2022.

בימוי עריכה והפקה 21 יום ולילה 65 דק' 2019.

בימוי עריכה והפקה מעשה בשני בלונים 60 דק' 2016.

בימוי צילום והפקה ימי הזהר 58 דק' 2012.

בימוי צילום והפקה סימני מתיחה 67 דק', 2009.

בימוי וצילום זורקי 53 דק' 2006.

יש לבדוק גם

סבוי בכאן 11

"סבוי" – סרט הדוקו-דרמה של כאן 11 מביא את סיפורה של כוכבה לוי, צעירה מזרחית, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.