יום רביעי , ינואר 19 2022
פסול מלהיות אדם, אוסמו דזאי, אפרסמון

פסול מלהיות אדם

ספר חדש!!!

פסול מלהיות אדם – אוסמו דזאי

人間失格

太宰 治

תרגמה מיפנית: עינת קופר

אחרית דבר: יורי מירון

״תמיד פחדתי מבני אדם, לא היה לי ביטחון בדבריי או במעשיי כבן אדם. את סבלי וייסוריי הצנעתי בתיבה קטנה בתוך חזי. את המלנכוליה ואת העצבנות הסתרתי במחשכים, עטיתי על עצמי אופטימיות מוחלטת ותמימה, וכך, צעד אחר צעד, הלכתי וליטשתי את דמותי כליצן תימהוני.״

״האם אני מאושר? משהייתי קטן אמרו לי לעיתים תכופות שאני בר-מזל, אבל אני עצמי הייתי עסוק תמיד במחשבות על גיהינום, ודווקא אלה שראו בי בר-מזל היו בעיניי אנשים נינוחים וחסרי דאגה. כלל לא היה מקום להשוואה בינינו.״

סופר מקבל לידיו מבעלת בית מרזח תצלומים ישנים ויומנים שנכתבו בידי גבר צעיר. אובה יוזו, כותב היומנים, מגולל את סיפור חייו מאז שהיה ילד שנולד למשפחה עשירה בצפון יפן ועד לפורענויות הפוקדות את חייו כבוגר המביאות אותו בסופו של דבר לשים קץ לחייו. יוזו אינו מבין את הסובבים אותו. כילד ואף כבוגר הוא מיטלטל בין הפחד מפני אנשים לבין הרצון להיות נאהב. כבר בגיל צעיר הוא מבין שחייהם של בני האדם מלאים בחוסר כנות גלוי וצעקני ושהם משקרים זה לזה ללא הרף. הוא תמה כיצד אנשים מתעתעים זה בזה ולמרות זאת ממשיכים לחיות בשלום עם עצמם. בניסיון להתמודד עם הניכור יוזו הופך לליצן. הוא מצליח להצחיק את הסובבים תוך שהוא מעמיד פנים שזה קורה לו בטבעיות ומצליח לזכות במעט חיבה. המודעות העצמית הנוקבת של יוזו מביאה אותו לידי הכרה שבדיוק כמו האנשים סביבו, גם הוא הופך למי שאיננו מסוגל לומר מילה אחת של אמת.

התפיסה הרווחת שאוסמו דזאי כתב בספריו בעצם את סיפור חייו, אין בה די כדי להסביר כיצד במשך עשרות שנים לאחר מותו יצירותיו מככבות ברשימות רבי המכר ביפן. אוסמו דזאי כותב בשפה פשוטה וישירה המדברת אל הקורא ומאפשרת לו בנקל להזדהות עם גיבוריו. החשיפה, המודעות העצמית חסרת הפשרות הקלועה בנרקיסיזם ורגשי אשמה אצל דזאי יש בה מין אוניברסליות השובה את לב הקורא המודרני.

״…ממילא אין דבר בעולם שיכול לשמח אותי״

אוסמו דזאי (1948-1909), נולד בשם צושימה שוג׳י למשפחה ידועה ואמידה ממחוז אאומורי שבצפון יפן. כבוגר רכש את השכלתו וחי בטוקיו, שם הפך במהרה לסופר פורה תוך שהוא חי חיים מלאי תלאות ותהפוכות. לאחר מספר ניסיונות אובדניים כושלים הוא שם קץ לחייו יחד עם פילגשו שבוע לפני יום הולדתו ה-39. למרות שדזאי לא השתייך לשום זרם ספרותי, סיפוריו האוטוביוגרפיים משתייכים לסוגה מוכרת בספרות היפנית, ׳רומן-בגוף-ראשון׳. בפסול מלהיות אדם יצר אוסמו דזאי מיזוג וירטואוזי בין צורה, תובנות ותוכן של ׳הרומן-בגוף-ראשון׳ לבין מבנה הנרטיב והתפתחות העלילה של הספרות הבדיונית. דזאי נטל אירועים מחייו, עיצב אותם ויצק אותם לתוך גיבורו. אוסמו דזאי נחשב לסופר המודרני האהוד ביותר על הקורא היפני – פסול מלהיות אדם שיצא לאור חודש לאחר מותו, ממשיך לככב ברשימות רבי המכר ביפן עד היום. פסול מלהיות אדם הוא הספר השני הנמכר ביותר ביפן אחרי ״קוקורו״ מאת נאצומה סוסקי.

יש לבדוק גם

טובּי-כלב וקיקי-מותק

אנחנו שמחים וגאים להוציא לאור את הספר את ה״ממתק״ האולטימטיבי. ״טובּי-כלב וקיקי-מותק״ מתקוטטים, משלימים, נעלבים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.