יום שישי , אפריל 19 2024
שיעור מולדת, עם מודי בראון וענת זלצר, הוט8

לזיכרו של מודי

הסדרה האחרונה שיצר מודי יחד עם ענת זלצר עבור HOT8, "שיעור מולדת", תשודר החל מהערב ב-21:00, שני פרקים ברצף, עד יום רביעי. כל פרקי הסדרה ישודרו שוב בשבת 17:15.

 

 

שיעור מולדת – עם מודי בר-און וענת זלצר
TANGLED ROOTS- A STUDY OF THE ISRAELI PLASTINIAN CONFLICT

 

 

מסע אל שורשי הסכסוך הישראלי פלסטיני

מה יש בסכסוך הישראלי פלסטיני שלנו שלא מאפשר לו להסתיים? האם מה שקרה בנינו הוא עד כדי כך בלתי נסלח ובלתי פתיר? ענת זלצר ומודי בר-און חוזרים לסיפור הזה שוב, אבל מנסים לספר אותו לא כמו שמספרים בוויכוח אלא כמו שמספרים בשיעור.

בואו נקרא לזה שיעור ריענון. בואו נקרא לזה – שיעור מולדת. סדרה בת 6 פרקים.

פרק א' (1860-1919)

בסוף המאה ה 19 מתעוררת ירושלים מתנומה עות'מנית ארוכה וחוזרת אל מוקד ההתעניינות העולמי. הדו-קיום רב השנים בין הרוב הערבי למיעוט היהודי בארץ מתחיל להתערער כשחלוצי הלאומיות היהודית פוגשים את ניצני הלאומיות הערבית. הבריטים, שכובשים את הארץ במלחמת העולם הראשונה, מפזרים הבטחות סותרות ליהודים ולערבים ושתי התנועות הלאומיות הצעירות עולות על מסלול התנגשות.

פרק ב' (1920-1929)

המנדט הבריטי מסייע ליהודים לשנות את המציאות הכלכלית והקרקעית בארץ ואף להתחיל ולאתגר את המאזן הדמוגרפי. הפלסטינים מגיבים בהתפרצויות של מחאה אלימה, שמסלימה מסבב לסבב. ההסלמה מעוררת בשני הצדדים את הרגש הדתי והמקומות הקדושים עוברים אל מוקד הסכסוך, עד שהאירועים סביב רחבת הכותל מידרדרים למאורעות הקשים של 1929 בירושלים ובחברון.

פרק ג' (1930-1939)

מכירות הקרקע הגדולות ליהודים, מותירות עשרות אלפי פלחים מחוסרי אדמה, שמהגרים אל שכונות עוני בשולי הערים המתפתחות. שם נולדת ההקצנה הדתית והלאומית, שמובילה לפריצת המרד הערבי –שלוש שנים של מלחמה נגד הבריטים והישוב היהודי. הבריטים מדכאים את המרד בברוטליות וההנהגה הפלסטינית נמלטת מהארץ, בעוד הישוב היהודי מחזק את קשריו עם השלטון.

ועדת פיל הבריטית מעלה לראשונה את רעיון חלוקת הארץ לשתי מדינות.

פרק ד' (1939-1947)

מלחמת העולם השנייה גורמת למהפך במדיניות הבריטית ולהטלת הגבלות קשות על הישוב היהודי, על מנת לפייס את הערבים. הציונות מוחה בתוקף, אבל מחויבת להילחם כתף אל כתף עם הבריטים נגד הנאצים. מנהיג הפלסטינים חאג' אמין אל חוסייני גולה לעומת זאת בברלין. השואה מחזקת מאוד את התביעה הציונית למדינה, אבל משמידה את המאגר האנושי של מדינה כזו. הציונות פונה אל יהודי ארצות ערב. האו"ם מחליט לחלק את הארץ לשתי מדינות.

פרק ה' (1947-1948)

המלחמה פורצת עוד לפני שהבריטים מפנים את הארץ. הפלסטינים משתלטים על נתיבי התחבורה עד שהישוב היהודי מגייס כסף ונשק ויוצא למתקפת נגד. כשמדינת ישראל מוקמת, עם צאתם של הבריטים, היא כבר שולטת על רוב השטחים שיועדו לה בתוכנית החלוקה והיא מצליחה לשמור עליהם גם מול פלישת הצבאות של מדינות ערב. מאות אלפי פלסטינים בורחים ומוברחים מהשטחים שצה"ל כובש. ממשלת ישראל מחליטה ש"הם אינם חוזרים."

פרק ו' (1948-1949)

עוד במהלך המלחמה מבינים הפלסטינים שמדובר מבחינתם בנכבה – אסון. מצבם רק מחמיר בשלב השני של המערכה, שבו ישראל מרחיבה את כיבושיה אל מעבר לגבולות החלוקה. בתום המלחמה ישראל מונעת את שובם של הפליטים ומלאימה את הרכוש והאדמה שנעזבו מאחור. המיעוט הערבי שנשאר בתחומי ישראל מקבל אזרחות, אבל חי תחת ממשל צבאי. הפלסטינים לא משתתפים בשיחות על קווי שביתת הנשק, שמסומנים על המפה בקו ירוק. בהעדר פתרון אחר, אונר"א  נחלצת לעזרתם של הפליטים.

ישראל, 2019

יוצרי הסדרה: מודי בר-און וענת זלצר

בימוי: ענת זלצר

מפיק ראשי: יואב רועה

סדרה בת 6 פרקים, 30 דקות כל אחד.

 

 

 

רינת קליין, מנכ"לית 8HOT: "ערוץ 8HOT משתתף בצער המשפחה על פטירתו של מודי בר-און. בין יתר כישרונותיו, מודי היה יוצר דוקו מהשורה הראשונה שיצירותיו תמיד עסקו בהיסטוריה הישראלית ותרמו נדבך נוסף להבנתנו את החיים במדינה. יצירותיו העל זמניות יישארו כנכס צאן ברזל תרבותי והוא יחסר לנו מאוד".

 

 

 

יש לבדוק גם

אני אנדרו טייט

אני אנדרו טייט I Am Andrew Tate סיפור עלייתו לצמרת ונפילתו של אנדרו טייט, בריטי-אמריקני …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.