יום חמישי , אפריל 18 2024
מוזיאון אגם, צלם: דור קדמי

שומעים את הצבעים

 

תערוכה חדשה לכל המשפחה במוזיאון אגם

שומעים את הצבעים

יעקב אגם / אביעד סינמנס

אוצרת: רותי מקבי. ליווי אוצרותי: טל בכלר

8.4.22 – 8.9.22

 

התערוכה "שומעים את הצבעים" במוזיאון אגם, עוסקת בקשר שבין אמנות הציור והצבע למוזיקה והרמוניה ביצירות של האמן יעקב אגם, שחלקן נחשפות לראשונה בפני הציבור בישראל.  

יעקב אגם בן ה-94 הוא האמן הישראלי הידוע ביותר בעולם, יצירתו נחשבת פורצת דרך והוא ממייסדי זרם האמנות הקינטית המבוססת על תנועה של צורות בחלל. יצירותיו דורשות מהצופה לנוע סביבן, איתן ובתוכן. הן משתנות בהתאם למיקום ולמבט של הצופה בהן ומשקפות את ההתהוות המתמדת של המציאות. 

התערוכה "שומעים את הצבעים" במוזיאון אגם, מזמנת לקהל המבקרים חוויה ייחודית, מפתיעה ומרתקת הממזגת בין החושים השונים. צלילים של ממש משתלבים בין יצירות האמנות בעבודת הסאונד לחלל המוזיאון שיצר האמן אביעד סינמנס. הצופים מוזמנים לגלות את המוזיקה באמנות, להתבונן בקולות ולהאזין לצבעים.

המוזיקה שמלווה את התערוכה "שומעים את הצבעים״, מלווה את המבקר כבר מהכניסה למוזיאון, דרך העלייה לקומת התערוכה ובמהלך הביקור בתערוכה. 

המוזיקה מייצגת את האופי השונה של עבודות התערוכה אל מול העבודות המוצגות בתערוכת הקבע. במהלך הביקור בתערוכה המוזיקה המלווה את המבקר בזרימה מלודית, משתנה בהדרגה ונהיית יותר איטית ומינימליסטית. בחלל התערוכה המוזיקה מגיעה עד למצב מדיטטיבי תואם לאופי של העבודות המוצגות בה. 

כבר בכניסה למוזיאון הסאונד מלווה את המבקר עם מוזיקה מייצגת לאופי הצבעוני ומלא תנועה של עבודותיו של אגם – תזזיתית, בעלת מאפיינים קלאסיים והרמוניים בדינמיקה שבין כלי המוזיקה. צלילים מעבודת המזרקה מים ואש האיקונית של אגם המוצבת בכיכר דיזנגוף בתל אביב כמו עולים ומופיעים בין עמודי כלילה, העבודה המונומנטלית של אגם המוצבת בחזית המוזיאון והינה סימפוניה חזותית המורכבת משלושת אלפים מוטיבים צורניים. במעבר חד מן הצבעוניות, החושנית והאנרגטית של תצוגת הקבע במוזיאון, מוזמן הצופה להמשיך לחלל העליון בעקבות המוזיקה אל סאונד בהיר, מזוקק ומינימליסטי המאפשר התבוננות קשובה בעבודות בתערוכה. משם, הסאונד מתפזר בחלל כך שבכל נקודה ונקודה המבקר חווה רק חלק ממנו. כמו מקטעי המבטים בעבודות של אגם, מן הזוויות השונות, כך גם כל צליל וצליל מתפרק במרחב ומתאחד תוך כדי תנועה ליצירה אחת שלמה.  

מהלך נוסף של הסאונד מתייחס ליצירה תשע פעימות לשלום, שהלחין אגם, ובה "צלילים מנסים להימלט מכבלי המלודיה המסודרת ולפרוח בשלל צורות חופשיות". במרכז החלל מוצגת עבודת הוידאו Visual Music Orchestration (1989), שהוצגה בביאנלה ARTEC ביפן. למרות שמהּ, אין בעבודה המקורית צלילים, היא כביכול אילמת. ריבוי הצבעים, הצורות וקצב הופעתם, הם הצלילים והם המוזיקה – "המרחב שבין התווים", כהגדרתו של אגם. עבודות נוספות בתערוכה, כמו Rhythm one, Eternity Star, Never too Late, Black and White Rhythm, מתאפיינות בצבעוניות מעוטת גוונים, בתדר מתון, מדיטטיבי. הן מזמנות לצופה השתהות, והפעם בתנועה פנימה, בהשראת תורת הקבלה המהווה יסוד מרכזי  נוסף בחיפוש האמנותי של אגם "אחר האמת הפנימית".

יעקב אגם,  נולד בראשון לציון ב 11 במאי, 1928 שם גדל והתחנך. כבן לרב בילדותו למד ב"חדר", והושפע עמוקות ביצירתו מזרמים מיסטיים ביהדות, מאוחר יותר למד אמנות באקדמיה בצלאל בירושלים ובאירופה. אגם יוצר פיסול, ציור, תבליט, יצירות דיגיטליות אינטראקטיביות, חפצים ומיצבים. בהרבה מיצירותיו שילב אגם אור וקול וגם מים, אש ומוזיקה. עבודותיו מוצגות בתערוכות ובאוספים של המוזיאונים החשובים בעולם, בין השאר במוזיאון לאמנות מודרנית MOMA וגוגנהיים בניו יורק, מרכז פומפידו בפריז ועוד. עבודותיו מוצבות באתרים מפורסמים כגון ארמון האליזה בפריז והבית הלבן בוושינגטון. בין יצירותיו המפורסמות בישראל: מזרקת "מים ואש" בכיכר דיזנגוף, חזית מלון דן בתל-אביב, "ח"י מעלות" -פסל קינטי בגן הפסלים במוזיאון ישראל ועוד. 

מוזיאון אגם בראשון לציון, משתרע על פני כ-3,200 מ”ר, של מרחב מעורר השראה. במוזיאון המוקדש ליצירתו של יעקב אגם, מוצגות עבודות פורצות דרך משישה עשורים של עשייה אמנותית. האמנות של יעקב אגם מפעילה את כל החושים ומרתקת צופים מכל הגילאים, מפעוטות סקרנים ועד אוצרי אמנות וחוקרים מכל העולם. מוזיאון אגם מאפשר לראות “מעבר לנראה” ולחוות אמנות שמשקפת מציאות כ”תנועה תמידית” שהמאפיין הקבוע היחיד שלה זה שינוי. המבקרים במוזיאון מוזמנים לחוות את העבודות בעלות הממדים הרבים והמשתנים, ולשקוע במה שהאמן קורא לו הממד הרביעי – ממד המכיל זמן, תנועה, שינוי ואת הבלתי צפוי. ברחבת הכניסה, בלובי ובאולם המרכזי ניצבים עמודי כלילה ע”ש רעייתו המנוחה של האמן, תרומת משפחת כדר וקרן נעמי. המיצב כולל עשרים ותשעה עמודים המטשטשים את הגבול בין פנים לבין חוץ.  גם כיום בגיל 94, ממשיך אגם לחדש כל הזמן, מתוך שאיפה לבסס את המוזיאון בראשון לציון, מהיחידים בעולם המוקדש לאמנות קינטית, כמרכז  לתפיסת העולם האמנותית שמפעילה אותו ולמתודולוגית החינוך החזותית זוכת הפרסים שלו.

אביעד סינמנס הוא יוצר ומפיק מוזיקלי, בוגר המסלול להפקה וסאונד BPM והחוג לקולנוע באוניברסיטת תל-אביב. סינמנס מפיק מוזיקה בסגנונות מגוונים ועבד עם אמנים רבים (זואי פולנסקי, חן יאני). בנוסף, סינמנס מתמחה בהפקת מיצגים אודיו-ויזואלים. עבודותיו הוצגו בשנים האחרונות במוזיאונים רבים בארץ ובעולם. בקיץ האחרון הוציא את תקליט הבכורה שלו, Apart.

 

מוזיאון אגם, רחוב מיש"ר 1, ראשון לציון

שעות פתיחה  : שני, שלישי, רביעי, שישי ושבת – 15:00-10:00 | חמישי – 20:00-10:00

 לרכישת כרטיסים ומידע על התערוכות , האירועים והפעילויות במוזיאון באתר המוזיאון 

  yama.co.il

 

יש לבדוק גם

אתרי מורשת ומוזיאונים בחינם בחול המועד

בחול המועד פסח כל עם ישראל יוצא לטייל:   בפעם ה-19: מעל 170 אתרי מורשת, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.