יום שישי , אפריל 19 2024
מחברות שחורות, כאן 11

"מחברות שחורות" זכה בפרס

הסרט "מחברות שחורות" של תאגיד השידור הישראלי כאן 11 בבימוי של שלומי אלקבץ זכה בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר בפסטיבל הקולנוע ירושלים

 

 

"מחברות שחורות", סרטו של הבמאי שלומי אלקבץ, המתעד מסע קולנועי אחר אחותו רונית אלקבץ, דרך עשרות שעות של תיעוד משפחתי

הוא הזוכה בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר בתחרות הישראלית בפסטיבל הקולנוע ירושלים.

הסרט נערך מחמשת פרקי הסדרה "מחברות שחורות" שהופקה עבור תאגיד השידור הישראלי כאן  11 ותשודר בהמשך השנה והשתתף בפסטיבל קאן האחרון.

חבר השופטים אמר על הסרט כי "זוהי ללא ספק יצירה מונומנטלית המורכבת מחומרי תיעוד אישיים של עשרות שנים הנעים ללא גבולות בין הפרטי לציבורי, בין האישי לחברתי, בין המציאותי לבדיוני, ומצליחים להרחיב את גבולות הקולנוע. לכאורה זהו סרט המשרטט דיוקן של אישה, שחקנית ויוצרת גדולה, אך למעשה הוא עוסק במערכת יחסים מלאת אהבה בין שני אחים, שאהבת הקולנוע ותשוקת  היצירה נטועה בהם. הסרט משלב בין הדוקומנטרי והעלילתי, מתוך טרילוגיית הסרטים שלהם, ומציג את מאבקם הבלתי מתפשר בעולם גברי במהותו, ובחתירה לשחרור וחופש. אלקבץ מכניס אותנו הצופים, אל נבכי נשמתו של האמן היוצר המחפש את דרכו אחרי שאיבד את אחותו ושותפתו ליצירה מבלי ליפול לסנטימנטליות ולוויאריזם".

"מחברות שחורות" של הבמאי שלומי אלקבץ, במסע  קולנועי אחר אחותו רונית אלקבץ דרך עשרות שעות של תיעוד משפחתי, תיעוד מאחורי הקלעים וקטעים מהטרילוגיה שביימו יחדיו.

"אדם כותב את חייו. כל השיחות אותן ניהל הן שיחה אחת. כל האנשים שהכיר הם איש אחד. כל הזמנים בהם חי הם זמן אחד, ומותו הוא הנצח – ולכן הוא בז לנצח. אדם מתעד את חייו דרך מושאי אהבתו, וכל המושאים הם אהבה אחת. כשקורא בקלפים, ברבר ממוצא מרוקאי, מנבא את מות אחותו, אח מחליט לצאת למסע לשכתוב ההווה והעתיד בניסיון להצילה. הזמן האבוד שבו הם חיים/חיו מצולם ביומני וידיאו. דרך הקולנוע הם מהגרים מעיר לעיר, ממזרח למערב, מהעלילתי לדוקומנטרי, מהמוות אל החיים, בניסיון לשנות את הנבואה. אבל את הנבואה אין לשנות, בקולנוע כמו בחיים."

מפיקים: שלומי אלקבץ, גלית כחלון

הסרט "מחברות שחורות" זכה גם בפרס העריכה של ז׳ואל אלקסיס. השופטים הסבירו את בחירתם: "ז׳ואל אלקסיס לא מפסיקה להפתיע ביצירת הקשרים לא מובנים מאליהם, בין העלילתי לדוקומנטרי, בין תמונה וקול, בין מוסיקה ודימוי, ומצליחה לבנות עולם קולנועי עשיר ומרתק שמשלב בתוכו מציאות ובדיה, רגש, יופי והמון חסד".

הסרט התיעודי "חצר משחקים" של נורית קידר זכה בפרס הציון לשבח

הסרט הופק עבור תאגיד השידור הישראלי וישודר בקרוב ברצועת הסרטים הדוקומנטריים בכאן 11 .

"חצר משחקים" סרטה של הבימאית נורית קידר, הוא סיפורה של פלוגת צנחנים במהלך יום אחד בלבנון. בשנת 1982 פלשה ישראל ללבנון, מה שהוגדר תחילה כמבצע צבאי פשוט להוצאת כוחות אש"ף מאזור הגבול הדרומי של לבנון, הסתבך והפך למלחמה מאסיבית עם כיבוש צבאי שנמשך כמעט שני עשורים.

לפלישה ותוצאותיה היו השלכות טרגיות שמהדהדות מאז. ביום הרביעי למלחמה פלוגת צנחנים קיבלה פקודה לשמור על יותר מ -1,000 שבויי מלחמה לבנונים בחצר בית ספר בין השבויים היו קומץ חמושים, אזרחים רבים ורופאים מבית החולים "הסהר האדום".  משימת השמירה הסתבכה והפכה לנוראית וקטלנית.

החיילים שהשתתפו במשימת השמירה, הרופאים שהיו עדים לפשעי מלחמה והעצורים שעמדו בעינויים – מעולם לא נחשפו. עד עכשיו.

השופטים בבחירתם על הסרט, אמרו: "נורית קידר מישירה מבט, ולא בפעם הראשונה, במוראות מלחמת לבנון. קידר חושפת אירוע אחד שטרם סופר, כרשומון המסופר דרך חיילים ישראלים ושבויי מלחמה ומעלה שאלות מוסריות חשובות ומאתגרות על גבולות המותר והאסור, האנושי והחייתי וחוקרת מהם בעצם פשעי מלחמה".

 

יש לבדוק גם

שש וחצי

"שש וחצי" בכאן 11   עדויות ניצולים מ-7 זירות שונות שהותקפו בשבעה באוקטובר מוצגות ע"י …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.