יום חמישי , אפריל 18 2024
רחלה, תמונת רחלה ותמונת המנדולינה (באדיבות משפחת אוֹלֶבסְקִי)

המנדולינה של רחלה

המוזיקה ממשיכה להתנגן

סימפונט רעננה תנגן ב-7 באוקטובר 2021 קונצרט מחווה מרגש בשם "המנדולינה של רָחֵלָה": קונצרט מיוחד בליווי מצגת לזיכרה של רָחֵלָה אוֹלֶבסְקִי ז"ל, שניגנה במנדולינה בתזמורת הנשים באושוויץ, וזאת במלאת 100 שנים להולדתה.

הקונצרט, ובו גם יצירות שנוגנו בתזמורת הנשים ההיא, ילוּוֶה במצגת על פי סיפורה המופלא של רחלה שהתפרסם בשם "אסור לִבְכּוֹת כאן!". זהו סיפור חייה של רחלה זֶלמַנוֹבִיץ'-אוֹלֶבסְקִי ז"ל, נגנית מנדולינה מתזמורת הנשים של אושוויץ. קורות חייה המרתקים מאז ילדותה המאושרת בפולין, דרך הינצלותה ממוות באמצעות הנגינה בתזמורת הנשים בניצוחה של אַלמָה רוֹזֶה לצד המשרפות באושוויץ, החברוּת המופלאה בתנאים קשים ביותר של בנות התזמורת היהודיות שגורשו מאושוויץ למחנה הריכוז הידוע לשמצה בֶּרגֶן-בֶּלזֶן, השחרור בידי הצבא הבריטי, הקמת משפחתה החדשה במחנה העקורים התוסס חיים בבֶּרגֶן-בֶּלזֶן, עלייתה לישראל ובניית חייה החדשים. שנתיים לפני שנפטרה חזרה לראשונה לבית מגוריה בפולין, למחנה אושוויץ ולשרידי בלוק התזמורת שהצילה את חייה. אחיה, דב, השתתף במרד הזונדרקומנדו באושוויץ, ונרצח לאחר מכן.

המצגת כוללת קטעים משני ראיונות בלעדיים לרגל האירוע עם שתי חברות התזמורת, חברותיה בלב ונפש של רחלה, אשר חיות בישראל ובלונדון.

היוזמה לקונצרט באה מילדיה של רחלה: יוכי ריץ (רעננה) ואריה אולבסקי (הרצליה). השניים, כיום בני 70, למדו בילדותם לנגן על פסנתר בבית שמוזיקה מילאה אותו. הם שיתפו ברעיון את מנכ"לית הסימפונט אורית פוגל-שפרן, שאירגנה ברגישות רבה את הפקת הקונצרט.

מנצחת: קֶרֶן קַגַרליצקי. קרן הצעירה והכשרונית, המשנה למנהל המוסיקלי, מזכירה את דמותה של המנצחת המיתולוגית של אותה תזמורת – אַלמָה רוֹזֶה.
סולנים:
מנדולינה – יעקב (יקי) ראובן, שמגיע במיוחד מספרד.
 אמן המנדולינה שינגן את חלקה של רחלה בתזמורת, אף סייע לשיקום המנדולינה המקורית.
זמרת – תום כהן המקסימה.

המנדולינה המקורית של רחלה תוצג ותשותף בקונצרט!

זו תהיה גם הזדמנות למעוניינים לתרום לפרויקט להנצחת "תזמורת הנשים באושוויץ – אַלמָה רוֹזֶה". (בפנייה לתזמורת סימפונט רעננה 09-7457773)

יש לבדוק גם

ישראל במלחמה: הביתן בביאנלה לא ייפתח

האמנית והאוצרות של הביתן הישראלי בביאנלה בוונציה יפתחו את התערוכה כאשר תושג עסקת חטופים ועצירת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.