יום חמישי , מרץ 28 2024

במקביל

 

נסימה לנדאו

נירית טקלה ורונית פורת: במקביל

תערוכה זוגית  – אוצרת: סוזן לנדאו

14.1.22 – 4.2.22

הפתיחה: יום שישי 14 בינואר 2022 – בין השעות 12:00-16:00

לא הדמיון, אלא דווקא השוני בין עבודותיהן של נירית טקלה ורונית פורת, הוא המפגיש אותן בתערוכה זו. הדמויות הגדולות וההרואיות של טקלה – דמויות עזות מבע וכהות עור, בעלות מראה פיסולי, השואבות את השראתן מן העדה האתיופית שאליה היא משתייכת – שולטות לא רק בבדי הציור, אלא גם במרחב הסובב אותן. לעומתן, העולם האסוציאטיבי האמביוולנטי של רונית פורת – המתגלה בתצלומי שחור-לבן בהשראת הפוטומונטאז' הדאדאיסטי ובדימויים מן-המוכן, מתוך ספרי היסטוריה וצילום, כתבי עת וארכיונים, שהוצאו מהקשרם – מבקש לעצמו מרחב אינטימי.

הצבת עולמותיהן הנבדלים-לכאורה של שתי האמניות זה לצד זה בחלל אחד חושפת את האיכויות הייחודיות, הגלומות בעבודתה של כל אחת מהן ומעצימה אותן. בד בבד היא ממחישה את האופן, שבו גופי העבודה משלימים זה את זה. משחקי האור-צל הצבעוניים של טקלה זוכים ליתר הדגשה לצד האפורים והשחורים העדינים, הקורנים מתוך הפואמות הצילומיות של פורת. עבודתה של טקלה נטועה בהווה, ומתאפיינת לא פעם בסאב-טקסט פוליטי, בעוד עבודתה של פורת נסמכת על העבר ומבוססת על מחקר. החיבור בין הפיגורטיבי למופשט בציוריה של טקלה מקשר אותם לצירופי הדימויים המרובדים בתצלומיה של פורת.

מהלך הצפייה בעבודותיהן של שתי האמניות מזמן חוויה מרתקת, שבמהלכה מתגלים בהדרגה פרטים שהיו עלומים במבט ראשון, וחשיפה זו מניעה את הצופה להעמיק חקר ולהגיע לנבכי הרבדים הנסתרים ביצירתן.

נירית טקלה –) נ. 1985, אתיופיה. חיה ויוצרת בתל אביב) יוצרת ציורים פיגורטיביים גדולי ממדים בעלי עושר צבעוני וקומפוזיציות מורכבות, המתאפיינים בטביעת מכחול ייחודית. בעבודותיה ניכרת היכרות מעמיקה עם עולם הצבע וחקירת האפשרויות השונות שהוא מזמן. בראשית דרכה נבנו הדמויות המצוירות באמצעות משטחי צבע, ובהדרגה התפתח בעבודות מתח בין צורות צבעוניות מופשטות לבין צורות פיגורטיביות. ביצירתה משלבת טקלה מוטיבים מסורתיים ואמנות עכשווית. ציוריה נוגעים בפולקלור התרבותי של הקהילה האתיופית, ובד בבד מתמקדים בזיכרון הפרטי שלה. הם עוסקים בסוגיות שונות העולות מחיי היומיום של קהילת "ביתא ישראל" ומן המציאות הישראלית העכשווית, תוך הבעת ביקורת חברתית נוקבת והצפת שאלות של זהות. 

בעלת תואר ראשון מן המחלקה לאמנות רב-תחומית, מכללת שנקר, רמת גן. זכתה בפרסים שונים, ביניהם פרס האמן הצעיר מטעם משרד התרבות והספורט לשנת 2019. עבודותיה שימשו מקור להשראה ולדיון במחקרים אקדמיים רבים ובפרסומים שונים בנושאי ייצוג, מגדר וזהות בחברה הישראלית. הן הוצגו בתערוכות רבות בארץ ובעולם ומצויות באוספים ציבוריים ופרטיים שונים, ביניהם אוסף מוזיאון ישראל, ירושלים; אוסף מוזיאון תל אביב לאמנות; אוסף בנק ישראל; ואוסף מכללת שנקר, רמת גן.

 

רונית פורת (נ' 1975, קיבוץ כפר גלעדי; חיה ויוצרת בתל אביב) עוסקת באמנות מבוססת מחקר, שבמרכזה עבודת ארכיון. היא יוצרת מיצבים מקולאז'ים צילומיים עדינים, המושתתים ברובם על דימויי רדי-מייד של מקורות חזותיים, ובאמצעותם היא בוחנת ייצוגים היסטוריים בתרבות ובאמנות. עבודתה מתאפיינת בחיבור מקורי בין עבודות צילום שלה לבין עבודות של צלמים אחרים, תוך חקירה מעמיקה ומסועפת של הסיפור האישי והקולקטיבי. עבודותיה נטענות בהיבטים פסיכולוגיים, מגדריים וקולקטיביים ונקשרות למושגים של מקור, שעתוק, הפצה ושינוי של דימויים.

בוגרת החוג לצילום ולמדיה דיגיטלית, המכללה האקדמית הדסה, ירושלים. בעלת תואר שני באמנות, מכללת צ'לסי לאמנות ולעיצוב, לונדון. עבודותיה הוצגו בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות במוזיאונים ובגלריות בארץ ובעולם, ביניהם: מוזיאון תל אביב לאמנות; מוזיאון חיפה לאמנות; מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית; מוזיאון ואן לוּן, אמסטרדם; מוזיאון אשדוד לאמנות; וגלריה דר סטאט וולס, אוסטריה. זכתה בפרסים שונים, ביניהם פרס לורן ומיטשל פרסר לצלם ישראלי צעיר מטעם מוזיאון תל אביב לאמנות (2017); פרס קרן רבינוביץ לאמנויות (2016); מלגת ארטיס לפיתוח פרויקט (2016); פרס עידוד היצירה מטעם משרד התרבות והספורט (2013); מלגת ארטפורט, תל אביב (2012); ומלגת קרן אמריקה-ישראל (2002, 2004). מאז 2010 חברה בקבוצת אמני אינדי – הגלריה השיתופית לצילום, תל אביב.

 

קרדיט צילום לדימויים של נירית טקלה – יגאל פרדו 

קרדיט צילום לדימויים המצורפים של רונית פורת – רונית פורת 

 

נסימה לנדאו – אחד העם 55,  תל אביב – הכניסה חופשית

שעות פתיחה : שני, שלישי, רביעי, חמישי 10:30-18:00 / שישי 10:30-14:30

לתיאום ביקורים פרטיים:   Info@nassimalandau.com

 

 

יש לבדוק גם

שחר מולכו מונתה

  שחר מולכו מונתה לתפקיד האוצרת לאמנות עכשווית במוזיאון תל אביב לאמנות   ועדת הבחירה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.